تجهیزات گرمایشی استخر

تجهیزات گرمایشی استخر چیست؟

تجهیزات گرمایشی استخر به تجهیزاتی گفته می شود که از آنها جهت گرمایش آب استخر، آب گرم مصرفی استخر مانند سرویس های بهداشتی، دوش های استخر و تجهیزات گرمایشی محیط استخر مانند رادیاتور و غیره استفاده می گردد.

تجهیزات استخر مورد استفاده برای گرمایش بسیار متنوع بوده و دارای ساختار های متفاوتی می باشند. در ادامه لیستی از تجهیزات مورد نیاز برای گرمایش آب استخر و محیط پیرامون آن ذکر شده است.

مشخصات فنی سیستم گرمایشی استخر

امروزه یکی از دغدغه های مهم کاربران گرمایش آب استخر و محیط پیرامون آن می باشد. معمولا کاربران برای حل این مساله با این سوال مواجهه می شوند که برای رسیدن دمای آب به دمای مناسب جهت استفاده از استخر و پیرامون آن از چه تجهیزاتی باید استفاده کنند، که در ادامه قصد داریم به بررسی این تجهیزات بپردازیم.

انواع تجهیزات گرمایشی استخر
  • پکیج گرمایشی استخر
  • هیتر سونای خشک و بخار
  • مبدل حرارتی پوسته و لوله
  • دیگ آب گرم
  • منبع کویل دار
  • سختی گیر رزینی
  • مشعل
  • یونیت هیتر
  • رادیاتور

پکیج گرمایشی استخر

پکیج های گرمایشی استخر در برند های متنوع با ظرفیت های حرارتی گوناگونی تولید می شوند. پکیج های گرمایشی استخر متناسب با نوع کاربری و قابلیت هایی که دارند در محیط استخر مورد استفاده قرار می گیرند. ویژگی های پکیج های استخر، قابلیت گرمایش آب استخر، رادیاتور های سالن استخر، آب گرم سرویس های بهداشتی، دوش های حمام و گرمایش آب استخر می باشد که متناسب با نوع پکیج گرمایشی قابلیت آنها تعیین می گردد. از پکیج های گرمایشی در تمامی استخر ها اعم از ویلا ها، آپارتمان ها، استخر های روباز و سر پوشیده می توان استفاده نمود. از پکیج های گرمایشی استخر معمولا در استخر هایی استفاده می گردد که فضای مورد نیاز برای ایجاد موتورخانه را دارا نمی باشند، به همین منظور از پکیج گرمایشی استفاده می گردد. تجهیزات موجود در پکیج های گرمایشی استخر دیگ آب گرم، مبدل حرارتی، ترموستات، منبع انبساط، شیر برقی، پمپ سیرکولاتور و کنترل پنل می باشد به همین دلیل تنها تجهیز مورد نیاز برای استفاده از پکیج گرمایشی، مشعل می باشد. از مزایای پکیج گرمایشی استخر می توان به کم حجم بودن و هزینه مناسب آن ها اشاره نمود.

پکیج گرمایشی استخر

مبدل حرارتی پوسته و لوله

از مبدل های حرارتی پوسته و لوله جهت گرمایش آب استخر، جکوزی و آب گرم مصرفی استخر استفاده می گردد. مبدل مورد استفاده برای گرمایش استخر مبدل پوسته و لوله (Shell & Tube) می باشند که در دو نوع جوشی و فلنچی طراحی می گردند، بدنه این مبدل ها از جنس استیل یا آهن و لوله های مورد استفاده در آن ها مس می باشد. ظرفیت مبدل حرارتی بر حسب فوت (ft) یا کیلووات می باشد که متناسب با حجم استخر، جکوزی و میزان آب گرم مصرفی و نوع آن با توجه به در خواست کاربر تعیین می گردد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله

دیگ آب گرم

دیگ آب گرم مورد استفاده در موتورخانه استخر دیگ چدنی یا فولادی می باشد که با توجه به درخواست کاربران نوع آن تعیین می گردد. ظرفیت دیگ چدنی و فولادی با توجه به حجم آب استخر، جکوزی، میزان آب گرم مصرفی مورد نیاز و سیستم گرمایشی محیط استخر جهت گرمایش استخر تعیین می گردد.

دیگ آب گرم

منبع کویل دار

منابع کویل دار نوعی از مبدل حرارتی می باشند که برای گرم کردن آب جهت مصارف بهداشتی در موتور خانه استخر استفاده می گردد و عملکرد آن به این صورت است که با دریافت آب گرم یا بخار از بویلر، آب سرد مصارف بهداشتی را گرم می کند. به این صورت که آب گرم بویلر وارد کویل ها شده و آب سرد اطراف کویل را احاطه می کند. با تبادل حرارتی جابه جایی، حرارت انتقال یافته و آب سرد مصارف بهداشتی گرم می شود. جنس منابع کویل دار عمدتا از ورق های گالوانیزه است این مخازن در دو نوع افقی و عمودی طراحی و ساخته شده و بسته به فضا و ابعاد موتور خانه استخر انتخاب می شوند.

نمای شماتیک منبع کویل دار

حجم منابع کویل دار برای استخر ها با توجه به این موضوع که استخر ها دارای کاربری مستقلی نمی باشند لذا با استفاده از استاندارد اشری میزان مصرف با توجه به تعداد شناگران برای هر نوع کاربری، ضریب تقاضا و ذخیره متفاوتی انتخاب می شود. برای استخر های نیمه عمومی میزان تقاضا و مصرف براساس کاربری باشگاه، برای استخر های ویلایی و خصوصی براساس کاربری مسکونی و مجموعه های ورزشی و پارک های آبی با تعدد دوش کاربری باشگاه در نظر گرفته می شود.

سختی گیر رزینی

این تجهیز متشکل از یک مخزن استوانه ای ایستاده به همراه مخزن آب و نمک جهت احیای رزین می باشد. مخزن استوانه ای از ورق فولادی یا مواد پلی پروپیلن ساخته شده است و در داخل استوانه رزین های تبادل یونی قرار داده می شود. این رزین ها بر اساس جایگزینی یون های سخت آب با اتم های سدیم، آب سخت را به آب نرم تبدیل می کنند و از رسوب جداره لوله ها و دیگ های آب گرم و دیگ بخار جلوگیری می کند.

مشعل

مشعل ها در سه نوع گازی، گازوئیلی و دو گانه سوز قابل ارائه می باشند که متناسب با نوع سوخت مصرفی انتخاب می گردند. مشعل ها دارای ظرفیت متفاوت می باشند که با توجه به ظرفیت دیگ ظرفیت مشعل تعیین می گردد. مشعل ها در برند های مختلف مانند ایران رادیاتور، پارس مشعل، گرم ایران و سایر برند ها در هایپر صنعت فامکو قابل ارائه می باشند.

مشعل آب گرم

برای گرمایش محیط استخر نیاز است از تجهیزاتی مانند یونیت هیتر و رادیاتور استفاده شود که این تجهیزات جهت عملکرد بهینه نیاز به تجهیزات گرمایشی بالا اعم از دیگ آب گرم، مشعل و سایر تجهیزات موتور خانه دارند.

یونیت هیتر

یونیت هیتر ها یکی از تجهیزات گرمایشی محیط استخر می باشند که در در حالت افقی و عمودی و در دو نوع آب گرم و بخار تولید می گردند. بر اساس متراژ و فضای پیرامون استخر، ظرفیت یونیت هیتر و بر اساس نوع موتورخانه، نوع آن مشخص می گردد. شرایط نصب یونیت هیتر ها با توجه به محیط استخر بصورت افقی و عمودی تعیین می گردد.

یونیت هیتر

رادیاتور

یکی دیگر از تجهیزات گرمایشی که جهت گرمایش محیط استخر استفاده می گردد، رادیاتور می باشد که در دو نوع پنلی و پره ای در بازار عرضه می گردد. معمولا جهت گرمایش استخر از رادیاتور آلومینیومی یا همان پره ای استفاده می کنند زیرا رادیاتور های پنلی از جنس فولاد بوده، در محیط استخر سریع تر دچار آسیب می گردد و طبیعتا عمر کمتری نسبت به رادیاتور آلومینیومی دارد.

رادیاتور

faq

پیشنهاد می شود هر زمان که از استخر استفاده نمی‌کنید، آن را با روکش بپوشانید و به حفظ گرمای آب استخر کمک کنید.

با توجه به فرهنگ و هزینه مصرف انرژی، بهینه ترین روش گرمایش آب استخرها و جکوزی، استفاده از مبدل های حرارتی پوسته و لوله و بهره گیری از منابع گرمایشی گازی و گازوئیلی مانند پکیج های گرمایشی استخر و بویلر می باشد.

روش پایدار و اصولی برای گرمایش آب استخر، استفاده از دیگ به همراه مبدل حرارتی است. در این حالت، در صورت وجود خوردگی در سیستم، دیگ سالم خواهد ماند و تنها مبدل حرارتی دچار خوردگی می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: