دستگاه هواساز

9دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز، به عنوان یکی از تجهیزات تهویه مطبوع دستگاهی است که معمولا برای تولید جریان هوا استفاده می گردد و توانایی فیلتراسیون، تغییر جهت، تغییر دما و کنترل هوای محیط را نیز دارد. هایپر صنعت فامکو، با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه تامین انواع تجهیزات صنعتی، با دارا بودن کادر فنی مهندسی در زمینه تهویه مطبوع، این امکان را برای شما مشتریان گرامی فراهم آورده تا با ارائه مشاوره دقیق فنی، محاسبات لازم را برای شما عزیزان انجام داده و بهترین و بهینه ترین راهکارها را در زمین تامین و تولید دستگاه هواساز به شما عزیزان ارائه نماید.

کاتالوگ دستگاه هواساز

دستگاه هواساز و انواع آن

دستگاه هواساز بر اساس شاخص هایی همچون ابعاد، نوع کاربری و مناطق هوادهی در انواع مختلفی ارائه می شود که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

انواع دستگاه هواساز بر اساس ابعاد

دستگاه هواساز با توجه به ابعاد در انواع زیر ارائه می شود:

دستگاه هواساز صنعتی

دستگاه هواساز صنعتی برای استفاده در انبارهای بزرگ، سوله و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل از ابعاد بزرگتری برخوردار می باشد.

دستگاه هواساز خانگی (دستگاه هواساز آپارتمان)

افراد بسیاری با این سوال مواجه هستند که دستگاه هواساز خانگی چیست؟دستگاه هواساز خانگی برای مصارف مسکونی و اداری طراحی می شود و ابعاد کوچکتری نسبت به نوع صنعتی دارد. این سری از تجهیزات با نام دستگاه هواساز منزل نیز شناخته می شوند.

انواع دستگاه هواساز بر اساس نوع طراحی و کاربری

این دستگاه از نظر طراحی داخلی و نوع کاربری نیز به دو دسته زیر قابل تقسیم می شود:

دستگاه هواساز هیت ریکاوری

در دستگاه هواساز هیت ریکاوری در قسمت مکش هواساز دریچه ای متصل به فضای داخل وجود دارد که با مکش هوای داخل در کنار هوای تازه باعث بازدهی بالاتر و کاهش مصرف انرژی می شود.

دستگاه هواساز هایژنیک (اتاق تمیز)

دستگاه هواساز هایژنیک یک سیستم تهویه مطبوع بهداشتی برای مکان هایی نظیر بیمارستان، آزمایشگاه، داروسازی و صنایع الکترونیک می باشد. نحوه کلی عملکرد هواساز های هایژنیک همانند هواساز های استاندارد یا معمولی می باشد، با این تفاوت که تعداد فیلتر های بکار رفته در هواساز هایژنیک بیشتر از هواساز معمولی بوده همچنین بدنه داخلی این هواسازها از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده است تا از جذب و تجمع رسوب و آلودگی در داخل آن جلوگیری شود.

دستگاه هواساز هایژنیک

به اختصار اجزای هواساز هایژنیک که با هواساز معمولی تفاوت دارد در زیر معرفی شده است:

فریم هواساز هایژنیک

قاب این مدل هم مانند هواسازهای معمولی از جنس پروفیل آلومینیوم و اتصالات آن از جنس پلی آمید می باشد. قطر این فریم ها باید طوری طراحی شوند که امکان عایق کاری 2 اینچی وجود داشته باشد.

بدنه هواساز هایژنیک

برای مانع شدن از اتلاف حرارت و نفوذ هوای فیلتر شده به درون هواساز، بدنه این تجهیز دو جداره و به صورت عایق ساخته می شود. در محفظه داخلی دستگاه هواساز می توان از ورق استیل با ضخامت استاندارد استفاده نمود البته در صورت در دسترس نبودن آن با توجه به استاندار eurovent می توان از ورق گالوانیزه با روکش PVC یا ورق گالوارم با روکش آلومینیم نیز استفاده نمود. دلیل این امر نیز رنگ نشدن جداره داخلی این تجهیز می باشد.

عایق

در عایق کاری هواساز هایژنیک از عایقی با جنس پلی یورتان یا پلی استایرن با چگالی 40 کیلوگرم بر متر مکعب و یا پشم سنگ با چگالی 96 کیلوگرم بر متر مکعب استفاده می گردد. دلیل بالا بودن چگالی این عایق ها نیاز به فشرده بودن آنها برای جلوگیری از ورود پرز و ذرات عایق به داخل می باشد.

فیلتراسیون

مهمترین بخش هواسازهای هایژنیک قسمت فیلتراسیون می باشد. هرچه فیلترهای بکار رفته در هواساز بیشتر باشد هوای خروجی از آن تمیزتر می شود. مجدد به معرفی انواع فیلترهای هواساز می پردازیم:

  • فیلتر فلزی یا آلومینیومی
  • فیلتر پنلی یا کیسه ای
  • فیلتر کربنی
  • فیلتر هپا
  • فیلتر اولپا

اکونوپک

یک سیستم تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی یکپارچه می باشد که نوع عملکرد به این طریق است که سیستم گرمایشی آن از یک مشعل به همراه محفظه فولادی (کوره هوای گرم) تامین می گردد و سرمایش نیز از فرآیند تبخیر آب استفاده می شود.

اجزای اصلی تشکیل دهنده اکونوپک

  • فن: از نوع بلوئر فن جهت تامین هوای پرفشار برای غلبه بر فشا راستاتیکی کانال ها استفاده می شود.
  • الکتروموتور: جهت تامین نیروی مکانیکی برای به حرکت در آوردن فن استفاده می گردد.
  • پمپ و افشانک: برای استفاده از بخش سرمایشی آب از طریق پمپ به وسیله افشانک ها روی پد پاشیده می شود.
  • پد سلولزی یا فین آلومینیومی
  • مشعل
  • فیلتراسیون: با توجه به درخواست خریدار و نوع کاربری نوع فیلتراسین قابل تغییر می باشد.
  • بدنه: از نوع ورق گالوانیزه دو جداره به همراه پوشش رنگ الکترواستاتیک می باشد.

انواع دستگاه هواساز بر اساس مناطق هوادهی

این تجهیز بر اساس مناطق هوادهی به دو دسته زیر تقسیم می شود:

دستگاه هواساز تک منطقه ای (single zone)

به طور کلی سیستم هواساز این گونه است که دستگاه به صورت مرکزی بیرون ساختمان نصب شده و به اتاقهای مختلف یا فضاهای جداگانه کانال کشی می شود. دستگاه هواساز فقط شامل یک کوئل مرکزی داخلی می باشد و مرکزی بودن این کوئل باعث یکسانی دما در کلیه فضاها و اتاقها می گردد، از این رو به این مدل از هواساز ها تک منطقه ای، تک دما و یا سینگل زون گفته می شود. امروزه استفاده از این مدل از هواسازها کمتر شده و معمولا برای سالن ها و یا سوله هایی که دما و فضای یکپارچه دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه هواساز چند منطقه ای (multi zone)

در این مدل نیز به صورت مرکزی بیرون ساختمان نصب شده و به فضاهای جداگانه یا اتاقهای مختلف کانال کشی می گردد و همچنین دستگاه دارای یک کوئل مرکزی داخلی می باشد، ولی از آنجایی که برای فضاهای جداگانه، دمای متفاوتی نیز نیاز داریم، در خروجی کانال هر فضا دمپر برقی و کوئل گرمایشی و سرمایشی مجزا تعبیه می کنیم، بدین صورت هر فضا و یا اتاق از طریق دمپر و کوئل مجزایی که دارد، دما و میزان باد مورد نیازش را تنظیم می کند.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه هواساز

این دستگاه متشکل از فن، الکتروموتور، دمپر یا دریچه ورود هوا، بدنه، کویل و فیلتر می باشد، که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

اجزای تشکیل دهنده دستگاه هواساز

اجزاء تشکیل دهنده دستگاه هواساز
شماره قطعه نام قطعه
1 دریچه هوای بیرون
2 فیلتر تصفیه هوا
3 کوئل سرمایشی
4 کوئل گرمایشی
5 فن
6 خروج هوای تازه
7 سینی درین
8 لوله تخلیه سینی درین
9 دریچه هوای برگشتی از داخل

فن

همانند قلب برای هواساز است و وظیفه اصلی هواساز که تولید باد و گردش هوا است بر عهده فن می باشد. در هواساز ها از فن سانتریفیوژ استفاده می گردد. به طور کلی در دستگاه های هواساز فن های زیر استفاده می شود:

  • فن آکسیال (محوری): در این مدل از فن ها هوا در راستای محور فن وارد فن شده و در همان راستای محور خارج می شود. فن های آکسیال برای شرایطی که توان هوادهی بالا و فشار استاتیکی پایینی لازم است استفاده می گردد.
  • فن سانتریفیوژ (بلوئر فن): در این مدل از فن ها هوا در راستای محور فن وارد محفظه فن شده و در راستای عمود بر محور فن خارج می شود. فن های سانتریفیوژ برای مواقعی که نیاز به فشار استاتیکی بالاتری داریم استفاده می شود.
  • فن فوروارد سانتریفیوژ: در این نوع از فن ها انحنای تیغه های بلوئر فن هم راستا با جهت چرخش محور می باشد. فن های فوروارد دارای سرعت و فشار استاتیکی نسبتا پایین و حجم هوادهی بالا می باشند.
  • فن بکوارد سانتریفیوژ: در این فن ها انحنای تیغه بلوئر و جهت چرخش محور مخالف هم می باشند. این فن ها برای مصارف با سرعت و فشار بالا و هوادهی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت فن های بکوارد چیزی حدود دو برار فن های فوروارد می باشد و همچنین دارای تیغه های کمتری نسبت به فن های فوروارد هستند.
  • فن ایرفویل سانتریفیوژ: این فن ها ساختار و ویژگی های کلی شبیه به فن های بکوارد داشته با این تفاوت که تیغه های آنها با ضخامت دوبله طراحی شده اند و این دو برابر شدن ضخامت تیغه باعث افزایش بازدهی و کاهش بسیار زیاد صدا می شود.

انواع فن دستگاه هواساز
 

الکتروموتور

الکتروموتور تنها نیرو محرکه دستگاه هواساز می باشد که وظیفه آن به حرکت در آوردن فن هواساز می باشد. معمولا الکتروموتور های به کار رفته در هواساز ها بین دو سرعت 1400 و 3000 دور بر دقیقه هستند که بسته به میزان مصرف می توان از اینورتر برای کنترل میزان سرعت فن استفاده کرد.

دمپر یا دریچه ورود هوا

از دمپر برای کنترل هوای ورودی و دمای خروجی دستگاه هواساز استفاده می شود که در دو نوع دستی و برقی طراحی می شوند.

بدنه

بدنه این دستگاه به طور کلی شامل سه قسمت زیر می باشد:

  • شاسی
  • فریم یا قاب
  • بدنه

بدنه دستگاه هواساز

کویل

کوئل ها مهمترین بخش هواساز برای تغییر دمای محیط مورد نظر می باشند که از نظر حرارتی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • کویل آبی

کویل آبی دستگاه هواساز

  • کویل بخار

کویل بخار دستگاه هواساز

  • کویل الکتریکی

کویل الکتریکی هواساز

فیلتر

وظیفه اصلی تصفیه هوا در این دستگاه بر عهده فیلتر می باشد که به صورت عمومی در انواع زیر قابل تقسیم هستند:

  • فیلتر فلزی: فیلتر یا صافی فلزی که ساده ترین نوع فیلتراسیون بوده و از جنس آلومینیوم یا گالوانیزه ساخته می شود از ورود اجسام و آلودگی هایی که با چشم قابل رویت هستند جلوگیری می کند.

فیلتر فلزی دستگاه هواساز

  • فیلتر پنلی یا کیسه ای (pleated): از نظر سایز ذرات قابل فیلتر، این فیلتر بعد از فیلتر فلزی قرار می گیرد که از الیاف مصنوعی (پلی استر، پلی اورتان و پلی پروپلین) ساخته و برای فیلتراسیون ذرات با ابعاد 1 تا 10 میکرون مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر پنلی یا کیسه ای دستگاه هواساز

  • فیلتر کربنی: از این فیلتر ها برای فیلتراسیون گازهای مضر و بوی نامطبوع استفاده می شود که از ورود ذرات تا 0.1 میکرون جلوگیری می کند.

فیلتر کربنی دستگاه هواساز

  • فیلتر هپا (heap): این فیلتر ها از الیافی با جنس فایبر گلاس یا پوشال درست می شوند، که به هوا اجازه ورود داده ولی از ورود ذرات آلاینده جلوگیری می کنند. این فیلتر برای بهبود عملکرد، آنها را به صورت آکاردئونی طراحی می کنند که با افزایش چین آکاردئون، بازدهی و حساسیت آن افزایش می یابد.

فیلتر هپا دستگاه هواساز

  • فیلتر الپا (ulpa): از جنس میکرو فایبرگلاس و فویل های آلومینیومی درست شده و تقریبا شبیه به فیلتر های هپا بوده که با ایجاد ظرافت بیشتر در جنس الیاف، دقت و حساسایت بیشتری در فیلتر کردن هوا دارند.

فیلتر الپا دستگاه هواساز


 

نحوه عملکرد دستگاه هواساز

این تجهیز به یک منبع سرمایشی (چیلر) یا گرمایشی (بویلر یا پکیج) متصل می شود. در فصل تابستان آب سرد چیلر و در زمستان آب گرم منبع گرمایشی وارد کوئل های هواساز شده و فن هواساز با مکش هوا و عبور آن ابتدا از فیلتر و سپس از روی کویل ها باعث تبادل دما بین هوای مکیده شده و کویل ها می شود و این هوا تغییر دما پیدا کرده و وارد محیط مد نظر می شود. از دریچه ورودی هوای محیط داخل، برای تنظیم دما و اکسیژن و بازدهی بهتر هواساز استفاده می شود. شایان ذکر است در مناطق بسیار خشک معمولا سیستم رطوبت زن به هواساز اضافه می شود که به آن ایر واشر گفته می شود.

از جمله نکاتی که باید در مورد نحوه عملکرد دستگاه هواساز مد نظر قرار گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فیلترها معمولا قبل از کوئل ها نصب می شوند که هم باعث تصفیه هوا شوند و هم از ایجاد رسوب گرد و غبار بر روی کوئل ها جلوگیری کنند.
  • می توان گفت دستگاه هواساز همان فن کویل است با این تفاوت که در ابعاد بزرگتر و به صورت مرکزی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین هواساز هوای محیط بیرون را به داخل ساختمان می دمد.
  • این تجهیز وظیفه پخش هوای سرد یا گرم را برعهده دارد و خودش به تنهایی قادر به تولید هوای سرد یا گرم نیست.

نکات خرید دستگاه هواساز

از مهمترین نکات دستگاه هواساز می توان به این مورد اشاره نمود که این دستگاه چون در ابعاد بزرگی طراحی و ساخته می شود در صورتی که فقط بخشی از فضا مورد استفاده قرار گیرد چون به صورت یکپارچه فعال است موجب اتلاف انرژی می گردد. به همین علت معمولا توصیه می شود سیستم چیلر و بویلر به هر دو سیستم هواساز و فن کوئل مجهز شوند که هم از مزایای هواساز بهره مند شوند و هم با استفاده و بهره از فن کوئل در مصرف انرژی صرفه جویی گردد.

مزایای دستگاه هواساز

ممکن است کاربران زیادی با این سوال که معایب دستگاه هواساز یا مزایای آن چیست؟ مواجه شده باشند در پاسخ به به این سوال باید گفت که این دستگاه چنانچه با توجه به محیط مورد نظر انتخاب شود فاقد ایراد است اما چنانچه در هنگام خرید به نوع محیط توجه نکنیم ممکن است دستگاه دارای معایبی باشد به همین دلیل نوع محیط دارای نقش اساسی می باشد. از جمله مزایای هواسازی که متناسب با محیط انتخاب شده باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دستگاه هواساز بر خلاف فن کوئل می تواند هم هوای تازه به داخل مکش و پخش کند و هم هوای داخل را به گردش در بیاورد.
  • این دستگاه با توجه به سیستم فیلتراسیون قوی که در آن به کار رفته می تواند هوای تازه و بدون هرگونه آلاینده را در محیط داخل توزیع کند.
  • در فضاهای بزرگ می توان یک هواساز در یک مکان قرار داد و از آنجا به فضای کوچکتر کانال کشی کرد بر خلاف فن کوئل که برای هر فضای کوچکی باید یک فن کوئل مجزا در نظر گرفت.

انواع برند های دستگاه هواساز

از جمله برندهای معروف دستگاه هواساز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شرکت یکتا تهویه اروند
  • شرکت هواساز
  • شرکت تهویه
  • شرکت ساران
  • شرکت دماوند
  • شرکت وستکول (اورین تهویه آوا)

لیست قیمت دستگاه هواساز

قیمت گذاری هواساز ها مبتنی بر ظرفیت هوادهی (CFM) آنها می باشد. که می بایست قبل از هر اقدامی توسط تیم مهندسی هایپر صنعت فامکو ظرفیت سنجی هواساز مدنظر و همچنین دیگر عوامل موثر مورد بررسی قرار گرفته و دستگاه مناسب به همراه پیشنهاد مالی ایده آل ارائه گردد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
قاسم خواجه
ارسال شده در : یکشنبه 28 خرداد 1402

سلام، محل استفاده از هواساز و چیلر، آب خورنده کلسید نمک است. نوع کندانسور جنس تیوپ قابل استفاده را بفرمایید. لطفا همکاری بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 07 تیر 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.