کمپرسور کوپلند چیست؟

کمپرسور کوپلند در کشور هایی همچون چک، تایلند و آمریکا تولید می شوند و اکثر مدل های تولید شده، در بازار داخلی ایران موجود می باشند. کمپرسور Copeland را برای کاربری های سیستم تبرید بهینه سازی کرده اند، که در دمای پایین و بالا کاربرد داشته باشد. از ویژگی های بارز کمپرسور کوپلند می توان به سازگاری با انواع گاز های مبرد، استفاده از روغن های مینرال و پلی ال استر برای روان کاری دستگاه و نصب آسان اشاره کرد. هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع کمپرسور کوپلند و لوازم کمپرسور کوپلند می باشد.

کمپرسور کوپلند

کاتالوگ کمپرسور کوپلند

مشخصات فنی کمپرسور کوپلند

کمپرسور Copeland در مدل های مختلف اسکرال و سیلندر پیستونی طراحی و تولید شده است. کمپرسور های کوپلند سیلندر پیستونی دارای دو مدل کمپرسور کوپلند بسته و کمپرسور کوپلند نیمه بسته هستند. کمپرسور های کوپلند برای گاز های R22 ،R134A ،R407C ،R404A ،R410A بهینه سازی شده اند. در ادامه انواع کمپرسور Copeland را برای شما شرح خواهیم داد.

انواع کمپرسور کوپلند

کمپرسور Copeland تولید شده توسط شرکت کوپلند به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کمپرسور کوپلند اسکرال
  • کمپرسور کوپلند سمی هرمتیک (DWM)
  • کمپرسور کوپلند هرمتیک

کمپرسور کوپلند اسکرال

یکی از انواع کمپرسور های تولید شده توسط شرکت کوپلند، کمپرسور Copeland اسکرال می باشد. کمپرسور کوپلند اسکرال به چهار دسته کلی ZR ،ZP ،ZRD ،ZPD تقسیم می شود. این دسته از کمپرسور های Copeland در اکثر سیستم های تهویه مطبوع خانگی و صنعتی نظیر مینی چیلر، داکت اسپلیت، کولر گازی ایستاده و چیلر مورد استفاده قرار می گیرد.

این دسته از کمپرسور کوپلند نسبت به سایر کمپرسور های برودتی دارای میزان سر و صدا و لرزش کمتر، مصرف انرژی پایین تر، راندمان بالاتر و قابل استفاده در اکثر سیستم های تهویه مطبوع می باشند. قابل توجه می باشد که کمپرسور های اسکرال غیر قابل تعمیر می باشند و عموما به دلیل نوسان برق یا عدم رعایت اصول استاندارد به هنگام نصب آسیب می بینند و دچار سوختگی می شوند.

کمپرسور اسکرال کوپلند (Copeland)

مشخصات کمپرسور کوپلند اسکرال

کمپرسور Copeland اسکرال سری ZR از توان برودتی 2 اسب بخار تا 30 اسب بخار قابل ارائه می باشند این دسته از کمپرسور ها با روغن پلی استر شارژ شده اند و توانایی سازگاری با گاز مبرد R134A ،R407C و R404A را دارا می باشند.

کمپرسور اسکرال کوپلند سری ZP سازگار با گاز R410A می باشد و جهت استفاده در انواع سیستم های تهویه مطبوع با بازدهی بالا همانند چیلر با دمای اواپراتور حدود 5 درجه سانتی گراد طراحی شده است. ظرفیت خنک سازی این دسته از کمپرسور کوپلند از 5 کیلووات تا 500 کیلووات متغیر می باشد. از مهم ترین مشخصات کمپرسور Copeland سری ZP می توان به اتصالات جوشی، شیشه سایت گلاس، لوله کانکشن روغن و همچنین سازگاری با گاز R410A که جزو دسته گاز های دوست دار محیط زیست می باشد اشاره کرد.

در بسیاری از سیستم های سرمایشی و گرمایشی شرایط کاری کمپرسور و رنج دمای مورد استفاده شده در طیف وسیعی متفاوت می باشد که شرکت کوپلند با تولید و مونتاژ کمپرسور های دیجیتال خود در دو سری ZPD و ZRD این نوآوری جدید را ایجاد کرده است. کمپرسور Copeland سری ZPD با گاز مبرد R410A و کمپرسور کوپلند سری ZRD با گاز مبرد R407C سازگار می باشد. از مزایای کمپرسور های سری دیجیتال کوپلند می توان به امکان کنترل دقیق دما و رطوبت، سهولت در نصب و راه اندازی، صرفه جویی در مصرف انرژی، عدم لرزش و ارتعاش و کارایی در انواع سیستم های برودتی نظیر یخچال های ویترینی فروشگاهی و سیستم های VRF اشاره کرد.

کمپرسور کوپلند سمی هرمتیک (DWM)

کمپرسور های کوپلند سیلندر پیستونی سمی هرمتیک ساخته شده در کشور چک که به رنگ مشکی ارائه شده اند در ظرفیت های 2 سیلندر تا 8 سیلندر موجود می باشند و برای کاربری های برودتی در دمای متوسط و پایین نظیر سردخانه های زیر صفر و بالا صفر و تونل انجماد مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسو سمی هرمتیک کوپلند بر خلاف کمپرسور Copeland اسکرال قابل تعمیر و اورهال می باشد. این دسته از کمپرسور Copeland با توجه به نحوه ی مونتاژ و طراحی خود دارای کیفیت و طول عمر بالا می باشند. از دیگر قابلیت های کمپرسور کوپلند سمی هرمتیک می توان به سازگاری با انواع گاز مبرد هم چون گاز R22 ،R134A ،R404A و R407C اشاره کرد.

کمپرسور سمی هرمتیک کوپلند (Copeland)

کمپرسور کوپلند هرمتیک

کمپرسور Copeland هرمتیک از دسته کمپرسور های بسته و غیر قابل تعمیر می باشد. این کمپرسور ساخت کشور بلژیک، تایلند و چین بوده که در دو سری QR ،CR تولید و عرضه می شود. کمپرسور کوپلند سیلندر پیستونی دارای سه فاز و تک فاز با برق مصرفی 50 تا 60 هرتز است. با انواع گاز های R22 ،R407C سازگار بوده و برای روان کاری گاز R22 از روغن مینرال و گاز R407C از روغن پلی ال استر استفاده می شود. لرزش پایین و صدای کم از جمله ویژگی های کمپرسور کوپلند هرمتیک می باشد که برای سیستم های تبرید و تهویه مطبوع در شرایط آب و هوایی سخت گزینه مناسبی می باشد.

کمپرسور هرمتیک کوپلند

نکات استفاده از کمپرسور کوپلند

از نکات حائز اهمیت مقدار روغن کمپرسور کوپلند زمان تعویض آن می باشد که باید مطابق با استاندارد های تعیین شده توسط شرکت کوپلند باشد. از نکات دیگر نیز می توان به استفاده نمودن از نرم افزار کمپرسور کوپلند ارائه شده توسط شرکت کوپلند به جهت انتخاب مناسب این دستگاه اشاره نمود البته شایان به ذکر است استفاده از نرم افزار کوپلند نیز مستلزم یاری گرفتن از کارشناسان این حوزه می باشد.

تاریخچه Copeland

شرکت کوپلند یکی از کمپانی های زیر مجموعه شرکت الکترونیکی امرسان می باشد که از سال 1937 فعالیت رسمی خود را در عرصه بین المللی آغاز کرد. موسس اصلی این شرکت ادموند کوپلند می باشد که فعالیت های علمی و مهندسی خود را از سال 1921 آغاز کرد.

زمینه اصلی فعالیت این شرکت تولید کمپرسور های برودتی می باشد. اولین پروژه ی برودتی و سردخانه ای این شرکت در مجموعه Smithsonian واقع در شهر واشنگتن کشور آمریکا به انجام رسید. در سال 1987 شرکت کوپلند یک بار دیگر با تولید و مونتاژ کمپرسور های اسکرال خود گام بسیار بزرگی را در زمینه سیستم های برودتی و تهویه مطبوع صنعتی و خانگی برداشت و تحول عظیمی در این صنعت ایجاد کرد.

این شرکت اولین و تنها تولید کننده آمریکایی بود که توانست کمپرسور های اسکرال را برای بازار تهویه مطبوع و تبرید تولید کند. شرکت کوپلند برای چندمین بار توسط مجله معتبر Popular Science به عنوان برجسته ترین شرکت برودتی جهان شناخته شد. امروزه شرکت کوپلند بیش از 6000 کارمند را در پنج مرکز واقع در ایالات متحده آمریکا و چندین مرکز بین المللی در دیگر نقاط جهان به کار گرفته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد حمدانی
ارسال شده در : چهارشنبه 01 شهریور 1402

سلام، چند روز پیش کولرم سوخت، دنبال موتور کولر هستم 5542 هست. اگه مارک کوپلند باشه عالیه.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 05 شهریور 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

حسن کشاورزیان
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 29 آذر 1401

سلام، نیاز به کمپرسور کوپلند ZR310KCE-TED-522 داریم. برای گاز 407C می خواییم.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 08 دی 1401

سلام جناب کشاورزیان عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.