واترجت یا دستگاه کارواش چیست؟

دستگاه واتر جت به کارواش نیز معروف بوده و در نظافت و شستشوی سطوح و تجهیزات بسیار پر کاربرد است و نقش به سزایی در ارتقای سلامت محیط و افزایش عمر تجهیزات دارد. واتر جت در اصل یک شوینده فشار قوی است که جریان معمولی آب را از یک منبع بیرونی دریافت و به آب پر فشار با سرعت بالا تبدیل می نماید. اساس عملکرد واترجت به گونه ای است که با پاشش آب فشار قوی بر روی سطوح آلوده، پیوند شیمیایی و بین مولکولی ایجاد شده در بین ذرات آلاینده و سطح را سست نموده و در نتیجه سبب پاکیزگی و حذف آلودگی های سخت می گردد. خرید کارواش یا دستگاه کارواش مناسب ترین گزینه برای تامین نیازهای نظافتی محیط خواهد بود. هایپر صنعت فامکو با بیش از دو دهه تجربه در زمینه تامین ماشین آلات نظافتی، دستگاه واتر جت یا کارواش را با مشخصات زیر عرضه می نماید.

دستگاه کارواش

مشخصات فنی دستگاه کارواش

در عملیات نظافت محیط، واتر جت یا کارواش امکان دسترسی نظافت نقاط دور را برای کاربر فراهم نموده و باعث افزایش کیفیت و سرعت عملیات نظافت می شود. معمولا دستگاه واتر جت بر اساس میزان فشار تولیدی به دو دسته واترجت فشار قوی و واترجت فوق فشار قوی تقسیم بندی می شود. دستگاه کارواش فشار قوی برای انجام کلیه امور نظافتی نظیر شستشوی سطوح عمودی، افقی و ناهموار، رسوب گیری، خزه تراشی و جرم زدایی مناسب بوده و در حالی که از واتر جت فوق فشار قوی در انجام عملیات های نظافتی سنگین چون تخریب بتن، رنگ بری و لایه برداری از سطوح استفاده می گردد. اغلب واتر جت های مجهز به پیچ تنظیم فشار بوده که امکان انتخاب فشار کاری مناسب با نوع عملیات برای کاربر فراهم می گردد.

انواع واتر جت

  • واتر جت صنعتی آب گرم
  • واتر جت صنعتی آب سرد
  • واتر جت یا کارواش خانگی

واترجت صنعتی آب گرم

واتر جت صنعتی آب گرم که با عنوان دستگاه جت واش صنعتی آب گرم نیز شناخته می شود به منظور افزایش دمای آب خروجی از سیستم گرمکن (Heater) استفاده می نماید که در دو نوع کارواش صنعتی آب گرم دیزلی، واترجت آب گرم بنزینی واترجت صنعتی آب گرم الکتریکی ارائه می گردد. استفاده از کارواش صنعتی آب گرم فشار قوی کارایی ویژه ای در نظافت و چربی زدایی آلاینده های سخت داشته و به واسطه استفاده از آب با حرارت بالا می تواند در فرآیند ضد عفونی سطوح نیز به کار رود. از آن جایی که ورود آب با حرارت بالا به داخل پمپ واترجت صنعتی آب گرم می تواند به دستگاه آسیب وارد نماید، از سیستم گرمکن به صورت یکپارچه یا مجزا در طراحی واترجت صنعتی آب گرم استفاده شده است که همواره بعد از پمپ قرار می گیرد.

واترجت صنعتی آب سرد

در طراحی واتر جت صنعتی آب سرد از هیچ وسیله ای جهت افزایش دمای آب استفاده نشده و آب با ورود به دستگاه و عبور از پمپ، افزایش فشار یافته و سپس بر روی سطوح پاشش می گردد. کارواش صنعتی آب سر دارای هزینه کمتری در مقایسه با کارواش صنعتی آب گرم بوده در نظافت محیط های صنعتی و تجاری بیشترین کاربرد را دارد.

کارواش خانگی

در محیط های خانگی برای شستشوی ماشین، حیاط منزل و از بین بردن گرد و خاک استفاده از دستگاه کارواش خانگی گزینه ای مناسب است. واترجت خانگی با ابعاد کوچک و قیمت مناسب قابلیت پمپ آب با فشار کمتر از 200 بار رو داشته و غالبا در عملیات نظافت و شستشوی سبک همانند نظافت باربیکیو، شستشوی سنگ فرش پیاده رو، نظافت فنس ها و نرده ها و شستشوی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای دستگاه کارواش

اجزای دستگاه کارواش

  1. دسته برای جابجایی دستگاه
  2. کابل و نگهدارنده آن
  3. شیلنگ فشار قوی
  4. دسته شیلنگ جمع کن
  5. نازل دوار
  6. تفنگی
  7. گیج فشار سنج
  8. پیچ تنظیم فشار
  9. گیج روغن
  10. شاسی
  11. نگهدارنده نازل ها
  12. کلید خاموش یا روشن
  13. چرخ
  14. پایه های ضد لرزش

انواع واترجت از لحاظ فشار کاری
واترجت نیمه فشار قوی

فشار کاری در واتر جت نیمه فشار قوی کمتر از 250 بار بوده و اغلب به منظور شستشوی خودرو، شستشوی گاراژ، حنظافت حیاط و باغ، شستشوی نما و ماشین آلات صنعتی کاربرد دارد. دستگاه کارواش خانگی و واترجت نیمه صنعتی از دسته بندی واترجت نیمه فشار قوی در انجام عملیات های شستشو هستند.

واترجت فشار قوی

فشار کاری در واتر جت فشار قوی بین 250 تا 1000 بار بوده و در عملیات های سنگین صنعتی مانند سندبلاست بیشترین کاربرد را دارند و اغلب به دستگاه کارواش صنعتی نیز شناخته می شوند.

واترجت فوق فشار قوی

فشار کاری در واتر جت فوق فشار قوی تا حداکثر 3000 بار بوده و به طور ویژه در عملیات های تخریب بتن و لایه برداری سطوح مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع تغذیه دستگاه کارواش

دستگاه کارواش از لحاظ منبع تغذیه به انواع واترجت بنزینی، واترجت دیزلی و واتر جت یا دستگاه کارواش برقی تقسیم بندی شده که متناسب با شرایط محیطی انتخاب می گردند. دستگاه کارواش یا واترجت برقی نیز خود در دو نوع یک فاز یا سه فاز ارائه شده که در واترجت تکفاز فشار کاری زیر 200 بار و برق مصرفی 220 ولت بوده و در واتر جت سه فاز فشار عملیاتی بیش از 200 بار و برق مصرفی 400 ولت می باشد. 

کاربرد واتر جت

نظافت نمای ساختمان، شستشوی کف و سنگ فرش خیابان ها، شستشوی خودرو، لکه گیری و چربی زدایی تجهیزات صنعتی، شستشوی سطوح پارکینگ و متجمع های تجاری، نظافت باربیکیو و غیره از جمله موارد کاربرد دستگاه کارواش هستند که باعث افزایش کیفیت و سرعت نظافت و ایجاد دسترسی به نقاط مختلف شده و آلودگی ها را به طور کامل بر طرف می نماید. از سوی دیگر استفاده از تجهیزات مکانیزه در نظافت و شستشوی ماشین آلات صنعتی، کارکرد بهینه دستگاه را تضمین نموده و ایمنی کار با آن را افزایش خواهد داد.

مزایای دستگاه کارواش
  • سازگاری با محیط زیست به دلیل استفاده از مواد شوینده در حجم کم و صرفه جویی در مصرف آب
  • ارائه قدرت بالا در پمپ آب همراه با افزایش کیفیت عملیات شستشو
  • مجهز به کلید تنظیم فشار آب خروجی
  • افزایش سرعت نظافت و شستشوی محیط خانگی و صنعتی
  • کاهش تعداد نیروی انسانی و افزایش بهره و بازده اقتصادی
  • حذف تمامی آلودگی ها نظیر جرم، رسوبات، چربی و زنگ بری ایجاد شده روی سطوح
  • عدم آسیب به سطوح یا تجهیزات

نحوه انتخاب واتر جت

برای خرید کارواش مناسب بهتر است پیش از خرید دستگاه به نکات زیر دقت نمایید:

  • تجهیزات جانبی دستگاه واترجت یا دستگاه کارواش
  • تناسب قیمت دستگاه کارواش به نوع کاربرد و استفاده دستگاه
  • میزان دبی و فشار خروجی مورد نیاز

توجه به فشار و دبی خروجی دستگاه واتر جت یا دستگاه کارواش و نوع عملیاتی نظافت، اهمیت فراوانی در سطح کیفیت و سرعت انجام کار دارد. به عبارت دیگر انتخاب دستگاه کارواش با فشار نامناسب با نوع عملیات، یا توانایی لازم برای انجام عملیات را نداشته یا می تواند به سطوح آسیب وارد نماید. لذا جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه انتخاب دستگاه واتر جت، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انواع نازل واترجت

نازل تخت

نازل تخت برای شستشو انواع سطوح مناسب بوده که می توان جهت رفع آلودگی های سخت تر، با به کار گیری نازل های دوار، سرعت فرایند نظافت را افزایش داد و با پاشش آب به صورت چرخشی، لایه های آلودگی سطوح را با قدرت بالاتری نظافت نمود.

نازل سوزنی

نازل سوزنی نازل خاصی است که برای انجام عملیات های سنگین مانند برش و تخریب بتن به کار گرفته می شود.

واتر جت چگونه کار می کند؟

برای راه اندازی واتر جت تنها کافی است شیلنگ ورودی دستگاه را به منبع آب وصل نموده و سپس با اتصال بخش های مختلف دستگاه کارواش به یکدیگر، با حفظ نکات ایمنی دستگاه را روشن نمایید. لازم به ذکر است که بعضی از واتر جت های به همراه مخزن آب ارائه شده که باعث تنظیم نوسانات آب ورودی به دستگاه و عدم آسیب به پمپ می گردد. همچنین دقت نمایید که شرط استفاده از واترجت فشار قوی، وجود منبع آب خارجی با فشار و حجم مناسب می باشد. 

نکات استفاده از واتر جت

  • از تماس مستقیم کاربر و افراد حاضر در مجموعه با جریان آب خودداری نمایید.
  • فاصله ایمنی مناسب را جهت کار دستگاه رعایت نمایید.
  • قبل از شروع عملیات نظافت، نقطه یا نقاط مورد نظر جهت پاشش را مشخص نموده و جهت نازل را متناسب با آن تنظیم نمایید.
  • پاشش آب با فشار می تواند اجسام را به اطراف پرتاب نماید، مراقب افراد داخل مجموعه باشید.
  • هیچگاه از فشار آب برای جابه جایی اجسام استفاده نکنید.
  • استفاده از واترجت با سوخت فسیلی در محیط های سربسته مجاز نبوده و باعث ایجاد گاز مونوکسید کربن در محیط می گردد.
  • قبل از راه اندازی دستگاه واترجت، آن را روی سطحی صاف استقرار دهید.
  • مراقب پاشش آب بر روی کابل برق دستگاه واترجت باشید.
  • در صورت استفاده از مواد شوینده شیمیایی، رعایت نوع پوشش برای کاربران واتر جت از لحاظ حفظ ایمنی ضروری می باشد.

تعمیر و نگهداری واترجت
  • سطح میزان روغن دستگاه کارواش همیشه قبل از راه اندازی بازدید گردد.
  • برای جلوگیری از آسیب به پمپ واترجت بهتر است ابتدا شیر منبع تغذیه آب را باز نموده و سپس دستگاه راه اندازی گردد.
  • برای سوخت گیری در واترجت با سوخت فسیلی ابتدا صبر نموده تا موتور خنک شده و سپس اقدام به سوختگیری نمایید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل و ایراد در شیلنگ دستگاه واترجت از اقدام به تعمیر شیلنگ خودداری نموده و یک شیلنگ جدید تهیه گردد.
  • بعد از اتمام کار با دستگاه واتر جت، ماشه تفنگی دستگاه را فشار داده تا آب های اضافی داخل شیلنگ خارج گردد.
  • پاشش مستقیم آب خروجی بر روی بدنه دستگاه واتر جت خطرناک بوده و باعث آسیب به دستگاه می گردد.
  • قطعات اصلی واتر جت مانند پمپ و لنس باید به صورت منظم مورد بازدید قرار گیرد.

عوامل موثر بر قیمت کارواش

میزان دبی و فشار خروجی آب، استفاده از تجهیز آب گرمکن، تجهیزات جانبی قابل ارائه و کیفیت ساخت قطعات از عوامل موثر بر لیست قیمت کارواش هستند. دستگاه کارواش بر اساس درجه حرارت آب خروجی به دو دسته واتر جت آب سرد و کارواش آب گرم صنعتی تقسیم بندی شده که قیمت کارواش اثر دارد همچنین قیمت کارواش بر اساس تجهیزات ارائه شده به همراه آن می تواند متغیر باشد. جهت خرید واترجت و استعلام قیمت با شماره درج شده در سایت تماس گرفته یا بر روی محصول مورد نظر کلیک نمایید.

قیمت واترجت دست دوم

در حال حاضر شاید خرید واتر جت دست دوم از لحاظ هزینه های اقتصادی مقرون به صرفه باشد ولی به دلیل عدم اطمینان از سلامت قطعات و تعداد دفعات تعمیر دستگاه، خرید واترجت دست دوم همیشه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و باعث ایجاد هزینه اضافی برای تعمیرات دوباره دستگاه و عدم کسب نتیجه دلخواه در کار خواهد شد. لذا توصیه می شود جهت تهیه دستگاه کارواش از نمایندگی های معتبر خرید نموده که دارای ضامانت نامه از سوی شرکت سازنده و خدمات پس از فروش باشد.

faq

واترجت یک دستگاه شوینده فشار قوی بوده که به کمک پمپ، آب معمولی را به آب پر فشار تبدیل می نماید که باعث شستشوی سریع سطوح و حذف آلایندگی هایی نظیر چربی و گرد و خاک از روی تجهیزات می گردد.

افت فشار در واترجت به عوامل متعددی وابسته است، به عنوان مثال انسداد شیلنگ، عدم کفایت فشار آب ورودی، عدم اتصال صحیح بست ها و خرابی اتصالات از عوامل کاهش فشار در واترجت هستند. در صورت بازدید و رفع ایراد، اگر نتیجه ای حاصل نشد با بخش خدمات پس از فروش تماس گرفته شود.

با افزایش میزان فشار آب دستگاه واترجت توانایی دستگاه در پاکسازی آلودگی های عمیق تر شده و با افزایش میزان دبی آب خروجی یعنی حجم آب خروجی در واحد زمان، سرعت انجام عملیات نیز افزایش می یابد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سعادتی فر
ارسال شده در : شنبه 05 فروردین 1402

سلام، وقتتون بخیر. راجع به واترجت و به عنوان خرید لوازم برای شغلم، نیاز به مشاوره تخصصی و دقیق دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید. متشکرم از مطالب سایتتون.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 06 فروردین 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.