سیستم ضدعفونی UV استخر

دستگاه UV استخر چیست؟

سیستم ضدعفونی UV استخر شنا به عنوان یکی از تجهیزات استخر با استفاده از قدرت نور اشعه ماوراء بنفش و با تاثیر بر DNA میکرو ارگانیسم ها، باکتری ها، ویروس ها و غیره در جهت نابودی میکرو ارگانیسم و جلوگیری از رشد و تکثیر جلبک ها در تجهیزات گند زدایی استخر استفاده می شود و هیچ فرآورده جانبی در استخر بر جای نمی گذارد. لازم به ذکر است هر گونه عملیات گند زدایی به جز UV در سیستم فیلتراسیون استخرهای شنا باید بعد از دستگاه UV استخر قرار داده شود تا تاثیر اشعه UV بر مواد شیمیایی به حداقل برسد.

سیستم ضد عفونی استخر UV

مشخصات فنی سیستم ضدعفونی یو وی استخری

مشخصه اصلی سیستم گندزدای یووی استخر وابسته به لامپ UV به کار رفته در آنها می باشد. لامپ های یو وی به لحاظ طول موج در دسته های UV-A ،UV-B و UV-C طبقه بندی می شوند. لامپ های یو وی مورد استفاده در استخر های شنا جهت نابودی میگرو ارگانیسم ها، جلبک ها و پاتوژن ها طول موجی در محدوده 100 تا 280 نانو متر دارند که در پایین ترین رنج تابش اشعه UV قرار گرفته و با نام UV-C شناخته می شوند.

تاثیر دستگاه یووی استخر بر روی DNA

مشخصات فنی دستگاه UV استخر
نور تابشی دامنه طول موج (نانومتر) دامنه انرژی (کیلوژول)
مادون قرمز 780< 155>
نور مرئی 780-400 300-155
UVA 400-315 377-300
UVB 315-280 425-377
UVC 280-100 1198-425
طول موج های اشعه فرا بنفش در سیستم ضدعفونی UV استخر 

لامپ های UV شامل بخارات جیوه هستند که در اثر عبور جریان الکتریکی از بخار جیوه بین دو الکترود لامپ، اشعه یو وی تولید و منتشر می شود. لامپ UV استخر از حیث طبقه بندی فشار بخارات به دو دسته کم فشار (LP) و فشار متوسط (MP) تقسیم بندی می شود. لامپ های جدیدی تحت عنوان آمالگام وارد بازار جهانی شده اند این لامپ ها فاقد جیوه آزاد و دارای الکترود های سنگین هستند و بر پایه لامپ های UV کم فشار طبقه بندی می شوند. خروجی لامپ های آمالگام دارای UVC، دو الی سه برابر لامپ های کم فشار است و نسبت به تغییرات دمای آب حساسیت کمتری دارد.

طول موج اشعه UV

نحوه عملکرد دستگاه ضدعفونی UV استخری

در دستگاه یو وی استخر که با نام لامپ یووی استخری نیز شناخته می شود آب از بین محفظه استیل و غلاف کوارتزی که لامپ UV در آن تعبیه شده است عبور داده می شود و در اثر تابش اشعه ماوراء بنفش با طول موج موثر (254 نانومتر) در یک سیکل زمانی مشخص موجب از بین رفتن میکرو ارگانیسم ها و تجزیه کامل کلرو آمین ها می گردد. نور ضد میکروبی در دستگاه UV استخر خاصیت تغییر و از بین بردن DNA و RNA میکرو ارگانیسم هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، هاگ، کپک ها و غیره را دارد و میکرو آمین هایی که در برابر کلر مقاوم هستند را به طور کامل از بین می برد. این فرآیند در دستگاه UV استخر یا سیستم ضدعفونی UV استخر هیچ گونه فرآورده جانبی را به جای نمی گذارد و موجب کاهش میزان مصرف کلر تا 85 درصد می شود.

نحوه عملکرد دستگاه ضدعفونی UV استخری

اجزای تشکیل دهنده سیستم ضدعفونی UV استخر

مدل های متفاوتی از سیستم گندزدایی UV برای دستگاه UV استخر یا سیستم ضدعفونی UV استخر طراحی و تولید شده است اما ساختار کلی همه آنها از 4 جز اصلی تشکیل شده است:

  • لامپ UV: تمامی لامپ های UV در سیستم ضدعفونی UV استخر عملکرد یکسانی دارند و تنها تفاوت در میزان تاثیر در از بین بردن میکرو ارگانیسم ها و باکتری ها در طول موج آنها می باشد.
  • محفظه استنلس استیل: محفظه بخشی از سیستم ضدعفونی UV استخر است که لامپ UV و کوارتز را در خود جای می دهد و جریان آب را در سیستم، کنترل می کند این محفظه ها معمولا از جنس استیل ضد زنگ و مقاوم در برابر اکسیداسیون بوده و در اندازه های مختلف با توجه به دبی جریان عبوری طراحی می شوند. 
  • کوارتز: کوارتز در سیستم ضدعفونی UV استخر یک لوله استوانه ای شیشه ای است که برای محافظت از لامپ UV و ممانعت از تماس مستقیم آب با لامپ UV در سیستم تعبیه شده است. نکته ای که در مورد کوارتز وجود دارد این است که لامپ داخل این غلاف قرار می گیرد و با گذشت زمان رسوبات و آلاینده ها بر جداره شیشه تجمع می کنند و موجب کاهش بازدهی می شوند در چنین موقعیتی لازم است هر زمان که لامپ تعویض می شود کوارتز تمیز گردد.
  • آداپتور یا مبدل برق شهری: آداپتور در واقع مغز سیستم ضدعفونی UV استخر است که خروجی الکتریکی لامپ را کنترل می کند.

اجزای تشکیل دهنده سیستم ضدعفونی UV استخر

اجزای دستگاه UV استخر
شماره نام قطعه
1 ورودی
2 خروجی
3 محفظه از جنس استنلس استیل
4 چراغ نشانگر LED
5 در گوش انتهایی
6 پایه نگهدارنده
7 محفظه نگهدارنده لامپ UV

نکات انتخاب دستگاه UV استخر

برای انتخاب صحیح اندازه دستگاه یو وی آب استخر یا دستگاه یو وی استخر داشتن اطلاعات زیر کمک شایانی به شما می کند.

  • نوع استخر (خانگی، عمومی، استخر مسابقات و غیره)
  • سرپوشیده و یا سر باز بودن استخر
  • نوع آب قابل استفاده در سیستم ضدعفونی UV استخر
  • حجم استخر
  • دبی آب گردشی یا نرخ فیلتراسیون استخر
  • حداکثر فشار کاری سیستم ضدعفونی UV استخر
  • حداکثر افت فشار مجاز در سراسر راکتور UV
  • نوع سیستم ضدعفونی مکمل برای دستگاه یو وی آب استخر

مزایای لامپ یو وی استخری

سیستم ضدعفونی UV استخر بر میزان PH آب تاثیر گذار نیست و استفاده از آن موجب صرفه جویی در میزان مصرف آب می شود و به دلیل عدم تاثیر پذیری از دما، سیستم ضدعفونی UV استخر قابل استفاده برای استخر رو باز و مراکز آب درمانی نیز می باشد. از دیگر مزایای سیستم ضدعفونی UV آب استخر یا دستگاه گند زدای یو وی استخر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه پایین خرید و راه اندازی بسیار راحت موجب شده اقبال عمومی به استفاده از سیستم ضدعفونی UV استخر بالا باشد.
  • استفاده از دستگاه گندزدای یووی استخر موجب کاهش تعداد دفعات بکواش فیلتر می شود.
  • دستگاه ضدعفونی کننده UV آب استخر محیطی دلپذیرتر با مواد شیمیایی کمتر را برای شناگران فراهم می کند.
  • گند زدایی فوری با هر بار عبور از دستگاه UV
  • از رشد جلبک ها و چسبیدن آنها به دیواره استخر جلوگیری می کند.

لیست قیمت دستگاه UV استخر

قیمت سیستم ضدعفونی UV استخر با توجه به برند متفاوت است جهت کسب اطلاع از قیمت دستگاه یو وی آب استخر با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

حذف کامل کلر در هیچ یک از روش های گندزدایی استخر امکان پذیر نیست و تمامی تجهیزات گندزدایی با هدف کاهش نیاز آب استخر به کلر مورد استفاده قرار می گیرند

خیر، خواص فیزیکی و شیمیایی آب ثابت می ماند و فقط خواص بیولوژیکی آن تغییر می کند.

اشعه UV میکرو ارگانیسم هایی مثل جلبک های تک سلولی سبز رنگ و باکتری هایی که آب استخر را کدر و تیره می کنند به طور کامل از بین می برد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
التفات شارقی
ارسال شده در : چهارشنبه 13 دی 1402

با درود فراوان. مطالب بسیار مفید و کاملا علمی بود.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : پنجشنبه 14 دی 1402

سلام جناب شارقی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.