دستگاه ازن ژنراتور استخر

دستگاه ازن ژنراتور استخر چیست؟

دستگاه ازن ژنراتور استخر به عنوان عامل تمیز کننده در سیستم تصفیه آب استخر و جکوزی در کنار دستگاه کلر زن استفاده می شود. ازن دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی است اما به دلیل ناپایدار بودن و خاصیت اکسید کنندگی بالا باید در محل توسط دستگاه تولید شده و مصرف گردد.

دستگاه ازن ژنراتور استخر با نام دستگاه تزریق ازن استخر یا دستگاه ازن زن استخر نیز شناخته می شود که قابل استفاده در محیط های استخر، سونا و جکوزی می باشد.

دستگاه ازن ژنراتور استخر

شاید شما هم پس از مطالعه مطلب فوق با این سوال مواجه شده باشید که چرا ازن به تنهایی در گند زدایی آب استخر کافی نیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت ازن اکسید کننده ای بسیار قوی است که می تواند تمامی میکرو ارگانیسم هایی که در برابر کلر مقاوم هستند و همچنین ترکیبات بیماری زایی که از کلر حاصل می شوند را به طور کامل از بین ببرد. اما در منابع معتبر بیان شده که ازن به تنهایی نباید به عنوان سیستم ضد عفونی کننده استخر استفاده شود و باید مکملی در کنار کلر زنی باشد زیرا ازن به دلیل دارا بودن مولکول های ناپایدار به سرعت در آب تجزیه شده و قادر نیست آلودگی هایی که به مرور زمان در آب به وجود می آیند را از بین ببرد از سویی وجود ازن حتی به میزان خیلی کم در حدود 0.05 PPM در آب سبب ایجاد بوی تند و نامطبوع در آن و آسیب جدی به شش، مخاط و ایجاد خارش در سطح پوست می شود، در نتیجه بهتر است ازن به گونه ای به آب تزریق شود که قبل از ورود به استخر به طور کامل از بین برود به همین دلیل از دستگاه ازن ساز استخر که تمام این ویژگی ها را دارد استفاده می شود.

چه نوع دستگاه ازن زن استخری مناسب استخر شنا است؟

تابش نور خورشید و رعد و برق در طبیعت سبب تولید ازن می شود در صنایع با الهام از دو روش با استفاده از لامپ UV و قوس الکتریکی اقدام به تولید ازن به روش مصنوعی شده است. البته استفاده از لامپ UV به دلیل محدودیت در مقدار و غلظت ازن تولیدی و بازدهی پایین به سبب مصرف بالای برق برای استفاده در استخر های شنا توجیه اقتصادی نداشته و بیشتر در سیستم گند زدایی هوا استفاده می شود.

روشی که مطابق با استاندارد های جهانی است و برای تولید ازن در استخر های شنا استفاده می شود. استفاده از روش قوس الکتریکی (corona) می باشد. در این روش تخلیه کرونا با عبور هوا از بین دو الکترود نا هم نام با ولتاژ بالا و تجزیه مولکول اکسیژن و سپس پیوند بین اتم اکسیژن (O) و مولکول اکسیژن (O2)، گاز ازن (O3) تولید می شود. لازم به ذکر است هر چه میزان رطوبت هوا کمتر باشد میزان بازدهی دستگاه ازن ساز استخر بیشتر است از این رو دستگاه ازن ژنراتور استخر مجهز به خشک کن نیز می باشد.

نحوه عملکرد ازن ژنراتور استخر

نکات قابل توجه در هنگام خرید دستگاه ازن ژنراتور استخر شنا

در زمان خرید دستگاه ازن زن استخر یا دستگاه ازن ژنراتور استخر توصیه می شود به موارد زیر توجه داشت:

  • ظرفیت تولید ازن دستگاه ازن ژنراتور استخر: افزایش بیش از حد ازن در آب استخر خطرات جبران ناپذیری را برای شناگران به بار می آورد. میزان ازن باید به گونه ای محاسبه شود که هیچ ازن اضافه ای توسط دستگاه ازن زن استخر وارد استخر شنا نشود.
  • غلظت میزان ازن تولیدی توسط دستگاه ازن زن استخر: در صورت کم بودن میزان غلظت ازن، نه تنها نمی توان میکرو ارگانیسم ها را از بین برد بلکه رشد باکتری ها افزایش می یابد.
  • تکنولوژی تولید ازن: همان گونه که بیان کردیم تولید ازن به روش قوس الکتریکی فقط مناسب استفاده در استخر های شنا می باشد.
  • نوع سیستم اختلاط گاز ازن با آب استخر: این عامل به این دلیل مهم است که ازن در دمای بالاتر از 25 درجه سانتی گراد به سختی با آب واکنش می دهد و عملا تاثیری ندارد.
  • جنس دستگاه ازن ساز استخر: جنس دستگاه تزریق ازن استخر حتما باید از استنلس استیل 316 به بالا بوده و تحمل فشار 10 بار را داشته باشد تا دستگاه از طول عمر بالاتری برخوردار گردد.
  • میزان برق مصرفی: میزان برق مصرفی در سیستم های قدیمی دستگاه تزریق ازن استخر بسیار بالا است.
  • سیستم حذف کلر اضافه: دستگاه ازن ساز استخر مجهز به سیستم حذف کلر اضافه است تا هیچ کلر مازادی وارد آب استخر نشود.

مزایای استفاده از دستگاه ازن زن آب استخر شنا

در ادامه به شرح برخی از مزایای دستگاه ازن ژنراتور استخر یا دستگاه ازن زن استخر به عنوان یکی از تجهیزات استخر می پردازیم:

  • باکتری ها، ویروس ها و سایر آلاینده های استخر را از بین می برد.
  • امکان استفاده از آن برای هر نوع استخر از جمله سرباز و سر پوشیده وجود دارد.
  • کاهش قابل توجه میزان مصرف کلر به نسبت 50 تا 70 درصد و در نتیجه کاهش هزینه ها رو به رو خواهیم بود.
  • ازن تولید شده توسط دستگاه ازن ژنراتور استخر (دستگاه ازن زن استخر) یک میکرو منعقد کننده بسیار قوی است که آلاینده های آلی و معدنی را روی هم انباشه نموده و موجب جذب راحت تر توسط فیلتر می شود.
  • افزایش میزان شفافیت آب
  • عدم تولید فرآورده جانبی خطرناک
  • افزایش غلظت اکسیژن آب

کاهش تعداد دفعات بکواش فیلتر، محیط شنای دلپذیرتر، استفاده از مواد شیمیایی کمتر و صرفه جویی در مصرف آب از دیگر مزایای دستگاه ازن ژنراتور استخر یا دستگاه ازن زن استخر محسوب می شود.

میزان ازن مورد نیاز جهت ضد عفونی آب استخر توسط دستگاه ازن زن استخر

میزان ازن باقی مانده ناشی از دستگاه تزریق ازن در آب استخر هایی که از هیچ ماده شیمیایی دیگری جهت ضدعفونی استفاده نمی کنند باید در حدود 0.03 تا 0.05 PPM باشد. با توجه به اینکه در دمای 25 درجه سانتی گراد ازن هر ربع ساعت نصف حجم خود را از دست می دهد جهت ثابت نگه داشتن حجم ازن مورد نیاز باید در ساعت 4 بار ازن زنی توسط دستگاه ازن ساز استخر انجام شود.

میزان ازن تولید شده توسط سیستم مولد ازن یا دستگاه ازن ژنراتور استخر با میزان ازنی که در آب حل می شود تفاوت دارد، میزان ازنی که در آب حل می شود همیشه از عدد درج شده در کاتالوگ سیستم ازن زنی کمتر است و باید با توجه به غلظت وزنی که توسط سازنده دستگاه ازن زن استخر (دستگاه ازن ساز استخر) اعلام می گردد میزان ازنی که در آب حل می شود محاسبه شود.

هر چند که استفاده از سیستم ازن زنی یا دستگاه ازن زن استخر به عنوان یک مکمل در سیستم گندزدایی استخر به شدت پیشنهاد می شود اما محاسبه و انتخاب صحیح دستگاه ازن ژنراتور استخر (دستگاه ازن ساز استخر)، نصب و راه اندازی، شرایط نگهداری از دستگاه به شدت حائز اهمیت است و توصیه می شود در زمان خرید به آنها توجه بالایی داشته باشید زیرا انتخاب اشتباه دستگاه ازن ژنراتور استخر هزینه های اجرایی را به شدت افزایش می دهد.

مزایای دستگاه ازن زن استخر

موجب افزایش راندمان فیلتراسیون می شود در نتیجه میزان مصرف کلر را کاهش می دهد. قیمت نسبتا ارزانی دارد و در عین حال یک گند زدای قوی است.

قیمت دستگاه ازن زن استخر

دستگاه ازن ژنراتور استخر یا دستگاه ازن زن استخر در قالب برند های گوناگون و با کیفیت های مختلف تولید می شوند به همین دلیل توصیه می شود جهت خرید و اطلاع از قیمت دستگاه ازن ژنراتور استخر یا دستگاه ازن ساز استخر با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: