پله برقی چیست؟

با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی در برخی از اماکن پله برقی جایگزین راه پله گردید. برای اینکه در ارتفاع های زیاد و در مکان های پر تردد، جابجایی افراد با سرعت بیشتری انجام پذیرد، پله برقی طراحی و ساخته شد. ظاهر پله برقی همانند راه پله های ساختمانی می باشد. پله برقی با به کار گیری از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، توانسته تا زمان انتظار و فوت وقت که در سیستم آسانسور وجود داشته را از بین ببرد. نحوه کارکرد پله برقی بدین صورت است که، در یک چرخه تکراری، پلکان پله برقی همواره در گردش هستند، و پله های پنهان دقیقا در زیر پله های بالایی قرار می گیرند. موتوری که برای پله برقی ها در نظر گرفته می شود باید وزن افرادی که بر روی پله برقی می ایستند را تحمل کند.

ویدیو معرفی پله برقی

پله برقی

انواع پله برقی ها از نظر کاربرد

به طور کلی تمامی پله برقی هایی که طراحی و ساخته می شوند، از یک قانون کلی پیروی می کنند، و زاویه شیب کف تا کف طبقات به صورت عمودی 30 یا 35 درجه می باشد. اما از نظر کاربردی پله برقی به سه دسته زیر تقسیم بندی می گردد.

  • پله برقی که در محیط بیرون و در فضای باز نصب و راه اندازی می گردند که به آن out door نیز اطلاق می شود.
  • پله برقی که در داخل ساختمان ها و مراکز تجاری و غیره نصب و راه اندازی می گردد، که indoor نیز نامیده می شود.
  • پله برقی که در فضاهای نیمه بسته اماکنی مانند پل های عابر پیاده نصب و راه اندازی می گردد که به آنها semi out door نیز گفته می شود.

پیاده روی متحرک (رمپ)

به طور کلی می توان اینگونه گفت، رمپ تجهیزی است که از نظر مکانیزم عملکردی همانند پله برقی عمل می کند، در حالی که پله برقی افراد را به صورت عمودی جابجا می کند اما وظیفه رمپ جابجایی افراد از نقطه ای به نقطه ای دیگر یک مکان، با شیب نهایتا 12 درجه می باشد، این امر سبب می گردد تا افراد بدون احساس خستگی و فعالیت جسمانی در محیط های بزرگ و طولانی جابجا شوند. نوع به روز آنها مجهز به سنسوری است که در زمان ایستادن افراد بر روی آن و در هنگام استفاده، سرعت حرکت آن بیشتر می گردد که این امر باعث مصرف بهینه انرژی در اینگونه رمپ هاست. پیاده روی متحرک به موتورهای ضعیف تری نسبت به پله برقی ها احتیاج دارند و در مکان های پر ترددی همچون، فرودگاه ها، مراکز تجاری، فروشگاه ها و غیره از آنها استفاده می گردد.

موتور پله برقی

معمولا تمام وسایل الکترونیکی برای کار کردن نیاز به موتور دارند. در پله برقی و رمپ نیز برای راه اندازی و به جریان افتادن حرکت آنها در قلب این تجهیزات احتیاج به موتور است تا قدرت محرکه لازم برای کارکردن پله برقی توسط این موتور تامین گردد. موتورهایی که در پله برقی استفاده می گردد، معمولا همان موتور گیربکس سه فازی است که در آسانسورها نیز کاربرد دارد. در پله برقی و رمپ ها معمولا از موتورهایی استفاده می کنند که تعداد قطب بیشتری داشته باشند، زیرا تعداد قطب بیشتر در این موتورها سبب می گردد، تا موتور حرکت نرم و بدون تکانی را داشته باشد.

موتور پله برقی

مشخصات فنی موتور پله برقی

اکثر موتورهای پله برقی گیربکس دار هستند، وظیفه موتور پله برقی تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی برای حرکت پله برقی می باشد. موتورهای پله برقی معمولا در بالای سازه قرار می گیرند. اتخاب موتور برای هر پروژه ای ممکن است متفاوت باشد و بر اساس طول، عرض و اندازه پله برقی موتورهایی با ظرفیت 5.5 کیلووات تا 11 کیلووات استفاده می گردد. گیربگس یک جعبه ای است که از چندین چرخ دنده تشکیل می شود، در موتورهای پله برقی با استفاده از گیربکس گشتاور موتور را افزایش داده و نیروی مورد نیاز برای حرکت پله برقی به دست می آید.

اجزای تشکیل دهنده موتور پله برقی

  • گیربکس موتور پله برقی
  • چرخ دنده ساده
  • چرخ و پیچ حلزون
  • چرخ دنده خورشیدی یا سیاره‌ ای

به طور معمول در موتورهایی که در پله برقی استفاده می شود موتور با گیربکس کوپل می شوند و در نهایت نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده و با استفاده از این نیرو پله برقی به حرکت در می آید و جابجایی افراد را انجام می دهد.

نصب پله برقی

برای عملیات نصب و راه اندازی پله برقی همانند آسانسور نیاز است تا محل قرار گیری پله برقی مشخص شده باشد و عملیات آهن کشی آن پایان یافته باشد. سپس از محل کارگاه پله برقی به محل مورد نظر ارسال می گردد، نکته جالب توجه این است که برای نصب پله برقی احتیاج به هیچگونه پیچ کردن اسکلت و یا جوشکاری نمی باشد، با اتکا به وزن پله برقی، آن را بر روی پایه ها و محل از پیش در نظر گرفته شده قرار می دهند و با جای گذاری بر روی سازه، پله برقی می تواند راه اندازی گردد، تمامی مراحل نصب پله برقی به دلیل حساسیت این امر باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.

نوع ساختمان و مکان نصب پله برقی

برای نصب و راه اندازی پله برقی باید به نوع ساختمان و مکانی که پله برقی در آن نصب می گردد توجه شود. به عنوان مثال در یک ساختمان پر تردد همانند فرودگاه ها، فروشگاه ها، متروها و غیره نصب پله برقی یک طرفه ممکن است هزینه کمتری داشته باشد، اما در زمان ترافیک رفت و آمد، پاسخگوی نیاز افراد نیست و برای این نوع اماکن که پر تردد هستند، پله برقی های دو طرفه و یا پله برقی که به صورت رفت و برگشت عمل می کند مناسب است. بنابراین بسته به نوع ساختمان پله برقی که باید برای آن اجرا شود می تواند متنوع باشد. مکان نصب پله برقی در ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در مراکز خرید مکان پله برقی باید به گونه ای طراحی شود که افراد دسترسی مناسبی به فروشگاه ها داشته باشند و در واقع پله برقی ها می توانند یک نوع راهنما و کنترل کننده مسیر حرکتی افراد باشند.

طراحی و امنیت پله برقی

شکل ظاهری پله برقی هایی که در ساختمان ها اجرا می شود می تواند با نظر و در خواست استفاده کنندگان باشد. قطعاتی همانند روکش بدنه، سبک پله ها، رنگ ظاهری و غیره می تواند با سلیقه مشتریان متنوع باشد و ظاهر زیبایی داشته باشند. اما از نظر طراحی و کیفیت فنی باید توجه داشت که در کنار شکل ظاهری شیک، باید به تجهیزات پله برقی دقت شود. زیرا پله برقی برای انتقال افراد در بین ساختمان هاست، بنابراین باید به گونه ای طراحی شود که ایمنی آنها حفظ شود.

نکات قابل توجه در هنگام طراحی پله برقی

  • میزان تحمل وزن پله برقی در زمان پیک ترافیک استفاده کنندگان
  • انتخاب محل قرار گیری پله برقی به گونه ای که افراد برای سوار و یا پیاده شدن دچار مشکل نگردند و دسترسی به پله برقی در ساختمان نزدیک و مناسب باشد.
  • طراحی پله برقی باید متناسب با استحکام مکان مورد نظر و سازه باشد.
  • در طراحی پله برقی به فاصله عمودی بین طبقات برای به دست آوردن شیب درست باید توجه گردد.
  • پله برقی ها باید امکان رفت و آمد به صورت رفت و برگشت را داشته باشند.
  • در طراحی پله برقی های جدید، معمولا از حسگرها و سنسورهایی استفاده می گردد که در زمان استفاده نشدن از آنها کار نکند، از این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. 
  • وجود دکمه های قرمز رنگ در کنار پله برقی ها ضروری است تا در صورت بروز مشکل از این طریق بشود توقف اضطراری را فعال کرد.

انواع پله برقی بر اساس محل نصب

پله برقی تجاری

برای ساختمان هایی که تردد در آنها به صورت معمولی انجام می پذیرد و ساعات کار آنها در طول شبانه روز 12 ساعت می باشد پله برقی تجاری نصب می گردد. این پله برقی ها معمولا قیمت مناسبی دارد و در مکان های چون مراکز خرید کم رفت و آمد کاربرد دارد.

پله برقی نیمه تجاری

این نوع از پله برقی ها را معمولا در فضای باز مثل پل عابر پیاده نصب می کنند. پله برقی نیمه تجاری در طول 24 ساعت شبانه روز در حال کار هستند و در زمان های پر ترافیک نیز به خوبی قابلیت سرویس دهی به مسافرین را دارند.

پله برقی غیر تجاری

گران قیمت ترین پله برقی های موجود، پله برقی های غیرتجاری می باشند. این پله برقی ها معمولا در ایستگاه های مترو، فرودگاه ها، در مراکز شلوغ و پر رفت و آمد نصب می گردند، و توانایی این را دارند که در طول 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی تردد افراد باشند.

قطعات پله برقی

ارتفاع پله برقی: زمانی که بخواهیم ارتفاع یک پله برقی را برای طراحی بدست آوریم باید اندازه فاصله دو طبقه از هم را داشته باشیم تا بر اساس آن ارتفاع پله برقی برای ساخت، تعیین شود.

سرعت: سرعت پله برقی ها از 0.5 شروع و در نهایت تا 0.75 متر بر ثانیه می رسد. 

شیب پله برقی: به طور کلی استاندارد شیب پله برقی 30 یا 35 درجه می باشد.
عرض پله برقی: پلکان پله های برقی در سه سایز مختلف 60،80،100 سانتی متر طراحی و تولید می گردد.
استپ: از مهمترین قسمت های یک سیستم پله برقی در واقع قسمت استپ آن است، به پلکان موجود بر روی پله برقی استپ می گویند.
پالت (pallet): در سیستم پیاده روی متحرک یا رمپ به جای استفاده از استپ از پالت بهره می گیرند و همان نقشی را که پلکان در مجموعه پله برقی ایفا می کند را پالت در سیستم رمپ دارد و افراد در هنگام جابجایی بر روی آن می ایستند.

شانه و کامپلیت: مکانیزم عملکردی سیستم پله برقی بدین گونه است که پله ها در یک چرخه گردشی و تکرار شونده از قسمتی وارد می شوند و از قسمت دیگر خارج می شوند، در واقع به زیر پله پایینی پنهان می گردند. در این حالت، ابتدای وارد شدن مسافر و خارج شدن افراد از پله برقی، یکسری تجهیزاتی وجود دارد که به آن شانه می گویند و آنجایی که این تجهیزات در آن نصب می گردد کامپیلیت می نامند.

دستگیره یا هندریل: همانگونه که از نام آن پیداست، بر روی نرده های کناری پله برقی ها یک دستگیره نصب می گردد که برای حفظ تعادل افرادی که از پله برقی استفاده می کنند می باشد. سرعت حرکتی آن با سرعت حرکت پلکان پله برقی یکسان است.

نرده پله برقی یا بالستریت (Balustrades): در کنار راه پله های ثابت و قدیمی ساختمان ها نیز نرده در کنار پله نصب می گردید. رفته رفته با گذشت زمان و به وجود آمدن پله برقی این نرده ها برای حفاظت و ایمنی افراد در کنار پله برقی ها نصب می گردد.

اسکرت (Skirting panels): به صفحاتی که در دو طرف استپ ها یا همان پلکان پله برقی قرار می گیرد اسکرت می گویند.

درب محافظ ایستگاه های بالا وپایین: در بالا و پایین سازه پله برقی، ایستگاه هایی در عمق پله برقی وجود دارد که قطعات الکتریکی و مکانیکی در آن وجود دارد، برای این ایستگاه ها درب در نظر گرفته می شود، تا هم ایمنی آنها حفظ شود و هم سر و صدای کارکرد موتور و سایر قطعات به بیرون نیاید.

مزایای پله برقی

فرقی که بین راه پله معمولی با پله برقی در ساختمان وجود دارد، سرعت جابجایی و رفاه و آسایش افراد است که می توانند بدون فعالیت جسمانی در طبقات جابجا شوند. پله برقی برای سرعت دادن به جابجایی افراد در بین طبقات ساختمان در کمال آرامش و بدون فوت وقت طراحی و تولید شده است. پله برقی ها می توانند به گونه ای برنامه ریزی شوند که در مراکز بزرگی همچون متروهای عظیم که از چندین پله برقی استفاده می گردد، به عنوان راهنمای ورود و خروج در مسیر های منظم قرار بگیرند و به گونه ای چیدمان گردند، که افراد بدون معطلی، مکان مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. نسبت به آسانسور فوت وقت ندارد و به صورت مستمر در حال جابجایی افراد است. از مزایای دیگر پله برقی می توان به این مورد که ظرفیت محدودی را همانند کابین آسانسور ندارد، اشاره کرد.

سرویس و نگهداری پله برقی

زمانی که پله برقی و یا رمپ در یک محلی نصب و راه اندازی می گردد مانند آسانسور و بسیاری از تجهیزات صنعتی دیگر، باید در بازه های زمانی مشخص، مورد بازدید و بررسی قرار بگیرند. این امر باید توسط افراد متخصص و کارشناس در این حوزه صورت پذیرد تا در صورت وجود مشکل، سریعا شناسایی شده و برطرف گردد تا امنیت جانی افرادی که از پله برقی و یا رمپ استفاده می کنند به خطر نیافتد.

نحوه انتخاب و خرید پله برقی

در زمان خرید پله برقی باید به نکات بسیاری توجه کرد، از جمله مهمترین این نکات، ایمنی و امنیت پله برقی در کنار طراحی متناسب و زیبا است، بدین معنا که پله برقی نیز همانند آسانسور دارای جلوه های درونی و بیرونی است و از آنجایی که پله برقی معمولا در مراکز تجاری و پر تردد استفاده می شود، طراحی زیبا در اثر گذاری مثبت روی مسافرین و استفاده کنندگان تاثیر مثبت زیادی را دارد. از طرف دیگر برای حفظ امنیت جانی افراد باید از قطعات و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی مرغوبی در پله برقی استفاده کرد. پله برقی نیز همانند بسیاری از تجهیزات صنعتی، در داخل کشور تولید می شود و خارج از کشور نیز وارد می گردد، قطعات واراداتی به دلیل تغییرات نرخ ارز و تعرفه های گمرکی از هزینه و قیمت بالاتری نسبت به قطعات داخلی برخوردار هستند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: