جک پنوماتیک چهار میل چیست؟

یکی از انواع عملگرهای خطی پنوماتیک جک های چهار میل هستند که به دلیل استفاده از چهار میله فولادی جهت بستن و محکم کردن درپوش های ابتدا و انتهای سیلندر به پروفیل استوانه ای آن، به این نام شناخته می شوند.

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع جک پنوماتیک چهار میل در انواع مختلف می باشد.

مشخصات فنی جک پنوماتیک چهار میل

جک های پنوماتیک چهار میل از یک پروفیل آلومینیومی جهت بدنه استفاده می کنند و دو درپوش آلومینیومی یا استیل نیز در ابتدا و انتهای آن به کمک میله های نصب (Tie Rod) محکم بسته می شوند. در داخل درپوش ها پورت ها و مدار ضربه گیر قرار گرفته است. در ادامه به بررسی جزئیات جک پنوماتیک چهار میل می پردازیم.

جک پنوماتیک چهار میل

نحوه عملکرد جک پنوماتیک چهار میل

سیلندر پنوماتیک چهار میل نیز مانند سایر انواع جک های پنوماتیک در انواع یک طرفه و دو طرفه ساخته می شود و تبدیل نیروی پنوماتیکی به نیروی مکانیکی و خطی از وظایف این جک ها می باشد. رایج ترین نوع عملکرد سیلندرهای پنوماتیک، سیلندرهای دو کاره هستند زیرا کنترل کامل حرکت پیستون به عهده کاربر می باشد. شکل زیر نحوه حرکت پیستون و میله پیستون را نشان می دهد که هوای فشرده وارد پورت انتهای کلاهک می شود. موقعیت منفی نشان داده شده زمانی است که شفت پیستون جمع می شود و موقعیت مثبت زمانی است که شفت پیستون کشیده می شود. هنگامی که هوای فشرده وارد پورت انتهای درپوش می شود پیستون را به جلو هل می دهد. در این حالت هوا با فشار از پورت دیگر خارج می شود. برای جمع کردن شفت پیستون، هوای فشرده وارد پورت انتهای سمت دیگر شده و روند پیشین معکوس گردیده و پیستون به موقعیت منفی باز می گردد.

نحوه عملکرد جک پنوماتیک چهار میل

در یک سیلندر پنوماتیک یک طرفه از هوای فشرده برای هدایت پیستون در یک جهت استفاده می کنند و فنر مکانیکی پیستون را در جهت مخالف حرکت می دهد. سیلندرهای یک طرفه اغلب برای کاربردهای ایمن استفاده می شوند که در آن لازم است پیستون در موقعیت معینی در صورت تلفات هوای فشرده قرار گیرد. همچنین با توجه به قرارگیری فنر در داخل سیلندر و اشغال بخش از فضای داخل سیلندر، بنابراین طول کلی سیلندرهای یک طرفه در کورس مشابه از سیلندرهای دو طرفه بیشتر می باشد و به دلیل وجود نیروی مخالف فنر، این نوع سیلندرها، نیروی خروجی ثابتی را در طول کورس ایجاد نمی کنند.

اجزا جک پنوماتیک چهار میل

پروفیل اصلی بدنه جک پنوماتیک چهار میل به صورت لوله ای و استوانه ای می باشد و سرسیلندرها یا درپوش های دو طرف از مقطعی مربعی برخوردار هستند و برای بستن این درپوش ها به بدنه لوله ای سیلندر از چهار میله ی دو سر رزوه (Tie Rod) استفاده می شود که می توانند بیرون پروفیل و قابل دیدن باشند (میل بیرون) یا داخل پروفیل جانمایی شوند (میل مخفی) جک پنوماتیک چهار میل از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در شکل زیر به تفکیک مشخص شده است.

اجزا سیلندر پنوماتیک چهار میل

  1. پیستون مگنتی: به صورت استاندار این جک های از پیستون با یک ردیف مگنت بر روی آن برخوردار هستند.
  2. لوازم آببندی: عمدتا تمامی واشر ها و لوازم آببندی این سیلندر ها از پلی اورتان یا NBR ساخته می شوند تا ضمن دوام و عمر طولانی، هزینه نگهداری و تعمیرات پایین تری داشته باشند.
  3. بدنه آلومینیومی: پروفیل بدنه از آلیاژ آلومینیوم از داخل و خارج به روش آنودایز مقاوم سازی شده تا ضمن عمر طولانی تر اصطکاک کمتری هم ایجاد نماید. در روی بدنه شیارهایی جهت نصب سنسور ایجاد شده است.
  4. واشرهای پلی اورتان: این واشرها در پایان کورس پیستون، برخوردی نرم و بی صدا را ارائه می دهند.
  5. درپوش های ابتدا و انتها: این درپوش ها از جنس آلومینیوم می باشد و معمولا سطح آنها را صاف می سازند تا کثیفی و آب در آن جمع نگردد. این کار تمیز کردن جک را تسهیل می کند.
  6. مهره های درپوش: جهت بستن میله های جانبی به درپوش های ابتدا و انتها به کار می رود و معمولا فولادی هستند.
  7. مهره شفت پیستون
  8. شفت پیستون فولادی: شفت سیلندر، ضد زنگ و از فولاد کروم کاری شده ساخته شده است.
  9. میله های جانبی: به این میله ها تای راد (TIE ROD) هم گفته می شود و اساس نامگذاری این نوع از جک های پنوماتیک هستند.
  10. ضربه گیرهای داخلی: ضربه گیرهای داخلی برای جلوگیری از برخورد سریع و محکم پیستون به بدنه سیلندر در انتهای کورس حرکت طراحی می شوند.

نحوه انتخاب جک پنوماتیک چهار میل

برای انتخاب جک های پنوماتیک چهار میل باید پس از بدست آوردن و انتخاب اندازه قطر و کورس مورد نظر، اندازه کلی سیلندر را هم مدنظر قرار دهید. یک طرفه یا دو طرف بودن، یک سر شفت یا دو سر شفت داشتن جک در مواردی و برای کاربری های خاص و نصب سنسور از سایر مواردی است که باید آنها را در هنگام تهیه جک پنوماتیک چهار میل در نظر داشت. با توجه به پرکاربرد بودن جک پنوماتیک چهار میل، تقریبا آنها را در هر برندی در این زمینه می توانید پیدا می کنید اما مهمترین و با کیفیت ترین آنها را می توان متالورک، پارکر، فستو، شاکو، ایرتک و الیت و LMC و SMC و فوروارد دانست.

کاربردهای مختلف جک پنوماتیک چهار میل

جک پنوماتیک چهار میل پر مصرف ترین و عمومی ترین نوع جک های پنوماتیک است. از این جک ها می توان در کلیه صنایع و مدارات پنوماتیک برای کشیدن، هل دادن، کوپل کردن، فیکس کردن، نصب کردن و بسیاری وظایف دیگر در صنایع مختلف از خودرو سازی و سالن مونتاژ گرفته تا صنایع غذایی و بسته بندی و حمل ونقل و حتی پرس های پنوماتیکی و کارگاهی مانند دستگاه های آپارات لاستیک در تعمیرگاه ها استفاده نمود.

مزایای جک پنوماتیک چهار میل
  • قطر بزرگتر و در نتیجه نیروی بیشتر
  • امکان تولید در کورس مد نظر
  • کاربرد گسترده تر
  • استهلاک کمتر 
  • دوام و عمر طولانی
  • امکان نصب سنسور

قیمت جک پنوماتیک چهار میل

قیمت جک پنوماتیک چهار میل بر اساس قطر سیلندر و طول کورس آن و برند متفاوت می باشد. در واقع با توجه به مقدار مواد به کار رفته جهت تولید جک پنوماتیک چهار میل قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود هر چه قطر بیشتر باشد و کورس جک هم بیشتر باشد از لوله بزرگتر یا از شفت با طول و قطر بیشتری استفاده می شود که بر قیمت آن تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. برای دریافت مشاوره فنی می توانید از کارشناسان فامکو کمک بگیرید.

faq

یک سیلندر پنوماتیک چهارمیله اتصالی، دارای میله های فولادی رزوه ای با استحکام بالا است که درپوش های انتهایی را به بدنه سیلندر نگه می دارد. این سیلندرها معمولا دارای آببندی قوی برای جلوگیری از نشت بین بدنه و درپوش های انتهایی هستند.

لوازم آببندی جک های پنوماتیک چهار میل عمدتا از نوع NBR یا لاستیک نیتریل است و تحمل درجه حرارت تا 90 درجه سانتی گراد را دارد. در موارد خاص نیز می توان با توجه به نوع کاربرد و محل نصب سیلندر، از لوازم آببندی دیگری مانند FPM نیز استفاده کرد.

سیلندرهای پنوماتیک چهار میل رایج ترین نوع جک پنوماتیک می باشد و در کلیه صنایع از جمله تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات ساختمانی برای پشتیبانی، بلند کردن و فشار دادن بارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: