میکرو سیلندر پنوماتیک چیست؟

جک های پنوماتیکی کارتریجی در واقع یکی از کوچکترین انواع سیلندرهای یکطرفه جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک هستند. به دلیل همین کوچکی اندازه به آنها میکرو سیلندر یا جک کارتریجی گفته می شود بطوریکه بزرگترین قطر آنها 16 میلی متر و بیشترین کورس بیرون آمدن شفت سیلندر نیز 15 میلیمتر می باشد. 

این سیلندرها عمدتا برای کاربردهای سبک طراحی شده اند. جک کارتریجی پنوماتیک با بدنه رزوه ای برای نصب در فضای کوچک، به دلیل استفاده از لوازم آببندی خارجی کیفیت اتصال و عدم نشتی را تضمین می کند. بدنه این جک ها از فولاد ضد زنگ و مقاوم در برابر خورندگی به صورت بیرون رزوه و کامپکت یا فشرده و جمع وجور طراحی شده تا نصب آسانتری داشته باشند و همچنین می توانند روی دیوار یا پایه نیز نصب شوند.

جک کارتریجی پنوماتیک

مشخصات فنی جک کارتریجی پنوماتیک

جک های کارتریجی پنوماتیک با قططر سیلندر های 6، 10 و 16 تحت برندهای متنوعی به بازار عرضه شده است. فشار کاری آنها 2 تا 7 بار و دمای کاری 20- تا 80 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. جنی بدنه آنها عمدتا از فولاد ضدزنگ با روکش نیکل یا برنجی با روکش نیکل می باشد و از لوازم آببندی NBR استفاده می کنند. جدول زیر مشخصات بیشتری از این نمونه جک ها را برای ما بیان می کند.

مشخصات فنی جک کارتریجی پنوماتیک
شرح مقدار
سیال هوای فشرده
قطر سیلندر 6، 10، 16 میلیمتر
کورس سیلندر 5، 10، 15 میلیمتر
دمای کاری 20- تا 80 درجه سانتیگراد
جنس بدنه استنلس استیل-برنج با روکش کروم
سایز پورت M5
جنس آببندها NBR (لاستیک نیتریل)
نوع عملکرد یکطرفه برگشت فنر
نحوه نصب از طریق رزوه های خارجی روی بدنه
مقدار نیروی تولیدی در 6 بار
در قطر 6-10-16 میلیمتر
به ترتیب
109-42-24 نیوتن

اجزای جک کارتریجی پنوماتیک

در شکل زیر اجزای داخلی یک جک کارتریجی پنوماتیک را مشاهده میکنید که از ساختمانی ساده برخوردار است.

اجزای جک کارتریجی پنوماتیک

  1. مهره استیل
  2. بوش برنجی
  3. فنر برگشت
  4. شفت پیستون فولادی
  5. آببند NBR
  6. بدنه
  7. مهره استیل روی بدنه

نحوه انتخاب جک کارتریجی پنوماتیک

اندازه قطر پیستون و کورس آن، همچنین نوع نصب جک یا سیلندر پنوماتیکی کارتریجی از مهمترین عوامل تعیین کننده انتخاب این جک ها می باشند که در برندهای متنوع مانند پارکر، فستو، متالورک، شاکو، اگنپ، API و بسیاری دیگر تولید شده اند.

نحوه کارکرد جک کارتریجی پنوماتیک

نحوه کارکرد این جک ها به این صورت می باشد که با ورود هوای فشرده از سمت مخالف شفت جک، پیستون و شفت حرکت می کنند و با اتمام کورس، بعد از قطع شدن فشار سیال، با نیروی فنر به جای قبل باز می گردند.

 کاربرد جک کارتریجی پنوماتیک

جک های پنوماتیک کارتریجی برای قسمتهایی که نیروی کمی مورد نیاز است یا برای حرکتها و کورس های پی در پی و مداوم با سیکل زیاد طراحی و توسعه داده شده اند. البته در مورد سیکل هایی با فرکانس بالا، توصیه می شود که پیستون در مرحله بیرون آمدن میله به انتهای حرکت نرسد. از کاربردهای این جک می توان به عنوان گیره نگهدارنده یا به عنوان ضامن قطعه کار و یا سوییچ در خطوط تولید کارخانجات مختلف استفاده نمود.

 مزایا جک کارتریجی پنوماتیک
  • استفاده از فولاد ضد زنگ در ساخت قطعات
  • نصب آسان
  • تنوع نحوه نصب
  • سادگی ساختمان
  • بدنه تمام رزوه
  • طراحی ساده و جمع و جور 
  • دوام زیاد
faq

یکی از انواع جک های یک طرفه پنوماتیک جک کارتریجی است که در ابعاد کوچک و با طول کورس محدود جهت کاربری های خاص در فضای محدود و با نیروی کم تولید می شود.

این جک ها به صورت یک طرفه برگشت فنر بوده و با تبدیل انرژی هوای فشرده، نیرو تولید می کند و برگشت آن نیز به کمک نیروی فنر می باشد.

جک های کارتریجی در تمام برندها با یک استاندارد مشخص با قطر سیلندر های 6، 10 و 16 میلیمتر و با کورس 5، 10 و 15 میلی متر تولید می شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: