چراغ صنعتی و کارگاهی

چراغ صنعتی و کارگاهی چیست؟

چراغ صنعتی و کارگاهی از جمله تجهیزات روشنایی است که از آن ها در جهت تامین روشنایی سوله ها و کارگاه ها و سالن های تولید استفاده می شود چراغ صنعتی و کارگاهی دارای ویژگی های ساختاری خاصی می باشد که آن را مناسب استفاده در محیط های صنعتی می سازد.

لامپ های فلورسنتی و LED در ساختار چراغ صنعتی و کارگاهی به کاربرده می شود. ساختار ضد نم، ضد گرد و غبار و یا ضد انفجار چراغ سوله ای سبب می شود که بتوان آن را در محیط های کارگاهی و صنعتی به کار برد. چراغ کارگاهی دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به تفصیل به بررسی آن می پردازیم.

انواع چراغ صنعتی و کارگاهی

چراغ صنعتی و کارگاهی متناسب با محل مورد استفاده به صورت سقفی و یا آویز مورد استفاده قرار گیرند. چراغ صنعتی و کارگاهی در دو مدل SMD - COB و Power LED تولید می شود.

چراغ صنعتی و کارگاهی SMD - COB دارای زاویه پخش ثابت می باشد از این رو در تامین روشنایی فضا هایی که نیازمند نور یکنواخت می باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. چراغ‌ صنعتی و کارگاهی ال ای دی، به شکل‌ های مختلفی طراحی و ساخته شده‌است. به منظور خنک سازی چراغ ال ای دی سوله ای جهت تبادل گرمای ایجاد شده با محیط از هیت سینک در ساختار آن استفاده می‌شود. همچنین محفظه اصلی لامپ از مواد آلومینیومی به روش دایکاست ساخته شده است تا فرآیند تبادل گرما با محیط هر چه بهتر صورت گیرد.

ال ای دی ‌های بکار رفته بر روی سطح هیت سینک به صورت تراشه های COB یا SMD نصب می‌شوند. مقابل ال ای دی ‌ها تعدادی آینه یا پوشش شیشه‌ای یا پلاستیکی قرار داده می‌شود که سبب می شود تراشه ‌ها از آسیب ‌های احتمالی محافظت شده و هم چنین نور محصور گردد. از دیگر مواردی که باید به آن توجه شود، موادی است که در فرآیند ساخت استفاده می‌شود. در محیط کارگاه از پروژکتور هایی با IP حفاظتی بالا (IP65) یا بالاتر در محیط‌ های صنعتی که در محیط آن ها بخار مواد سمی یا مواد آسیب ‌زای دیگری وجود داشته باشد، استفاده می شود.

چراغ صنعتی و کارگاهی آویز

بهترین انتخاب برای استفاده در سوله ها، کارخانه ها و کارگاه ها، استفاده از نوع چراغ صنعتی و کارگاهی آویز است که باید از جهت جنس، عملکرد و سایر ویژگی های فیزیکی دارای استاندارد صنعتی مورد نیاز می باشد. در نوع آویز چراغ های صنعتی از انواع لامپ های بخار سدیم، لامپ بخار جیوه و غیره استفاده می گردد. این چراغ ها در محل هایی با سقف های بلند مورد استفاده قرار می گیرند.

چراغ صنعتی و کارگاهی آویز

چراغ صنعتی و کارگاهی سقفی

نوع سقفی چراغ صنعتی و کارگاهی با تنوع بالا و ساختاری مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی، در محیط های شیمیایی و همچنین محیط های با گرد و غبار و رطوبت زیاد ساخته می شود.

چراغ صنعتی و کارگاهی سقفی

از جمله مواردی که در ساخت چراغ صنعتی و گارگاهی رعایت می شود آن است که باید از مواد با کیفیت در ساخت آن ها استفاده شود تا هم بتواند نور را به خوبی و به صورت یکنواخت منتشر کند و هم بتواند در مقابل شرایط محیطی نامناسب و وجود رطوبت یا گرد و غبار مقاومت بالایی داشته باشد. لامپ های مورد استفاده در انواع چراغ صنعتی و کارگاهی ممکن است از نوع LED یا فلورسنتی باشد که به فراخور شرایط محیطی از لامپ مناسب استفاده می شود. در صورت استفاده از لامپ های LED هم طول عمر چراغ بالا می رود و هم در مصرف انرژی به میزان زیادی صرفه جویی می گردد.

چراغ صنعتی و کارگاهی ضد انفجار

چراغ صنعتی ضد انفجار دارای ساختاری مقاوم در برابر برخورد مصالح، سنگ و غیره و همچنین انفجار های ناشی از حوادث کارخانه ای می باشند. از چراغ ضد انفجار در محیط های مستعد انفجار استفاده می شود، از این رو در فرایند ساخت این چراغ ها از مواد با کیفیت و با درجه حفاظت بالا استفاده می گردد.

چراغ صنعتی و کارگاهی ضد انفجار

نحوه انتخاب چراغ صنعتی و کارگاهی

در هنگام انتخاب توان و شدت روشنایی چراغ صنعتی و کارگاهی باید به کاربری محل نصب، مساحت کارگاه، ارتفاع چراغ تا سطح کار و همچنین نوع چیدمان چراغ ها دقت شود.

چراغ‌ صنعتی و کارگاهی از توان 60 تا 100 وات (5000 تا 20000 لومن) با زاویه تابش 120 درجه اغلب برای کارگاه‌ هایی با ارتفاع سقف 3.5 الی 6.5 متر استفاده می‌شوند و برای سقف ‌هایی با ارتفاع بیش از 6.5 متر از چراغ ‌هایی با توان بیش از 150 وات (15000 تا 100000 لومن) با زاویه تابش 90 درجه استفاده شود.

چراغ‌ صنعتی و کارگاهی با توان های کمتر در انبار ها و کارگاه‌ های کوچک استفاده می‌شود. در حالی که چراغ‌ های با توان بیش از 150 وات برای انبار های بزرگ، کارخانه ‌ها و سوله‌ های بزرگ به کار برده می‌شود.

معمولا استاندارد های میزان روشنایی و شدت نور مناسب با اماکن و محیط های مختلف توسط سازمان ها و نهاد های مرتبط تدوین می شود. در ایران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استاندارد های پیشنهادی خود جهت بهبود سلامت کارکنان در محیط های صنعتی را ارائه می نماید که باید به تایید کمیته فنی بهداشت حرفه ای کشور برسد. در جدول زیر بر مبنای ویژگی های مکان و دقت موردنیاز برای دیدن واضح اشیاء و تصاویر، متوسط شدت روشنایی عمومی در محل های مختلف بیان شده است.

مشخصات چراغ صنعتی و کارگاهی
خصوصیات مشاغل و اماکن نمونه مشاغل شدت روشنایی موضعی مورد نیاز بر حسب لوکس (لومن بر مترمربع)
کارهای با دقت کم تولیدی ها و تعمیرات عادی 250
کارهای با دقت متوسط مونتاژ و تعمیر قطعات و تجهیزات مکانیکی 270
کارهایی با دقت متوسط سالن های ورزشی عمومی، کارهای خدماتی 250
کارهای با دقت با لا مشاغل اداری، تحریری و تایپی 300
کارهای خیلی دقیق نقشه کشی، طراحی خیلی دقیق، قالی بافی 500
کارهای فوق العاده دقیق طراحی فرش، مینیاتور، کنترل کیفیت 500-1000
کارهای فوق العاده دقیق جراحی 24000
مکان های عمومی کارگاهی محل های تردد افراد 50
راه های اصلی بدون تردد افراد 20
مکان هایی با تردد کمتر پرسنل زیرزمین ها، راهرو ها 100
مکان هایی با توقف کمتر پرسنل انبار ها و راه های خروج 150

مزایای چراغ صنعتی و کارگاهی

در رویت اشیا و تصاویر عواملی چون اندازه شیء، مدت زمان رویت، درخشندگی، طول موج و انعکاس سطوح تاثیرگذار است. شرایط روشنایی مطلوب باید مطابق با استاندارد ها باشد. همچنین منابع روشنایی باید رنگ دهی مناسبی داشته باشند. مقایس سنجش رنگ دهی مناسب، رنگ دهی نور روز است که با عدد 100 در نظر گرفته می شود. برای مثال لامپ های رشته ای رنگ دهی 100 و لامپ های جیوه ای رنگ دهی 24  دارند. از دیگر شرایط مطلوب روشنایی این است که نباید سایه روشن در محل دید ایجاد شود و فشار های های چشمی مثل سوزش چشم و سردرد نباید به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه در محیط های تولیدی انواع شرایط وآلودگی های شیمیایی، ابزار آلات خشن، تجهیزات دقیق، نظارت کنترل کیفیت و غیره وجود دارد و همچنین در محیط های صنعتی ارتفاع سقف سوله ها بسیار بالا می باشد، جهت تامین سلامت شاغلین و کیفیت روشنایی، چراغ هایی مخصوص این شرایط تولید و عرضه می شوند که ویژگی هایی از قبیل شدت نورو دمای رنگ مناسب این محیط ها را دارند و استاندارد های ذکر شده در بالا را رعایت می کنند. از دیگر مزیت های چراغ های صنعتی علاوه بر موارد ذکر شده، ضد غبار و ضد انفجار بودن، طول عمر بالا، ضد ضربه بودن می توان بر شمرد.

faq

این اعداد بر اساس ارتفاع عمومی سطح کارهای مختلف و استاندارد IEC انجمن مهندسین روشنایی تعریف شده اند.

با توجه به تردد محدود افراد، حداکثر 50 لوکس مناسب می باشد و ارتفاع سنجش نیز کف زمین است.

به دلیل پایین بودن شاخص تجلی رنگ (CRI)، استفاده از لامپ های بخار سدیم مجاز نیست. در مشاغل تولیدی، این شاخص نباید کمتر از 50 باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: