دستگاه انکوباتور چیست؟

دستگاه انکوباتور که جزو تجهیزات آزمایشگاهی می باشد، به صورت گسترده در پزشکی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از تجهیزات اصلی در آزمایشگاه های مختلف تشخیص طبی، زیست شناسی، تست لوازم و تجهیزات صنعتی، میکروبیولوژی (میکروب شناسی)، کنترل کیفی، بخش نوزادان در بیمارستان و صنعت طیور می باشد. انکوباتور در آزمایشگاه به منظور رشد و نگهداری محیط کشت سلول استفاده شده و دما، اکسیژن، رطوبت، CO2 کافی و سایر شرایط لازم را برای رشد سلول فراهم می کند. همچنین علاوه بر فور و اتوکلاو برای استریل و خشک کردن تجهیزات، و نگهداری آنها در شرایط استریلیزه از دستگاه انکوباتور نیز استفاده می شود، از این رو به آن دستگاه خشک کن نیز می گویند.

انگلیسی ها به دلیل شباهت زیاد عملکرد این دستگاه به رحم، آن را Incubator نامگذاری کرده اند، همچنین در فارسی انکوباتور به معنی ماشین جوجه کشی نامیده می شود و فرانسوی ها آن را اتو می نامند.

کاتالوگ معرفی تجهیزات آزمایشگاهی فامکو

انواع دستگاه انکوباتور

انکوباتور یا اینکوباتور از نظر کنترل دمایی، فنی، نوع موادی که در آنها قرار می گیرد و کاربرد دارای انواع مختلفی هستند، همچنین ممکن است انکوباتوری بر اساس نیاز خریدار دارای مشخصات دو یا چند انکوباتور باشد.

انکوباتور یخچال دار یا انکوباتور خنک کننده

انکوباتور های یخچال دار یا خنک کننده پر مصرف ترین انکوباتور در آزمایشگاه های تشخیص طبی و میکروب شناسی می باشند، از این رو به آنها انکوباتور آزمایشگاهی یخچال دار نیز گفته می شود. انکوباتور های خنک کننده دارای تایمر، ترموستات و ترمومتر دیجیتال هستند و علاوه بر ایجاد محیط مناسب برای کشت سلول، جهت خشک کردن تجهیزات آزمایشگاهی و نگهداری سرم های خونی نیز استفاده می شوند. انکوباتور های یخچال دار قابلیت کالیبراسیون دارند و دمای آنها از 5- تا 65 درجه سانتی گراد قابل کنترل می باشد اما اغلب در دمای 25 درجه سانتی گراد استفاده می شوند، از این رو به آنها انکوباتور 25 درجه نیز می گویند. دقت دمایی انکوباتور خنک کننده 1 درجه سانتی گراد است و این انکوباتور ها محفظه ای از جنس استیل یا آلومینیوم دارند، مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی هستند و معمولا به منظور کشت باکتری در دمای پایین استفاده می شوند زیرا مقدار رطوبت نسبی را بیش از 80 درصد نمی برند و میزان کربن دی اکسید را در حدود 5 درصد حفظ می کنند.

انکوباتور یخچال دار یا انکوباتور خنک کننده

انکوباتور یخچال دار BOD

انکوباتور یخچال دار BOD، دارای ترموستات، تایمر، ترمومتر دیجیتال و فن بوده، محفظه داخلی آن از جنس آلومینیوم یا استیل می باشد و به منظور قرار دادن دستگاه BOD متر طراحی شده است. پریزی در محفظه داخلی انکوباتور وجود دارد و سیستم کنترل آن از نوع PID می باشد که با انکوباتور های یخچال دار کمی متفاوت است اما تنظیمات یکسانی دارند. محدوده دمایی انکوباتور یخچال دار BOD از 0 تا 70 درجه سانتی گراد می باشد. اگر شیشه های BOD متر بشکند لازم است به سرعت دستگاه خاموش و تا تمیز شدن انکوباتور از روشن کردن و استفاده مجدد خودداری شود.

انکوباتور یخچال دار BOD

انکوباتور CO2 یا انکوباتور دی اکسید کربنی

انکوباتور های CO2 که به آنها، انکوباتور کربن دی اکسیدی نیز می گویند با گاز کربن دی اکسید کار می کنند و به صورت عمده در آزمایشگاه های بیولوژیکی جهت کشت بافت استفاده می شوند. دمای محفظه داخلی انکوباتور دی اکسید کربنی اغلب 37 درجه سانتی گراد و ثابت است. کربن دی اکسید مورد نیاز در محفظه انکوباتور به وسیله مخزنی که به آن متصل است تامین می شود و مقداری CO2 در محفظه برای تنظیم میزان PH محیط و جلوگیری از مرگ سلول ها به دلیل هیدروژن ایجاد شده از متابولیسم سلول نیاز است. در صورت نیاز به رطوبت بالا در محفظه داخلی، این رطوبت توسط تبخیر پی در پی فراهم می شود. میزان کربن دی اکسید با رطوبت نسبت معکوس دارند یعنی افزایش میزان کربن دی اکسید موجب کاهش میزان رطوبت خواهد شد. بعضی از انکوباتور های دی اکسید کربنی به کپسول CO2 متصل می شوند و میزان دی اکسید کربن موجود در محفظه خود را در مقداری مشخص حفظ می کنند.

انکوباتور CO2 یا انکوباتور دی اکسید کربنی

انکوباتور مرطوب یا انکوباتور ژرمیناتور

انکوباتور مرطوب که به آن، انکوباتور ژرمیناتور و انکوباتور رطوبت دار نیز می گویند، محفظه ای برای تامین شرایط لازم برای کشت بافت و نمونه هستند و به صورت معمول در دانشگاه های کشاورزی، مراکز تحقیقاتی، صنایع مربوط به مواد غذایی و دارویی که لازم است میزان نور، دما، رطوبت و غیره کنترل شود، کاربرد دارند. ژرمیناتور امکان کنترل دما و رطوبت محفظه داخلی دستگاه را دارد. میزان رطوبت لازم به وسیله ظرف مسی کوچکی که دارای مقداری آب تصفیه شده است، تامین می شود. بخار از طریق سیستم گرمایشی تولید و از دریچه ای کنترلی به محفظه دستگاه وارد می شود. انکوباتور های ژرمیناتور قابلیت کاهش دما و ایجاد محیط سرد را نیز دارند.

انکوباتور مرطوب یا انکوباتور ژرمیناتور

انکوباتور استاندارد

انکوباتور های استاندارد که به آنها انکوباتور 37 درجه نیز می گویند، امکان بالا بردن دمای داخلی تا حدود 100 درجه سانتی گراد را دارند اما بیشترین استفاده از آن در دمای 37 درجه سانتی گراد می باشد. انکوباتور های 37 درجه در آزمایشگاه های بیولوژی و میکروب شناسی در زمینه های تحقیقاتی، خون شناسی، بانک اطلاعات سلولی DNA و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. این انکوباتور ها قسمت سرد کن ندارند و تنها با المنت کار می کنند.

انکوباتور استاندارد

انکوباتور دیجیتال

انکوباتور های دیجیتال یا هوشمند، مجهز به سیستم فول دیجیتال PID هستند، محفظه ای از جنس استیل یا آلومینیوم دارند، به صورت معمول در بازه دمایی 5 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای محیط تا 65 درجه سانتی گراد عمل می کنند و دارای دقت بسیار مناسبی هستند.

انکوباتور دیجیتال

دستگاه چمبر

چمبر ها که به آنها اتاق رشد، چمبر تست شرایط پایداری، اتاقک تست شرایط محیطی و اتاق نگهداری سرم، نمونه و خون نیز می گویند، به منظور نگهداری محصول تولید شده در صنایع و آزمایشگاه های مختلف در شرایط مناسب کاربرد دارند. محفظه های پایداری یا محفظه تست دما و رطوبت با امکان تنظیم شرایط محیطی مناسب از جمله دما، رطوبت و نور برای نمونه های تولید شده، مورد توجه صنعتگران بسیاری قرار گرفته است. اتاقک های رشد یا چمبر های پایداری در صنایع داروسازی، غذایی، کشاورزی، تولید خودرو و غیره به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه چمبر

انکوباتور شیکردار

انکوباتور شیکر دار علاوه بر کنترل میزان دمای محفظه، قابلیت تکان دادن دورانی محلول ها را نیز داشته و اغلب قابلیت کاهش دما تا پایین تر از دمای محیط به وسیله سیستم خنک کننده را دارند. انکوباتور های آزمایشگاهی شیکر دار در انواع دیواری و ایستاده هستند و می توان انواع ارلن و بالن در هر اندازه ای بر روی صفحه این انکوباتور قرار داد.

انکوباتور شیکردار

انکوباتور ساده

انکوباتور معمولی که به آن انکوباتور ساده نیز می گویند، ساده ترین انکوباتور آزمایشگاهی بوده که دارای محفظه ای ایزوله و عایق به همراه هیتری قابل تنظیم، تایمر، ترموستات و ترمومتر دیجیتال می باشد، فقط قابلیت تنظیم دما را داشته و به منظور تامین دمای بالاتر از میزان دمای محیط استفاده می شوند. انکوباتور های معمولی دارای دقت 1 درجه سانتی گراد هستند، در بازه دمایی حدود 30 تا 65 درجه سانتی گراد عمل می کنند اما بعضی از مدل های آن قابلیت افزایش دما تا 100 درجه سانتی گراد را نیز دارند. انکوباتور های ساده جهت کشت میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرند، قابلیت کالیبراسیون را نیز دارند و در انواع رو میزی و ایستاده و در مدل های آنالوگ و دیجیتال با حجم های متفاوت ساخته می شوند.

انکوباتور ساده

انکوباتور نوزاد یا انکوباتور پزشکی

انکوباتور نوزاد که به آن انکوباتور پزشکی نیز می گویند در بخش NICU (مراقبت ویژه نوزادان) برای نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند استفاده می شود. انکوباتور نوزاد با تنظیم دما، رطوبت، اکسیژن و جلوگیری از ابتلا به عفونت های احتمالی، شرایط مناسب برای رشد نوزاد را مهیا کرده و از آن محافظت می کند. انکوباتور پزشکی دارای جداره ای شفاف می باشد که کودک به راحتی از بیرون دستگاه دیده می شود و از طریق دریچه های موجود در اطراف انکوباتور می توان به نوزاد دسترسی داشت.

انکوباتور نوزاد یا انکوباتور پزشکی

انکوباتور ترکیبی

انکوباتور ترکیبی، مشخصات یک انکوباتور معمولی را دارد، علاوه بر آن دارای میله هایی می باشد که به منظور نگهداری شیشه های هیبریدیزاسیون در اندازه های مختلف و چرخش آنها با سرعت های تعیین شده استفاده می شوند.

انکوباتور ترکیبی

انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور های آزمایشگاهی در آزمایشگاه های تحقیقاتی، طبی، کنترل کیفی، صنایع مختلف دارو سازی، غذایی و غیره جهت تامین دما و شرایط لازم برای نگهداری و کشت نمونه، کاربرد دارند.

انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور صنعتی یا ماشین جوجه کشی

انکوباتور صنعتی که به آن ماشین جوجه کشی نیز گفته می شود، اغلب در مرغداری ها و صنعت طیور مورد استفاده قرار می گیرند. ماشین جوجه کشی به منظور نگهداری تخم مرغ ها تا زمانی که جوجه بیرون بیاید استفاده می شود و گرمای لازم برای ایجاد شرایط مناسب به صورت الکتریکی تامین می شود.

انکوباتور صنعتی یا ماشین جوجه کشی

دمای انکوباتور

انکوباتور ها که به آنها انکوبه و گرمخانه نیز می گویند، در واقع محفظه عایق، ایزوله و بدون باکتری هستند که دمای آنها قابل تنظیم است. متداول ترین دمایی که مورد استفاده قرار می گیرد، دمای 37 درجه سانتی گراد می باشد زیرا در این دما سلول ها رشد مناسبی دارند. در ضمن این دستگاه بنا به کاربرد، در ابعاد و انواع مختلفی ساخته می شود، به صورت ایستاده و رو میزی مورد استفاده قرار گرفته و می تواند دما را تا حدود 100 درجه سانتی گراد بالا ببرد. این دستگاه قابلیت کنترل رطوبت، CO2، کاهش دما به وسیله یخچال و غیره را دارد.

نکات مهم در انتخاب دستگاه انکوباتور

  • انکوباتور ها یا گرمخانه ها دارای انواع مختلفی هستند و در ظرفیت های متفاوتی ساخته می شوند. در هنگام خرید لازم است بازه دمایی مورد نیاز و کاربرد ها بررسی و دستگاه مورد نظر انتخاب شود.
  • انکوباتور ها دارای قابلیت های متفاوتی همچون قابلیت کالیبراسیون، کنترل دما، وجود صفحه مانیتورینگ برای پارامتر ها، برنامه ریزی رطوبت و غیره هستند و بر اساس ویژگی های مختلف و ظرفیت دارای قیمت های متنوعی هستند.
  • بهتر است دستگاه انکوباتوری خریداری شود که دارای سیستم کنترل دیجیتال PID باشد تا دما کنترل شود، میزان دقت دمایی آن مناسب باشد، همچنین سنسور دمایی دستگاه دارای دقت خوبی باشد.
  • در صورت نیاز به وجود فن به منظور یکنواخت کردن هوای داخل محفظه توجه شود.
  • محفظه داخلی دستگاه، عایق هوا باشد تا هیچ هوایی به داخل آن نفوذ نکند و شرایط مناسب ایجاد شده برای کشت نمونه حفظ شود.
  • بهتر است انکوباتور ها دارای فن باشند تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد و دما در تمام نقاط محفظه دستگاه، یکسان باشد.
  • اگر در آزمایشگاه یا صنعت مورد نظر به کنترل رطوبت نیاز داشته باشید، لازم است دستگاه ژرمیناتور خریداری شود.
  • در صورت انتخاب دستگاه انکوباتور شیکر دار به قدرت و کیفیت موتور توجه شود.

علاوه بر موارد گفته شده در فوق توجه به نکات زیر تیز حائز اهمیت می باشد:

  • ایستاده و رو میزی بودن انکوباتور
  • جنس محفظه داخلی دستگاه
  • دیجیتال یا آنالوگ بودن
  • مجهز بودن به یخچال یا عدم نیاز به وجود یخچال در انکوباتور
  • دارای فن یا فاقد آن بودن
  • دارای شیکر یا فاقد آن
  • تعداد طبقه های دستگاه
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر و رسم گراف
  • مشاوره مناسب هنگام خرید
  • معتبر بودن شرکت سازنده
  • وجود ضمانت برای خدمات پس از فروش

نکات مهم در استفاده از دستگاه انکوباتور

  • انکوباتور بر روی سطحی صاف قرار گرفته شود و در نزدیکی درب های اصلی یا هواکش ها قرار نگیرد.
  • ظرف آب موجود در داخل دستگاه به موقع تعویض و از آب مقطر استفاده شود. در ضمن مواد قابل اشتعال مانند بنزین، الکل و غیره در داخل دستگاه انکوباتور قرار داده نشود.
  • از سینی ها و ظروف بدون خوردگی و آسیب دیدگی استفاده شود و به منظور جلوگیری از آلودگی در انکوباتور ها، قفسه و دیواره دستگاه همواره خشک باشد.
  • بهتر است محیط های کشت با فاصله مناسبی از یکدیگر قرار بگیرند تا جریان هوای کافی برقرار شود. همچنین به منظور پیشگیری از سوختگی برای برداشتن ظروف کشت و تجهیزات از دستکش مناسب استفاده شود.
  • در هنگام استفاده از دستگاه انکوباتور یخچال دار BOD، به صورت مداوم بررسی صورت گیرد تا از درستی عملکرد دستگاه اطمینان حاصل شود، زیرا امکان ریختگی یا شکستگی وجود دارد. لازم به ذکر است در صورت شکستگی شیشه های BOD متر، دستگاه انکوباتور باید خاموش گردد و به منظور پیشگیری از خطر برق گرفتگی، تا تمیز شدن کامل، دستگاه روشن نشود.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب دستگاه انکوباتور

  • میزی تراز و مقاوم برای قرار دادن انکوباتور بر روی آن وجود داشته باشد، وزن دستگاه انکوباتور با دو قفسه حدود 40 تا 60 کیلو گرم است. میز انتخاب شده باید قابلیت تحمل وزن دستگاه را داشته باشد.
  • وجود فضای آزاد در اطراف محل نصب دستگاه انکوباتور، به نحوی که تهویه لازم، برقرار و عبور کابل ها به راحتی انجام گیرد. این فضا باید حدود 10 تا 20 سانتی متر باشد. در ضمن در مقابل سیستم تهویه باید خالی باشد و وسیله ای قرار نگیرد.
  • پریز برق دارای سیم اتصال به زمین که این پریز نباید بیش از 1.5 متر از دستگاه انکوباتور فاصله داشته باشد.
  • اتصال به انکوباتور باید قابلیت برقراری ولتاژ 220 تا 240 ولت و فرکانس 50 تا 60 هرتز را داشته باشد.
  • قرار دادن دستگاه در فضایی که دمای مناسب حدود 25 درجه سانتی گراد دارد و میزان تغییرات دما در آن بسیار کم باشد.
  • وجود محافظت کننده های الکتریکی مانند نصب کلید اضطراری در سیم کشی ساختمان، بهتر است این کلید دور از انکوباتور باشد.

اجزای دستگاه انکوباتور

انکوباتور ها بنا به نوع و کاربردی که دارند، دارای اجزای متعددی هستند اما همه آنها در بعضی از موارد یکسان هستند. اجزای سازنده انکوباتور ها شامل محفظه برای نگهداری نمونه ها، سیستم های کنترل دما، رطوبت و گاز می باشند که به منظور ایجاد شرایط لازم برای رشد سلول به آنها نیاز است. اجزای تشکیل دهنده دیگر انکوباتور همچون سیستم هشدار، ثبات و غیره نیز ممکن است در بعضی از دستگاه های انکوباتور وجود داشته باشد.

محفظه موجود برای نگهداری نمونه ها محیطی بسته، دو جداره و با عایق بندی مناسب است. این محفظه به طور معمول از جنس استیل ضد زنگ ساخته می شود تا در برابر زنگ زدگی بر اثر رطوبت و گرما مقاوم باشد و به گونه ای است که تا جای ممکن از نظر رطوبت و دما از محیط بیرون جدا و امکان ورود و خروج گاز ها از محفظه به شکل کنترل نشده وجود نداشته باشد. جنس محفظه داخلی دستگاه علاوه بر استیل می تواند آلومینیومی باشد، هر کدام از آنها مزایا و معایبی دارند که عبارت اند از:

  1. آلومینیوم نسبت به استیل، سریع تر گرما را می گیرد و با سرعت بیشتری سرد می شود چون حرارت را جذب می کند اما بازتاب نمی کند. 
  2. مقاومت دمایی استیل نسبت به آلومینیوم بیشتر است، در نتیجه دیر تر تغییر شکل می دهد.
  3. آلومینیوم قابلیت شست و شوی بالایی ندارد و اگر ماده ای بر روی آن ریخته شود، تمیز نمی شود.
  4. استیل، نور را بازتاب می کند و دقت دمایی دستگاه دارای محفظه استیل نسبت به انکوباتور دارای محفظه آلومینیومی مقداری کمتر است.
  5. متریال استیل نسبت به آلومینیوم قیمت بالاتری دارد، از این رو قیمت دستگاه انکوباتور با محفظه استیل بالاتر است.

سیستم کنترل دما از قسمت های اصلی دستگاه انکوباتور می باشد. به منظور گرم کردن محفظه موجود در داخل انکوباتور معمولا هیتر های الکتریکی یا المنت هایی همراه با فن استفاده می شود. کنترل دمای داخل انکوباتور به وسیله ترموستات یا مدارات الکتریکی کنترلی صورت می گیرد. برای این کار از سنسور هایی مانند ترموکوپل معمولی یا سیستم های مبتنی بر میکروکنترلر جهت نمونه برداری از میزان دمای محفظه داخلی انکوباتور استفاده می شود. دستگاه های انکوباتوری که به مدار های میکروکنترلی مجهز هستند نسبت به انکوباتور های دارای ترموستات، در کنترل دما دقت بیشتری دارند. استفاده از هیتر های الکتریکی مزایای زیادی دارد، از جمله:

  1. قابلیت تغییر دمای محفظه داخلی یا چمبر دستگاه انکوباتور با سرعت بالا
  2. بر اساس سیستم های کنترل PID که با قطع و وصل سریع برق، حرارت را کنترل می کنند، دما را با دقت زیادی می توان کنترل کرد.
  3. تعمیرات آن ساده است و به تخصص ویژه ای نیاز ندارد.

سیستم کنترل رطوبت، وظیفه تنظیم رطوبت موجود در داخل دستگاه انکوباتور را دارد و دارای سنسور هایی برای نمونه برداری از میزان رطوبت داخل محفظه انکوباتور هستند. این رطوبت توسط مخزن کوچکی که حاوی آب مقطر می باشد، تامین می گردد. سپس سیستم گرمایش انکوباتور، آب مقطر را به بخار تبدیل و با وارد کردن آن به محفظه انکوباتور، رطوبت لازم تامین می شود.

سیستم کنترل گازها، وظیفه تنظیم ترکیب گاز های موجود در داخل محفظه انکوباتور را دارند و دارای سنسور هایی هستند که میزان گاز های مختلف را اندازه گیری و در صورت لزوم گاز مورد نیاز را توسط مخزن هایی که در خارج از انکوباتور قرار دارد، تامین می کنند. کنترل ترکیب گاز ها توسط سیستم های مبتنی بر میکروکنترلر ها انجام می گیرد.

منبع تغذیه دستگاه های انکوباتور معمولا برق 220 ولت شهری با آمپر زیر 10 و تک فاز می باشد. برای تغذیه المنت های موجود در دستگاه، برد های دیجیتال، کنترلر و غیره استفاده می شوند. برق المنت ها اغلب 220 ولت، برق برد های دیجیتال حدود 9 تا 12 ولت و در ورودی برد های کنترلر دیجیتال، ترانس کاهنده گذاشته می شود.

سیستم آلارم در بعضی از انواع انکوباتور ها وجود دارد. مقادیر مجازی برای هر پارامتر تعیین می شود و در صورتی که پارامتری از مقدار مجاز تنظیم شده تجاوز کند، دستگاه هشدار می دهد. هشدار ها می توانند مربوط به افزایش دما، قطع گردش هوا، خرابی بخش های مختلف و غیره باشند.

سیستم ثبات یا ترمولاگر امکان ثبت مداوم و کنترل میزان تغییرات مشخصه ها را به کاربر می دهد، امکان اتصال به کامپیوتر را داشته و گراف ها را نمایش می دهد.

نحوه عملکرد دستگاه انکوباتور

دستگاه انکوباتور از روش های متفاوت انتقال گرما و کنترل محیط برای رسیدن به شرایط مورد نظر استفاده می کند. انکوباتور ها به طور معمول دارای سیستمی تشکیل شده از المنت هستند که با ترموستات یا میکروپروسسور کنترل می شوند. در گرمخانه هایی که به روش هدایت گرما عمل می کنند، تعدادی از المنت ها را به طور مستقیم در دیواره اتاقک قرار می دهند و در نواحی دیگر دما پایین تر است. از آنجایی که انتقال حرارت همواره از ناحیه دارای دمای بالاتر به ناحیه ای با دمای پایین تر می باشد، دما در تمام نقاط یکسان می شود. در انکوباتور هایی که به روش همرفت گرما عمل می کنند، گرمایی که توسط المنت ها تولید می شود، از طریق هوای موجود در اتاقک به نمونه ها منتقل می گردد. به طور معمول هوا از کف انکوباتور به محفظه داخلی وارد و در آن جریان پیدا می کند. در انکوباتور های یخچال دار، زمانیکه دمای پایینی نیاز باشد، لازم است سیستم سرد کننده وجود داشته باشد تا گرما را خارج کند و محفظه داخلی را خنک نگه دارد.

محیط کشت در محفظه داخلی انکوباتور قرار می گیرد، دمای مورد نیاز تنظیم شده و برای مدت معین در دستگاه باقی می ماند. انکوباتور ها به صورت یک درب و دو درب طراحی می شوند. دستگاه های انکوباتور تک درب، دربی فلزی با پنجره شیشه ای دارند و انکوباتور های دو درب دارای یک درب کامل فلزی و پشت آن یک درب کامل شیشه ای می باشند.

نحوه کار با انکوباتور

برای استفاده از دستگاه انکوباتور باید آنرا در محیطی خشک و با دمای مناسب بر روی میزی بزرگ و مقاوم قرار داده و کابل انکوباتور به سوکت پشت دستگاه وصل شود. دستگاه را روشن کرده، میزان دما توسط ترموستات و میزان رطوبت مورد نیاز تنظیم شود. نمونه ها در سینی یا قفسه ها چیده و در محفظه داخلی انکوباتور قرار گرفته شود، سپس به اندازه زمان تعیین شده صبر کنید و تا اتمام کار دستگاه از باز کردن درب آن خودداری کنید.

نحوه نگهداری دستگاه انکوباتور

  • تمیز نگه داشتن دستگاه انکوباتور اهمیت ویژه ای دارد. برای تمیز کردن انکوباتور ابتدا باید دستگاه خاموش و برق آن قطع شود. پس از تمیز کردن لازم است دستگاه کاملا خشک، سپس به روشن کردن آن اقدام شود. به منظور تمیز نگه داشتن سنسور ها بهتر است دستگاه به طور مرتب با الکل 70 درصد تمیز شود و در صورت استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده لازم است PH آن بین 5 تا 8 باشد.
  • اگر در سینی های کشت سلول، آلودگی دیده شود باید کشت ها را به سرعت از دستگاه انکوباتور خارج کرده و ضد عفونی شوند. در صورت ایجاد آلودگی داخلی به وسیله مواد بیولوژیکی و شیمیایی خطرناک بنا به نوع آلودگی ایجاد شده و موادی که در دستگاه وجود دارند، دو راه وجود دارد، در روش اول پس از اطمینان حاصل شدن از خشک بودن دستگاه پیش از راه اندازی، ماده ضد عفونی مناسب در داخل دستگاه اسپری شود. از آنجایی که در زمان انجام ضد عفونی ممکن است گاز های قابل اشتعال ایجاد شود، هوای درون محفظه انکوباتور نیز باید پیش از انجام کار تهویه شود. در روش دوم زمانیکه آلودگی شدیدی ایجاد شده باشد، اجزای موجود در محفظه داخلی انکوباتور توسط فردی متخصص خارج شود سپس توسط مواد ضد عفونی کننده یا اتوکلاو استریل صورت گیرد.
  • دستگاه انکوباتور را دور از بخاری و کولر قرار دهید تا در میزان دقت دمایی دستگاه، مشکلی ایجاد نشود.
  • بهتر است برای بررسی نحوه عملکرد دستگاه انکوباتور، کالیبراسیون آن هر 6 ماه یک بار توسط متخصص فنی صورت گیرد.

کاربرد دستگاه انکوباتور
  • پزشکی و بخش نوزادان، جهت برقراری شرایط مناسب برای رشد نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند.
  • آزمایشگاه های طبی برای رشد و نگهداری سلول، استریل و خشک کردن تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آزمایشگاه های کنترل کیفیت و تست تجهیزات و قطعات صنعتی
  • صنایع دارو سازی، غذایی، ساخت خودرو ها و غیره
  • آزمایشگاه های میکروبیولوژی، زیست شناسی و غیره به منظور کشت سلول
  • انجام آزمایش های لازم برای تحقیقات خون شناسی، ژنتیک، بیوشیمی، تولید دارو، مواد غذایی و غیره
  • صنعت طیور، در این صنعت از انکوباتور به عنوان جایگزینی برای مرغ استفاده می شود و با کنترل مناسب دما، رطوبت و مهیا کردن شرایط لازم، باعث افزایش تعداد جوجه های تولیدی می شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
ساغر سیدی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 08 آذر 1401

سلام، خسته نباشید. برای آزمایشگاهمون نیاز به دمای 25 درجه داریم. کدوم انکوباتور مناسب هست؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 09 آذر 1401

سلام سرکار خانم سیدی عزیز، انکوباتور های یخچال دار مناسب شرایط شما هستند.