تجهیزات جانبی آتش نشانی

فروش تجهیزات جانبی اطفاء حریق

در این صفحه به معرفی تجهیزات جانبی آتش نشانی می پردازیم. تجهیزات جانبی اطفاء حریق متعددی در سیستم های اطفاء حریق دستی و اتوماتیک به خصوص اطفاء حریق آبی و اطفاء حریق از طریق فوم جهت اطفاء حریق وجود دارد. عملکرد صحیح و هماهنگ این اجزا منجر به آسیب کمتر به افراد و محل مورد نظر و در نهایت موفقیت در خاموش کردن حریق می شود. در این عملیات از یک سری تجهیزات جانبی آتش نشانی شامل کوپلینگ آتش نشانی، شیر فلکه آتش نشانی، شیر هیدرانت، نازل و غیره استفاده می شود.

بروشور راهنمای تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات جانبی آتش نشانی

انواع تجهیزات جانبی آتش نشانی

اکنون به بررسی هر کدام از تجهیزات جانبی آتش نشانی می پردازیم. دسته بندی تجهیزات جانبی اطفاء حریق به طور کلی به صورت زیر می باشد:

  • قرقره و شیلنگ آتش نشانی
  • اتصالات و کوپلینگ آتش نشانی
  • شیرهای آتش نشانی

قرقره و شیلنگ آتش نشانی

قرقره و شیلنگ آتش نشانی به صورت معمول در جعبه آتش نشانی استفاده می شود. نوع قرقره آتش نشانی به نوع شیلنگ آتش نشانی بستگی دارد که هر دو نوع جعبه آتش نشانی را مشخص می کنند. به طور کلی شیلنگ های آتش نشانی از دو جنس پلاستیکی (پی وی سی) و برزنتی هستند. شیلنگ آتش نشانی PVC استقامت بیشتری نسبت به شیلنگ آتش نشانی برزنتی دارد. علاوه بر این، شیلنگ های پی وی سی به جریان آب متصل هستند اما شیلنگ های برزنتی به سیستم آبرسانی متصل نیستند.

از آنجایی که نوع قرقره آتش نشانی و جعبه آتش نشانی به نوع شیلنگ درون آن بستگی دارد، پس قرقره در دو نوع هوزریلی و ساده در بازار موجود می باشد. قرقره هوزریلی به قرقره ای گفته می شود که بر روی آن شیلنگ آتش نشانی متصل به سیستم آبرسانی با جنس پلاستیکی قرار می گیرد. به جعبه آتش نشانی که هوزریل درون آن قرار می گیرد جعبه هوزریل گفته می شود. همچنین به جعبه ای که درون آن قرقره ساده با شیلنگ برزنتی وجود دارد جعبه آتش نشانی یا فایر باکس گفته می شود.

اتصالات آتش نشانی

تجهیزات جانبی آتش نشانی همچنین شامل اتصالات آتش نشانی می شوند. در سیستم های اطفاء حریق با توجه به نوع سیستم مورد استفاده، از اتصالات متفاوتی متناسب با نوع سیستم استفاده می شود. این اتصالات برای اتصال دو یا بیش از دو قطعه کاربرد دارند. به طور مثال انواع اتصالاتی که در سیستم اطفا حریق اسپرینکلر استفاده می شود شامل زانویی، سه راهی، چهارراهی، کپ و کلمپ می باشند. برخی از اتصالات، مناسب فشار بالای آب هستند و برخی دیگر از مقاومت پایین تری برخوردار هستند. مکانیزم عملکرد اتصالات متفاوت است، به این صورت که دسته ای از اتصالات دارای زبانه برنجی هستند که نقش اتصال و نگه داری دو قطعه را به عهده دارد اما در دسته ای دیگر هر دو قطعه با زبانه های مشابه جفت می شوند. اما ویژگی مهمی که تمام اتصالات باید داشته باشند این است که هیچ کدام نباید آب را به بیرون نشت دهند.

شیر آتش نشانی

شیر آتش نشانی نیز از تجهیزات جانبی آتش نشانی محسوب می شود. در آتش نشانی جهت عملیات اطفاء حریق با توجه به سیستم اطفاء حریق انتخابی از شیرهای آتش نشانی متفاوتی استفاده می شود. کاری که تمام شیرهای آتش نشانی انجام می دهند این است که با باز و بسته شدن اجازه ورود و خروج آب را می دهند. به طور مثال با باز کردن شیر فلکه، آب به طور کلی در سیستم جاری می شود اما با باز کردن شیر یک طرفه، اجازه عبور آب فقط در یک مسیر داده می شود. انواع شیرهای آتش نشانی شامل شیر فلکه، شیر سیامی، شیر هیدرانت، شیر دروازه ای، شیر پروانه ای و غیره می شوند.

نازل آتش نشانی

یکی دیگر از تجهیزات جانبی آتش نشانی، ناز آتش نشانی است. نازل آتش نشانی یکی از تجهیزات اطفاء حریق است که جهت تولید و جهت دهی جریان مواد اطفا کننده حریق که موجب جهت دهی آب، کف، پودر و غیره به سمت حریق می شود. نازل ها دارای انواع متفاوتی هستند که می توان به نازل ساده یا تک حالته و نازل سه حالته، نازل شیر دار و نازل شیر دار سه حالته اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت نازل آتش نشانی برای کنترل یا افزایش سرعت پاشش آب استفاده می شود. نازل ها دارای سر نازل هستند و شامل سه نوع فوگ، جت و فوگ نازل می شوند.

کوپلینگ آتش نشانی

کوپلینگ آتش نشانی یکی دیگر از تجهیزات جانبی آتش نشانی محسوب می شود که در عملیات اطفاء حریق مورد استفاده قرار می گیرد. کوپلینگ به طور عمومی ابزاری است که جهت انتقال قدرت و برای اتصال دو شفت به یکدیگر استفاده شده و در آتش نشانی کاربرد زیادی دارد. از نقطه نظر تخصصی، آتش نشانی کوپلینگ به تجهیزاتی گفته می شود که عمل اتصال شیلنگ های آتش نشانی به یکدیگر یا اتصال شیلنگ‌ ها به سایر تجهیزات را انجام می دهد و می توان گفت نقش گیرنده و دهنده آب را دارد. کوپلینگ در انواع مختلف موجود می باشد و شامل کوپلینگ های شیلنگ خور می شود. کوپلینگ ها در سایزهای مختلف تولید شده و در سایزهای 1 تا 2.5 اینچ در جعبه های آتش نشانی و در سایزهای 4 اینچ به بالا در خودروهای آتش نشانی استفاده می شوند. همچنین کوپلینگ ها در چند جنس برنجی، آلومینیومی، فولاد ضد زنگ و پلاستیک تولید می شوند. بهترین جنس کوپلینگ، آلومینیومی می باشد که در برابر آب مقاوم است و اکسید نمی شود.

انواع کوپلینگ اطفاء حریق

برای مشاهده دقیق تر هر کدام از انواع تجهیزات جانبی آتش نشانی می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

faq

تجهیزات جانبی آتش نشانی شامل مواردی از جمله قرقره و شیلنگ آتش نشانی، اتصالات و کوپلینگ آتش نشانی و شیرهای آتش نشانی می شود.

بله، تجهیزات آتش نشانی باید دارای استاندارد ایران و استاندارد CE اروپا باشند.

از جمله بهترین برندهای تجهیزات آتش نشانی می توان به برند پامچال و آریاکوپلینگ اشاره کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: