سیلندر پنوماتیک چیست؟

سیلندر پنوماتیک توسط هوای فشرده کار می کند، روند کلی حرکت در جک پنوماتیک به این شکل است که هوای فشرده از پورت ورودی جک وارد شده و در پشت سیلندر جمع می شود در نهایت با فشار خود منجر به حرکت صفحه ای شده که شفت جک به آن متصل شده است می گردد.

جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک، دسته ای از عملگر های پنوماتیک هستند که به منظور جابجایی و انتقال نیرو خطی مورد استفاده قرار می گیرند. پارامتر های مهم برای انتخاب جک پنوماتیک مشخص کردن طول کورس و قطر پیستون جک است. لازم به یادآوری است که فاصله بین نقطه حرکت اولیه تا آخرین نقطه ای که میله پیستون یا شفت سیلندر طی می کند، طول کورس نام دارد و با واحد میلیمتر معین می شود. به طور معمول طول کورس برای جک های پنوماتیک متناسب با طراحی انجام شده از 1 تا 2000 میلیمتر متغیر است.

البته با توجه به نیاز بازار و جک های مورد استفاده در دستگاه ها و صنایع، عمدتا جک ها در طول کورس های استاندارد ساخته می شوند اما در صورت لزوم امکان تغییر در اندازه کورس وجود دارد. هرچه قطر پیستون بزرگتر و طول کورس آن بیشتر باشد مصرف هوای آن بیشتر شده و در نتیجه استفاده از آن توجیه ندارد. در صورتی که کورس جک زیاد باشد برای جلوگیری از خطر خمش، از میله پیستون با قطر بالاتر و یاتاقان بندی بزرگتر استفاده می شود. هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک می باشد.

جک پنوماتیک

ویدیو معرفی جک یا سیلندر پنوماتیک

انواع سیلندر پنوماتیک

جک های پنوماتیک در دسته عملگر های خطی پنوماتیک قرار می گیرند و این جک های خطی خود به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  1. سیلندر های یک کاره یا یک طرفه
  2. سیلندر های دو کاره یا دو طرفه

که در ادامه به توضیح مختصری از هر دو نوع این سیلندر ها می پردازیم.

سیلندر پنوماتیک یک طرفه

همانطور که از نام این سیلندر ها مشخص است، قادر به انجام کورس حرکتی خود از یک طرف هستند؛ به این ترتیب که هوای فشرده از یک جهت وارد شده و با ورود خود پیستون را به حرکت درمی آورد. هرگاه جریان هوای ورودی به سیلندر قطع شود، هوای داخل سیلندر به وسیله حرکت پیستون و میله پیستون به کمک فنر بازگرداننده، تخلیه شده و جک به حالت اولیه برمی گردد. معمولا طول کورس این نوع سیلندرها به علت داشتن فنر محدود بوده و تا 100 میلیمتر می باشد.

مشخصات کلی سیلندر پنوماتیک یک طرفه

مجموعه ای از مشخصات کلی که برای جک های یک طرفه پنوماتیک مطرح می شود عبارت است از:

  • مصرف هوا تنها در زمانی است که جک حرکت دارد.
  • توقف دقیق جک حتی زمانی که فشار هوا قطع باشد.
  • با توجه به محدودیت طول کورس فنر، میزان خروج سیلندر محدود است.
  • مقاومت فنر باعث کاهش ده درصدی نیروی جلو رفتن می شود.

سیلندر پنوماتیک یکطرفه

کاربرد سیلندر پنوماتیک یکطرفه

کاربرد این گروه از سیلندر ها در صنعت، بیشتر شامل فشرده سازی یا پرس قطعات، ساخت گیره های پنوماتیکی و یا جدا کردن قطعات از قالب ساخته شده است.

سیلندر پنوماتیک دوکاره یا دو طرفه

نام این سیلندر ها گویای نحوه عملکرد آنها می باشد، به این معنا که قادرند هم در رفت و هم در برگشت میله پیستون کار انجام دهند، علاوه بر مورد ذکر شده تفاوت این سیلندر ها با سیلندر های یک کاره در این است که برگشت پیستون توسط فنر بازگرداننده نیست و همان هوای فشرده حرکت بازگشت را ایجاد می کند.

در برخی موارد سیلندر دو کاره دارای شفت یا میله پیستون دو طرفه است، به این معنا که از هر دو طرف سیلندر، شفت یا میل پیستون بیرون آمده است و در نتیجه قادر است که از هر دو طرف کار را انجام دهد. نکته قابل توجه در سیلندر دو کاره یا سیلندر دو طرفه ای که میله پیستون آنها دوطرفه است، در این خواهد بود که با توجه به برابر بودن سطح دو طرف پیستون، نیروی هر دو جهت (حالت رفت و حالت برگشت جک) با هم برابر است. در جک ها و سیلندر های دو طرفه ای که با یک میله پیستون، نیروی کار رفت و برگشت با هم برابر نخواهد بود، چراکه میله پیستونی که به پیستون متصل است، بخشی از سطح تحت فشار قرار گیرنده نیروی هوای فشرده را از بین برده است. در تصویر زیر نحوه عملکرد جک پنوماتیک دو طرفه را مشاهده می کنیم.

نحوه عملکرد جک دو طرفه پنوماتیک

نحوه عملکرد این سیلندر ها به این ترتیب است که هوای فشرده از طریق مجرای ورودی جک پنوماتیک دوطرفه وارد می شود و به این ترتیب باعث حرکت پیستون و خروج میله پیستون می گردد تا زمانی که جریان هوای فشرده توسط شیر عکس شود، هوای فشرده موجود در سیلندر تخلیه می شود و همزمان هوای فشرده از مجرای موجود در روی درپوش بالایی سیلندر وارد شده و منجر به بازگشت پیستون و شفت سیلندر به حالت اولیه می شود.

مشخصات کلی سیلندر پنوماتیک دو طرفه

با توجه به اینکه جک های دو طرفه دارای دو مجرای ورودی و خروجی هستند. دارای مجموعه ای از مشخصات کلی زیر می باشند:

  • در هر دو طرف رفت و برگشت از جک استفاده می شود.
  • ساختمان بسیار ساده ای دارند.
  • با ترکیب دو عدد از این جک ها، می توانیم شفت را در چند نقطه موضعی متوقف کرد.

جک ها با توجه به کاربردی که در سیستم های پنوماتیک خواهند داشت در انواع مختلفی وجود دارند که تعدادی از آنها عبارت است از:

  1. جک پنوماتیک چهارمیل
  2. جک پنوماتیک قلمی
  3. جک پنوماتیک کامپکت (فشرده)
  4. جک پنوماتیک رادلس (بدون شفت)
  5. جک پنوماتیک کتابی

البته علاوه بر تعدد و تنوع جک پنوماتیک، لازم به ذکر است که پرکاربردترین گروه، مربوط به جک های دارای شفت و عمدتا از نوع چهارمیل و قلمی است. از جمله کاربرد های جک پنوماتیکی در صنعت می توان به مواردی همچون: جابجایی قطعات، ترمز غلطک، پرسکاری، ترمز های صنعتی و باز و بسته کردن درب ها اشاره کرد.

سیلندر پنوماتیک چهار میل

به دلیل اینکه قسمت های ابتدا و انتهای این نوع جک ها توسط 4 میله رزوه دار به بدنه سیلندر محکم می شوند به این جک ها چهار میل یا تای راد گفته می شود. این میله های نصب میتوانند بیرونی و قابل دید باشند یا در زیر پوسته بدنه سیلندر مخفی شوند.

چک پنوماتیک چهار میل

سیلندر پنوماتیک قلمی

سیلندرهای قلمی دارای بدنه ای گرد و استوانه ای می باشند به همین دلیل به جک های مدادی یا گرد هم شناخته می شوند.

جک پنوماتیک قلمی

سیلندر پنوماتیک کامپکت

سیلندر های پنوماتیکی کوچکی هستند که در بدنه آنها شیارهایی جهت قرار گرفتن سنسور تعبیه شده است. به این جک ها جک مگنت دار هم گفته می شود.

جک پنوماتیک کامپکت

سیلندر پنوماتیک رادلس

یکی دیگر از انواع جک های پنوماتیک جک های رادلس و بدون شفت هستند که پیستون در کل فضای داخل سیلندر حرکت کرده و بوسیله ی قطعه دیگری (کالسکه) که از بیرون روی پیستون قرار می گیرد می توان کاربرد مورد نظر را انجام داد.

جک پنوماتیک رادلس

سیلندر پنوماتیک کتابی

این جک ها که به جک راهنما دار نیز معروف می باشند.برای جلوگیری از چرخش شفت از دو یا سه شفت استفاده می کنند.

جک پنوماتیک کتابی

کاربرد سیلندر پنوماتیک دو طرفه

کاربرد عمده جک دو طرفه در حرکات خطی است که نیروی کم یا متوسطی را می خواهند. به عنوان مثال در صنایع پرسکاری، برش، سوراخکاری و پایین آوردن قطعات استفاده می شود.

تنظیم کورس سیلندر پنوماتیک

برای تنظیم کورس سیلندرهای پنوماتیکی از ضربه گیر استفاده می شود. تنظیم کورس جک ها به این صورت است که جلوی ضربه ناشی از حرکت میله پیستون در ابتدا و انتهای حرکت آن را گرفته و عملکردی نرم و بدون ضربه را ایجاد می کند. استفاده از سیلندرهای با ضربه گیر قابل تنظیم باعث افزایش عمر جک می شود.

ابعاد سیلندر پنوماتیک

با توجه به کاربردهای وسیع و گوناگون سیستم های پنوماتیکی، جک های پنوماتیکی نیز در ابعاد مختلف ساخته می شوند و با توجه به مقدار نیروی مورد نیاز جهت انجام کار مورد استفاده قرار می گیرند. عمدتا در جاهایی که نیروی زیاد مورد نیاز باشد اما محدودیت فضا جهت نصب داشته باشیم از جک های قلمی استفاده می کنند. جک های قلمی از قطر 8 و 10 میلیمتر تا 32 میلیمتر با طول کورس های مختلف ( معمولا ضریب 5 میلیمتر) در بازار به صورت استاندارد موجود می باشند.

جک های چهار میل از پر کاربردترین انواع جک های پنوماتیکی بوده و از قطر 32 میلیمتر تا 200 میلیمتر در مواردی که نیاز به نیروی زیاد بدون محدودیت فضای نصب باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت انجام کار با دقت بالا و در کورس های کمتر از 100 میلیمتر از جک های کامپکت استفاده می شود که از قطر 12 میلیمتر تا 100 میلیمتر ساخته می شوند.

جک های بدون شفت یا رادلس هم عمدتا برای حمل تجهیز یا قطعه ای که برای ما کار انجام می دهد استفاده می شوند و از قطر 18 میلیمتر تا 63 میلیمتر و کورس هایی تا 5 متر هم ساخته می شوند و از مهمترین مزایای آنها استفاده از کل طول جک به عنوان کورس جک می باشد.

مزایای سیلندر پنوماتیک

با توجه به اینکه سیستم های پنوماتیک با هوای فشرده کار می کنند، سیستم هایی بسیار پاک و بدون آلودگی هستند و از این جهت محبوبیت بسیاری در کارخانه هایی چون صنایع تولید دارو، صنایع غذایی و هر نوع صنعتی که حساسیت زیادی برای تمیز بودن دارند، هستند. قیمت سیلندر پنوماتیک برای بسیاری از کاربران مناسب است.

برند های سیلندر پنوماتیک قابل تامین در هایپر صنعت فامکو

هایپر صنعت فامکو، تامین کننده مجموعه ای از برند های معتبر در زمینه جک های پنوماتیک است. از بهترین برند های موجود در این زمینه ایرتک تایوان، فستو آلمان و متال ورک ایتالیا است. لازم به اشاره است که درصورت تمایل مشتریان عزیز برای خرید جک هایی با قیمت کمتر، این مجموعه قادر به تامین برند های چینی نیز می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مهدی حیدری
ارسال شده در : شنبه 14 بهمن 1402

سلام، بنده نیاز به 12 سیلندر پنوماتیک با قطر 160 میلیمتر و با کورس 300 میلیمتر دارم. آیا چنین چیزی وجود دارد؟ (که 5 بار را تحمل کند) ممنون.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 اسفند 1402

سلام جناب حیدری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

احمدرضا بادپروا
ارسال شده در : چهارشنبه 29 آذر 1402

سلام، برای بلند کردن بار به وزن 50 کیلوگرم چه پیستون مناسب است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 03 دی 1402

سلام دوست عزیز، برای انتقال به وسیله سیستم پنوماتیکی سایز 32 میلیمتر مناسب می باشد.

امیر جوادی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 16 خرداد 1402

سلام، برای پانج ورق 5 میل می خواستم ببینم چه مدل جکی به چه قدرتی برای کارم در نظر بگیرم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 18 خرداد 1402

سلام جناب جوادی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سید رضا باقرزاده
ارسال شده در : جمعه 18 فروردین 1402

با سلام خدمت مسئول محترم. ببخشید چند سوال داشتم. یک جک پنوماتیکی یک طرفه در مدت زمان یک دقیقه چند بار می تواند حرکت رفت و برگشت انجام دهد؟ چند بار (واحد فشار) می تواند فشار ایجاد کند؟ مثلا می تواند فشاری معادل 500 الی 600 بار اعمال کند در هر سیکل کاری (هر رفت و برگشت کورس)؟ آیا می تواند در هر دقیقه 1000 تا 6000 دفعه حرکت رفت و برگشت انجام دهد؟ مثل چکش پنوماتیکی؟ بنا به دلایلی جک می خواهم ولی چکش نه.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 21 فروردین 1402

سلام جناب باقرزاده عزیز، به دلیل نیاز به ارائه توضیحات کامل و طولانی برای پرسش حضرتعالی، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس گرفته و شما را به تفصیل راهنمایی می کنند.

سهرابی
ارسال شده در : چهارشنبه 30 آذر 1401

سلام و وقت بخیر. امکان داره که یک جک، باد رو خیلی سریع خارج کنه؟ حالا به هر دلیلی که باشه.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 03 دی 1401

سلام دوست عزیز، بله، شما می توانید یک تخلیه سریع روی خروجی نصب کنید تا جک سریع تخلیه شود.

ابوالفضل عسگری
ارسال شده در : یکشنبه 01 آبان 1401

سلام، خسته نباشید. جک پنوماتیک برای پرچ لنت کامیون می خواستم. لطفا بگید جک با چند کیلوگرم فشار لازمه؟ قیمت رو هم لطف کنید بگید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 02 آبان 1401

سلام جناب عسگری عزیز، معمولا برای پرچ لنت کامیون نیروی 2 الی 3 کیلونیوتن لازم است. این نیرو توسط جک قطر 63 تا 80 میلیمتر پنوماتیک با فشار 7 بار میسر می شود. همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

صدیقه ذوالفقاری
ارسال شده در : دوشنبه 03 مرداد 1401

سلام، من یک جک پنوماتیک 1 متری نو دارم. قطر شفت 8 سانتیمتر، از دو طرف شیلنگ باد وصل می شه بهش. فقط خریدمش نشد کار کنم باهاش. قیمتش چند هست؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 04 مرداد 1401

سلام، متاسفانه در زمینه قیمت محصولات دست دوم اطلاعاتی نداریم.

داود شمس
ارسال شده در : جمعه 17 دی 1400

سلام، وقت شما بخیر. من یه جک بادی می خوام برای درب مینی بوس ۱۵۰*۶۳. لطفا راهنمایی کنید. قیمت روهم بدید. تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 18 دی 1400

سلام جناب شمس عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سجاد زیبایی
ارسال شده در : چهارشنبه 16 تیر 1400

سلام، من یه جک تولید داخل گرفتم خیلی راضیم. خیلی خیلی از جنس چینی بهتره. تازه گارانتی هم داره، خودشون هم تعمیراتشو انجام می دن.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 16 تیر 1400

سلام جناب زیبایی عزیز، ممنون از نظر شما.

حسین یوسفی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 11 خرداد 1400

با سلام، جک با کورس حدود ۴ سانتی متر و فشار ۵۰۰ کیلوگرم می خوام.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 12 خرداد 1400

سلام جناب یوسفی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

امیر علی توکلی
ارسال شده در : یکشنبه 09 خرداد 1400

سلام،؛ وقت شما بخیر. جک پنوماتیک برای زیر آب و جابجایی بار در حد دویست کیلوگرم به صورت دو طرفه یا کشویی به کورس هفتاد سانتیمتر می خوام. هر بار بعد از اعمال تنظیمات قفل شده و تغییر وضعیت پیدا نکند. لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 10 خرداد 1400

سلام جناب توکلی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

غفارپور
ارسال شده در : جمعه 17 اردیبهشت 1400

سلام، جک پنوماتیک جهت دستگاه پرس جوش می خوام.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 18 اردیبهشت 1400

سلام جناب غفارپور عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مهدی اسماعیل پور مقدم
ارسال شده در : پنجشنبه 05 فروردین 1400

سلام، لطفا سیلندرهای زیر را با برند فستو، ایرتک و lmc استعلام قیمت بفرمایید سیلندر چهار گوش قطر ۵۰ کورس ۱۵۰ تعداد ۲ عدد و سیلندر چهار گوش قطر ۵۰ کورس ۲۰۰ تعداد ۲ عدد.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 07 فروردین 1400

سلام، با توجه به تعطیلات نوروزی پیش رو، درخواست حضرتعالی از روز 14 فروردین به بعد بررسی و پاسخ داده خواهد شد.