شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک

شیر کنترل جهت برقی چیست؟

شیر کنترل جهت برقی یا سلونوئید ولو پنوماتیک، مخصوص کنترل سیلندرها و محرک های پنوماتیکی می باشد. نوع فرمان یا تحریک این شیر به صورت الکتریکی و برقی و از طریق بوبین بوده که عمدتا با ولتاژهای 12 یا 24 ولت DC و 110 یا 220 ولت AC فعال می شوند. رایج ترین نوع این شیرها شیرهای کتابی می باشند.

مشخصات فنی شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک

شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک در انواع مدل های کتابی، شیرهای 2-2 و شیرهای ماژولار و شیرهای مکعبی طراحی می شود. نوع عملکرد این شیر پنوماتیک به تعداد پورت ها و وضعیت های شیر بستگی دارد. تعداد دهانه ها یا مسیرهای ورودی یا خروجی از شیر را پورت و تعداد حالت های خروجی ایجاد شده در اثر فرمان و به وجود آمدن ارتباط بین پورت ها توسط شیر را وضعیت شیر می گویند. شیرهای برقی کنترل جهت اغلب با پورت و وضعیت های 2-3، 2-5 و 3-5 تولید می شوند که نوع 2-5 آن با قابلیت تبدیل به نوع 2-3 از همه پر کاربردتر می باشد.

نوع فرمان شیرهای کنترل جهت برقی می تواند به صورت تک بوبین با برگشت فنر یا دو بوبین (اصطلاحا دوبل) باشد. شیرهای کنترل جهت برقی 2-3 عمدتا به صورت تک بوبین، شیرهای برقی 3-5 به صورت دوبل یا دو بوبین مورد استفاده قرار می گیرند اما شیرهای برقی 2-5 در هر دو حالت در دسترس قرار دارند که نوع تک بوبین آنها رایجتر می باشد. شیرهای کنترل جهت برقی پنوماتیک عمدتا با فشار 10 بار تولید می شوند اما در مواردی و جهت کاربری های خاص یا مناسب سازی با سیالات دیگر مانند گاز شهری و مواردی ازین دست تا 40 بار تولید شده و در دسترس قرار می گیرند.

شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک

مشخصات فنی شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک
سیال هوای فشرده
نوع فرمان برقی با یک یا دو بوبین
فشار کاری 10 تا 40 بار
دمای کاری 10- تا 60 درجه سانتی گراد
جنس بدنه برنج - آلیاژ برنج - آلیاژ آلومنیوم - فولاد
سایز پورت از ⅛ تا 3 اینچ
مکانیزم داخلی دیافراگم - سوزنی- اسپولی
نوع عملکرد پایلوتی یا ساده
ولتاژ استاندارد 12 و 24 ولت DC

اجزای شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک

اجزای شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک

  1. بوبین
  2. واشر آببندی
  3. آرمیچر یا شفت بوبین
  4. پایه پیستون
  5. بدنه آلومینیومی
  6. سوکت 
  7. اسپول
  8. پایه پیستون
  9. بوبین

نحوه عملکرد شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک

همان طور که پیشتر هم گفته شد شیرهای کنترل جهت برقی پنوماتیک توسط یک یا دو بوبین فرمان گرفته و تغییر وضعیت می دهند. هنگامی که اپراتور کلید الکتریکی فرمان را فعال می کند، سیگنال الکتریک به بوبین شیر برقی می رسد، سیم پیچ بوبین برق دار شده و با وجود قطب های مثبت و منفی مانند آهن ربای الکتریکی عمل می کند. باتوجه به عکس اجزا شیر برقی، بوبین روی شفت بوبین قرار می گیرد که به پایه پیستون متصل می باشد با برق دارد بوبین و ایجاد خاصیت آهن ربایی در آن و اثر آهن ربا بر شفت بوبین شفت نیز مانند آهن ربا عمل کرده و اسپول را به سمت خود می کشد. در نتیجه شیر از وضعیت اول به وضعیت دوم می رود.
با غیر فعال شدن کلید الکتریکی، اگر شیر برقی برگشت فنر باشد. اسپول با نیروی فنر به حالت اول بر می گردد و اگر دو بوبین باشد برای برگشت اسپول به جای خود، باید مشابه همین فعل و انفعالات در سمت مقابل تکرار شود.

نحوه انتخاب شیر کنترل جهت برقی پنوماتیک

جهت انتخاب شیرهای برقی کنترل جهت پنوماتیک باید ابتدا به وضعیت و تعداد پورتها توجه کرد، تعداد بوبینها و سایز پورتها هم جز مهمترین فاکتورهای انتخاب شیرهای برقی می باشد. انواع مختلف برندهای شیرهای کنترل جهت برقی پنوماتیک در بازار موجود بوده که از میان آنها می توان پارکر، فستو، متالورک، آسکو، کاموزی و نورگرن آمریکایی و اروپایی و شاکو، ایرتک، مایندمن، الیت و LMC از شرق آسیا را نام برد که هر یک از کیفیتی متفاوت اما قابل قبول برخوردارند.

کاربرد شیرهای کنترل جهت برقی پنوماتیک
  • کلیه دستگاه ها و خطوط اتوماسیون
  • کاربردهای کنترل جریان
  • کنترل سیالات در سیستم،
  • خاموش کردن، رهاسازی، توزیع یا مخلوط کردن مایعات
  • تعمیرگاه های خودرو
  • خطوط تولید و دستگاه های مختلف در صنایع

مزایای شیرهای کنترل جهت برقی پنوماتیک
  • مصرف برق کم
  • سادگی ساختمان
  • تعمیرات آسان
  • امکان انجام عملیات از راه دور
  • زمان پاسخگویی سریع
  • قابل نصب در مکان های دور و کنترل توسط کلیدهای برقی ساده
faq

شیر کنترل جهت برقی پنوماتیکی برای هدایت یا توقف جریان هوای فشرده در یک سیستم پنوماتیک از جریان الکتریکی به عنوان فرمان استفاده می کند و در برنامه های اتوماسیون و کنترل برای به کار انداختن ابزارها، سیلندرها و شیرهای صنعتی بزرگتر به کار می رود.

شیرهای برقی پنوماتیکی به دو نوع اصلی مستقیم و پایلوت دسته بندی می شوند. شیرهای مستقیم برای عملکرد خود نیاز به زیر فشار بودن سیال ندارند اما شیرهای پایلوت برای شروع به کار نیازمند پیش فشار اولیه حداقل 0.5 بار هستند.

شیرهای کنترل جهت برقی پنوماتیک در انواع وضعیت های 2-2، 2-3، 2-5 و 3-5 مورد استفاده قرار می گیرند که پر کاربردترین آنها شیرهای 2-5 می باشند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: