فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان

فلو ترانسمیتر چیست؟

در صنایع مختلف نتیجه فرآیند کاملاً به متغیر های مختلف بستگی دارد. از بین این متغیر ها، اندازه گیری جریان مایع، بخار یا گاز حائز اهمیت می باشد به همین دلیل از انواع مختلفی از تجهیزات برای اندازه گیری جریان مایع استفاده می شود. ترانسمیتر جریان جهت نمایش و کنترل مشخصات مختلف سیال، پروفیل جریان و دامنه جریان مورد استفاده قرار می گیرند. در فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان ریموت تایپ، سنسور به صورت جداگانه بر روی خط نصب می شود.

انواع ترانسمیتر جریان

ترانسمیتر جریان دارای انواع مختلفی می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  • فلو ترانسمیتر توربینی
  • فلو ترانسمیتر الکترومعناطیسی
  • فلو ترانسمیتر التراسونیک
  • فلو ترانسمیتر تیغه ای (پدالی)

در ادامه به شرح هر یک از موارد فوق می پردازیم.

فلو ترانسمیتر توربینی

فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان توربینی

سنسور های توربین یا سنسور های جریان توربین با خروجی الکتریکی برای نشان دادن سرعت جریان مایع، از راه دور کاربرد دارند. فلو ترانسمیترهای توربینی برای طیف گسترده ای از کاربرد های صنعتی، تجاری و آزمایشگاهی مناسب هستند. فلو ترانسمیتر توربینی برای کارکرد به یک آداپتور برق یا کابل جفت سازی نیاز دارد. در مدل فلو ترانسمیتر توربینی خطی سرعت جریان را از طریق مدل های خطی کنترل می کنند که در کاربرد هایی مانند آبیاری، کنترل فرآیند، خطوط تخلیه، آزمایش پمپ و بچینگ شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

فلو ترانسمیتر الکترومغناطیسی

فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان مغناطیسی

فلو ترانسمیتر الکترومغناطیسی دارای حسگر های الکترومغناطیسی خطی با خروجی الکتریکی برای نشان دادن میزان دبی مایعات، کاربرد دارد همچنین شایان ذکر است فلو ترانسمیتر الکترومغناطیسی برای اندازه گیری دبی مایعات رسانا در لوله های بسته نیز مناسب می باشد.

فلو ترانسمیتر الکترومغناطیسی به دو صورت نصب قابل تنظیم در خط و نصب ثابت ارائه می شود. فلو ترانسمیتر الکترومغناطیسی بدون قطعه متحرک بوده و دارای دقت بالایی می باشد.

فلو ترانسمیتر التراسونیک

فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان مغناطیسی

فلو ترانسمیتر التراسونیک یا ترانسمیتر جریان، سنسور هایی با خروجی الکتریکی برای نشان دادن سرعت دبی مایعات از راه دور و بدون تماس هستند. از مزایای این فلو ترانسمیتر ها می توان ابعاد مناسب، وزن کم و مقرون به صرفه بودن را نام برد شایان ذکر است فلو ترانسمیتر التراسونیک در مواردی زیر نیز کاربرد دارد:

  •  آب تصفیه شده
  • آب رودخانه
  • روغن دیزل
  • ثبت اطلاعات اندازه گیری دبی
  • اندازه گیری گرمایش و صورتحساب آب و برق

فلو ترانسمیتر پدالی (تیغه ای)

فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان پدالی

فلو ترانسمیتر پدالی یا ترانسمیتر جریان تیغه ای، سنسور هایی با خروجی الکتریکی برای نشان دادن سرعت دبی مایعات از راه دور و به صورت غیر تماسی می باشد.

اساس کار فلو ترانسمیتر

فلو ترانسمیتر های جرمی یا ترانسمیتر جریان، دستگاه های اندازه گیری جریان هستند که در فرآیند تولید استفاده می شوند. فلو ترانسمیتر ها، جریان جرمی هر سیالی را که در یک زمان خاص از یک لوله عبور می کند اندازه گیری می کنند. به طور کلی، میزان حجم عبور از لوله در واحد زمان، مانند متر مکعب در ثانیه اندازه گیری نمی شود، بلکه اندازه گیری فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان در واحد حجم جرم که از طریق لوله عبور می کند، مثلا کیلوگرم در ثانیه است.

سرعت جریان حجمی اساساً سرعت جریان جرمی است که بر تراکم سیال تقسیم می شود. چگالی سیال تحت تأثیر متغییر هایی مانند فشار، دما یا هر دو قرار می گیرد. همچنین، مایع ممکن است به صورت مایع حاوی حباب باشد.

خروجی فلو ترانسمیتر

فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان دارای خروجی آنالوگ و یا دیجیتال می باشد. خروجی آنالوگ برای ارسال سیگنال به فواصل دورتر مناسب می باشد و هنگامی که خروجی 4 تا 20 میلی آمپر باشد. سرعت فلو 30 تا 100 گالن در دقیقه می باشد.

در خروجی دیجیتال، خروجی های سیگنال فرکانس و پالس توسط بسامد نوسان، بسامد فرکانس و بسامد پهنای پالس کد گذاری می شوند، همچنین به صورت موج های سینوسی و قطار پالسی هم بیان می شوند.

کاربرد فلو ترانسمیتر

ترانسمیتر جریان به دلیل قابلیت های گسترده ای که دارد در کاربرد های مختلف صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این صنایع می توان به صنایع غذایی، آب و فاضلاب، کاغذ سازی، دارویی، فلزات، نفت و گاز، معادن، مواد شیمیایی، صنایع شوینده و بهداشتی، تجهیزات برق، صنایع دریایی و صنایع اتوماسیون اشاره کرد.

مزایای فلو ترانسمیتر

در زیر به شرح مزایای مختلف ترانسمیتر جریان می پردازیم:

  • دقت در اندازه گیری

فلو ترانسمیتر یا ترانسمیتر جریان اندازه گیری های دقیق را ارائه می دهند. ترانسمیتر جریان در دبی حجمی با حداکثر 0.15 درصد دارای دقتی بیش از 1.13 می باشد و در دبی حجمی 0.25 درصد، دارای دقت 1.40 می باشد.

  • ویژگی های پیشرفته تشخیصی

همه ترانسمیتر ها به ویژگی های پیشرفته تشخیصی مجهز هستند که قابلیت تشخیص نویز، تشخیص عیب سنسور، تشخیص خطای سیم کشی، تشخیص لوله خالی قابل تنظیم و غیره را دارند.

  • حداقل تعمیر و نگهداری

ترانسمیتر های جریان دارای طراحی بدون مانع هستند زیرا هیچ قسمت متحرکی ندارند. به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، تقریباً به تعمیر و نگهداری نیاز ندارند.

  • ساخت و ساز با دوام

از متریال مختلفی برای ساخت ترانسمیتر ها استفاده می شود و شامل فولاد ضد زنگ، آلیاژ های نیکل، فولاد کربنی با درجه حرارت بالا و پایین می باشد. همچنین ترانسمیتر ها قابلیت کارکرد در شرایط سخت محیطی را دارند.

  • ابعاد مناسب

ترانسمیتر ها در جایی که میزان فضا می تواند یک نگرانی عمده باشد، گزینه مناسبی می باشند.

قیمت فلو ترانسمیتر

قیمت ترانسمیتر جریان با توجه به فاکتور های مختلفی همچون جنس بدنه، ماهیت سیال، درجه حرارت سیال و فشار بخار سیال تعیین می شود. به همین دلیل توصیه می شود در خرید فلو ترانسمیتر با کارشناس مربوطه مشورت شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: