دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی

دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه سانتریفیوژ که به آن سانترفیوژ آزمایشگاهی نیز می گویند، جزو تجهیزات آزمایشگاهی می باشد، از مهم ترین و پرکاربردترین وسایل موجود در انواع آزمایشگاه های تشخیص طبی، بیوشیمی، کلینیکی و تحقیقاتی، فیزیک، میکروبیولوژی، سلولی، تعیین گروه خون، هماتولوژی، بافت شناسی، زیستی و صنعت داروسازی، پلیمری، غذایی، آشامیدنی و غیره می باشد، از این رو به طور کلی به آن سانتریفیوژ آزمایشگاهی نیز می گویند. سانتریفیوژ های آزمایشگاهی دارای یک موتور هستند، بر اساس نیروی گریز از مرکز عمل می کنند و با سرعت بالایی (حدود 1000 تا 20000 دور در دقیقه) نمونه ها را حول محور ثابتی به چرخش در می آورند تا جداسازی و رسوب دادن اجزای تشکیل دهنده یک مواد بیولوژیکی، شیمیایی، تصفیه سلول ها، پروتئین ها، اسید های نوکلئیک و غیره صورت گیرد. دو پارامتر مهم عملکرد موتور ها در سانتریفیوژ، RPM (Revolutions Per Minute) یا دور در دقیقه و RCF (Relative Centrifugal Force) یا نیروی نسبی سانتریفیوژ می باشد که با G نیز نمایش داده می شود. RCF بیانگر مقدار نیروی وارد شده از طرف سانتریفیوژ به نمونه ها می باشد که به آن نیروی گرانشی دورانی نیز می گویند و با شعاع دستگاه رابطه مستقیم دارد. دستگاه های سانتریفیوژ دقت بالایی دارند، به صورت معمولی و یخچال دار طراحی می شوند، کاربرد آنها گوناگون می باشد، اغلب به صورت رو میزی هستند و در ابعاد مختلفی ساخته می شوند.

کاتالوگ معرفی تجهیزات آزمایشگاهی فامکو

انواع دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ ها بر اساس کاربرد، نوع روتور، سرعت، زاویه و محور دوران دارای انواع مختلفی هستند.

سانتریفیوژ ساده

سانتریفیوژ های ساده که به آنها سانتریفیوژ کلینیکی، سانتریفیوژ بالینی، سانتریفیوژ معمولی، سانتریفیوژ افتراقی و سانتریفیوژ های جدا کننده اجزای خونی نیز می گویند، از ایده آل ترین سانتریفیوژ ها هستند و به صورت گسترده در انواع آزمایشگاه های مطالعات پزشکی، زیستی، پاتوبیولوژی و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت آنها در حدود 200 تا 6000 دور در دقیقه می باشد و از آنجاییکه سرعت کمی دارند، برای کار های بالینی مناسب هستند. از سیستم کنترل ریزپردازنده N-Prime برخوردار بوده و دارای طراحی فشرده برای جداسازی نمونه ها می باشند. سانتریفیوژ های کلینیکی به منظور جداسازی اجزای تشکیل دهنده خون مانند گلبول های سفید، گلبول های قرمز، سرم، پلاسما و مایعات دیگر بدن استفاده می شوند.

سانتریفیوژ ساده

میکرو سانتریفیوژ

میکرو سانتریفیوژ ها که به آنها سانتریفیوژ میکرو، میکروفیوژ، سانتریفیوژ هماتوکریت، میکرو هماتوکریت و سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت نیز می گویند، در آزمایشگاه های تشخیص طبی به منظور سنجش هماتوکریت خون استفاده می شوند. هماتوکریت نسبت حجم گلبول های قرمز موجود در خون به کل حجم خون می باشد و با اندازه گیری هماتوکریت، میزان کم خونی در افراد بررسی می شود. طراحی روتور ها در سانتریفیوژ هماتوکریت به گونه ای است که از یک دیسک یا صفحه ای گرد برای دوران لوله های آزمایشگاهی استفاده می شود. نمونه ها در لوله های موئینی درون روتور قرار گرفته، لوله های موئینی سانتریفیوژ شده توسط صفحه ای مدرج اندازه گیری و میزان هماتوکریت محاسبه می شود. سانتریفیوژ های هماتوکریت حدود 96 لوله موئین دارند که حجم آنها 0.5، 1 و 1.5 میلی لیتر می باشد و برای نمونه هایی با حجم کمتر از 1.5 میلی لیتر استفاده می شوند. سرعت در سانتریفیوژ های میکرو هماتوکریت از 1000 دور شروع می شود، اما به صورت معمول در حدود 16000 تا 30000 دور در دقیقه می باشد.

میکرو سانتریفیوژ

سانتریفیوژ یخچال دار

سانتریفیوژ یخچالدار که به آن سانتریفیوژ آزمایشگاهی یخچال دار نیز گفته می شود، برای نمونه هایی که به دما حساس هستند، گزینه مناسبی می باشد و در مطالعات مربوط به سلول های زنده جانوران و پروتئین ها استفاده می شود. معمولا روتور ها و آداپتور های سانتریفیوژ های یخچال دار، قابل تعویض هستند تا امکان استفاده برای نمونه هایی با حجم های متفاوت را داشته باشند. این سانتریفیوژ ها در ابعاد متفاوتی ساخته می شوند و سرعت چرخش بالا در حدود 30000 دور در دقیقه دارند اما در بعضی از سانتریفیوژ های یخچال دار که به آنها سانتریفیوژ یخچال دار دور بالا می گویند، سرعت به 60000 دور در دقیقه نیز می رسد. سانتریفیوژ های آزمایشگاهی یخچال دار، دارای روتور شناور، زاویه ثابت و سیستم خنک کننده برای حفاظت نمونه ها هستند تا بر اثر گرمای ایجاد شده حین چرخش، ماهیت نمونه های حساس به دما تغییر نکند، قابلیت تنظیم و تثبیت دما در محدوده دمایی 5- تا 40 درجه سانتی گراد را دارند و جهت آنالیز DNA ،RNA ،PCR و غیره استفاده می شوند.

سانتریفیوژ یخچال دار

سانتریفیوژ سیتولوژی

سانتریفیوژ سیتولوژی که به آن سانتریفیوژ سلول شناسی نیز می گویند، به صورت گسترده در آزمایشگاه های سلولی، میکروبیولوژی، هماتولوژی، بافت شناسی و غیره استفاده می شود. سانتریفیوژ های سیتولوژی در آزمایش های سلولی هسته ای جهت شکستن سلول ها و در اکثر آزمایشگاه ها به منظور جداسازی و ایجاد رسوب یک لایه نازک از سلول به روی لام میکروسکوپ برای مطالعه اجزای آن استفاده می شوند.

سانتریفیوژ سیتولوژی

سانتریفیوژ سرولوژی

سانتریفیوژ های سرولوژی که به آنها سروفیوژ آزمایشگاهی، سروفیوژ، سرفیوژ و دستگاه سریفیوژ آزمایشگاهی نیز می گویند، معمولا سرعت پایینی دارند و در آزمایشگاه ها جهت شست و شوی گلبول های قرمز، آزمایش های مربوط به تعیین گروه خونی، بانک خون و غیره استفاده می شوند.

سانتریفیوژ سرولوژی

سانتریفیوژ شست و شو دهنده سلول

سانتریفیوژ های شست و شو دهنده سلول در آزمایشگاه های تعیین گروه خون، شناسایی فاکتور RH، سازگاری پیش از تزریق و غیره استفاده می شوند و برای شست و شو، مخلوط کردن و شست و شوی مجدد گلبول های قرمز در آزمایش کومبس یا آنتی گلوبولین کاربرد دارند. تست آنتی گلوبولین به منظور شناسایی آنتی بادی هایی که به سطح گلبول های قرمز، متصل و آنها را همولیز می کنند، استفاده می شود.

سانتریفیوژ شست و شو دهنده سلول

دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی PRP

دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی PRP که به آن دستگاه سانتریفیوژ کلینیکال و آزمایشگاهی PRP نیز می گویند، جهت جداسازی پلاسما و پلاکت از گلبول قرمز کاربرد دارد و این روش موجب ضخامت بیشتر مو ها می شود و برای جراحی های زیبایی، رشد و ترمیم پوست، سرعت بخشیدن در روند ترمیم تاندون ها و غیره بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. سانتریفیوژ های پی آر پی (Platelet Rich Plasma اختصارا PRP) در آزمایشگاه های تحقیقاتی، تشخیص طبی، مطب ها و کلینیک های پوست و زیبایی و غیره کاربرد دارند، به صورت معمول دارای دور 500 تا 4000 دور در دقیقه هستند و بنا به سفارش خریدار در تعداد شاخه های مختلف طراحی می شوند.

سانتریفیوژ PRP

سایتو سانتریفیوژ

دستگاه سایتو سانتریفیوژ در آزمایشگاه های تشخیص طبی، مطب ها و کلینیک ها برای تعیین نتیجه آزمایش پاپ اسمیر کاربرد دارد و تشخیص با دقت بالاتری صورت می گیرد.

سایتو سانتریفیوژ

سانتریفیوژ خلا

سانتریفیوژ خلا در شرایطی که به حذف مایع موجود در نمونه جهت جداسازی نیاز است، استفاده می شود. سیستم گرمایشی و نیروی گریز از مرکز برای حذف مایع از خلا به کار گرفته می شود. سانتریفیوژ های خلا از خلا، نیروی گریز از مرکز، دما و یا گاز برای از بین بردن حلال مایع استفاده می کنند تا نمونه خالص حاصل شود. این سانتریفیوژ ها به منظور تصفیه نمونه هایی همچون پروتئین ها، اسید های نوکلئیک و غیره در کار های تحقیقاتی مناسب هستند.

سانتریفیوژ خلأ

سانتریفیوژ با سرعت بالا

سانتریفیوژ های سرعت بالا که به آنها سانتریفیوژ با دور بالا نیز می گویند، دارای سرعتی در حدود 21000 تا 24000 دور در دقیقه می باشند که در بعضی از مدل ها تا 30000 دور در دقیقه نیز می رسد. این سانتریفیوژ ها سرعت بالایی دارند و ممکن است با چرخش روتور، دمای دستگاه بالا برود، از این رو بهتر است سیستم خنک کننده در سانتریفیوژ های دور بالا وجود داشته باشد. سانتریفیوژ های با سرعت بالا جهت تهیه فرآورده های خونی استفاده می شوند و در دو مدل کم ظرفیت و پر ظرفیت می باشند. سانتریفیوژ های سرعت بالای کم ظرفیت به منظور جداسازی سلول ها، میکروارگانیسم ها و ویروس ها استفاده می شوند و سانتریفیوژ های با دور بالای پر ظرفیت جهت جداسازی باکتری ها، ویروس ها و مخمر ها از محیط کشت مورد استفاده قرار می گیرند.

سانتریفیوژ با سرعت بالا

سانتریفیوژ با سرعت پایین

سانتریفیوژ های با سرعت پایین که به آنها سانتریفیوژ کم سرعت و سانتریفیوژ با دور پایین نیز می گویند، دارای سرعتی در حدود 2000 تا 6000 دور در دقیقه می باشند که در بعضی از مدل ها تا 8000 دور در دقیقه نیز می رسد. سانتریفیوژ های کم سرعت به منظور جداسازی اجزا و سلول های خونی استفاده می شوند و می توانند مجهز به یخچال یا فاقد آن باشند.

سانتریفیوژ با سرعت پایین

سانتریفیوژ صنایع نفتی

دستگاه سانتریفیوژ نفت برای جداسازی آب، روغن و سایر موارد از مواد نفتی در آزمایشگاه ها، صنایع و پالایشگاه ها کاربرد دارند و مطابق با استاندارد های نفتی عمل می کنند.

سانتریفیوژ صنایع نفتی

سانتریفیوژ صنایع لبنی

دستگاه سانتریفیوژ ژربر که به آن دستگاه سانتریفیوژ شیر و صنایع لبنی نیز می گویند، به منظور جداسازی چربی های موجود در آنها از طریق ایجاد حرارت کاربرد دارد و در صنایع و آزمایشگاه های مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند.

سانتریفیوژ صنایع لبنی

میکرو اسپین آزمایشگاهی

میکرو اسپین های آزمایشگاهی که به آنها دستگاه اسپین نیز می گویند، جداسازی اجزای نمونه را با سرعت پایین انجام می دهند و در آزمایشگاه های مختلف به ویژه آزمایشگاه های تحقیقاتی و ژنتیک کاربرد دارند.

میکرو اسپین آزمایشگاهی

سانتریفیوژ اولترا

سانتریفیوژ های اولترا که به آنها اولترا سانتریفیوژ نیز می گویند، دارای سرعتی در حدود 16000 دور در دقیقه می باشند و در بعضی مدل ها ممکن است سرعت به 200000 دور در دقیقه نیز برسد. اولترا سانتریفیوژ ها به منظور جداسازی اجزای درون سلول، حذف کدری سرم ها، آزمایش های اندازه گیری الکترولیتی و غیره در مراکز تحقیقاتی استفاده می شوند و اغلب یخچال دار هستند.

سانتریفیوژ اولترا

سانتریفیوژ توبولار

سانتریفیوژ های توبولار که به آنها سانتریفیوژ های محوری نیز می گویند، در آزمایشگاه های بالینی استفاده می شوند. در سانتریفیوژ محوری، دوران به صورت عمودی انجام می گیرد. سرعت جداسازی در دستگاه سانتریفیوژ توبولار بسیار بالا می باشد و در بعضی از مدل ها دارای سیستم خنک کننده هستند.

سانتریفیوژ توبولار

نکات مهم در انتخاب دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ های متنوعی وجود دارند و در هنگام خرید لازم است به کاربرد، مشخصات فنی و ویژگی های آن از جمله یخچال دار یا فاقد آن بودن، ابعاد، کاربرد و غیره توجه شود تا دستگاه مناسب و با کیفیت خریداری شود.

بعضی از سانتریفیوژ ها مجهز به قابلیت هایی از جمله تنظیم شیب زمانی شروع و شیب توقف در سانتریفیوژ برای تنظیم کردن شتاب افزایش و کاهش سرعت دستگاه، حسگر شناسایی روتور در سانتریفیوژ به منظور افزایش ایمنی دستگاه و جلوگیری از بکارگیری روتور در سرعت های بالاتر از میزان مجاز تعیین شده و حسگر بارگذاری بالانس در سانتریفیوژ جهت تشخیص عدم توازن در بارگذاری و پیشگیری از آسیب به کاربر و روتور دستگاه می باشند. در صورت نیاز بهتر است به این ویژگی ها نیز توجه شود. همچنین بررسی درباره شرکت سازنده به منظور وجود ضمانت و خدمات پس از فروش صورت گیرد.

دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی 4 شاخه

سانتریفیوژ های آزمایشگاهی بنا به کاربری و نوع استفاده ای که دارند در تعداد شاخه های متفاوتی طراحی می شوند، یکی از پرکاربردترین دستگاه های سانتریفیوژ ایرانی، دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی 4 شاخه می باشد که بر اساس محل مورد استفاده، لوله های مناسب در هر شاخه قرار می گیرد. سانتریفیوژهای آزمایشگاهی به صورت معمول در انواع 4 شاخه، 8 شاخه، 16 شاخه و 24 شاخه هستند و لازم است لوله ها با توازن در دستگاه قرار بگیرند تا عملکرد صحیح دستگاه و ایمنی کاربر حفظ شود.

دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی ایرانی

دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی و کلیه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی دارای برندهای متنوعی هستند، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و خودکفایی در تولید دستگاه های پزشکی و آزمایشگاهی، علی الخصوص دستگاه سانتریفیوژ ایرانی، کاربران خواهان دستگاه ایرانی هستند و به دلایلی چون قیمت مناسب و کیفیت خوب دستگاه ایرانی، عدم وجود نمایندگی معتبر از شرکت های خارجی جهت ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب، فروش دستگاه های ایرانی بیش از پیش مورد استقبال خریداران قرار گرفته است.

دستگاه های سانتریفیوژ آزمایشگاهی ایرانی در انواع مختلف میکرو هماتوکریت، یخچال دار،پی آر پی، دور بالا، میکروفیوژ و غیره طراحی می شوند و در ساخت آنها از بهترین و باکیفیت ترین قطعات استفاده شده است. شرکت هایپر صنعت فامکو تامین کننده انواع دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی ایرانی از بهترین تولید کنندگان می باشد و با تضمین کیفیت، ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش، موجب اطمینان خاطر خریدار می گردد.

نحوه کار با دستگاه سانتریفیوژ

برای استفاده از سانتریفیوژ باید دستگاه روی سطحی مسطح و بدون لغزش قرار بگیرد، در صورتی که از دستگاه سانتریفیوژ دارای چرخ و با حجم بالا استفاده می شود، باید بر روی سطح صاف قرار گرفته چرخ های آن قفل شود. عملکرد این دستگاه بر اساس تولید میدان مغناطیسی می باشد، بنابراین جهت عملکرد صحیح دستگاه باید محلی برای قرارگیری دستگاه انتخاب شود که در معرض امواج مغناطیسی نباشد.

نحوه قرار دادن نمونه ها در دستگاه سانتریفیوژ باید به گونه ای باشد که به صورت متعادل پخش شوند تا تعادل دستگاه حفظ، خطری به وجود نیاید و طول عمر دستگاه بیشتر شود. لوله های مورد استفاده دارای حداکثر ظرفیت برای پر کردن می باشند که این مقدار حدود 80 درصد از حجم لوله می باشد. در صورتی که تعداد لوله های نمونه، فرد باشد، برای برقراری تعادل می توان از لوله حاوی آب استفاده شود. از آنجاییکه در آزمایشگاه های تشخیص طبی، نمونه های مشکوک نیز وجود دارد، لازم است به نظافت فضای داخل سانتریفیوژ اهمیت ویژه ای داده شود و پس از هر بار استفاده، دستگاه تمیز شود. 

در میکرو سانتریفیوژ ها از آنجاییکه وزن موتور بسیار بالاتر از محتویات لوله های موجود در آن می باشد، مسئله برقراری تعادل اهمیت چندانی ندارد و اثر یک لوله قابل چشم پوشی می باشد. سانتریفیوژ هایی که دارای یخچال هستند، اگر لازم است در دمایی خاص مورد استفاده قرار بگیرند، ابتدا باید محفظه داخلی سانتریفیوژ به دمای مورد نظر برسد سپس نمونه ها در داخل آن گذاشته شود.

در استفاده از پیچ های تنظیم سرعت و زمان دوران، دقت شود و این کار به آهستگی صورت گیرد. همچنین از سرعت بالاتر از میزان مورد نیاز استفاده نشود. 

دستگاه سانتریفیوژ با درب باز روشن نشود و از سالم بودن قفل درب اطمینان حاصل شود. در ضمن پس از اتمام فرآیند سانتریفیوژ، 2 تا 5 دقیقه صبر کنید سپس درب آن باز شود. پیش از روشن کردن دستگاه از سالم بودن لوله های نمونه اطمینان حاصل شود و از درپوش برای لوله ها استفاده شود. به منظور عملکرد بهتر دستگاه پیشنهاد می شود از لوله‌های مناسب سانتریفیوژ که فالکون نام دارند و در سرعت بالا نمی شکنند، استفاده شود. در صورت وجود لرزش یا صدای غیر عادی، شکستن لوله و ریختن نمونه ها، دستگاه سانتریفیوژ به سرعت خاموش شود. اگر لوله ای بشکند، ابتدا باید دستگاه خاموش و پنجره ها باز شود، سپس به مدت 15 دقیقه کاربر از اتاق خارج و پس از آن با ماسک، دستکش و ضد عفونی مناسب به تمیز کردن دستگاه سانتریفیوژ پرداخته شود و پس از 30 دقیقه دستگاه مجدد روشن شود. در ضمن به طور معمول در آزمایش های مربوط به خون شناسی از اپلیکاتور های چوبی به منظور خارج کردن لخته استفاده نمی شود زیرا ممکن است احتمال همولیز به وجود آید.

مقایسه دستگاه های سانتریفیوژی

جهت مقایسه دستگاه های سانتریفیوژ از RCF که نشان دهنده توانایی دستگاه در جداسازی ذرات است، استفاده می شود. شعاع دوران در قسمت های مختلف لوله نمونه متفاوت است، این مقدار در قسمت های انتهایی بیشتر از نواحی بالایی لوله می باشد. جداسازی اجزای تشکیل دهنده مواد به 3 صورت رسوب زنی تمایزی، بر اساس سرعت منطقه ای و رسوب دهی ایزوپیکنیک انجام می شود.

در رسوب زنی تمایزی، اجزای تشکیل دهنده مواد به صورت یکنواخت پخش می شوند و جداسازی بر اساس جرم ذرات صورت می گیرد. در رسوب دهی سرعت منطقه ای، جداسازی اجزای تشکیل دهنده مواد به سرعت قسمت های مختلف لوله نمونه بستگی دارد و در ایزوپیکنیک، جداسازی بر اساس چگالی اجزای سازنده مواد صورت می گیرد.

به طور معمول سانتریفیوژ ها، دارای سرعت و زمان چرخش قابل تنظیم هستند و نسبت به این مقادیر با یکدیگر سنجیده می شوند. سرعت با دو واحد RPM و RCF بیان می شود و مقدار RCF که استاندارد تر است به شتاب وارد شده به نمونه یا فاصله نمونه با مرکز چرخش روتور بستگی دارد.

اجزای دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ ها دارای بدنه، موتور، روتور، چمبر یا محفظه داخلی، شافت، درب و در بعضی مدل ها قفل درب، زمان سنج (تایمر)، سرعت سنج (تاکومتر) که میزان دور دستگاه سانتریفیوژ را مشخص می کند، کنترل کننده سرعت و دما، ترمز، لوله ‌های مناسب سانتریفیوژ که بهتر است از فالکون استفاده شود، کلید های تنظیمات و برد الکترونیکی، فن، و غیره می باشند.

اجزای دستگاه سانتریفیوژ

روتور های سانتریفیوژ توسط موتور و با سرعت مشخصی می چرخند، در داخل محفظه سانتریفیوژ قرار دارند، شامل قسمتی از دستگاه هستند که جهت قرار دادن نمونه ها استفاده می شوند و نیروی موتور را از حالت چرخشی به دورانی تبدیل می کنند. روتور ها به طور معمول از جنس استیل، پلاستیک و برنز ساخته می شوند.

بدنه دستگاه های سانتریفیوژ معمولا فلزی می باشد اما می توانند از قطعات فایبرگلاس و پلاستیکی نیز ساخته شده باشند. با توجه به نیروی بسیار زیادی که در زمان چرخش ایجاد می شود، درب سانتریفیوژ باید محکم باشد و ایمنی لازم را مهیا کند. به منظور ایجاد ایمنی در دستگاه سانتریفیوژ، در قسمت اتصال درب دستگاه باید از اتصال دهنده الکتریکی استفاده شود تا در صورتی که مشکل ایجاد شود، دستگاه به صورت اتوماتیک موتور را خاموش کند.

فن دستگاه سانتریفیوژ با حرکت خود از انرژی گرمایی ایجاد شده توسط موتور می کاهد و موجب خنک شدن موتور می گردد. برد الکترونیکی دستگاه، تنظیمات مربوط به مدت زمان انجام فرآیند سانتریفیوژ، سرعت موتور و سایر برنامه ریزی ها را انجام می دهد. تاکومتر دستگاه سانتریفیوژ، در ارتباط با برد دستگاه می باشد، تعداد دور در دقیقه را مشخص و تنظیم می کند، سپس توسط نمایشگر های تعبیه شده در دستگاه نمایش می دهد.

اجزای سانتریفیوژ

نحوه عملکرد دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ ها با روتور هایی با زاویه متغیر یا افقی (Swim Angle) و زاویه ثابت ( Fixed Angle) ساخته می شوند. روتورهای با زاویه متغیر شامل لوله های آزمایشگاهی روتین، لوله های با حجم بالا و غیره هستند که به منظور جداسازی محلول ها بر اساس وزن مولکولی استفاده می شوند. این سانتریفیوژها در روتور خود لولایی دارند، لوله های نمونه در ابتدا به صورت عمودی هستند، با چرخش سانتریفیوژ به حالت افقی در می آیند و رسوب ها به صورت متراکم در انتهای لوله جمع می شوند. بیشترین سرعت مورد استفاده در این روتورها، 4000 دور در دقیقه می باشد. روتور های با زاویه ثابت دارای زاویه ثابتی بین 25 تا 45 درجه هستند و برای میکروتیوب و لوله هایی با حجم بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند. هر چه میزان زاویه بیشتر باشد، سرعت چرخش دستگاه و در نتیجه میزان رسوب تولید شده بیشتر خواهد شد.

در دستگاه های سانتریفیوژ آزمایشگاهی، دستگاه با سرعت بالا می چرخد و با اعمال نیروی گریز از مرکز باعث جداسازی مواد، به ترتیب وزن مولکولی می شود. دو پارامتر مهم در عملکرد این دستگاه، شعاع و تعداد دوران در یک دقیقه می باشد. هر چه شعاع یا سرعت چرخش بیشتر باشد، سرعت رسوب در سانتریفیوژ بیشتر است. در صورتیکه محلول مورد نظر از دو مایع تشکیل شده باشد، پس از سانتریفیوژ کردن، دو مایع به صورت جدا از هم حاصل می گردد. اگر مخلوط مورد نظر ترکیبی از مایع و جامد باشد، قسمت جامد به صورت رسوب در کف لوله و فاز مایع به صورت مایع در بالای آن قرار می گیرد. در انتهای کار سانتریفیوژ، بخش مایع را Supernatant و بخش جامد که تشکیل رسوب داده است را Pellet می نامند.

نمونه در داخل لوله های دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد و لوله ها به نحوی هستند که با چرخش دستگاه، به سمت خارج از مرکز و در حالت افقی قرار می گیرند. روتور دستگاه حول محوری ثابت توسط موتور چرخانده می شود و اجزای تشکیل دهنده مواد بر اساس چگالی از یکدیگر جدا می شوند. نیروی گریز از مرکز، موجب هدایت موادی که سنگین تر هستند، به سمت خارج از مرکز روتور دستگاه سانتریفیوژ می شوند. در ضمن ذراتی که جرم بیشتری دارند، سرعت رسوب کردن در آنها بیشتر است، در پایین و ذرات سبک تر در قسمت های بالایی قرار می گیرند. در واقع ته نشین شدن مواد در سانتریفیوژ بر مبنای جرم بیشتر به کمتر می باشد.

کاربری دستگاه سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ را در محلی صاف و مقاوم به صورت افقی قرار داده و لوله ها را به گونه ای که تعادل برقرار شود در دستگاه بگذارید. از طریق کلید های کنترل دستگاه، سرعت، مدت زمان دوران و در صورتی که سانتریفیوژ مجهز به یخچال باشد، دمای دستگاه تنظیم می شود. تنظیمات بر اساس نوع دستگاه سانتریفیوژ و نمونه مورد استفاده صورت می گیرد. سپس به اندازه زمان تعیین شده صبر کرده و پس از 2 تا 5 دقیقه بعد از اتمام کار دستگاه به باز کردن درب آن اقدام کنید.

نحوه نگهداری دستگاه سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ باید بر روی مکانی مقاوم که توانایی تحمل وزن دستگاه را دارد، قرار گیرد تا ضربه های وارد شده بر اثر چرخش، موجب خرابی و کاهش دقت سانتریفیوژ نشود. در ضمن به منظور پیشگیری از نوسانات برق و آسیب به دستگاه، لازم است سانتریفیوژ به سیستم تثبیت کننده جریان UPS مجهز شود.

تمیز بودن دستگاه سانتریفیوژ بسیار مهم می باشد از این رو ضدعفونی و تمیز کردن روزانه آن با گلوتار آلدئید 1 درصد یا محلول رقیق شده یک مولار هیپوکلریت سدیم توصیه می شود. لازم است قسمت های زنگ زده دستگاه، تراشیده و با گازوئیل تمیز و رنگ آمیزی شوند.

اجزای مختلف سانتریفیوژ هر 3 ماه یکبار سرویس شوند و در صورت وجود نیاز، تعویض صورت گیرد. همچنین سرعت دوران دستگاه به وسیله تاکومتر و زمان سنج سانتریفیوژ توسط کرونومتر دستی کالیبره شود.

بهتر است برای بررسی نحوه عملکرد دستگاه سانتریفیوژ، کالیبراسیون آن توسط متخصصین فنی صورت گیرد.

مزایای دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی ارائه شده در شرکت فامکو
  • دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای جداسازی انواع نمونه در تمام آزمایشگاه، مراکز درمانی، صنعت، کلینیک ها و مطب های زیبایی، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و غیره کاربرد دارند.
  • تنوع در ساخت انواع دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی جهت پاسخگویی به نیاز تمام کاربران
  • ساخت دستگاه های سانتریفیوژ آزمایشگاهی در تعداد دورهای مختلف و شاخه های متفاوت
  • وجود گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش مناسب

تعیین دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی متناسب با نیاز

دستگاه های سانتریفیوژ دارای انواع مختلفی هستند و هر یک برای کاربری مخصوص به خود طراحی شده اند، از این رو انتخاب نامناسب و اشتباه ممکن است موجب خرید دستگاهی بلااستفاده شود. مشاوره در هنگام خرید انواع دستگاه های آزمایشگاهی و سانتریفیوژ ها بسیار مهم است، شرکت هایپر صنعت فامکو با ارائه مشاوره مناسب در هنگام خرید، شما را در جهت انتخاب دستگاهی مطابق با کاربری تعیین شده سوق می دهد.

کاربرد دستگاه سانتریفیوژ
  • پزشکی و آزمایشگاه های تشخیص طبی جهت جداسازی اجزای تشکیل دهنده خون، ادرار و غیره
  • آزمایشگاه های بیوشیمی، فیزیک، میکروبیولوژی، هماتولوژی، زیست شناسی به منظور بررسی باکتری ها، ویروس ها، اجزای سازنده مواد و غیره
  • صنایع داروسازی، کشاورزی، پلیمری و محیط زیست برای بررسی ذرات سازنده
  • پالایشگاه ها و صنایع نفتی
  • صنایع غذایی، لبنی و نوشیدنی
  • سیتولوژی مایعات موجود در بدن
  • تعیین گروه خونی و سنجش میزان هماتوکریت خون
  • جداسازی محلول های همگن شیمیایی از یکدیگر و ذرات از محلول بر اساس چگالی

faq

  • کاربری و محل مورد استفاده از دستگاه سانتریفیوژ جهت انتخاب نوع دستگاه
  • تعداد دور مورد نیاز در هر دقیقه
  • تعداد شاخه های دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی و نوع لوله های مورد استفاده
  • در صورت انتخاب دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی دور بالا لازم است نیاز یا عدم نیاز به وجود یخچال در نظر گرفته شود.
  • مزایای دستگاه از جمله امکان خوانش RPM و RCF
  • وجود گارانتی و خدمات پس از فروش

وجود یخچال به عنوان سیستم خنک کننده در سانتریفیوژهای آزمایشگاهی با دور معمولی نیازی نیست، اما در دستگاه های سانتریفیوژ آزمایشگاهی دور بالا به صورت اختیاری می باشد و استفاده از آن بنا به کاربری و نوع نمونه مورد استفاده تعیین می شود. سانتریفیوژهای دور بالا حدود 10000 تا 20000 دور در هر دقیقه دارند، در چنین شرایطی دمای کاری دستگاه بالا می رود و بعضی از نمونه های آزمایشگاهی ممکن است نسبت به دما حساس باشند و دچار تغییر ماهیت شوند، از این رو بهتر است از دستگاه سانتریفیوژ یخچال دار دور بالا استفاده شود.

سانتریفیوژهای آزمایشگاهی بنا به نوعی که دارند برای لوله خاص مناسب با دستگاه قابل استفاده هستند و امکان خریداری دستگاه سانتریفیوژی که قابلیت استفاده از لوله سانتریفیوژی، وکیوم، فالکون و غیره را به صورت همزمان داشته باشد، وجود ندارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
رویا شیبانی
ارسال شده در : جمعه 10 شهریور 1402

سلام، بسیار کامل بود. فقط سوال من این است که برای فقط انجام پی ار پی در مطب کدام سانتریفیوژ خوب و کافی و به صرفه هست برای خرید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 22 شهریور 1402

سلام سرکار خانم شیبانی عزیز، دستگاه سانتریفیوژ مخصوص PRP که دیجیتال هستند و در دور 800 تا 4000 قابل تنظیم هستند، مناسب کاربری مورد نظر شما است.

احمد آبادی
ارسال شده در : پنجشنبه 01 دی 1401

سلام، جامع و کامل بود. سانتریفیوژها امکان کالیبراسیون دارند؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 03 دی 1401

سلام دوست عزیز، بله، تجهیز مورد نظر شما به راحتی توسط تکنسین فنی اداره استاندارد یا شرکت های کالیبراسیون کالیبره می شود.