فن کویل سقفی چیست؟

فن کویل سقفی یکی از انواع مختلف فن کویل می باشند که دارای ظاهری متفاوت و مستطیلی شکل هستند و در سقف ساختمان نصب و قرار داده می شوند. از فن کویل های سقفی جهت سرمایش و گرمایش محیط های مختلف مانند محیط های مسکونی، اداری، مراکز تجاری، بیمارستان ها، هتل ها و سایر محیط های دیگر استفاده می گردد. این فن کویل ها همانند هواساز داکت اسپلیت ها هستند با این تفاوت که سینی درین آنها به صورت سینی خارجی outlet و در هواساز داکت اسپلیت به صورت داخلی inlet می باشد.

فن کویل سقفی

انواع فن کویل سقفی

  • فن کویل سقفی توکار
  • فن کویل سقفی روکار

فن کویل سقفی روکار

فن کویل سقفی روکار

فن کویل های سقفی روکار یا همان فن کویل سقفی زمینی قابلیت نصب بر روی زمین و داخل سقف کاذب را دارا می باشند و در زیر سقف ساختمان و یا روی زمین نصب می گردند. از فن کویل سقفی روکار هنگامی که کانال کشی فن کویل سقفی در ساختمان تعبیه نشده باشد استفاده می گردد که در بخش فن کویل های سقفی زمینی به طور کامل شرح داده شده است.

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار

فن کویل های سقفی توکار از یک یونیت مستطیل شکل (پلانیوم باکس) تشکیل شده اند که درون سقف کاذب ساختمان نصب می گردند. در برند های مختلف فن کوئل، جنس فن ها متفاوت می باشد که با توجه به نیاز پروژه قابل ارائه می باشد به طور مثال فن کویل های سقفی توکار گرین دارای بلوور پلیمری و فن کویل های مانلی دارای فن های آلومینیومی می باشند. فن کویل سقفی توکار قیمت مناسب تری نسبت به سایر فن کویل ها دارا می باشد و به همین دلیل از بهترین فن کویل های سقفی بشمار می روند و معمولا از ظرفیت 200 تا 1200 CFM طراحی می شود.

لوله کشی فن کویل های توکار ممکن است به صورت دو مدل دو لوله ای و چهار لوله ای انجام شود. این لوله ها وظیفه رفت و برگشت آب مورد نیاز برای سرمایش و گرمایش را برعهده دارند. شایان ذکر است الکتروموتور فن این فن کویل دارای 3 مدل شفت کوتاه، شفت یکطرفه و شفت دو طرفه می باشد.

اجزای فن کویل سقفی

اجزای درونی فن کویل ها شامل فن، الکتروموتور، کویل حرارتی، فیلتر، شیر هواگیری، سینی درین و سایر اتصالات و تجهیزات می باشد. شایان ذکر است شیرهایی که در مسیر خروجی آب از فن کویل قرار دارند از جمله شیر متعادل کننده وظیفه رفع مشکل افت فشار آب در پروژه های بزرگ و همچنین برای اینکه آب بیش از نیاز فن کویل های بعدی وارد نشود، تعبیه شده اند. فیلتر های فن کویل های سقفی نیز معمولا قابل شستشو می باشند و لازم است در فواصل زمانی معین جهت زدودن گرد و غبار ناشی از ورود هوا به درون یونیت، شستشو شده و مجدد بر روی یونیت نصب شوند.

شیر سه راهی برقی نیز به عنوان یکی دیگر از اجزای فن کویل سقفی از ترموستات فرمان می گیرد و وظیفه آن تنظیم مقدار آب سرد و یا آب گرم ورودی به فن کویل ها می باشد به طور کلی این شیر باعث افزایش و یا کاهش دمای آب فن کویل با توجه به دستور ترموستات می باشد. علاوه بر شیر سه راهه شیر دو راهه PICVD نیز در فن کویل سقفی وجود دارد که وظیفه آن تحت فشار قرار دادن سیستم برای هدایت آب مورد نیاز هر بخش می باشد.

نصب فن کویل سقفی

جهت نصب فن کویل سقفی توکار نیاز است که محل قرار گیری فن کویل از قبل در سقف ساختمان طراحی و اجرا شده باشد تا بتوان فن کویل ها را به درستی نصب کرد. فن کویل های سقفی دارای یک دریچه در زیر یونیت جهت دسترسی آسان به فن کویل، تعمیر و سرویس آن و یک دریچه در جلوی فن کویل جهت پرتاب و جریان هوای گرم و سرد به درون محیط می باشند. مکش هوا در فن کویل های سقفی معمولا از زیر فن کویل و یا پشت آن می باشد. هنگام نصب فن کویل های سقفی لازم است لوله کشی ورودی و خروجی آب گرم و سرد در مدار ساختمان انجام شود.

ابعاد فن کویل سقفی

ابعاد فن کویل سقفی توکار متناسب با ظرفیت آن متغیر می باشد و متناسب با ظرفیت فن کویل ها طول، عرض و ارتفاع فن کویل ها و سایز دریچه ی جلوی فن کویل تغییر می کند. در حالت کلی حجم فن کویل های سقفی کم و باریک می باشد و حجم بسیار کمی را در سقف اشغال می کنند. معمولا طول فن کویل های سقفی از نیم متر به بالا می باشد و بسته به ظرفیت فن کویل طول آن ها افزایش پیدا می کند.

نکته حائز اهمیت هنگام خرید فن کویل سقفی

  1. هنگام خرید فن کویل از چپ یا راست بودن لوله کشی مدار مطلع شوید تا محصول را بدرستی انتخاب نمایید.
  2. هنگام نصب فن کویل حتما شیر قطع و وصل آب ورودی و خروجی را به طور صحیح نصب نمایید.
  3. لازم است که لوله ای با قطر 2/1 اینچ جهت تخلیه آب های حاصل از تقطیر از سینی زیر کویل تا مکان تخلیه نصب گردد که به آن لوله درین ساختمان گفته می شود. معمولا لوله درین ساختمان به چاه ارت وصل می گردد.
  4. توجه داشته باشد که فن کویل را به صورت افقی و تراز شده نصب نمایید زیرا تراز بودن فن هوادهی فن کویل تاثیر به سزایی در طول عمر بلبرینگ فن کویل دارد.
  5. در بخش فن کویل ها و هدایت آب به فن کویل باید به ضریب همزمانی توجه نمود. ضریب همزمانی منظور درصدی از پروژه است که در زمان مشخص به حداکثر فشار خواهد رسید که در پروژه های بزرگ درصد کمتر و در پروژه های کوچک ضریب بالاتری دارد.

تفاوت فن کویل سقفی و کاستی

از تفاوت های فن کویل سقفی و فن کویل کاستی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فن کویل های سقفی پرتاب باد مستقیم دارند اما فن کویل های کاستی می توانند در 4 جهت نیز پرتاب باد داشته باشند.
  • فن کویل های سقفی در داخل سقف کاذب نصب می شوند و دریچه فن کویلی باید برایشان در نظر گرفته شود.
  • فن کویل های کاستی 2 تکه هستند، پنل در داخل سقف کاذب قرار می گیرد و قاب دکوراتیو روی کار نصب می شود.
  • فن کویل سقفی توکار دارای ترموستات و فن کویل کاستی دارای ریموت کنترل از راه دور می باشد.

مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار
  • این فن کویل ها می توانند عملکرد مطلوبی جهت تامین سرمایش و گرمایش توسط لوله ها در کنار موتور خانه، چیلر و پکیج گرمایشی داشته باشند.
  • فن کویل های سقفی در ظرفیت های متعددی تولید و طراحی می شوند.
  • حجم کم و زیبایی ظاهری یونیت
  • یکی از مزیت های قابل توجه فن کویل های سقفی عدم اشغال فضای محیط می باشد و به راحتی در سقف ساختمان نصب می گردند و فقط دریچه ی خروجی هوای آن ها مشخص می باشد.
  • سری جدید فن کویل های سقفی بسیار کم مصرف می باشند و معمولا دارای کلاس انرژی سری A می باشند.
  • قابلیت پرتاب باد در چهار جهت را دارا می باشند.
  • فن کویل های سقفی جهت کنترل دما مجهز به ریموت کنترل و یا ترموستات می باشند.
  • فن کویل های سقفی معمولا دارای عملکرد بی صدا و آرام می باشند.

قیمت فن کویل سقفی

فن کویل های سقفی با توجه به برند و ظرفیت مورد نیاز از قیمت های متفاوتی برخوردارند. جهت اطلاع از قیمت های فن کویل سقفی توکار، روکار با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مهدی رستگار مقدم
ارسال شده در : پنجشنبه 04 آذر 1400

سلام، قیمت فن کویل سقفی توکار 1200CFM سه سرعته و دو موتور 1.6 اسب بخار را لطفا اعلام بفرمایید. متشکرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 06 آذر 1400

سلام جناب رستگار مقدم عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.