فیلتر کارتریجی استخر چیست؟

فیلتر کارتریجی یا فیلتر میکرونی (Cartrige Filter) به عنوان فیلتر آب استخر قادر است املاح موجود در آب استخر های شنا و استخر های آب درمانی را بدون نیاز به عملیات بکواش با سرعت بالایی انجام داده و ذرات تا قطر 5 میکرون را حذف نماید.

این فیلتر در نهایت آبی شفاف و زلال را در اختیار کاربر قرار می دهد از ویژگی های متمایز کننده آن افت فشار کمتر در مقایسه با سایر فیلتر های استخر می باشد.

فیلتر کارتریج استخر

انواع فیلتر کارتریجی استخر

انواع متفاوتی از فیلتر های کارتریجی با سطح فیلتراسیون و ساختار ظاهری متفاوت وجود دارد که به عنوان پیش تصفیه در سیستم فیلتراسیون استخر بکار برده می شوند و با نام فیلتر کارتریجی چین دار یا پلیسه ای یا آکاردئونی آنها را می شناند. این فیلتر از صفحات پلیسه مانندی تشکیل شده است که حول یک استوانه به یکدیگر متصل شده اند و مواد معلق موجود در آب را جدا سازی می نمایند. علاوه بر مطلب گفته شده فیلتر کارتریجی استخر شنا با توجه به ساختار در دو دسته زیر طبقه بندی می شوند:

فیلتر کارتریجی سطحی

فیلتر کارتریجی استخر نوع سطحی که به کارتریج فابریک نیز شهرت دارد متداول ترین نوع فیلتر کارتریجی برای استخر های شنا مسکونی و آب درمانی محسوب می شود ساختار این نوع فیلتر کارتریجی استخر شنا از یک لایه پلی استر چین خورده اتصال یافته به هسته مرکزی شکل گرفته است که با عبور آب از بستر این لایه ها ناخالصی ها تفکیک می شوند.

فیلتر های کارتریجی عمقی

فیلتر کارتریجی استخر نوع عمقی از یک بستر ضخیم تشکیل شده که توانایی حذف میزان بیشتری از آلودگی ها را دارد و مناسب استخر هایی با حجم بالا است.

اجزای فیلتر کارتریج استخر

اجزای فیلتر کارتریجی استخر

اجزاء فیلتر کارتریج استخری
شماره قطعه فیلتر کارتریجی استخر نام قطعه فیلتر کارتریجی استخر
1 دریچه تخلیه هوا
2 لوله تسکین هوا
3 کارتریج
4 گیج فشار
5 آب از میان کارتریج عبور می کند و زباله در پارچه محبوس می شود.
6 ورودی آب
7 خروجی آب

سایز فیلتر کارتریج تصفیه آب استخر

فیلتر های موجود در بازار ایران، می توانند ذرات معلق با قطرهای 0.5، 1.5، 10 و 100 را حذف نمایند و در طول های، 10، 20، و 40 ارائه می شوند. قطر فیلتر کارتریجی استخر که به بازار ارائه می شود 2.5 و 4.5 اینچ است.

ظرفیت فیلتر کارتریجی استخر

به طور کلی برای محاسبه و تعیین سایز مناسب برای فیلتر کارتریجی استخر، به ازای هر 40 متر مکعب آب موجود در استخر، حداقل 9.3 متر مربع سطح فیلتر کارتریجی مورد نیاز است. در صورتی که فیلتر کوچک انتخاب شود، باید به این نکته توجه نمود که زمان باز کردن و شست و شوی کارتریج و جا زدن مجدد آن، حدود 24 ساعت زمان می برد. فیلتر کارتریجی، در مقایسه با سایر فیلتر های تصفیه استخر، در سرعت پایین تر امکان تصفیه آب را دارد.

نصب فیلتر کارتریجی تصفیه آب استخر

تمامی فیلتر های کارتریجی، دارای یک سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش می باشند. برای استفاده از این فیلتر، بهتر است از یک تکنسین بخواهید که آن را برایتان نصب و راه اندازی نماید تا بتوانید از گارانتی محصول استفاده نمایید.

نگهداری فیلتر کارتریجی استخر

فیلتر های کارتریجی همانند دیگر فیلتر های تصفیه آب استخر نیاز به شست و شو و نگهداری دارند، برای تعیین زمان شست و شوی فیلتر کارتریجی، باید به فشار موجود در فیلتر توجه نمود. زمان شست و شو کارتریج ها، زمانی است که فشار فیلتر نسبت به زمان بعد از شست و شوی کارتریج 7 پوند بر اینچ مربع افزایش داشته باشد. ولی به طور کلی، در صورتی که سایز فیلتر شنی را به درستی انتخاب نموده باشید، این فیلتر در سال به طور معمول به دو بار شست و شو نیاز دارد. با توجه به موارد گفته شده به طور کلی می توان از روش های زیر جهت تشخیص زمان بکواش و گرفتگی فیلتر کارتریجی استخر استفاده نمود:

  • برخی از فیلتر های کارتریجی استخر دارای هوزینگ شفاف هستند که به عنوان آسان ترین راه پس از مشاهده کدری و آلودگی در آن باید اقدام به برطرف نمودن گرفتگی یا آلودگی در آن نمود.
  • نصب فشار سنج در ورودی و خروجی مسیر آب فیلتر های کارتریجی و مشاهده تغییرات فشار در این روش زمانی که میزان این تغییرات 7 Psi باشد زمان شستشو فیلتر فرا رسیده است.
  • اندازه گیری آب ورودی و خروجی از فیلتر کارتریجی است که این کار با نصب یک فلومتر در مسیر ورودی و خروجی امکان پذیر است.

نحوه شستشو فیلتر کارتریجی استخر

برای شستشو کارتریج های فیلتر ابتدا پمپ و فیلتر را خاموش می کنیم. کمربند هوزینگ را باز نموده فیلتر ها را خارج و به صورت جداگانه تمیز می کنیم و این عمل را تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم تمامی آلودگی ها از بین لایه ها زدوده شده است ادامه می دهیم. برای شستشو کارتریج ها دو روش وجود دارد:

  • شستشو سریع: با نصب نازل بر انتهای شلنگ کشاورزی هر پلیسه را به خوبی می شویم.
  • شستشو شیمیایی: ابتدا کارتریج ها را با ماده مخصوصی که مناسب کارتریج است اسپری می کنیم و 15 دقیقه منتظر می مانیم سپس با فشار آب می شوییم.

نحوه شستشو فیلتر کارتریج استخری

مزایای فیلتر کارتریجی استخر

  • در فیلتر کارتریج استخری سطح ارتباط آب با فیلتر بیشتر از دیگر انواع فیلتر ها است و این موجب بالاتر رفتن راندمان هیدرولیکی در این نوع از فیلتر ها می شود.
  • سطح گسترده موجود در فیلتر های کارتریجی، موجب می گردد، فیلتر در برابر تجمع ذرات موجود در آب، مقاومت بالاتری نسبت به سایر فیلتر ها داشته باشد.
  • فیلتر کارتریجی استخر، ابعاد کوچکتری به نسب سایر فیلتر های تصفیه استخر دارد و این موضوع موجب می شود برای فضاهای کوچک گزینه ای مناسب باشد.
  • یکی از ویژگی های بسیار مهم این فیلتر کارتریج استخر، داشتن مقاومت بالا در برابر نور خورشید است که گزینه ای مناسب برای استخر های رو باز به شمار می آید.
  • وزن سبک تر در مقایسه با سایر فیلتر های تصفیه استخر دارند.
  • فیلتر کارتریج استخر به دلیل اینکه، آب شفاف تری را خارج می کنند، برای مراکز آب درمانی بسیار مناسب است.

لیست قیمت فیلتر کارتریج استخر

فیلتر کارتریج استخر در انواع و برند های مختلف در بازار موجود است که هر یک با توجه به نوع برند و کیفیت از قیمت مختلفی برخوردار می باشد. جهت اطلاع از قیمت فیلتر کارتریجی استخر و سایر تجهیزات استخر، سونا و جکوزی با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

فیلترهای کارتریجی در استخرهایی مورد نیاز است که از جاروی دستی استخر استفاده می شود. این فیلتر پس از پمپ قرار می گیرد تا آب را تصفیه کرده و دوباره به استخر بازکرداند. البته این فیلترها برای استخرهایی که اسکیمر ندارند، هم گزینه مناسبی است.

فیلترهای کارتریجی دارای الیاف می باشند. با هر بار شستشوی این الیاف ها، از کارایی آنها کاسته می شود. در نتیجه پس از چند بار شستشو، این قطعه باید تعویض گردد.

خیر، بر خلاف فیلتر شنی، فیلتر کارتریجی نیازی به بک واش ندارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: