فیلتر استخر چیست؟

فیلتر تصفیه آب استخر برای تمیز نمودن آب استخر مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر استخر آلاینده های محلول موجود در آب را حذف نموده و موجب تصفیه آب استخر برای شنا می شود. فیلتر های استخر در قالب سه نوع کارتریجی، دیاتومه ای و شنی ارائه می گردند.

فاکتور های بسیاری برای انتخاب نوع فیلتر استخری وجود دارد. مشخص بودن میزان فشار آب و اندازه ذراتی که در آب موجود است از جمله این موارد می باشد، همچنین لازم به ذکر است هر نوع فیلتر دارای مزایا و معایبی است، بنابراین می بایست با توجه به نوع استخر، روباز یا سربسته بودن استخر، نوع پمپ مورد استفاده و به طور کلی تمامی تجهیزات مورد استفاده در استخر، نوع فیلتر انتخاب گرددگردد.

فیلتر استخر

عبور آب از فیلتر تصفیه استخر و جکوزی، اولین گام برای تصفیه آب استخر است. این فیلتر، صرفا تصفیه فیزیکی آب استخر را انجام می دهد. به طور کلی برای تصفیه آب استخر، از سه نوع فیلتر تصفیه شنی، فیلتر تصفیه دیاتومه ای و فیلتر تصفیه کارتریجی استفاده می شود.

فیلتر کارتریجی استخر

فیلتر کارتریجی استخر یکی از انواع فیلتر تصفیه آب استخر می باشد که آب خوراک در آن چرخش زیادی نداشته و در نتیجه به فیلتراسیون بسیار قوی احتیاج ندارد. یکی از شاخص های بسیار مهم در فیلتراسیون آب، قطر ذراتی است که به وسیله فیلتر از آب حذف می شود. فیلتر کارتریجی استخر امکان حذف ذراتی با قطر 10 تا 15 میکرون را دارد و در داخل محفظه آن با توجه به دبی آب خوراک، فیلتر هایی با اندازه های متفاوت تعبیه شده است. فیلتر های کارتریجی به نسبت فیلتر های شنی، سطح فیلتراسیون بیشتری دارند و از دیگر مزایای این فیلتر ها، نیاز به فشار کاری کمتر نسبت به نوع شنی می باشد. در فیلتر های شنی به دلیل وجود شیر های چند راهه عموما افت فشار وجود دارد.

فیلتر کارتریجی تصفیه آب استخر

سایز فیلتر کارتریج تصفیه آب استخر

فیلتر های موجود در بازار ایران، می توانند ذرات معلق با قطرهای 0.5، 1.5، 10 و 100 را حذف نمایند و همچنین طول آنها، به 10، 20، و 40 تقسیم بندی می شود. قطر فیلتر های کارتریجی، 2.5 و 4.5 اینچ است.

ظرفیت فیلتر کارتریجی استخر

به طور کلی برای محاسبه و تعیین سایز مناسب برای فیلتر کارتریجی، به ازای هر 40 متر مکعب آب موجود در استخر، حداقل 9.3 متر مربع سطح فیلتر کارتریجی مورد نیاز است. در صورتی که فیلتر کوچک انتخاب شود، باید به این نکته توجه نمود که زمان باز کردن و شست و شوی کارتریج و جا زدن مجدد آن، حدود 24 ساعت زمان میبرد. فیلتر کارتریجی، در مقایسه با سایر فیلتر های تصفیه استخر، در سرعت پایین تر امکان تصفیه آب را دارا است.

نحوه عملکرد فیلتر کارتریجی استخر

عملکرد این فیلتر بدین گونه است که ذرات در هنگام عبور از فیلتر کارتریج، در مدیوم فیلتر به دام می افتند و آب خروجی از فیلتر به صورت تمیز و صاف می باشد. فیلتر کارتریجی استخر، دارای زیر لایه خارجی و داخلی می باشد، در زیر لایه خارجی، ذرات درشت تر و در زیر لایه داخلی، ذرات ریز به دام می افتند.

نصب فیلتر کارتریجی تصفیه آب استخر

تمامی فیلتر های کارتریجی، دارای یک سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش می باشند. برای استفاده از این فیلتر، بهتر است از یک تکنسین بخواهید، که آن را برایتان نصب و راه اندازی نماید تا بتوانید از گارانتی محصول استفاده نمایید.

نگهداری فیلتر کارتریجی استخر

فیلتر های کارتریجی همانند دیگر فیلتر های تصفیه آب استخر نیاز به شست و شو و نگهداری دارند، برای تعیین زمان شست و شوی فیلتر کارتریجی، باید به فشار موجود در فیلتر توجه نمود. زمان شست و شو کارتریج ها، زمانی است که فشار فیلتر نسبت به زمان بعد از شست و شوی کارتریج 7 پوند بر اینچ مربع افزایش داشته باشد. ولی به طور کلی، در صورتی که سایز فیلتر شنی را به درستی انتخاب نموده باشید، این فیلتر در سال به طور معمول به دو بار شست و شو نیاز دارد.

مزایای فیلتر کارتریجی استخر

  • در فیلتر کارتریجی به عنوان یکی از اجزای پکیج تصفیه آب استخر، سطح ارتباط آب با فیلتر بیشتر از دیگر انواع فیلتر ها است و این موجب بالاتر رفتن راندمان هیدرولیکی در این نوع از فیلتر ها می شود.
  • سطح گسترده موجود در فیلتر های کارتریجی، موجب می گردد، فیلتر در برابر تجمع ذرات موجود در آب، مقاومت بالاتری نسبت به سایر فیلتر ها داشته باشد.
  • فیلتر کارتریجی استخر، ابعاد کوچکتری به نسب سایر فیلتر های تصفیه استخر دارد، و این موضوع موجب می شود برای فضا های کوچک گزینه ای مناسب باشد.
  • یکی از ویژگی های بسیار مهم این فیلتر کارتریج استخر، داشتن مقاومت بالا در برابر نور خورشید است که گزینه ای مناسب برای استخر های رو باز به شمار می آید.
  • وزن سبک تر در مقایسه با سایر فیلتر های تصفیه استخر دارند.
  • فیلتر کارتریج استخر به دلیل اینکه، آب شفاف تری را خارج می کنند، برای مراکز آب درمانی بسیار مناسب است.

فیلتر تصفیه دیاتومه آب استخر

در بین سه نوع فیلتر مورد استفاده در استخر، فیلتر دیاتومه ای بالاترین راندمان را دارا می باشد و قادر به حذف ذرات بین 10 تا 20 میکرون است. در فیلترهای دیاتومه ای، از یک نوع خاک مخصوص که اصطلاحا به آن خاک دیاتومه ای گفته می شود استفاده می گردد. این خاک، در اصل، فسیل باقی مانده از گیاهان دریایی میکروسکوپی با پوسته سیلیسی است، که یک صافی ایده آل محسوب می شود.

فیلتر تصفیه دیاتومه آب استخر

سایز فیلتر دیاتومه ای تصفیه آب استخر

فیلتر های دیاتومه ای عموما با اتصالات دو اینچ در بازار موجود هستند ولی سطح فیلتراسیون در آنها می تواند متفاوت باشد.

نحوه عملکرد فیلتر دیاتومه ای استخر

جهت تصفیه آب توسط این فیلتر، خاک دیاتومه ای به صورت مستقیم داخل فیلتر ریخته نمی شود بلکه، از طریق استرینر داخل پمپ تصفیه آب استخر، ریخته می شود.

نحوه نگهداری فیلتر دیاتومه ای استخری

خاک دیاتومه که در فیلتر های دیاتومه ای مورد استفاده قرار می گیرد، باید پس از نصب فیلتر و همچنین بعد از هر بار بک واش، از طریق اسکیمر به آب استخر اضافه گردد. میزان مورد نیاز خاک دیاتومه، معمولا از طرف شرکت سازنده، اعلام می گردد. در نظر داشته باشید برای اضافه کردن خاک دیاتومه بعد از بک واش، حدود 80 درصد میزان اولیه برای راه اندازی کفایت می کند. می بایست میزان خاک دیاتومه رو کم کم به فیلتر یا اسکیمر اضافه کنید تا حدی که فشاری فیلتر به 10 تا 13 پوند بر اینچ مربع (psi) برسد.

مزایای فیلتر دیاتومه ای استخر

  • بدنه این فیلترها عموما از جنس کامپوزیت pro-grid می باشد.
  • این فیلتر ها قابلیت عملکرد چند تایی دارند، بدین صورت که هر تعداد از این فیلتر ها، به صورت موازی با یکدیگر کار می کنند تا ظرفیت مورد نیاز برای تصفیه را تامین کنند.
  • عملیات شستشوی معکوس به آسانی صورت می پذیرد.

فیلتر شنی تصفیه آب استخر

فیلتر شنی استخر، سنگین ترین ابزار برای تصفیه آب استخر می باشد و دلیل وزن بیشتر، وجود سیلیس در این فیلتر است. فیلترهای شنی به دلیل وجود بدنه فلزی، تحمل فشار بالا را دارند. از دیگر ویژگی های این فیلتر، پوشش با رنگ اپوکسی است که به منظور جلوگیری از زنگ زدگی بدنه فیلتر انجام می گیرد.

فیلترهای شنی خود به دو دسته، فیلتر شنی بسته و فیلتر شنی باز تقسیم می شوند.

فیلتر شنی باز، از قدیمی ترین انواع فیلتر ها برای تصفیه استخر می باشد. عملکرد فیلتر شنی باز، بدین صورت است که تصفیه آب با کمک وزن خود، بدون ایجاد فشار صورت می گیرد. از فیلتر شنی باز، برای تصفیه پساب آب مصرفی در استخر ها استفاده می شود.

نوع شناخته شده فیلتر شنی، نوع بسته آن است. سیلیس درون مخزن بسته ای قرار می گیرد و از طریق فشار ایجاد شده توسط پمپ، آب از بستر سیلیس عبور می کند و عمل تصفیه صورت می گیرد.

فیلتر شنی تصفیه آب استخر

سایز فیلتر های شنی تصفیه آب استخر

فیلتر های شنی، در سایز های متنوعی به بازار عرضه می گردد و می توانند سطح فیلتراسیون متنوعی داشته باشند.

نحوه عملکرد فیلتر های شنی استخری

کار اصلی فیلتر شنی استخری، زلال سازی آب استخر می باشد. بدین صورت که آب با عبور از سیلیس های موجود در فیلتر آب استخر، ذرات معلق موجود را از دست می دهد. سیلیس ها، در دانه بندی های متفاوتی در فیلتر قرار می گیرند که عموما در سه سایز می باشند تا ذرات معلق موجود در آب با سایز های متفاوت را حذف نمایند.

مزایای فیلتر شنی استخری

  • فیلتر های شنی، دارای هزینه های نصب و نگهداری مقرون به صرفه ای هستند.
  • سرعت بالایی در تصفیه آب استخر دارد.

قیمت فیلتر استخر

فیلتر های استخر در ظرفیت های گوناگون در قالب برند های مختلف تولید می شوند به همین دلیل توصیه می شود جهت خرید و اطلاع از قیمت فیلتر تصفیه آب استخر با کارشناسان فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

فبلتر شنی، فیلتر کارتریجی و دیاتومه ای انواع فیلتر های تصفیه فیزیکی آب استخر می باشند که از رایج ترین این فیلتر ها جهت تصفیه آب استخر شنا و جکوزی فیلتر شنی می باشد.

از مطرح ترین برندهای تولید کننده فیلتر های استخر می توانیم به برند ایمکس، هایوارد، هایواتر، ای ام ال، دینوتک و اوکی اشاره نمود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: