باتری UPS چیست؟

تمامی UPS های مبتنی بر ترانسفورماتور برای انتقال جریان و به طور کلی انجام هر گونه عملکرد، نیاز به انرژی تولید شده توسط باتری دارند. باتری UPS به طور کلی در سه نوع اسید سرب، لیتیوم یون و سلولی تولید می شود که هر کدام از آن ها را می توان برای انواع خانگی، صنعتی، اداری، پزشکی، مخابراتی و غیره، استفاده کرد. لازم به ذکر است که تمامی انواع باتری یو پی اس عنوان شده قابل عرضه در هایپر صنعت فامکو می باشد.

باتری یو پی اس (باطری UPS)

این تجهیز از باتری یا مجموعه ای از باتری ها برای راه اندازی و ذخیره جریان و انرژی استفاده می کنند. سلامت و ظرفیت بالای باتری یو پی اس در میزان پشتیبانی یو پی اس از لوازم تجهیزاتی که به آن متصل است، تاثیر زیادی دارد. در صورتی که باتری یو پی اس ظرفیت یا توان کافی برای ذخیره جریان برق یا به اصطلاح ساده تر شارژ شدن نداشته باشد، قادر به پشتیبانی امن و کاملی از تجهیزات نخواهد بود.

باطری UPS بر اساس نوع مواد شیمیایی که در ساخت آن استفاده می شود به انواع مختلفی تقسیم می شود. این مواد در عمر و ظرفیت باتری تاثیر گذار بوده و حتی می توانند باعث ایجاد تغییراتی هم در محل نگهداری آن ها شوند. برخی از انواع باطری یو پی اس قابل بازیافت و برخی دیگر قابل تعمیر هستند. معمولا تمام باتری های تولید شده توسط برند های معتبر، دارای دستورالعمل و نکات مربوط به نگهداری و حمل هستند که رعایت آن ها باعث می شود استفاده از این باطری UPS برای مدت های طولانی تری امکان پذیر گردد.

همه انواع باتری یو پی اس دارای عمر و ماندگاری مشخصی هستند و حداکثر زمان استفاده از آن ها توسط شرکت سازنده تعیین شده است اما این زمان تعیین شده می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر کند. بدنه باطری یو پی اس معمولا از آلیاژ و مواد مقاومی ساخته می شود، اما بهتر است در هنگام حمل به آسیب پذیر بودن آن ها توجه کنید و تا حد امکان با نظارت و دقت بیشتری این کار را انجام دهید.

میزان استفاده و شارژ باتری UPS روی عمر و ماندگاری آن تاثیر گذار است، بنابراین حتی اگر قصد نگهداری از UPS به صورت بلا استفاده دارید، حتما چند باری اقدام به شارژ باتری آن بکنید تا از راکد ماندن و خراب شدن آن جلوگیری شود.

انواع باتری UPS

باتری یو پی اس، اهمیت و تاثیر بسیار زیادی در این سیستم دارد. تقریبا می توان گفت که میزان عملکرد یو پی اس در هر شرایطی وابستگی زیادی به باطری UPS و توان ذخیره سازی آن دارد. اساسا سه نوع باتری UPS به کار گرفته می شود و این باتری ها از نظر مواد تشکیل دهنده و عمر و ماندگاری که دارند، دارای ویژگی های و شرایط خاصی هستند. توان ذخیره سازی آن دارد. ظرفیت هایی که به طور معمول برای باتری های یو پی اس در نظر گرفته می شود 6 و 12 ولت هستند. نوع فعالیت و میزان استفاده ای که از باتری های یو پی اس دارید، در انتخاب ظرفیت آن ها موثر است. به عنوان مثال اکثرا برای مصارف اداری کوچک یا خانگی از باتری 6 ولت یو پی اس و برای کاربری های بزرگتر مثل کارخانجات و تولیدی ها از باتری 12 ولت یو پی اس استفاده می شود.

انواع باتری UPS

این نوع از باتری یو پی اس شامل باتری اسید سرب یا VRLA که به عنوان باطری یو پی اس مهر و موم شده هم شناخته می شوند، VLA یا باتری سلولی و باتری نیکل کادمیوم، می شوند. تمامی این باتری برای کاربرد و شرایط خاصی ساخته شده اند که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم:

  • باتری یو پی اس سرب اسیدی
  • باتری یو پی اس لیتیوم یون (VLA یا باتری های سلولی)
  • باتری یو پی اس نیکل کادمیوم (NiCad)

باتری یو پی اس سرب اسیدی

زمانی که یک باتری UPS سرب اسیدی شارژ یا دشارژ می شود، در ابتدا فقط بر روی مواد شیمیایی واکنش دهنده تاثیر دارد که در رابط بین الکترود ها و الکترولیت ها موجود است. کم کم و با گذشت زمان، باری که در مواد شیمیایی سطح مشترک ذخیره شده است و اصطلاحا به آن بار رابط می گویند، همزمان با انتشار این مواد شیمیایی در سراسر حجم این ماده فعال پخش می شود.

باطری سرب اسیدی دارای سابقه طولانی و قابل اطمینانی در ذخیره جریان این منابع تغذیه بدون وقفه دارد. در صورتی که فعالیتی دارید که در آن وزن خیلی دارای اهمیت نیست، این باتری UPS می تواند مقرون به صرفه ترین انتخاب ما باشد. علاوه بر این، باتری سرب اسیدی ترکیب کاملی از ویژگی های امپدانس داخلی پایین و تحمل بالا است. انواع مختلف باتری سرب اسیدی عبارتند از:

  • اسید سرب تنظیم شده یو پی اس (VRLA یا لیتیوم یونی)

آب بندی باطری یو پی اس VRLA معمولا در محفظه پلاستیک از جنس پلی پروپیلن، انجام می شود. ویژگی بارز و اصلی این باتری UPS این است که نشت اسید ندارد و حتی در صورت وارونه شدن یا استفاده نیز، چنین اتفاقی برای آن نمی افتد. اصطلاح دریچه تنظیم شده در این نوع نیز به روش انتشار گاز اشاره دارد. اگر فشار گاز داخل باتری یو پی اس خیلی زیاد شود، شیر با رسیدن به فشار معینی هوا را تخلیه می کند.

در طول شارژ یک باتری سرب اسید، به طور معمول عنصر هیدروژن آزاد می شود. در صورتی که یک باطری یو پی اس دارای محفظه ای برای تهویه باشد، هیدروژن تولید شده وارد جو می شود، اما در مورد باتری لیتیوم یون این طور نیست و این عنصر ایجاد شده، مجددا با اکسیژن داخل باتری ترکیب می شود، بنابراین از دست دادن آب در این باتری یو پی اس ها به حداقل میزان ممکن می رسد. به طور کلی در شرایط عادی شناور، تقریبا تمام اکسیژن و هیدروژن دوباره با هم ترکیب می شوند و دریچه های قابل آب بندی دوباره گاز هایی که غیر ترکیبی هستند را هنگامی که فشار از حد تحمل بیشتر می شود، تخلیه می کنند.

باتری اسید سرب تنظیم شده، از لحاظ سرعتی که در آن ها اکسیژن از صفحه مثبت تکامل پیدا کرده و در صفحه منفی منتشر می شود و در نهایت منجر به تشکیل آب می شود، از سایر انواع باتری UPS متمایز می شوند. منظور از ماندگاری باتری یو پی اس VRLA همان مدت زمانی است که این باتری می تواند در مدار باز بماند، پیش از آن که دیگر با یک بار شارژ نتواند به شارژ کامل برسد. به عبارت بهتر، زمان ماندگاری باطری یو پی اس نسبت به مدت زمانی تعیین می شود که باتری 40 تا 50 درصد ظرفیت خود را به دلیل تخلیه از دست داده باشد.

ممکن است برخی از خریداران این باتری را به نام های SLA یا اسید سرب مهر و موم شده بشناسند. باتری یو پی اس VRLA رایج ترین نوع از باتری یو پی اس است که عمر مفیدی بین 5 تا 10 سال دارند. بهتر است محیطی را برای ماندگاری بهتر این باتری UPS در نظر بگیرید که شرایط خشک و قابل کنترل باشد، همچنین دمای آن نیز بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد در نظر گرفته شود.

محفظه بسته بندی باتری یو پی اس VRLA دارای یک دریچه ای است که معمولا به این دریچه سوپاپ تنظیم شده می گویند و در صورت افزایش فشار و جو در باتری، گاز های جمع شده را آزاد می کند. باطری یو پی اس VRLA به عنوان باتری UPS مهر و موم شده نیز شناخته می شود. همین ویژگی آن باعث می شود که محدودیتی در نحوه نصب به صورت عمودی یا افقی وجود نداشته باشد، پس می توان از آن در سینی های رک مانت یا کابینت های خارجی نیز استفاده کرد. باتری UPS اسید سرب تنظیم شده، از لحاظ الکترولیت های داخل خود به دو نوع AGM و ژل تقسیم می شود. در باطری یو پی اس AGM، الکترولیت در جدا کننده شیشه میکروفیبر متخلخل نگهداری می شود و الکترولیت باتری UPS ژل نیز از ترکیب اسید سولفوریک و سیلیس ساخته می شود. ویژگی های مثل قیمت خرید مناسب تر، مقاومت داخلی کمتر و نرخ شارژ یا دشارژ بالاتر باعث می شوند که باتری یو پی اس AGM به انتخاب مناسبی بین سایر انواع باتری اسید سرب تبدیل شوند.

اما باتری اسید سربی که با ژل پر شده است نیز ویژگی های خاص خودش را دارد. این نوع از باطری یو پی اس VRLA مقاومت داخلی بالاتری دارد که باعث می شود تخلیه با سرعت بالایی صورت بگیرد. همچنین محدوده دمای عملیاتی آن نیز دارای وسعت بیشتری بوده و در دمای بین 40- تا 55+ درجه سانتی گراد می باشد و همه این ویژگی ها باعث می شود که باتری اسید سرب ژل عمر طراحی طولانی تری نیز داشته باشد.

باتری یو پی اس لیتیوم یون (VLA یا باتری های سلولی)

مزیت های باتری سلولی در رابطه با تکنیک های ذخیره سازی جریان DC جایگزین، بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفته است، چرا که این نوع باتری یو پی اس در کاربری های سنگین بسیار ایده آل بوده و از لحاظ پشتیبان گیری و تامین انرژی حیاتی، بسیار ایده آل است.

ویژگی بارزی که درباره باتری UPS لیتیوم یون وجود دارد، وزن سبک و اندازه کوچک آن است، اما مزیت های دیگری مثل مدیریت باتری داخلی، هم باعث شده است که این باتری یو پی اس به جایگزین مناسبی برای انواع سنتی خود تبدیل شود. داشتن ویژگی هایی مثل تعداد چرخه بالا و زمان های شارژ سریع تر، باعث شده است که این باطری یو پی اس در مقایسه با باتری سرب اسیدی، کاربرد بیشتری در برنامه هایی مثل اشتراک گذاری شبکه، پشتیبانی صنعتی و یا کنترل فرآیند داشته باشند.

باتری سلولی غرقابی صفحات ضخیم مبتنی بر سرب دارد که با الکترولیت اسیدی پر شده است. بنابراین به طور معمول خرابی از لحاظ تنظیم دما در باتری یو پی اس VLA، در عمر 20 ساله آن ها اتفاق نمی افتد و در صورت ایجاد مشکل در رابطه با این موضوع، اغلب به صورت اتصال کوتاه، خواهد بود. هر سلول کوتاه در باتری سلولی تنها درصد بسیار کمی بر روی زمان ذخیره سازی تاثیر دارد. با این که ماندگاری این باطری یو پی اس نسبت به دیگر انواع باتری یو پی اس بیشتر است، اما بهتر است در انتخاب آن ها به موارد دیگری نیز توجه داشته باشید. باتری لیتیوم یون برای نگهداری احتیاج به یک فضای مجزا از تجهیزات دیگر دارد. با وجود این که تمام باتری های یو پی اس برای ماندگاری و دوام بیشتر، نیاز به نظارت و نگهداری دارند، اما رعایت اصول ایمنی در استفاده و نگهداری از باطری یو پی اس سلولی احتیاج به حداکثر میزان لازم دارد.

نام های دیگری که برای معرفی باتری سلولی استفاده می شود، شامل اسم هایی مثل Flooded یا تهویه باز هم می شود. کاربرد این باتری یو پی اس ها معمولا در تاسیسات بزرگ نمایان می شود، چرا که این این تاسیسات برای ادامه فعالیت های خود نیاز به درجه آمپر ساعت بالا دارند. این باطری یو پی اس ها، باتری های پر از آبی هستند که می توانند در دما های بالا، بدون نیاز به خنک کننده کار کنند. باتری یو پی اس VLA نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و برای کارکرد های طولانی، زمان شارژ سریع تری را به خود اختصاص داده اند. باتری سلولی دارای قابلیت نظارت داخلی است که تاثیر زیادی در حفظ سلامت باتری دارد و این باتری را به یک انتخاب مطمئن برای خریداران تبدیل می کند.

باتری یو پی اس نیکل کادمیوم (NiCad)

مناسب ترین باتری یو پی اسی که می توانید برای استفاده در دما های بالا انتخاب کنید، باتری نیکل کادمیوم است. میزان تحمل این باتری یو پی اس در مقابله با تخلیه های عمیق بسیار زیاد است و عمر چرخه بالایی هم دارد، در نتیجه قیمت باتری نیکل کادمیوم هم کمی نسبت به انواع دیگر گران تر می شود. موادی که به عنوان الکترولیت این باتری یو پی اس استفاده می شود، یک محلول آبی از هیدروکسید پتاسیم قلیایی است که به عنوان یک ماده خطرناک و دارای خاصیت های سمی و آلوده کننده شناخته می شود.

الکترود هایی که در ساخت باتری نیکل کادمیوم استفاده شده، از هیدروکسید نیکل برای صفحه مثبت و هیدروکسید کربن برای صفحه منفی می باشد. میزان دمای قابل تحمل برای باتری نیکل کادمیوم بین 20- تا 40+ درجه سانتی گراد است. این باطری یو پی اس دارای قابلیت شارژ سریع تر نیز می باشد که آن هم به چگالی توان بالا و مقاومت داخلی کم این باتری یو پی اس بر می گردد.

باطری نیکل کادمیوم زمان ذخیره سازی بسیار طولانی دارد و این ویژگی در شرایطی که به صورت کامل دشارژ شود، به اوج خود می رسد. در نتیجه محافظت زیادی هم در برابر مواردی مانند شارژ بیش از حد، تخلیه بیش از اندازه و جریان های شارژ با موج بالا، از خود نشان می دهند. در مورد هزینه های دیگر باتری UPS نیکل کادمیوم باید گفت که به علت سمی بودن هر دو ماده نیکل و کادمیوم، فرآیند بازیافت یا هزینه آن کمی بیشتر از سایر انوع دیگر خواهد بود. نکته دیگری که در رابطه با این نوع از باتری یو پی اس باید به آن توجه داشته باشید این است که آن ها برای ادامه فرآیند های ذخیره سازی خود نیاز به پر کردن آب در زمان بندی های مشخصی دارند، که این وضعیت در شرایطی مانند کاربرد های دارای چرخه بالا، کاربرد هایی با نرخ‌ های شارژ سنگین با برخی روش‌های شارژ مختلف، بیشتر احساس می شود.

مشخصات فنی باتری یو پی اس

باتری سرب اسید خاصیت خود تخلیه کنی دارد، یعنی حتی اگر از این باتری استفاده هم نشود، ظرفیت آن کاهش پیدا می کند. شارژ باتری یو پی اس، معمولا دارای دوره و زمان بندی مشخصی است. در واقع شرکت تولید کننده معمولا اطلاعات مربوط به زمان بندی شارژ این باتری یو پی اس را درج می کند. برخی از انواع این محصول به نام باتری یو پی اس بدون نیاز به تعمیر و نگهداری شناخته می شوند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که منظور از باتری یو پی اسی که نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد چیست؟ در واقع معمولا این ویژگی برای باتری مهر و موم شده یا اسید سرب به کار برده می شود، اما باز هم نمی توان به طور قطع گفت که این باتری به هیچ وجه به مراقبت یا تعمیر نیاز ندارد. در واقع درصد زیادی از این عدم نیاز به نگهداری، مربوط به عدم نیاز تعویض مایع درون باتری می شود. معمولا آلیاژ به کار رفته در ساخت بدنه و محفظه نگهدارنده باتری یو پی اس، از مواد مقاومی در نظر گرفته می شود تا مقاومت باتری UPS در شرایط مختلف یا برخی ضربات، افزایش پیدا کند.

چگالی توان باطری UPS تحت شرایط و دسته بندی های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در نظر گرفتن این مسئله که اهمیت چگالی باتری UPS چقدر است، به شما در داشتن انتخاب بهتر و مناسب تر، کمک زیادی می کند. انواع باتری یو پی اس به طور قابل توجهی در تعداد وات یا توان تولید شده برای هر سلول، با هم فرق دارند.

به طور کلی چگالی توان با زمان اجرا در UPS ها رابطه مستقیم دارد. همزمان با افزایش میزان چگالی، زمان اجرای بیشتری هم برای باتری فراهم می شود. توجه به این مسئله باعث کاهش در هزینه های شما نیز می شود، زیرا در صورتی که چگالی توان باتری را اندازه گیری کنید و از حداقل و حداکثر میزان ظرفیت آن آشنا شوید، در صورت نیاز می توانید تعداد کابینت باتری یو پی اس مورد استفاده خود را کاهش دهید.

مشخصات فنی باتری یو پی اس
نوع باتری یو پی اس اسید سرب، لیتیوم یون، نیکل کادمیوم
حداقل ظرفیت باتری یو پی اس 3 آمپر ساعت
حداقل دمای قابل تحمل 10 درجه سانتی گراد
حداقل وزن 1.3 کیلوگرم
کاربری انواع UPS

باتری یو پی اس چگونه کار می کند؟

سیستم مدیریت باتری یو پی اس در هر باتری و همچنین در یک کنترل کننده اصلی سیستم UPS قرار دارد. این سیستم مدیریت جریان شارژ، ولتاژ و تعادل ولتاژ را بر عهده دارد و تنظیمات لازم را برای از بین بردن هر گونه احتمال افزایش دما را در بر می گیرد. در صورتی که درجه حرارت ایجاد شده بیشتر از سطح ایمن باشد، سیستم مدیریت وارد عمل شده و باطری یو پی اس یا رشته باتری را با توجه به موقعیت UPS، به روش های مختلفی قطع می کند. همزمان با این موضوع نیز از طریق مانیتور کابینت باتری یو پی اس و هشدار UPS این قطعی را به کاربر اطلاع می دهد.

معمولا باتری ها عامل خرابی UPS ها هستند اما باتری لیتیوم یون راه حل های انعطاف پذیر و مطمئنی را ارائه می کند. در اکثر UPS ها، کاربران از یک باتری یا سلول برای انتقال انرژی استفاده نمی کنند و معمولا چیدمان آن ها را برای ایجاد ولتاژ های بالاتر به صورت سریالی و یا ایجاد جریان های بیشتر به صورت موازی در نظر می گیرند. تمام انواع باتری یو پی اس، حداکثر جریانی دارند که قادر به تولید آن هستند، یعنی یک باتری یو پی اسی که 500 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، هرگز قادر به تولید جریان 30000 میلی آمپر ساعت نخواهد بود. انتقال جریان در آرایش موازی باتری UPS به این صورت است که جریان ها در محدوده خود جمع می شوند و انرژی مورد نیاز منبع تغذیه برق بدون وقفه تامین می شود. نکته مهمی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، این است که همزمان با بالا رفتن سطح جریان در باطری یو پی اس دمای آن ها نیز افزایش پیدا می کند، در نتیجه باعث می شود که مقداری از انرژی آن در این مسیر به هدر برود.

آمپرهای استاندارد باتری یوپی اس:

معرفی اجزای باتری یو پی اس

باتری یو پی اس هم مانند همه باتری های دیگر، یک سیستم الکتروشیمیایی است. باتری UPS ها در واقع حاوی اجزا و موادی هستند که با یکدیگر واکنش می دهند و جریان الکتریکی را ایجاد می کنند. به عنوان مثال در یک باطری اسید سرب، از ذخیره سرب اسید استفاده می شود که در آن الکترود ها شامل شبکه هایی از سرب حاوی اکسید های سرب هستند که در طول شارژ و دشارژ تغییر می کند و الکترولیت اسید آن نیز یک سولفوریک اسید رقیق است.

با وجود این که باتری UPS در انواع لیتیوم یون و اسید سرب دارای ساختار تقریبا مشابهی هستند، اما این مسئله تاثیر در نوع طراحی آن ها نداشته و علاوه بر آن ها در رابطه با باتری نیکل کادمیوم نیز متفاوت است. اجزای تشکیل دهنده هر یک از انواع باتری یو پی اس در تصاویر زیر ارائه شده است:

  1. باتری یو پی اس اسید سرب

اجزای باتری یو پی اس اسید سرب

  • پایانه مثبت
  • درپوش
  • کانکتور تسمه منفی
  • کانکتور تسمه مثبت
  • محفظه
  • صفحه منفی
  • دستگیره نگهدارنده
  • محفظه هواکش دریچه ها
  • پایانه منفی
  • صفحه مثبت
  • جدا کننده

  1. باتری یو پی اس سلولی

اجزای باتری یو پی اس سلولی

  • مجموعه صفحات
  • مجموعه صفحات منفی
  • مجموعه صفحات مثبت
  • جدا کننده
  • صفحه منفی
  • صفحه مثبت
  • پوشش فلزی
  • شبکه مسطح منفی
  • شبکه جدولی مثبت

  1. باتری یو پی اس نیکل کادمیوم

اجزای باتری یو پی اس نیکل کادمیوم

  • دریچه های مهار گاز و مواد قابل احتراق
  • پایانه باتری UPS
  • زبانه صفحه منفی
  • زبانه صفحه مثبت
  • قاب صفحه
  • شبکه جدا کننده
  • محفظه سلولی
  • صفحه

نکته مهمی که در رابطه با تمامی باتری های یو پی اس وجود دارد این است که، انواع آن در داشتن برخی از اجزا با یکدیگر اشتراک دارند. اجزایی مانند:

  • الکترولیت: الکترولیت محلول یا محیطی است که شرایط لازم برای انتقال یون های الکترود های مثبت و منفی را در باتری فراهم می کند. این الکترولیت در باتری یو پی اس VRLA خشک و بی حرکت و در باتری یو پی اس VLA به شکل مایع است.
  • شبکه: صفحه ای سوراخ دار و شبکه ای که ساخته شده از سرب یا آلیاژ سرب است و به عنوان رسانا و تکیه گاه مواد فعال در باتری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آنود: پایانه ورودی جریان، آنود نام دارد.
  • کاتود: نام پایانه خروجی، کاتود است.
  • سوپاپ تنظیم (معمولا در باتری یو پی اس اسید سرب استفاده می شود): زمانی که گاز های تولید شده توسط واکنش های داخلی باتری یو پی اس بیش از حد قابل تحمل می شوند، برای تخلیه کردن آن ها از این جزء از باتری UPS استفاده می شود.
  • جداکننده: وسیله و ابزاری است که برای جداسازی فیزیکی و الکتریکی الکترود هایی با قطبیت های مخالف استفاده می شود.
  • جار: محفظه یا ظرفی است که اجزای باطری یو پی اس را در خود جای داده است.

انواع برندهای باتری یو پی اس

باور های اشتباه در مورد خرید باتری های یو پی اس گران تر، معیاری اشتباه در انتخاب باتری ها می باشد. پارامترهای مهم تری را می توان در مورد کیفیت و انتخاب برند در مورد باتری های یو پی اس به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • تکنولوژی ساخت باتری ها
  • وزن باتری ها
  • میزان بازدهی باتری در مدت زمان (طول عمر باتری ها با توجه به طول عمر یو پی اس)

با توجه به پارامتر های ذکر شده در مورد انتخاب باتری، به انواع برند های باتری می پردازیم:

باتری یو پی اس ایرانی

برند های ایرانی موجود در بازار با بهترین کیفیت در هایپر صنعت فامکو قابل ارائه به مشتریان عزیز هستند. در ساخت این باتری های 12 ولت با آمپر های استاندارد و طول عمر بالا، از تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده می شود که کیفیت آنها را بسیار بهبود می بخشد.

  • صبا باتری

برند صبا باتری، از انواع باتری یو پی اس ایرانی می باشد و قادر به تولید باتری های سیلد ساکن 12 ولتی می باشد. باطری یو پی اس صباباتری در آمپر های 4.5، 7.5، 18، 28، 42، 65، 145 و 200 آمپر تولید و به بازار ارائه می شود.

  • سپاهان باتری

برند سپاهان باتری، با ارائه ضمانت نامه الکترونیک در صنعت باتری کشور، توانسته است برای اولین بار در صنعت باتری سازی در راستای سهولت در استفاده از خدمات پس از فروش و گارانتی باتری ها اقدام کند. باتری های تولیدی این کمپانی به صورت اوربیتال ژل بوده است و آمپر های موجود آن 42، 65 و 100 آمپر در ساعت می باشند.

  • فاراتل

باتری های فاراتل یکی از معتبر ترین برند های تولیدی باتری های یو پی اس هستند. مهمترین ویژگی این باتری ها طول عمر بالا و بی نیاز بودن نسبت به نگهداری و سرویس می باشد. معمولا باتری های تولیدی این شرکت سیلد اسید می باشند که در آمپر های 9، 28، 42، 65 و 100 آمپر ارائه می شود.

  • فاران

باتری های 12 ولتی جنرال فاران تولیدی ایران می باشد. این دسته از باتری یو پی اس فاران با توجه به ساختار کاملا سیلد، طول عمری بسیار بالا دارند. باتری USP تولیدی این شرکت در آمپر های 9، 28، 40، 42، 70، 100 و 120 آمپر ساعت ارائه می شود.

باتری یو پی اس کره ای

باتری های یو پی اس کره ای بر اساس آخرین تکنولوژی روز ساخته می شوند که این دسته از باتری ها دارای استاندارد های بین المللی ساخته می شوند. به طور معمول باتری های یو پی اس کره ای در کره ی جنوبی ساخته می شوند که با توجه به کیفیت ساخت این شرکت طول عمر مفید باتری های یو پی اس به 8 سال می رسد.

  • باتری یو پی اس یونیکور (UNIKOR)

یکی از بی نقص ترین انواع باتری یو پی اس کره ای، باتری یو پی اس یونیکور می باشد. این کمپانی کره ای با رعایت استاندارد ها و استفاده از تکنولوژی باز ترکیب اکسیژن، توانسته استفاده از این باتری ها را بدون نیاز به نگهداری و بازدید باتری یا تنظیم آب و اسید فراهم سازد.

  • باتری یو پی اس نیومکس

باتری USP کره ای نیومکس با آمپراز و ابعاد باتری ها قابل عرضه می باشد. این شرکت به دلیل کیفیت بالای تولید باتری های UPS خود در حال حاظر 40 درصد از سهام باتری های کره جنوبی را از آن خود کرده است. آمپر های موجود از این برند 18، 28، 42، 65 و 100 آمپر هستند. باتری های تولیدی سیلد اسیدی می باشند.

  • باتری یو پی اس تایگر

باتری های تولیدی شرکت تایگر با استفاده از بهترین تکولوژی روز دنیا تولید می شوند. این شرکت در سال 1973 تاسیس شده که با توجه به کیفیت بالای باتری های خود توانسته باتری هایش را به بیش از 80 کشور جهان صادر کند. یکی از خصوصیات باتری های یو پی اس شرکت تایگر طول عمر بالا و آمپر های مختلف این شرکت می باشد.

آمپر های تولیدی این شرکت در باتری های یو پی اس عبارت است از: 4.5، 7.5، 9، 12، 18، 28،42،65، و 100 آمپر می باشد.

  • باتری UPS راکت

باتری های برند راکت ساخت کشور کره هستند. این باتری ها با توجه ابعادی کوچک تر از محصولات برند های مطرح دنیا توانسته در بین مشتریان عزیز بسیار محبوب شود. راکت سابقه تولید اندکی داشته است اما با کیفیت بالای باتری هایش توانسته در کشور های اروپایی نیز به محبوبیت دست پیدا کند.

این برند تولیدی باتری های خود را با آمپر های بالا یا به اصطااحا آمپر های سنگین تولید می کند که عبارتند از 30 ، 40، 65، 80، 100، 130، 150، 200 آمپر.

برای انتخاب بهترین باتری یو پی اس باید کیفیت آن باتری را مد نظر قرار گرفت که میزان ساعت بازدهی آن به همراه تکنولوژی روز دنیا ساخته شده باشد. همچنین در یو پی اس های توان بالا که تعداد باتری های آن ها زیاد می باشد، انتخاب بر اساس وزن و ابعاد نیز می تواند معیار خوبی برای انتخاب بهترین باتری یو پی اس باشد.

انواع اتصالات باتری یو پی اس

نحوه اتصال باتری یو پی اس در مدار به صورت کلی به دو روش سری و موازی تقسیم می شود و هر کدام از این روش ها مزیت های خاص خودشان را دارند.

  • اتصال سری باتری UPS

در اتصال سری، ترمینال های مثبت سلول یا باتری به ترمینال های منفی سلول یا باتری بعدی، متصل می شود. این نوع از اتصال باتری یو پی اس ها باعث می شود که ولتاژ شبکه باتری افزایش پیدا کند و در عین حال ظرفیت باتری ها ثابت باقی می ماند.

اتصال سری باتری UPS

  • اتصال موازی باتری UPS

در اتصال موازی تمام قطب های مثبت و منفی باتری UPS به یکدیگر متصل می شوند. این روش باعث می شود که ولتاژ باتری یو پی اس ثابت باقی بماند و در عین حال ظرفیت شبکه نیز افزایش پیدا می کند.

اتصال موازی باتری UPS

اصطلاحات رایج باتری یو پی اس

باتری UPS در انواع خانگی، صنعتی، پزشکی و غیره، هر کدام دارای جزئیات و اطلاعاتی هستند که توسط شرکت های سازنده بر روی آن ها درج می شوند. برخی از موارد ذکر شده بر روی آن ها ممکن است برای برخی از خریداران نامفهوم و یا گنگ باشد. لذا به منظور افزایش اطلاعات درباره باتری UPS و جزئیات آن ها جدولی از اصطلاحات و واژگان مربوط به آن ها توسط کارشناسان هایپر صنعت فامکو تهیه شده است که می توانید جزئیات آن را مطالعه نمایید.

اصطلاحات رایج باتری یو پی اس
اصطلاح معادل لاتین مفهوم
الکترولیت جذب شده Absorbed الکترولیتی است که در یک جدا کننده جاذب بی حرکت مانده است.
ظرفیت واقعی Actual Capacity تمامی آمپر ساعت هایی که می توان بر اساس شرایط خاصی از عملکرد ها و سن یک سلول استخراج کرد.
ولتاژ متوسط Average Voltage میانگینی از ولتاژ های تک سلولی تمام سلول هایی که در یک باطری وجود دارند.
ولتاژ اسمی باطری Battery Nominal ضرب ولتاژ اسمی یک سلول در تعداد سلول های باطری.
تشک شیشه ای جذب شده AGM این باطری ها از الکترولیت هایی که دارای الیاف شیشه ای نازک هستند ساخته شده اند تا از این طریق بتوان سطح آن را گسترش داد و الکترولیت کافی برای طول عمر باطری ها نگه داشت.
دمای محیط Ambient Temperature میانگین دمای هوای اطراف در تماس با باطری
قفسه باطری Battery Rack ساختار خاصی است که برای پشتیبانی از گروهی از باطری ها ساخته می شود و رایج ترین نوع آن، قفسه فولادی است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.
افزایش شارژ (شارژ تقویتی) Boost Charge اضافه شارژ با هر طولی
آند Anode الکترودی که در هر باطری وجود دارد و در آن عمل اکسیداسیون انجام می شود.
شارژر باطری Battery Charger معمولا به عنوان یکسو کننده شناخته می شود و دستگاهی است که شارژ باطری ثانویه را بازیابی می کند.
کاتد Cathode الکترود موجود در باطری که فرآیند احیا در آن انجام می گیرد.
تجهیزات جانبی Accessories اجزای جانبی که برای تکمیل نصب باطری استفاده می شود.
شرایط As Found (condition) اصطلاح رایج در آزمایش و تست باطری یو پی اس
سیستم مدیریت باطری Battery Management System سیستم نظارت و کنترل شرایط باطری
مواد فعال Active Naterial ماده موجود در الکترود ها است که در زمان تخلیه باطری، باعث ایجاد واکنش شیمیایی و تولید انرژی الکتریکی می شود و در طی فرآیند شارژ، به ترکیب اولیه خود باز می گردد.
دمای میانگین Average Temperature میانگین دمای سلول های تکی در باطری های یک باطری قرار دارند.
مانیتور باطری Battery Monitor قطعه ای از تجهیزات یو پی اس است که می توان از طریق آن روی پارامتر های مختلف باطری نظارت کرد.
کربنیزاسیون Carbonization نشان دهنده ترکیب بیش از حد الکترولیت با پتاسیم و آلوده شدن مواد است.
ظرفیت Capacity ظرفیت کلی باطری
سلول Cell واحد الکترونیکی پایه است که توسط کاتد و آند مشخص شده و کارش دریافت، ذخیره و تحویل انرژی الکتریکی است.
دمای سلول Cell Temperature دمای مناسب برای کارکردن باطری
بهره وری Efficiency راندمان باطری
سلول غرق شده Flooded-cell طراحی باطری مرطوب
توری Grid چارچوب طراحی شده برای باطری پشتیبان و نگهدارنده مواد فعال که جریان های الکتریکی را هدایت می کند.
خط سطح بالا High Level Line خطی که نشان دهنده حداکثر سطح الکترولیت در یک باطری است.
شارژ Charge تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی در یک باطری
الکترود Electrode محفظه ای است که واکنش الکتروشیمیایی در آن انجام می شود.
شارژ تازه کننده Freshening Charge شارژی که در زمان ذخیره سازی یا عدم استفاده به باطری داده می شود.
ولتاژ مدار بسته Closed-Circuit Voltage ولتاژ یک باطری در زمان تخلیه
شارژ جریان ثابت Constant Current Charge شارژی که در آن جریان خروجی دارای مقدار ثابتی است.
الکترولیت Electrolyte محیطی رسانا برای انتقال جریان الکتریکی در باطری
عنصر Element گروه هایی که از یک باطری که دارای صفحات مثبت و منفی هستند.
عملیات شناور کامل Full-float Operation زمانی که شارژر باطری بار DC معمولی را به اضافه هر گونه جریان همراه با خود، تخلیه یا شارژ یا هر دو مورد هر دور فرآیند را انجام می دهد.
افت ولتاژ داخلی Internal Voltage Drop حاصل ضرب جریان های عبوری از باطری
اقدام محلی Local Action تلفات داخلی باطری در مدار باز یا شارژ شناور
سلول طولانی مدت Long Duration Cell سلولی طراحی شده برای تامین یک چرخه کاری که نیاز به جریان کم برای مدت زمان طولانی دارد.
صفحه بوته اصلاح شده Modified-Plante Plate یک شبکه آلیاژ سرب می باشد که دارای سوراخ هایی که نوار های موج داری است که سرب خالص در آن ها قرار می گیرد.
ظرف چند سلولی Multi-cell Container یک ظرف چند محفظه ای دارای باطری های جداگانه
ترمینال منفی Negative Terminal پایانه ای که بار مثبتی که در مدار خارجی وجود دارد، به سمت آن جریان می یابد.
ولتاژ مدار باز Open-Circuit Voltage ولتاژ یک سلول بدون جریان در هر دو جهت وقتی که باطری به جریان ثابت برسد.
شاخص اکسیژن Oxygen Index حداقل غلظت اکسیژن، به عنوان درصد حجمی
نوترکیب اکسیژن بهره وری Oxygen Recombination Efficiency نسبت مقدار اکسیژن ترکیب شده به کل اکسیژن تولید شده
آزمون عملکرد Performance Test آزمایش ظرفیت جریان ثابت
صفحه گیاهی Plante Plate یک صفحه سربی خالص برای یک باطری سرب اسیدی
نقطه Point یک هزارم وزن مخصوص باطری
صفحه مثبت Positive Plate الکترود تخلیه جریان باطری
ظرفیت رتبه بندی شده Rated Capacity ظرفیت آمپر ساعت تعیین شده توسط سازنده
دریچه نوترکیبی Recombination Vent دریچه بازگشتی گاز و تبدیل آن به آب
نگهدارنده Retainer ماده ای برای جلوگیری از خراب شدن مواد فعال
تست خلاصه Rundown Test تست تخلیه جزئی به ولتاژی غیر از سیستم طراحی شده
رسوب Sediment ماده فعال جدا شده از صفحات باطری که در انتهای محفظه ته نشین می شود.
جداکننده Separator یک فاصله‌دهنده یونی نفوذپذیر و غیر رسانا
دریچه حمل و نقل Shipping Vent دریچه ای که برای حمل و نقل باطری در نظر گرفته می شود.
باطری آماده به کار Standby Battery باطری که در زمان قطع برق فعال می شود.
باطری ثابت Stationary Battery باطری طراحی شده برای استفاده در یک مکان ثابت، به صورت دائمی
بند Strap جزء سلولی که در آن تمام صفحات با قطبیت مشابه به هم وصل شده اند.
عمر ذخیره سازی Storage Life مدت زمان نگهداری باطری در انبار
سولفاته کردن Sulphation حالتی که در آن باطری مقدار سولفات غیر عادی ایجاد کرده باشد.
فرار حرارتی Thermal Runaway شرایط ایجاد شده برای باطری که از گرمای ناشی از شارژ بیش از حد ایجاد می شود.
شارژ قطره ای Trickle Charge شارژ داده شده به یک باطری خارجی
تهویه Vent دستگاه خارج کننده گاز از باطری
پخش ولتاژ Voltage Spread اصطلاحی که برای توصیف اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین ولتاژ سلولی در باطری استفاده می‌شود.
باطری با کارایی بالا High Performance Cell باتری UPS که برای تامین انرژی مورد نیاز یک چرخه کاری با جریان بالا، برای مدت زمانی کوتاه طراحی شده باشد.
ضربه Hit اشاره به زمانی دارد که یک باتری UPS آماده به کار دچار تخلیه انرژی شده باشد.
شمارشگر ضربه Hit Counter دستگاهی که تعداد دشارژ های باتری UPS را ثبت می کند.
شارژ ولتاژ ثابت Constant Voltage Charge شارژی که ولتاژ پتانسیل در پایانه های خروجی باتری UPS ثابت بماند.
سلول پایانی End Cell باتری UPS که برای تنظیم ولتاژ باطری به آن اضافه شده یا از آن کم می شود.
کاملا شارژ شده Fully-Charged زمانی که باتری UPS در حالت شارژ طولانی مدت قرار دارد.
هیدراتاسیون Hydration شرایطی که شارژ باطری تخلیه شده و مجددا شارژ نمی شود.
چرخه Cycle فرآیند شارژ و دشارژ باتری UPS
تراکم Density وزن یک حجم معینی از الکترولیت که در دمای مشخصی قرار دارد.
عمق تخلیه Depth of Discharge درصد از ظرفیت نامی باطری که در نرخ تخلیه بیان می شود.
ولتاژ پایانی End Voltage ولتاژ پایان دشارژ باتری UPS
تراکم انرژی Energy Density نسبت انرژی باطری به حجم آن
دریچه ضد شعله Flame-Arrestor Vent دستگاه تهویه باطری که از نفوذ شعله به داخل باتری UPS جلوگیری می کند.
گاز دادن Gassing افزایش میزان گاز در باطری که در اثر شارژ بیش از حد اتفاق می افتد.
الکترولیت بی حرکت Immobilized Electrolyte الکترولیت جذب شده توسط AGM یا ژل
شارژ اولیه Initial Charge شارژ باتری UPS جدید قبل از نصب روی یو پی اس
ولتاژ اولیه Initial Voltage ولتاژ مدار بسته در ابتدای تخلیه
تخلیه Discharge دشارژ باتری UPS
میزان تخلیه Discharge Rate نرخ جریان ارسال باتری UPS بر حسب آمپر
سلول با بار خشک Dry-Charged Cell باطری دارای صفحات خشک در حالت مونتاژ
مواد ضد شعله Flame-Retardant Material مواد محدود کننده جریان احتراق
جریان شناور Float Current جریان شناور در حالت شارژ باطری
ولتاژ شناور Float Voltage ولتاژی که در طول عملیات شناور کامل باطری، ایجاد می شود.
الکترولیت ژل شده Gelled Electrolyte الکترولیتی که تبدیل به ژل بی حرکت شده است.
سلول الکترولیت ژل شده Gelled Electrolyte Cell باطری که از الکترولیت ژل شده استفاده می کند.
سلول هدف عمومی General Purpose Cell باطری که برای تامین یک چرخه کاری با جریان بالا برای مدت کوتاه و جریان کم برای مدت طولانی، ایجاد شده باشد.
تست درستی باطری یو پی اس Integrity Test تستی که برای تشخیص مشکلات مسیر جریان انجام می شود.
مقاومت اتصال بین سلولی Inter-Cell Connection Resistance مقاومت بین پایانه های دو باطری که به صورت الکتریکی به هم متصل شده اند.
رابط بین سلولی Inter-Cell Connector یک هادی الکتریکی برای اتصال باطری های مجاور
پوشش ایمنی کانکتور بین سلولی Inter-Cell Connector Safety Cover پوشش عایق بین کانکتور و پست بین سلولی
کانکتور بین رک Inter-Rack Connector یک رسانای الکتریکی که برای اتصال باطری ها روی دو قفسه جداگانه
امپدانس داخلی Internal Impedance مقاومت یک سلول در برابر جریان متناوب یک فرکانس مشخص
مقاومت داخلی Internal Resistance مقاومت یک باطری در برابر جریان الکتریکی که درون یک سلول یا باطری ایجاد می شود.
مهر و موم مشترک Jar-to-Cover Seal مهر و موم مشترک بین محفظه و پوشش
خط سطح Level Line یک خط یا مجموعه ای از خطوط که در طرفین شیشه که برای نشان دادن حداقل یا حداکثر سطح الکترولیت باطری استفاده می شوند.
خط سطح پایین Low Level Line خط نشان دهنده حداقل سطح الکترولیت
واحد چند سلولی Multi-cell Unit ظرف چند سلولی که باطری ها در آن نصب شده اند.
صفحه منفی Negative Plate الکترودی که هنگام تخلیه سلول از مدار خارجی به درون آن جریان پیدا می کند.
جاذبه اسمی Nominal Gravity وزن مخصوص الکترولیتی که انتخاب می شود تا ظرفیت نامی سلول در هنگام شارژ کامل مشخص شود.
اضافه شارژ Overcharge جریان ایجاد شده در باطری پس از شارژ کامل
اکسیژن نوترکیب Oxygen Recombination ترکیب اکسیژن با هیدروژن در الکترود مثبت برای تولید آب
صفحه چسبناک Pasted Plate شبکه ای پر از مواد فعال که به عنوان خمیر از آن استفاده می شود.
باطری پروازی Pilot Cell باطری منتخبی که وضعیت آن نشان دهنده شرایط کل باطری های سلول است.
صفحه جیبی Pocket Plate صفحه ای که در آن ماده فعال در قسمت های فلزی سوراخ دار، روی یک نوار نگهدارنده قرار می گیرد.
قطبی شدن Polarization تغییر ولتاژ در پایانه های یک باطری وقتی که جریان مشخصی به آن وارد می شود.
پایانه مثبت Positive Terminal پایانه بار الکتریکی مثبت
تراکم قدرت Power Density نسبت توان موجود از یک باتری UPS به حجم یا وزن آن
الکترود مرجع Reference Electrode نوعی الکترود خاص، که پتانسیل تکرار پذیری دارد.
واژگونی Reversal تغییر قطبیت طبیعی یک سلول
باطری ثانویه Secondary Battery باطری هایی متصل به هم که قابلیت شارژ و دشارژ را دارد.
میزان خود تخلیه Self-Discharge Rate میزان کاهش ظرفیت در واحد زمان
عمر سرویس Service Life دوره زمانی مشخص شده برای استفاده از ظرفیت نامی باطری
وزن مخصوص Specific Gravity نسبت حجم معینی از الکترولیت به حجم آب در دمای مشخص.
حالت شارژ State-of-Charge ظرفیت واقعی یک سلول
قفسه پله ای Step Rack قفسه ای که در آن باتری UPS ها به صورت پلکانی قرار می گیرند.
رشته String روش اتصال باطری ها به یکدیگر
شارژ مخروطی Taper Charge شارژی که در آن هم جریان و هم ولتاژ در طول دوره شارژ کاهش پیدا می کند.
پایانه Terminal قسمتی از باتری UPS که مدار خارجی به آن متصل می شود.
قفسه طبقه Tier rack قفسه ای که در آن باتری UPS به صورت مستقیم در سطوح مختلف بالای همدیگر قرار می گیرند.
شیر فلکه Valve مکانیسم کنترل شده برای خروج گاز از باتری UPS
راندمان ولتاژ Voltage Efficiency نسبت ولتاژ متوسط در حین تخلیه به ولتاژ متوسط در هنگام شارژ، در شرایط مشخص.
سلول مرطوب Wet-Cell نوعی طراحی سلولی که در آن الکترولیت ها قادر به خروج آزادانه از باتری UPS هستند.

تاثیر تعداد باطری ها در پشتیبانی و ظرفیت یو پی اس

همواره افزایش ظرفیت UPS ها در انواع مختلف، مورد توجه سازندگان و خریداران آن ها بوده است. سوالات زیادی مطرح می شود که نشان می دهد اهمیت و تاثیر تعداد و ظرفیت باطری ها روی UPS چقدر است. اکثر خریداران این نکات را در نظر می گیرند که آیا اگر بار روی UPS کم شود، تاثیری روی باطری دارد؟ اگر افزایش تعداد باطری یو پی اس تاثیری بر بار تولید شده توسط آن دارد؟ زمانی که بار ایجاد شده توسط هر نوع UPS کاهش پیدا کند، به دنبال آن زمان کارکرد باطری افزایش می یابد. در واقع یک قانون کلی برای وضعیت های این چنینی وجود دارد که بیان می کند وقتی بار یو پی اس به نصف کاهش داده شود، زمان اجرای باطری 3 برابر می شود.

اضافه کردن تعداد باطری های بیشتر به یک UPS می تواند تاثیر خوبی بر عملکرد آن داشته باشد و زمان کارکرد باطری برای پشتیبانی بیشتر از بار را افزایش دهد، اما نمی تواند ظرفیت خود UPS را بیشتر کند. برای این که مطمئن شوید که افزایش تعداد باطری و ظرفیت های آن ها آسیبی به سیستم منبع تغذیه برقتان وارد نمی کند، قبل از هر چیز از حداکثر اندازه و ظرفیت یو پی اسی که دارید اطلاع پیدا کنید و متناسب با آن تغییرات لازم را اعمال نمایید.

نحوه تست و اندازه گیری عملکرد باتری یو پی اس

درجه بندی های مربوط به باطری های یو پی اس برای دشارژ و شارژ مجدد معمولا از 1000+ واحد درجه بندی می شوند، اما بسیاری از آن ها پس از حدود 10 بار تخلیه، با میزان قابل توجهی از کاهش ظرفیت شارژ روبرو می شوند. البته استثنائاتی هم در این میان وجود دارد. مثلا برای باطری های لیتیوم یون تا 2000 بار تخلیه شارژ یا دشارژ هم در طول عمر مفیدشان درجه بندی شده است.

با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده، به طور کلی هر چه یک باطری یو پی اس شارژ کمتری بپذیرد، زمان اجرای کمتری را نیز می تواند ارائه نماید. در صورتی که باطری را برای UPS های صنعتی و پر مصرف خریداری می کنید، بهتر است باطری هایی را انتخاب کنید که طراحی با نرخ بالا دارند. این مسئله باعث می شود که باطری یو پی اسی که انتخاب کرده اید بتواند عملکرد پایدار منبع تغذیه برق بدون وقفه را برای مدت زمان طولانی حفظ نماید.

عوامل موثر بر ماندگاری باطری یو پی اس

انواع مختلفی از باطری های طراحی شده برای UPS ها، عمر و ماندگاری مختلفی دارند. معمولا سوالات مختلفی در این خصوص برای خریداران ایجاد می شود، سوالاتی مثل این که از کجا بفهمیم سن باطری چقدر است؟ یا میانگین طول عمر باطری چقدر است؟ یا عمر مفید باطری چه زمانی تمام می شود؟

برای پاسخ به سوال اول باید گفت که اکثر باطری ها، بویژه باطری های وارداتی، یک کد حمل و نقل دارند که در آن دو رقم اول نشان دهند سال تولید باطری و دو رقم بعدی ماه آن است. به این صورت که مثلا اگر در کد حمل و نقل باتری UPS چهار رقم اول 1710 باشد، نشان می دهد که این باطری در سال 2017 و در ماه اکتبر تولید شده است.

باطری یو پی اس

میانگین طول عمر باطری ها نیز با توجه به نوع مواد و طراحی باطری ها با هم متفاوت است. به طور کلی میانگین عمر باطری های سرب اسیدی 3 تا 5 سال، لیتیوم یون 10 سال و نیکل کادمیوم 20 سال است. با همه این احوال اما باز هم میانگین عمر این باطری ها به دلایل مختلفی مثل شرایط محیطی، تعداد و عمر چرخه های تخلیه و نگهداری کافی، می تواند با اعداد عنوان شده تفاوت داشته باشد. داشتن یک برنامه منظم نگهداری و نظارت باطری زمان پایان عمر باطری های یو پی اس را به حداکثر میزان ممکن می رساند.

عمر مفید باطری طبق استاندارد IEEE زمانی به اتمام می رسد که دیگر باطری قادر به تامین 80 درصد ظرفیت نامی خود در آمپر ساعت نباشد. وقتی این اتفاق برای باطری بیفتد روند خرابی یا به عبارت دیگر، پیری باطری سرعت پیدا می کند و این موضوع نشان دهنده این است که شما باید به فکر تعویض باتری UPS خود باشید.

عوامل زیادی وجود دارد که می توانند روی عمر و ماندگاری باطری تاثیر گذار باشند، عواملی مثل روشن و خاموش شدن چند وقت یکبار یو پی اس، وسعت و فرکانس باطری، نوع باطری و محیط ذخیره سازی آن و غیره، اما 4 عامل مهم و اساسی وجود دارد که تاثیر بیشتری بر روی باطری و ماندگاری آن دارند. این عوامل عبارتند از:

  • دمای محیط: به طور معمول ظرفیت نامی اکثر باطری های UPS بر اساس دمای محیطی 25 درجه سانتی گراد (77 درجه فارنهایت) در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که در صورتی که تغییراتی در این دمای تعیین شده ایجاد شود، ممکن است عملکرد باطری دچار تغییر شود و یا عمر مورد انتظاری که از باطری وجود دارد، کوتاه تر گردد. حتما به این مسئله در مورد تاثیر دمای محیط بر عمر باطری توجه داشته باشید که به ازای هر 8.3 درجه سانتی گراد (15 درجه فارنهایت) متوسط دمای سالانه که بالای 25 درجه سانتی گراد باشد، عمر باطری به میزان 50 درصد کاهش پیدا می کند.
  • مواد شیمیایی باطری: همان طور که همه می دانیم، باطری های یو پی اس به عنوان ابزار و لوازم الکتروشیمیایی هم شناخته می شوند که با گذشت زمان، کم کم توانایی آن ها در ذخیره و انتقال نیرو کاهش پیدا می کند. این موضوع یک مسئله کاملا اجتناب ناپذیر است که حتی با رعایت تمام دستورالعمل های مربوط به نگهداری باتری UPS هم تغییری در آن ایجاد نمی شود و باطری پس از گذشت مدت زمان معینی نیاز به تعویض پیدا می کند.
  • چرخه: زمانی که برق قطع می شود یا اختلالی در آن ایجاد می شود، باطری یو پی اس فعال شده و شروع به کار می کند، تا وقتی که برق شهری دوباره بازیابی شود و یا سوئیچ به برق ژنراتور به طور کامل اتفاق بیوفتد. در چنین شرایطی مجددا باطری برای استفاده در آینده، شروع به شارژ شدن می کند و به این چرخه، چرخه تخلیه گفته می شود. زمانی که باطری برای اولین بار روی UPS نصب می شود، 100 ظرفیت نامی خود را به طور کامل دارد. به ازای هر بار تخلیه و شارژ مجدد بعدی، ظرفیت نسبی آن با درصد کمی کاهش پیدا می کند. این موضوع اما تاثیر کمتری روی باطری های لیتیوم یون دارد. با وجود این که چرخه مربوط به هر دو نوع باتری یو پی اس اسید سرب و لیتیوم یون به حداکثر تعداد و توان شارژ یا تخلیه آن ها بستگی دارد اما معمولا تعداد چرخه های لیتیوم یون 10 برابر بیشتر از اسید سرب است. به طور کلی وقتی که مواد شیمیایی داخل باطری یو پی اس رو به اتمام باشد، باطری نیاز به تعویض پیدا می کند.
  • تعمیر و نگهداری: اگر عملکرد و قابلیت اطمینان باتری یو پی اس برایتان مهم است، حتما به سرویس و نگهداری آن اهمیت بدهید. زمانی که شما به طور مرتب کارکرد و کیفیت انتقال نیرو را در باتری UPS کنترل کنید، می توانید متوجه کوچک ترین آسیب یا تغییر در آن بشوید. در این صورت این امکان برای شما ایجاد می شود که با انجام موارد مربوط به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دوره از اتفاقاتی مثل شل شدن یا از بین رفتن اتصالات، خوردگی و شناسایی باطری های خراب، قبل از این که تاثیری روی بقیه باطری ها داشته باشند، جلوگیری کنید. این مسئله نه تنها عمر رشته باطری ها را افزایش می دهد، بلکه باعث ماندگاری بهتر و بیشتر UPS هم می شود.

تعمیر و نگهداری دوره ای حتی برای باطری های بدون نیاز به نگهداری هم مربوط می شود. مثلا باتری UPS شما، مقاومت کافی را در برابر گرمای تولید شده در پایانه ها ندارد و یا حرارت ایجاد شده برای شیشه نگهدارنده مواد آن قابل تحمل نیست، وقتی شما در زمان مشخص و به صورت منظم بر این باطری نظارت داشته باشید، می توانید ترتیب برنامه ریزی درست و خوبی را برای پشتیبانی یا جایگزینی آن بدهید.

راه های نگهداری از باتری یو پی اس

بعد از بررسی عوامل موثر بر خرابی باتری یو پی اس نوبت به این رسیده است که راه های نگهداری از آن را بررسی کنیم. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که بهترین راه برای نگهداری چیست؟ یا چکار کنیم تا باطری بیشتر عمر کند؟

استاندارد IEEE به عنوان شناخته شده ترین و معروف ترین استاندارد در بین استاندارد های صنعتی است که شامل طیف گسترده ای از دستاورد ها و فناوری ها می شود. این استاندارد جهانی دستورالعمل های مختلفی برای نگهداری از باطری یو پی اس ارائه کرده است که حتی سازندگان این باطری ها در طراحی هایشان نیز به آن ها توجه می کنند. حساسیت روی این مسئله به اندازه ای است که حتی برای هر نوع از باطری های UPS، استاندارد ویژه و مشخص شده ای در نظر گرفته شده است که در جدول زیر قابل مشاهده است:

استاندارد متناسب با انواع باتری یو پی اس
نوع باتری یو پی اس استاندارد متناسب
اسید سرب (VRLA) IEEE 1188
لیتیوم یون (VLA) IEEE 450
نیکل کادمیوم (NiCad) IEEE 1106

داشتن یک برنامه تعمیر و نگهداری قوی و منظم، کمک زیادی به بهینه سازی عملکرد باطری می کند و این اطمینان را به شما می دهد که در زمانی که احتیاج به انتقال نیرو توسط باطری دارید، این کار به بهترین نحو انجام می شود. برنامه های نگهداری از باطری های یو پی اس توسط شرکت های سازنده معمولا به سه روش زیر انجام می شوند:

  • واکنشی: این روش با نام راه حل Break-Fix هم شناخته می شود و در واقع پر خطرترین روش در بین انواع دیگر، به شمار می رود. شما زمانی می توانید سراغ این روش بروید که از خرابی و نیازمند تعمیر بودن باطری مطمئن شده باشید.
  • مبتنی بر زمان: این روش بیشتر برای تعمیرات و بررسی های دوره ای در نظر گرفته می شود. به طور کلی شامل تمام راه های مربوط به نظارت و بازرسی بصری باطری های UPS و سرویس دوره ای آن ها می شود.
  • فعال: روش فعال دربرگیرنده یک برنامه جامع و کامل از روش های مختلف تعمیر و نگهداری مانند ارزیابی قطعات و طرح تعویض باطری، می شود. این روش یکی از مقرون به صرفه ترین برنامه هایی است که می توانید برای اطمینان از عملکرد سیستم و جلوگیری از خرابی های پر هزینه انجام دهید.

نشانه های خرابی باطری یو پی اس و علت های آن

بعضی اوقات اختلالات و مشکلاتی در یو پی اس ها ایجاد می شود که نمی توان علت آن ها را در خود سیستم منبع تغذیه برق بدون وقفه پیدا کرد و تنها راه حل آن ها بررسی باطری یا باطری های آن است. وقتی یک باطری در رشته ای از باتری UPS خراب می شود، این سوال برای کاربران ایجاد می شود که اگر یک باتری خراب داشته باشیم آیا باید فقط آن باطری را عوض کنیم یا باید کل رشته را جایگزین کنیم؟ یا مثلا این که وقتی باتری خراب شود آیا باید حتما با باطری از همان مارک یا برند تعویض شود؟

داشتن یک باطری UPS خراب به این معنی نیست که تمام باطری ها خراب شده و شما باید کل رشته را تعویض کنید و متحمل هزینه های زیادی شوید. شما می توانید باتری معیوب را از رشته خارج کرده و یک باطری سالم با ظرفیت شارژ کامل شده را جایگزین آن کنید. البته بهتر است حتما حواستان به تست کل رشته باطری ها نیز باشد تا مطمئن شوید که فشار های ایجاد شده توسط باطری معیوب به آن ها آسیبی نزده باشد.

باتری یو پی اس

وقتی که مجبور به تعویض باتری UPS می شوید، بهتر است از باطری همان مارک قبلی خریداری نمایید، چرا که به هر حال باتری های UPS تولید شده توسط یک برند، تقریبا ویژگی ها و جزئیات یکسانی دارند. اما مهم ترین مسئله ای که در این میان وجود دارد این است که اصلا چرا باطری ها خراب می شوند؟

دلایل خرابی باطری ها می تواند مربوط به مسائل زیادی شود، اما دلایل رایج تری هم وجود دارد که می توان به برخی از آن ها اشاره کرد. دلایلی مثل:

  • درجه حرارت بالا یا ناهموار
  • ولتاژ شناور نادرست
  • پیوند ها یا اتصالات بین سلولی سست
  • از دست دادن الکترولیت به دلایل مختلف از جمله خشک شدن یا آسیب دیدگی محفظه
  • عدم نگهداری درست و قدیمی شدن باطری

به طور کلی یک سری اختلالات در سیستم های UPS ایجاد می شوند که ارتباط زیادی با باطری و خرابی های آن دارند. در جدول زیر لیستی از مشکلات مربوط به UPS ارائه شده است که به طور مستقیم با خرابی باطری در ارتباط هستند.

مشکلات مربوط به باتری UPS و علت آن
مشکل علت
جداسازی شبکه شارژ و دشارژ بیش از حد
آسیب به باطری در حین جا به جایی
شارژ مکرر
خوردگی شبکه بالا رفتن سابقه استفاده از باطری
عملکرد محیط اسیدی
دمای بالا
خشک شدن باطری گازی شدن بیش از حد
دمای بالا یا شارژ زیاد
کاهش میزان الکترولیت و کم شدن میزان پشتیبانی کامل
اتصالات کوتاه داخلی گرمای بیش از حد
خرابی جداکننده
جابجایی و حمل و نقل
خوردگی شبکه
اتصالات کوتاه خارجی نشتی
متصل کردن اشتباه ترمینال های اتصال
گازی شدن بیش از اندازه درجه حرارت بالا
شارژ بیش از حد
کاهش حجم الکترولیت
سولفاته شدن صفحات خالی ماندن باطری برای مدت طولانی
عدم شارژ شدن یا داشتن میزان شارژ کم
زمانی که عمر و دوام باطری طولانی تر از تاریخ تعیین شده توسط سازنده

چه کار هایی عمر و دوام باتری یو پی اس را طولانی تر می کنند؟

اکثر خریداران به دنبال روش هایی هستند که عمر و ماندگاری باتری UPS را افزایش می دهند تا بتوانند از حداکثر عمر مفید باتری یو پی اس بهره مند شوند. بعضی از خریدارانی که برای مدت طولانی از یو پی اس استفاده نمی کنند معمولا این پرسش را دارند که آیا یو پی اسی که مثلا بیشتر از یک سال در انبار نگهداری می شده می تواند باتری سالمی داشته باشد؟ بدون استفاده ماندن باتری یو پی اس می تواند تاثیر زیادی در کاهش عمر و ماندگاری آن داشته باشد.

به طور متوسط تقریبا تمام انواع باتری UPS به ازای هر 30 روز، 3 درصد از ظرفیت خود را از دست می دهند. حتی برخی از ویژگی های باتری یو پی اس سرب اسیدی مانند خود تخلیه شدن آن ها نیز می تواند باعث تخلیه انرژی باتری و بدون شارژ ماندن آن شود. بنابراین لازم است که تقریبا تمام باتری های UPS طبق دستورالعمل و استاندارد های اعلام شده توسط سازندگان، در دوره و مدت زمان مشخصی شارژ شوند. همچنین موارد دیگری هم وجود دارد که به این افزایش عمر باتری UPS کمک زیادی می کنند. در واقع این موارد برای جواب دادن به این سوال که چگونه می توان مطمئن شد که آیا باطری به درستی تعمیر و نگهداری می شود یا خیر بسیار موثر و تاثیر گذار هستند. این عوامل عبارتند از:

انجام تست خرابی باتری یو پی اس

زمانی که قصد دارید باطری یو پی اس را به منظور شناسایی و عدم خرابی آن تست کنید، می توانید از این روش استفاده کنید. به طور کلی روند نرمال عملکرد باتری UPS به این صورت است که ماژول از خط خارج می شود و به بانک یا منبع بار متصل می گردد. این روند تا موقعی که زمان اجرای مشخص شده سپری شود و یا دستگاه UPS به علت پایین بودن ولتاژ باتری یو پی اس خاموش شود، با توان نامی ادامه پیدا می کند. در نهایت اگر ظرفیت باتری یو پی اس کمتر از 80 درصد ظرفیت نامی شده باشد، باطری UPS شما احتیاج به تعویض و جایگزین شدن دارد.

همچنین می توانید برای محاسبه ظرفیت نامی باطری UPS از روش های زیر استفاده کنید:

  • مجموع توان تجهیزات (بر حسب وات)/0.6 = مقدار توان نامی (بر حسب ولت آمپر))
  • مجموع جریان کل * 220 = مقدار توان نامی (بر حسب ولت آمپر))

اسکن حرارتی اتصالات باتری یو پی اس

اسکن حرارتی اتصالات باتری یو پی اس می تواند در طول تست خرابی باتری، اتصالات سست را شناسایی و مشخص کند. مزیتی که این بررسی دارد این است که شما با استفاده از آن می توانید وضعیت باتری یو پی اس را در طول تخلیه طولانی و یا جریان شارژ بالا مشاهده نمایید. نکته ای که در مورد اسکن حرارتی اتصالات باتری UPS وجود دارد این است که این اسکن حتما باید در طول چرخه تخلیه و شارژ مجدد انجام شود.

طراحی برنامه ریزی دقیق منظم

یک برنامه جامع تعمیر و نگهداری باتری یو پی اس ویژگی های خاصی دارد که با انجام مراحل آن می توانید دوام و ماندگاری باتری UPS را افزایش دهید. اول از همه این برنامه حتما باید شامل مواردی مثل بازرسی، تنظیمات و آزمایش منظم با ثبت سوابق کامل از همه بررسی ها باشد. به طور کلی تکنسین ها حتما باید مراحلی که در ادامه عنوان می شود را با دقت و توجه کامل بررسی کنند:

  • باطری یا رک و کابینت باطری را نسبت به داشتن هر گونه نشتی یا خوردگی، با دقت بررسی کنید.
  • ولتاژ و جریان شناور کل بانک نیرو را اندازه گیری و ثبت نمایید.
  • ولتاژ پایانه باطری های انتخاب شده را ثبت کنید.
  • سطح الکترولیت را در هر باطری یا سلول بررسی کنید.
  • دمای محیط را ثبت نمایید.
  • در نهایت داده هایی که جمع آوری کرده اید را با اطلاعات مربوط به بازرسی های قبل، مقایسه کنید تا بتوانید مشکلات را بهتر و دقیق تر شناسایی کنید.

بی توجهی به اختلالات باتری می تواند باعث بروز مشکلات زیاد و خطرناکی مانند فرار حرارتی شود. برای فهمیدن این که فرار حرارتی چیست باید گفت که این مشکل بیشتر در باتری یو پی اس اسید سرب ایجاد می شود. فرار حرارتی در واقع زمانی اتفاق می افتد که گرمای تولید شده در باتری بیشتر از توان دفع توسط باتری یو پی اس باشد. این مسئله علاوه بر خرابی باتری، می تواند خطرات زیان بار تر و پر هزینه تری مانند انفجار و احتراق را به دنبال داشته باشد.

این گرمای تولید شده می تواند بستگی به دلایل مختلفی مثل شارژ بیش از حد باتری، آسیب های داخلی و یا حتی افزایش بیش از حد دمای محیط، داشته باشد و ممکن است هیچ هشدار یا علامتی هم از خود نشان ندهد. پس یک برنامه ریزی درست می تواند از تمام اتفاقات مذکور و هزینه های ناشی از آن جلوگیری نماید.

  • بررسی ایمنی

اکثر افرادی که با باتری UPS سر و کار دارند، از این مسئله مطلع هستند که اسید سولفوریک یک ماده قابل احتراق خطرناک است که در تماس با مواد آلی، می تواند دچار انفجار و آتش سوزی شود. همچنین قابلیت واکنش شدید را با مواد کاهنده، فلزات، دی اکسید گوگرد، اکسیدان های قوی و آب دارد. این مسئله بیشتر مربوط به باتری اسید سرب می شود و باتری یو پی اس لیتیوم یون معمولا هیچ ماده سمی ندارد و در حمل و نقل نیز خطر کمتری نسبت به انواع دیگر دارد.

در صورتی که متوجه هر گونه خرابی یا شکستگی در محفظه نگهدارنده باتری یو پی اس شدید، حتما به دفترچه یا برگه اطلاعات ایمنی باتری یو پی اس مراجعه کرده و دستورالعمل های مربوط به آن را با دقت مطالعه نمایید و در صورت عدم دسترسی به آن با متخصصین و مشاورین مجرب، مشورت نمایید.

  • نحوه شارژ کردن

باتری های داخلی UPS که معمولا باطری های کوچکی هم هستند، مدار باز نیستند و مقداری از مواد فعال خود را به صورت موضعی تخلیه می کنند. لازم به ذکر است که این نوع تخلیه ارتباطی به مدار باز یا بسته بودن ندارد و تقریبا در تمام انواع باتری UPS اتفاق می افتد. به طور کلی وقتی شارژر باتری یو پی اس فعال باشد، بخشی از جریان شناور، بر میزان تخلیه خود غلبه می کند و باتری یو پی اس را کاملا شارژ نگه می دارد. در صورتی که شارژ باتری در سرویس انجام نشود و یا شارژ مجدد بعدی قبل از کاهش میزان شارژ و تاریخ مشخص آن صورت بگیرد، می تواند منجر به از دست دادن ظرفیت دائمی باتری و یا حتی لغو ضمانت باتری شود.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که چه تفاوتی بین باتری یو پی اس قابل تعویض گرم و قابل تعویض توسط کاربر وجود دارد؟ بهتر است بدانید که طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط کارشناسان فنی هایپر صنعت فامکو، باتری قابل تعویض گرم را می توان در حین کار کردن UPS ها هم تعویض کرد اما این کار حتما باید زیر نظر متخصص یا تکنسین با تجربه انجام شود.

در مورد نوع قابل تعویض توسط کاربر اما این مسئله متفاوت است و این نوع معمولا در یو پی اس های کوچک تر مانند UPS های خانگی تعبیه می شوند. همچنین نصب و یا تعویض آنها کار بسیار ساده ای است و هیچ نیاز به توصیه یا آموزش خاصی ندارد.

تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین

باتری یو پی اس شباهت ظاهری زیادی به باطری های ماشین یا اتومبیل دارد. این شباهت ها تا جایی برای افراد ملموس هستند که بعضی اوقات برخی از خریداران باتری UPS، این سوال برایشان مطرح می شود که آیا می توان به جای باتری یو پی اس از باطری ماشین استفاده کرد؟ با وجود این که این شباهت در موارد دیگری هم وجود دارد، اما در این بین تفاوت های زیادی هم بین این دو نوع باطری وجود دارد. تفاوت هایی مانند این که:

  • این نوع باتری به طور معمول از سری باطری های چرخه عمیق یا دیپ سایکل به شمار می رود که با وجود داشتن جریان کم اما انرژی ثابتی را ایجاد می کند، تا از این طریق بتواند مدت زمان طولانی تری را از سیستم UPS پشتیبانی کند. اما باطری های خودرو از انواع باطری های دو منظوره ای هستند، که نشان می دهد طراحی آن ها ترکیبی متعادل از راه اندازی و دیپ سایکل است.
  • طراحی باطری های اتومبیل به این صورت است که این باطری ها باید قادر به تولید انرژی بسیار زیاد برای مدت زمان کوتاهی باشند، که بتوانند موتور ماشین را روشن و راه اندازی کنند و اصطلاحا به این نوع طراحی، طراحی خودکار می گویند. اما این موضوع در رابطه با باتری یو پی اس کاملا برعکس است. یعنی باید طوری طراحی شود که بتواند میزان انرژی کم برای مدت زیادی از اتصالات و تجهیزات متصل به UPS پشتیبانی کند.
  • تعداد صفحات سربی برای انتقال سریع تر نیرو در باطری های اتومبیل بیشتر است و خروجی متغیری دارند در صورتی که خروجی انرژی ایجاد شده توسط باتری یو پی اس مقدار ثابت و متعادلی است.
  • هر دو نوع باتری یو پی اس و ماشین از ترکیبات تقریبا مشابهی به عنوان ماده موجود در الکترولیتی که دارند استفاده می کنند و از لحاظ نوع طراحی باطری، تا حدودی شبیه به هم هستند، اما انواعی از باطری های دارای محلول هستند که در باتری UPS وجود ندارند. مثلا:
  1. باطری نقره ای کلسیمی
  2. باطری EFB
  3. باطری نیکل متال هیدرید

باتری یو پی اس آسانسور

یکی از مهم ترین وسیله ای که بعد از نصب آسانسور در مکان های مختلف مورد استفاده می باشد، داشتن یو پی اس است. همانطور که می دانیم یو پی اس ها برای خروجی برق نیاز به یک منبغ تغذیه دارند که همان باتری می باشد.

یکی از ویژگی هایی که باتری های یو پی اس آسانسور باید داشته باشند سیلد اسید بودن آنها می باشد. این نوع از باتری ها با توجه به طول عمر بالایی که دارند می توانند در هر جهتی نصب شوند. ویژگی منحصر به فرد این باتری ها باعث شده است بتوان از آنها در تجهیزات متحرک یا فضاهایی که محدودیت دارند استفاده کرد. همچنین این دسته از باتری ها در برابر جریان های بالا هنگام شارژ و دشارژ مقاوم است و قیمت پایین و نیاز به نگهداری و مراقبت کم باعث شده محبوبیت زیادی در صنعت آسانسور داشته باشند.

باتری یو پی اس کرکره برقی

ضرورت استفاده از یو پی اس در کرکره برقی برای بالا بردن طول عمر موتور کرکره برقی است. دستگاه یو پی اس به عنوان کنترل کننده جریان برق کرکره مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه یو پی اس در میان کرکره برقی و جریان برق شهر قرار می گیرد تا در زمان قطعی ناگهانی برق هم از نوسانات وارده برق شهر به بردها و قطعات حساس کرکره برقی محافظت کند. زیرا این یو پی اس ها مخصوص کرکره برقی می باشند.

باتری یو پی اس کرکره برقی طبق پارامترهایی انتخاب می شود که یکی از آن ها میزان ساعت بکاپ و پشتیبانی برای راه اندازی کرکره برقی است. این میزان بسته به نظر خریدار محترم دارد. این دسته از باتری ها وظیفه این را دارند که در زمان قطعی برق بتواند درب های کرکره را باز یا بسته نگه دارد تا در عملکرد آن اختلالی به وجود نیاید.

قیمت باتری UPS

این نوع باتری در انواع و ظرفیت های مختلفی تولید می شود و هر کدام از آن ها دارای هزینه تولید متفاوتی هستند. از طرفی قیمت باتری برند های مختلف نیز با یکدیگر فرق دارد و حتی پشتیبان و ضمانت آن ها نیز می تواند روی ارزانی یا گرانی این محصول، تاثیر گذار باشد. موارد دیگری که در این قیمت تاثیر گذار هستند شامل عوامل زیر می شود:

  • نوع باتری
  • ظرفیت باتری
  • استحکام باتری
  • پشتیبانی و سرویس عملکرد باتری

faq

باتری منبع ذخیره انرژی برای مدت زمانی معین در UPS است. باتری UPS به دو دسته کلی تر و خشک تقسیم می شود. باتری تر همان باتری سیلد اسید یا VRLA می باشد. معمولا باتری های یو پی اس ولتاژی برابر 12 ولت با آمپراژ های مختلف دارند.

بهترین باتری یو پی اس، باتری VRLA یا همان باتری سیلد اسیدی است که کاربردهای مختلفی دارد. این دسته از باتری ها در طول مصرف نیاز به نگهداری ندارند.

معمولا در آسانسورها از باتری های سیلد اسیدی استفاده می شود، زیرا از لحاظ ابعاد کوچکتر هستند. این باتری ها باید در جای ثابتی نصب شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مھرداد فیلی
ارسال شده در : چهارشنبه 01 شهریور 1402

سلام، سپاس از آگاھی خوبی که در نوشتار عالیتان بود، بسیار کار ساز بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 05 شهریور 1402

سلام جناب فیلی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.