بیم دتکتور چیست؟

بیم دتکتور نوعی سنسور یا حسگر دود محسوب می شود و مسافتی مشخص را از نظر دود پایش می کند. در واقع این دستگاه آشکار ساز دود خطی است که قابلیت شناسایی دود و احتراق در فضاهای مختلف را فراهم می نماید.

لازم به ذکر است که هیچ یک از برندهای تولید کننده تجهیزات صنعتی ایرانی از جمله زیتکس، اقدام به عرضه بیم دتکتور نمی کنند. هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده بیم دتکتورهای تایید شده و استاندارد مختلفی است که از آنها می توان به سنسورهای حسگر دود زیر اشاره کرد:

  • بیم دتکتور فایرگارد
  • بیم دتکتور مولترون
  • بیم دتکتور تندا
  • بیم دتکتور زتا
  • بیم دتکتور فایربیم
  • بیم دتکتور فایرری

مشحصات فنی بیم دتکتور

بیم دتکتور اشعه ای در برندهای مختلف و با بردهای متفاوت تولید می شود. برد بیم دتکتور معمولا 40،80،100،120 متر بوده و دارای عرض 15 متر می باشد. به عبارت دیگر بزرگ ترین بیم دتکتور اعلام حریق از نظر برد چیزی حدود 2000 متر مربع را پوشش می دهد. همچنین حداکثر ارتفاع نصب بیم دتکتور نیز 25 متر می باشد.

برای نصب بیم دتکتور از یک زوج سیم برای پاور ۲۴ ولت و یک زوج سیم دیگر برای اعلام وضعیت بیم دتکتور و سیم ارت استفاده می شود. بیم دتکتور نیز مانند بسیاری دیگر از تجهیزات اعلام حریق، با توجه به برندی که دارد، دارای مدت گارانتی های متفاوتی می باشد. توجه داشته باشید که ترازبندی بیم دتکتور از اهمیت بالایی برخوردار است، به گونه ای که اگر هد و رفلکتور به خوبی تراز نشود امکان عملکرد صحیح وجود ندارد.

بیم دتکتور

انواع بیم دتکتور

به طور معمول آشکار ساز دود خطی در انواع و مدل های مختلفی تولید می شود اما همگی آنها به طور کلی به ترتیب زیر دسته بندی می شوند:

بیم دتکتور فرستنده گیرنده

از یک قسمت گیرنده و یک قسمت فرستنده تشکیل شده است و طراحی آن به صورتی است که قسمت فرستنده در یک سمت و قسمت گیرنده در سمت مقابل آن قرار می گیرد. عملکرد این دستگاه به این صورت است که با سنجش نور مادون قرمز بین این دو تجهیز و یا قطع شدن آن، اعلام حریق انجام می شود.

بیم دتکتور انعکاسی

در این مدل بیم دتکتور اشعه ای، قسمت فرستنده و گیرنده در یک سمت قرار می گیرند و روبروی آن قطعه رفلکتور نصب می شود. در نتیجه سیگنال ارسال شده توسط فرستنده و با برخورد به رفلکتور باز می گردد و با تداوم این روند عملیات ادامه کرده و در نهایت با ایجاد تداخل در این روند، اعلام حریق آغاز گردد.

بیم دتکتور موتورایز

هد این بیم دتکتور دارای موتور است. از مزیت های آن می توان به نصب در ارتفاع پایین، راحت بودن تنظیمات ترازبندی و سایر تنظیمات اشاره کرد. همچنین از مزایای دیگر این حسگر، در دسترس بودن کنترلر آن می باشد، چرا که در سایر انواع به بالابر نیاز است.

اجزای بیم دتکتور

تمام انواع بیم دتکتور دارای تجهیزات و قطعاتی هستند که باعث بهبود فعالیت آنها می شوند. از جمله این قطعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیز گیرنده
  • تجهیز فرستنده
  • آینه
  • تجهیز کنترلی
  • منبع تغذیه
  • باطری

نحوه عملکرد بیم دتکتور

عملکرد بیم دتکتور اشعه ای به این صورت است که با امواج مادون قرمز ارسال شده در برخورد با رفلکتور به گیرنده برمی گردند. سپس هوای بازگشتی، توسط مدار داخلی بررسی می شود تا در صورت وجود دود و کاهش امواج مادون قرمز برگشتی، اعلام حریق انجام پذیرد.

نکات استفاده از بیم دتکتور

از مواردی که در انتخاب بیم دتکتور باید به آنها توجه داشته باشید، احتمال خطای دستگاه در شرایط هوایی نامساعد و هشدار کاذب در شرایط خاص مانند یخ زدگی می باشد. بهتر است پس از نصب بیم دتکتور سالم بودن آن تست شود. مثلا می توانید برای کاهش میزان نور در مسیر امواج، فیلتر قرار دهید. بهتر است برای تست میزان حساسیت، از یک تجهیز کدر استفاده کنید تا بخشی از مسیر مسدود شود. البته به این کته نیز توجه داشته باشید که اکثر بیم دتکتورها در ارتفاع نصب می شوند و برای دستیابی به آنها نیاز به استفاده از نردبان یا بالابر می باشد، در نتیجه ممکن است تست بیم دتکتور برای شما زمان بر و پرهزینه باشد.

اصطلاحات رایج بیم دتکتور

در استفاده از بیم دتکتورها اصطلاحات رایجی وجود دارد که از کاربردی ترین آنها می توان به موارد ذکر شده در جدول زیر اشاره کرد:

اصطلاحات بیم دتکتور
Beam Range فاصله بین فرستنده و گیرنده
Detector Coverage سطح پوشش دهی دتکتور
Reflector آینه بیم دتکتور
Sensitivity حساسیت بیم دتکتور نسبت به غلظت دود
Stratification لایه بندی لایه های دود

مزایای بیم دتکتور
  • سرعت عملکردی بالا
  • کاربرد در مناطق بلند و مرتفع
  • کابل کشی کمتر
  • جلوگیری از هشدار کاذب
  • سهولت تعمیر و نگهداری
  • پوشش دهی بیشتر نسبت به دتکتورهای معمولی

گارانتی بیم دتکتور

همان طور که در ابتدا نیز عنوان شد، مدت زمان ضمانت و گارانتی بیم دتکتور توسط برند و شرکت تولید کننده آن مشخص می شود. درواقع برخی از برندها فاقد گارانتی و برخی دارای 1 سال و برخی دیگر نیز دارای 2 سال گارانتی می باشند و این موضوع شامل تمام حسگر دودهای تولید شده می گردد.

قیمت بیم دتکتور

عواملی که بر قیمت بیم دتکتور تاثیر دارد شامل نوع آن، موتورایز بودن یا نبودن آن، داشتن یا نداشتن کنترل، برند، برد و نوع آن می باشند. پیشنهاد می شود برای داشتن خرید مطمئن تر با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: