قیمت :
17,200,000
تومان
قیمت :
6,500,000
تومان

کالیبراتور صدا چیست؟

کالیبراتور سطح صدا پرتابل در دسته تجهیزات کالیبراسیون قرار دارد و برای بررسی صحت عملکرد دستگاه صدا سنج یا صوت سنج از آن استفاده می شود. از این جهت برای شناسایی میزان خطا و صحت اندازه گیری صوت سنج، موج صدای منتشر شده توسط کالیبراتور شبیه سازی شده و با پارامترهای اندازه گیری شده توسط صوت سنج مقایسه می شود.

مشخصات فنی کالیبراتور صدا

در کالیبراتور صدا، فرکانس محدوده مشخصی دارد و این فرکانس بر اساس منحنی های استاندارد جهانی در نظر گرفته شده است. به کالیبراتور صدا، کالیبراتور آکوستیک (Acoustic) نیز گفته می شود. از دیگر قابلیت های کالیبراتور صدا می توان به قابلیت تنظیم حساسیت میکروفون و کالیبراسیون دیگر تجهیزات اندازه گیری صوت اشاره کرد. وظیفه اصلی کالیبراتور صدا، مقایسه سطح صدای واقعی با سطح صدا ارائه شده توسط کالیبراتور صدا می باشد که صحت سطح صدا از این طریق مورد بررسی قرا می گیرد و بدین ترتیب کالیبراتور صدا سطح صوت و فرکانس ثابتی را منتشر می کند. سطح مرجع قابل ارائه توسط کالیبراتور صدا برای تایید اندازه گیری دارای یک محدوده تحمل مشخص است و اعلام هشدار (خطا) نشان دهنده سطح فرکانسی خارج از تحمل مطلوب دستگاه صوت سنج می باشد.

کالیبراسیون متر صدا

انواع کالیبراتور صدا

کالیبراتور صدا بر مبنا انواع مختلف صوت سنج و استانداردهای ساخت، متفاوت است و بر اساس کلاس های دقت تقسیم بندی می شود. طبق استاندارد DIN EN 60942 سه کلاس دقت برا کالیبراتورهای صدا تعریف شده است که شامل کالیبراتور صدا کلاس LS ، کالیبراتور صدا کلاس 1 و کالیبراتور صدا کلاس 2 است که از این طریق می توانید بر اساس کلاس بندی صوت سنج، از کالیبراتور مختص آن استفاده نمایید. کالیبراتور صوت سنج کلاس 1 در مقایسه با کالیبراتور صوت سنج کلاس 2 دقیق تر عمل می کند و محدوده فرکانسی 1000 یا به عبارتی 1 کیلوهرتز برای کالیبراتورها در نظر گرفته شده است.

اجزا کالیبراتور صدا

کالیبراتور صدا جهت بررسی دستگاه صداسنج دارای اجزا زیر می باشد.

اجزا کالیبراتور سطح صدا

  1. نشانگر LED سطح فشار صدای خروجی 104 دسی بل
  2. نشانگر LED سطح فشار صدای خروجی 94 دسی بل (سبز رنگ)
  3. نشانگر LED سطح فشار صدای خروجی 114 دسی بل
  4. میکروفون
  5. دکمه تغییر سطح بر حسب دسی بل
  6. دکمه خاموش/ روشن
  7. نشانگر کاهش سطح باتری

نحوه استفاده از کالیبراتور صدا

به کمک کالیبراتور صدا می توانید به صورت مستقیم و سریع کنتورهای سطح صدا و سایر سیستم هایی که قابلیت اندازه گیری نویز را دارند مورد بررسی قرار دهید. انواع سنسورهای سطح صدا شامل 1، ½ و ¼ اینچ را می توانید به کمک اتصالات آداپتوری به کالیبراتور صدا متصل نمایید و از این طریق به کمک کالیبراتوری که دارای سطح مرجع ثابتی است به تست دستگاه صوت سنج بپردازید.

برای اتصال کالیبراتور صدا به دستگاه صوت سنج باید آداپتور مناسب با قطر پراب دستگاه را انتخاب نمایید و سپس آداپتور را به کالیبراتور متصل نمایید. به عنوان مثال می توانید کالیبراتور را بر روی عدد 94 دسی بل تنظیم کنید. در صورت نمایش مقدار عددی 94 بر روی نمایشگر با چرخاندن پیچ کالیبراسیون صوت سنج، عدد را به 94 دسی بل برسانید. مراحل ذکر شده را برای 114 دسی بل نیز انجام دهید. لازم به ذکر است که هر دستگاه کالیبراتور صدا برای کالیبره کردن محدوده صوتی مشخصی ساخته شده و این مثال مربوط به محدوده های 94 و 114 دسی بل و بازه فرکانسی 1 کیلو هرتز می باشد.

کالیبراتور صدا را باید ابتدا روی میکروفون صداسنج نصب کرد و در ادامه، خوانش توسط کاربر یا به صورت اتوماتیک و بر اساس اندازه گیری های صورت گرفته توسط خود دستگاه انجام می شود. به منظور اطمینان از عدم تاثیر نویز محیط بر فرایند اندازه گیری، کالیبراتور صدا دارای دیافراگم ضبط برای میکروفون است که می توانید صوت سنج را متناسب با سطح کالیبراتور تنظیم نمایید. برخی کالیبراتورها دارای چند سطح مختلف (94 دسی بل، 114 دسی بل) هستند از این رو می توانید بررسی ها را در سطوح مختلف انجام دهید.

نکات خرید دستگاه کالیبراتور صدا

در زمان خرید دستگاه کالیبراتور صدا بهتر است که با توجه به نوع نیاز کاربر موارد زیر مد نظر قرار گیرد. این عوامل تعیین کننده افزایش یا کاهش قیمت در مدل های مختلف کالیبراتور صدا هستند.

  • محدوده فرکانسی
  • نوع میکروفون قابل اتصال به کالیبراتور
  • استاندارد ساخت کالیبراتور
  • شدت صوت کلاس دقت (نوع کلاس صوت سنج)

مزایای کالیبراتور صدا
  • کاهش هزینه ها
  • بررسی سلامت و عملکرد صحیح دستگاه صوت سنج و سایر تجهیزات سنجش صدا
  • کاهش چشم گیر خطاهای احتمالی در فرایند اندازه گیری
  • نظارت و تشخیص دقت صوت سنج در زمان های قبل و بعد از فرایند اندازه گیری
  • تضمین درستی داده های اندازه گیری شده توسط دستگاه صوت سنج

کاربرد کالیبراتور صدا
  • اطمینان از عدم جابجایی مدار و عدم آسیب دیدگی غشای روی کپسول میکروفون به علت حساسیت مدارهای سطح سنج صدا در برابر تغییرات دمایی و فشار هوا و تطبیق میکروفون با شرایط محیطی مورد نظر
  • قابل استفاده برای صداسنج های میکروفون دار
  • اعمال تنظیمات و کنترل نمودن حساسیت میکروفون در دستگاه صوت سنج
  • اطمینان از دقت مقادیر قابل اندازه گیری
  • بررسی پایداری سطح صدا

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: