شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک

شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک چیست؟

شیر کنترل جهت مکانیکی یکی از انواع شیر کنترل جهت پنوماتیک می باشد. در این شیرها عمل تغییر وضعیت شیر به وسیله بوبین برقی یا به طور مستقیم با دست انجام نمی شود بلکه محرک یا فرمان از طریق کلیدهای دکمه ای فشاری یا قارچی یا بوسیله کلید غلطکی و یا سلکتوری انجام می شود.

مشخصات فنی شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک

همانطور که در مطالب فوق بیان شد شیرهای پنوماتیک کنترل جهت مکانیکی با سایر شیرهای کنترل جهت تفاوتی از نظر ساختمان و اجزای داخلی و پارامترهای کلی تجهیزات پنوماتیک نداشته و تنها نوع تحریک یا فرمان آنها متفاوت است این شیرها مانند سایر شیرهای پنوماتیکی در وضعیت ها و حالت های 2-3، 2-4، 2-5، 3-5 ساخته می شوند که عدد اول تعداد وضعیت ها و عدد دوم تعداد پورت های ورودی و خروجی را مشخص می کند.

مشخصات فنی شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک
سایز دهانه ورودی و خروجی ⅛، ¼، ⅜، ½
فشار کاری 10 بار
دما کاری -10 تا 70 درجه سلسیوس
جنس بدنه عمدتا آلیاژ آلومینیوم
جنس کلید فرمان پلاستیک فشرده به همراه پایه فلزی

انواع شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک

در واقع تفاوت این شیرها با سایر شیرهای کنترل جهت در نوع تحریک یا فرمان آنها می باشد و از نظر ساختمان داخلی شیر تفاوت قابل ملاحظه ای ندارند. این شیرها همانطور که ذکر شد از نظر اعمال و انتقال فرمان بر روی اسپول شیر متنوع هستند که رایج ترین آنها را به شرح زیر معرفی می کنیم.


شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک دکمه ای فشاری

نمونه ای از این مدل میکروسوئیچ در شکل بالا نشان داده شده است، به کلید فرمان دقت کنید که به صورت دکمه ای فشاری می باشد و توسط اپراتور، کلید فرمان تغییر وضعیت شیر را کنترل می کند. این کلیدها می توانند بر حسب مدار یا عملکردی که انجام می دهند به رنگ های مختلف تولید شوند و معمولا از رنگ های قرمز، آبی، زرد یا سبز استفاده می شود.

شیر کنترل جهت پنوماتیک مکانیکی دکمه ای فشاری

شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک قارچی ساده و قفل شو

نام این شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک از شکل قارچی شکل کلید آنها گرفته شده است که به دو صورت ساده و قفل شونده وجود دارند. نوع قفل شونده برای مکان های خاص یا دستگاه های حساس به کار می رود و با چرخش چند درجه ای کلید قفل آن فعال می شود.

شیر کنترل جهت پنوماتیک مکانیکی قارچی ساده و قفل شونده

شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک غلطکی

سیستم های خودکار از میکروسوئیچ های غلطکی پنوماتیک برای انجام کار به صورت مکانیکی استفاده می کنند. این نوع میکروسوئیچ با حرکت قطعات متحرک از روی غلتک‌، شیر را به کار می‌اندازد. از آنجایی که چرخ یا غلطک قادر به چرخش با قسمت متحرک است، اصطکاک کاهش می یابد، که باعث کاهش سایش و ایراد در شیر کنترل جهت غلطکی پنوماتیک و جزء اتصال می شود. شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک جهت غلطکی معمولا برای تشخیص ضربه های سیلندر پنوماتیک، بسته شدن درها، موانع یا تعیین موقعیت صحیح اجزا قبل از کارکرد دستگاه استفاده می شوند. استفاده از این نوع شیر دارای چندین مزیت به شرح زیر می باشد.

  • امکان انجام خودکار عملیات گوناگون
  • وزن سبک
  • نیاز کمتر به نیرو محرک یا فرمان دهنده

شیر کنترل جهت پنوماتیک مکانیکی غلطکی

شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک سلکتوری ساده و پایه بلند

این شیرها از کلیدهای گردان چند حالته استفاده می کنند و به همین دلیل به میکروسوئیچ های سلکتوری معروف شده اند. قسمت کلید سلکتور با بدنه پیچ و یکپارچه شده و در دو حالت ساده و پایه بلند تولید می شود. از کلید سلکتوری پایه بلند که در شکل زیر مشخص است، در مواقعی که محل قرارگیری شیر تا محل نصب کلید فاصله دارد، استفاده می گردد.

شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک سلکتوری

شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک کششی فشاری

این مدل میکروسوئیچ در بازار داخلی به دلیل شباهت به کلیدهای خودروی ژیان به دسته ژیانی معروف است در حالی که نام کاتالوگی آن کلید کششی-فشاری می باشد و تغییر وضعیت شیر با فشردن کلید و برگشت به حالت قبل با نیرو فنر و یا کشیدن کلید انجام می شود.

شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک کششی فشاری

نکات انتخاب شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک

جهت انتخاب شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک با توجه به نوع فعالیت و کارکرد دستگاه باید به نوع تحریک یا کلید فرمان، سایز پورت های ورودی و خروجی، تعداد وضعیت ها و پورت ها و دقت پاسخ به فرمان توجه داشت.

مزایای شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک
  • امکان انجام خودکار عملیات گوناگون
  • وزن سبک
  • ساده سازی مدار و نیاز کمتر به نیروی محرک
  • استهلاک کمتر قطعات
  • تعمیرات آسان
  • بالا بردن دوام و عمر سیستم

کاربرد شیر کنترل جهت مکانیکی پنوماتیک
  • خطوط اتوماسیون تولید و مونتاژ
  • ماشین سازی
  • خودروسازی
  • نساجی
  • دستگاه های بسته بندی

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: