درایو آسانسور

اینورتر یا درایو آسانسور چیست؟

امروزه از درایو ها در آسانسور برای کنترل دور الکتروموتور استفاده می کنند. استفاده از درایو در آسانسور ها از حرکات سریع و ناگهانی جلوگیری کرده و کنترل دقیق تری بر عملکرد آسانسور ارائه می دهد.

آسانسورها جزء لاینفک ساختمان های مدرن هستند و یکی از مهمترین ماشین های تمام دوران محسوب می شوند. آسانسور ها راحتی و آسایش را به همراه ایمنی برای کاربر به ارمغان می آورند.

اینورتر یا درایو مخصوص آسانسور دستگاهی است که برای کنترل ولتاژ و فرکانس موتور های AC در کاربرد های جرثقیل، بالابر، آسانسور و پله برقی و سایر تجهیزاتی که باید در توقف و راه اندازی ضربه و تنش شدید نداشته باشد، استفاده می شود.

اینورتر (درایو) آسانسوری

انواع درایو آسانسور

درایو های آسانسور بسته به نوع موتور (گیرلس یا گیربکس) و تابلو فرمان در انواع مختلفی تولید می گردد. بدین صورت که تابلو فرمان های دو سرعته نیازمند موتور آسانسور با دور کند و تند می باشد و تابلو فرمان های تک سرعته نیاز به آسانسوری است که دارای یک دور سرعت باشد. درایو آسانسور بسته به نوع تابلو فرمان به سه دسته تقسیم می شوند.

  • تابلو فرمان دو سرعته AC2 که در آسانسورهای دو سرعته استفاده می شود.
  • تابلو فرمان تک سرعته 3VF به همراه دستگاه درایو یا کنترل دور موتور که در آسانسور های تک سرعته استفاده می شود.
  • تابلو فرمان با سیستم دارای نجات اضطراری که در مواقع قطعی برق باعث می شود کابین آسانسور خود را به نزدیکترین طبقه برساند.

تابلو فرمان آسانسور دو سرعته

این نوع تابلو فرمان های دو سرعته تنها در دو سرعت دور تند و دور کند حرکت می کنند، این تابلو فرمان ها درایو ندارند و از یک موتور گیربکس استفاده می کنند که دارای دو سیم پیچ هستند و دارای قابلیت حرکت در دو سرعت مختلف را دارند. عملکرد این موتور ها به این صورت است که هنگام حرکت آسانسور از حالت سکون، موتور با دور تند شروع به حرکت می کند و در زمان رسیدن کابین به مقصد آسانسور (با سرعت مورد نظر معمولا یک متر بر ثانیه) با دور کند سرعت آسانسور کاهش می یابد و متوقف می شود. البته در زمان این تغییر سرعت موتور، کابین آسانسور به طور ناگهانی بین طبقات جا به جا می شود و این حالت باعث کمی لرزش و تکان کوچک خواهد شد که مطلوب نبوده و می بایست از ایجاد این مشکل جلوگیری کرد.

در این روش موتور آسانسور به صورت مستقیم به برق متصل می شود و راه اندازی به صورت مستقیم خواهد بود، که با توجه به مطالبی که در صفحه اینورتر گفته شده این روش معایب زیادی دارد مانند جریان راه اندازی بالا تا 7 برابر جریان نامی موتور که باعث آسیب رساندن به موتور و کاهش طول عمر آن می شود که متعاقبا مصرف برق را افزایش می دهد.

تابلو فرمان آسانسور دو سرعته

تابلو فرمان آسانسور تک سرعته یا درایو دار 3VF

تابلو کنترل های درایو دار برخلاف تابلو فرمان دو سرعته در آسانسور با استفاده از اینورتر یا کنترل دور موتور باعث حرکت بسیار ملایم و راه اندازی نرم آسانسور می شود. تابلو فرمان آسانسوری که دارای درایو است با تنظیم فرکانس، ولتاژ، قابلیت تغییر سرعت و گشتاور را نیز در موتور ایجاد می کند که در نتیجه مانع از حرکات شدید و تند آسانسور می شوند و با دور کند راه اندازی می شود. با افزایش تدریجی ولتاژ به سرعت نامی خود می رسد و توقف نرم تر را در پی خواهد داشت. زمانی که آسانسور از طبقات مختلف عبور می کند سرعتش به آرامی زیاد یا کم می شود، همین ملایم بودن تغییر سرعت باعث می شود که تکان و لرزش کابین هنگام عبور از طبقات مختلف حس نشود.

در تابلو فرمان های داریو دار 3VF درایو عمل می کند و باعث نرم حرکت کردن آسانسور در بین طبقات می شود با این تفاوت که در درایو تابلو فرمان درایو به عنوان واسطه ای بین برق شهر و موتور آسانسور عمل می کند به این صورت که ابتدا برق وارد درایو شده و پس از تنظیمات روی فرکانس و ولتاژ برق شهر، برق ورودی موتور توسط درایو تامین می شود. این تنظیمات به گونه ای است که با عبور کابین از تراز طبقات هیچ لرزش و تکانی در آسانسور احساس نمی شود.

تابلو فرمان آسانسور تک سرعته یا درایو دار 3VF

عملکرد درایو آسانسور

درایو یا اینورتر از نظر عملکرد تفاوتی با درایو آسانسوری ندارد ولی قابلیت های بیشتر درایو آسانسور آن را از درایو صنعتی مجزا می کند. درایو آسانسور ابتدا برق AC را از شبکه گرفته سپس آن را به ولتاژ DC تبدیل کرده و سپس اینورتر برق DC را به ولتاژ AC به فرکانس و ولتاژ دلخواه تبدیل می کند.

به درایو یا اینورتر آسانسوری کنترل دور موتور آسانسور هم گفته می شود. درایو می تواند ولتاژ ورودی با توان ثابت را از صفر به توان خروجی با ولتاژ متغیر تا چندین برابر سرعت به طور پیوسته تغییر دهد.

آسانسور درایو دار هنگام حرکت آسانسور به آرامی شروع به حرکت می کند تا تکان و لرزشی به کابین وارد نشود. که اگر آسانسور درایو نداشته باشد هنگام راه اندازی موتور سریع به دور نامی خود می رسد که باعث ایجاد تکان شدید در کابین آسانسور می شود.

استفاده از آسانسورهای معمولی و بدون درایو معمولا باعث افزایش مصرف انرژی می شوند و همچنین دارای معایب زیر می باشند: 

  • افزایش جریان لحظه راه اندازی و توقف
  • سرعت حرکت پایین معمولا در رنج 34 تا 38 متر در دقیقه (0.5 تا 0.6 متر در ثانیه)
  • بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری

تنظیمات درایو آسانسور

جهت تنظیم درایو آسانسوری با توجه به نوع برند درایو مورد نظر می بایست به کاتالوگ مراجعه نمایید.

مزایا استفاده از درایو ها در آسانسور ها

با خرید یک درایو مناسب برای موتور آسانسور می توان معایبی که ذکر شد برطرف گردد و همچنین از موتور در برابر عوامل آسیب زا محافظت کند و باعث ارتقای کیفیت حرکت آسانسور شود. استفاده از درایو مزایای زیادی دارد که باعث می شود متقاعد شوید خرید درایو سرمایه گذاری به شمار می رود. از دیگر مزایای استفاده از درایو در آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضربات و تکان های شدید کابین آسانسور در حرکت بین طبقات کاهش می یابد و باعث آرامش مسافر می شود و هم طول قطعات مکانیکی آسانسور را افزایش می دهد.
  • با استفاده از درایو و تنظیم سرعت موتور و حرکت آسانسور کارایی موتور بیشتر می شود و دفعات داغ شدن موتور و استهلاک آسانسور کمتر می شود.
  • درایو یا اینورتر آسانسور علاوه بر راه اندازی و توقف نرم، تغییر جهت و تغییر دور موتور، کنترل سرعت و موقعیت موتور را برعهده دارد و به طور کامل از الکترو موتور محافظت می کند.
  • استفاده از درایو باعث می شود جریان برق کمتری از شبکه کشیده شود پس اندازه کنتاکتور ها کوچک تر می شود در نتیجه هزینه ها کمتر و صدای کمتر ایجاد می شود.
  • عدم نیاز به فن خنک کننده در موتور خانه آسانسور و در آسانسورهای دارای تابلو فرمان
  • درایوها میزان ذخیره انرژی را بالا می برند در نتیجه هزینه های برق، تعمیرات و نگهداری کمتر می شود.
  • دارای سیستم حفاظت کامل از موتور و افزایش طول عمر موتور
  • بازدهی بالا، سرعت حرکت بالا نسبت به آسانسور های سنتی تا دو برابر 60 تا 70 متر در دقیقه (1 تا 1.6 متر بر ثانیه)

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: