قیمت :
50,000,000
تومان
قیمت :
55,000,000
تومان
قیمت :
94,000,000
تومان

موتور پله برقی چیست؟

مانند بسیاری از وسایل الکترونیکی، پله برقی نیز بدون داشتن موتور قابل نصب و راه اندازی نیست. در واقع مهمترین قسمت یک سیستم پله برقی، موتور آن می باشد. بیشتر موتورهای پله برقی به صورت کوپل شده با گیربکس هستند. برای حرکت کردن پله برقی، موتور نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و به کمک زنجیر و چرخ دنده ها، استپ های پله برقی را به گردش و حرکت در می آورد. موتورهای پله برقی سه فاز هستند و اغلب دارای 6 یا 8 قطب می باشند. در این موتورها هر چقدر تعداد قطب ها، یا همان میدان مغناطیسی در موتور بیشتر باشد، باعث می شود تا پله برقی حرکت نرم، بی صدا و بدون لرزشی داشته باشد.

موتور پله برقی

مشخصات فنی موتور پله برقی

طراحی و تولید موتور پله برقی به گونه ای است که الکتروموتور به همراه گیربکس کوپل می شود و به فروش می رسد، به همین دلیل در این حوزه موتور های رمپ یا پله برقی را با نام موتور گیربکس پله برقی می شناسند. در گذشته از جریان برق DC برای راه اندازی موتور پله برقی استفاده می شد، اما با گذشت زمان و به روز شدن تکنولوژی استفاده از موتورهای القایی در پله برقی رواج گرفت، که مصرف انرژی کمتری نسبت به نوع قبلی این موتورها دارند. از دیگر مزیت های این نسل از موتورهای جدید می توان به طول عمر مفید آن و خرابی کم اشاره کرد. اکثریت موتورهای القایی پله برقی دارای کنترلر ولتاژ برق هستند.

مکانیزم عملکردی موتور پله برقی

معمولا پله برقی در ساختمان های مسکونی و اداری نصب نمی گردد، و در این اماکن به دلیل اینکه میزان تردد معمولی است از آسانسور استفاده می گردد. اما در فروشگاه ها، مراکز تجاری، ترمینال های مسافربری، فرودگاه و غیره، که از حجم ترافیک رفت و آمدی بسیار بالایی برخوردار هستند، پله برقی نصب و راه اندازی می گردد. به همین دلیل موتورهای پله برقی باید بسیار خاص و با کیفیت باشد. یعنی توان و تحمل وزن تعداد نفراتی که از پله برقی استفاده می کنند را داشته،و در کنار آن حرکتی نرم، بدون لرزش و ایمن داشته باشد. معمولا در سیستم پله برقی از اینورتر استفاده می گردد تا از طریق فرکانس و ولتاژ، سرعت موتور کنترل شود. با بهره گیری از سنسورهایی که به روی استپ ها نصب می گردد، در زمانی که افراد بر روی پلکان می ایستند، پله برقی شروع به کار می کند، همین موضوع سبب می گردد تا مصرف انرژی بسیار پایین باشد. موتورهای پله برقی از طریقی زنجیری که به استپ ها و چرخ دنده متصل است، نیروی مکانیکی را وارد می کند، و باعث به گردش در آمدن سیستم پله برقی می گردد.

اجزای تشکیل دهنده موتور پله برقی

تمامی تجهیزات صنعتی از اجزای مختلفی برخوردار هستند، موتور پله برقی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از قطعات مختلفی تشکیل شده است، که در ادامه به اختصار آنها را توضیح می دهیم.

گیربکس موتور پله برقی

موتور پله برقی باید نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل کند، تا از طریق این نیرو و به کمک چرخ دنده ها و زنجیر استپ چین، پله برقی شروع به کار کند. گیربکس، جعبه ای است که از چندین دنده تشکیل شده و قدرت ایجاد شده را منتقل می کند.

چرخ دنده ساده

موتور پله برقی می تواند دارای چرخ دنده ساده یا سیاره ای باشد، اگر چرخ دنده ساده در موتور پله برقی استفاده شده باشد، روند حرکتی پله برقی توسط زنجیر صورت می گیرد.

چرخ و پیچ و حلزون

در موتورپله برقی که از چرخ پیچ و حلزون استفاده شده، بهره وری بهتری نسبت به چرخ دنده ساده دارد.

چرخ دنده خورشیدی یا سیاره ای

برای منتقل کردن نیروی حرکتی گیربکس، چرخ دنده خورشیدی بهترین انتخاب است.

اینورتر در پله برقی

خروجی تمام این اینوترها سه فاز می باشد. اینورتر برای پله برقی ها با گشتاور ثابت می باشد. از اینورتر برای راه اندازی موتورها استفاده می کنند، و یا برای کنترل سرعت موتور از اینورتر استفاده می گردد. از طریق این دستگاه می توان سرعت موتور را کاهش داد. اینورتر ها با کاهش مصرف انرژی سبب بالا رفتن عمر مفید موتور می شوند. وجود این تجهیز در سیستم پله باعث می شود تا راندمان کاری آن بهبود یابد. یکی از اصلی ترین دلایلی که در سیستم پله برقی از اینوتر استفاده می گردد به این خاطر است که، پله برقی در هنگام سوار شدن افراد و حرکت کردن اولیه، تکان و شوک حرکتی نداشته باشد.

وظایف اینورتر درون پله برقی

  • از طریق تغییر فرکانس، سرعت موتور را کنترل می کند.
  • با استفاده از اینورتر تکان و لرزش اولیه حرکت پله برقی گرفته می شود.
  • دستگاه های اینوتر قادر است تا انواع شرایط لحظه ای موتور را از قبیل سرعت، ولتاژ، جریان و غیره را بخواند.
  • اینورترها این امکان را دارند تا انرژی را داخل شبکه ذخیره کنند.
  • اینورترها مجهز به ترمز لحظه ای هستند تا در صورت لزوم به سرعت از آنها استفاده کنند.

نحوه انتخاب و قیمت خرید موتور پله برقی

در هنگام انتخاب و خریداری موتور پله برقی باید به موارد زیادی توجه کرد، از جمله این موارد می توان به کیفیت کالا اشاره نمود. طراحی و تولید موتور پله برقی در سراسر جهان توسط شرکت های متنوعی صورت می گیرد، کشور ایتالیا که سالهای بسیار زیادی است که در زمینه تجهیزات آسانسور و پله برقی محصولات مختلفی با برندهای مختفی تولید و به بازار ارائه می کند، از طرف دیگر موتور پله برقی تولید شده توسط شرکت های ژاپنی نیز بسیار از نظر کیفیت مورد استقبال قرار گرفته است. اما در نهایت بهترین برند های تولیدی موتور پله برقی در جهان مربوط به کشور آلمان است، که به دلیل تغییرات نرخ ارز و تعرفه گمرکی واردات و همچنین کیفیت منحصر به فردی که دارد نسبت به سایر برند ها از قیمت بالاتری برخوردارد است. برای انتخاب موتور پله برقی مناسب مرغوب بودن کالا، و توان و قدرت آن نسبت به اندازه و ابعاد پروژه تاثیر زیادی دارد.

سرویس و نگهداری موتور پله برقی

در حوزه های مختلف صنعت مبحث تعمیر و نگهداری بسیار پر اهمیت می باشد، زیرا صنعت گران به این نتیجه رسیدن که در کنار اینکه، نیاز به طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی وجود دارد، به همان اندازه باید برای سرویس و نگهداری آنها برنامه ریزی داشت. به همین دلیل همانند آسانسور، سیستم پله برقی نیز در بازه های زمانی مشخص، عملیات بازدید و بررسی، به منظور سرویس و نگهداری، توسط کارشناس متخصص این حوزه انجام می گیرد، تا در صورت وجود هرگونه مشکل، سریعا رفع و رجوع گردد.

نتیجه گیری

موتور پله برقی معمولا به صورت کوپل شده و گیربکس دار می باشد. محل قرار گیری موتور پله برقی در بالای سازه است. انتخاب موتور مناسب برای پله برقی طبق یک محاسبات خاصی صورت می گیرد که باید توسط کارشناسان این حوزه صورت بگیرد، تا متناسب با طول و عرض و ابعاد پله برقی باشد. وجود اینوتر در پله برقی باعث کنترل سرعت موتور گیربکس پله برقی، بدون تغییر در گشتاور می شود، که مصرف برق را کاهش می دهد و عمر مفید موتور را زیاد می کند. قیمت موتور پله برقی بستگی به کیفیت و کشور سازنده دارد. برندهای آلمانی از سایر برند ها با کیفیت تر و معروف تر می باشند. همانند بسیاری از تجهیزات صنعتی دیگر، پله برقی نیز باید در بازه های زمانی مشخص، مورد سرویس نگهداری قرار بگیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: