شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی چیست؟

شیر پنوماتیک کنترل جهت سیگنالی به صورت تک سیگنال و برگشت فنر یا دو سیگنال بوده و تحریک یا فرمان پذیر بودن آن با سیگنال پنوماتیک انجام می شود. این شیر بسته به تک یا دو سیگنال بودن، یک یا دو پورت ورودی هوای فشرده دارد که عمل فرمان دادن به شیر و تحریک اسپول را انجام دهد.

مشخصات فنی شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

شیر پنوماتیک کنترل جهت سیگنالی با بدنه ای از آلیاژ آلومینیوم و یک یا دو پورت فرمان هوای فشرده از جنس پلاستیک فشرده، فشار کاری 10 بار دارند و دمای کاری بسته به سازنده متفاوت است که معمول آن بین 5- تا 60 درجه سانتی گراد می باشد. این شیر کنترل جهت پنوماتیک که با سایر شیرهای کنترل جهت از نظر ساختمان و نوع عملکرد تفاوتی ندارند، در وضعیتهای 2-3، 2-5، 3-5 در دسترس قرار دارند.

شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

مشخصات فنی شیر کنترل جهت سیگنالی پنوماتیک
سیال هوای فشرده
فشار کاری 10 بار
دمای کاری 10- تا 60+ درجه سلسیوس
جنس بدنه آلیاژ آلومینیوم
فشار سیگنال فرمان دهنده 1.5 تا 7 بار
نوع فرمان خارجی
هوای فشرده
تعداد فرمان تک یا دو سیگنال
سایز دهانه ورودی و خروجی ⅛، ¼، ⅜، ½

ساختار شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

همان طور که ذکر شد، شیر پنوماتیک کنترل جهت سیگنالی نوع فرمان توسط سیگنال هوای فشرده می باشد و با فرمان داد به شیر اسپول حرکت کرده و شیر تغییر وضعیت می دهد. با توجه به تک یا دو سیگنال بودن این شیر پنوماتیک، با فرمان گرفتن شیر از سمت مقابل اسپول به جای اول باز می گردد. شکل زیر قسمت های خارجی یک شیر 2-5 تک سیگنال را نشان می دهد.

ساختار شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

  1. سیگنال هوا
  2. پورت خروجی
  3. پورت ورودی
  4. پورت خروجی
  5. محل قرار گیری پیچ های نصب

نحوه انتخاب شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

مانند سایر شیرهای کنترل جهت برای استفاده از این شیرها باید سایز و نوع وضعیت مورد نیاز را در نظر داشت. مهم ترین برندهای سازنده این شیرها عبارتند از:

  • متالورک
  • ایرتک
  • شاکو
  • پارکر
  • نورگرن
  • الیت و غیره

نماد مداری شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

نماد مداری یک شیر 2-3 سیگنالی پنوماتیک به شکل زیر است که در سمت راست آن علامت فرمان شیر از طریق سیگنال هوا مشخص شده است.

نماد مداری شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

کاربرد شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی

از این شیرها در محیط هایی که قابلیلت انفجار یا اشتعال بر اثر عبور جریان برق را دارند مانند مخازن سوخت و جایگاه های سوخت رسانی، یا در صنایع غذایی که بهداشت محصولات اهمیت بالایی داشته باشد، استفاده می کنند.

مزایای استفاده از شیر کنترل جهت پنوماتیک سیگنالی
  • کاهش مدارات برقی و سیم کشی
  • کاهش مصرف انرژی
  • استفاده از سیال مورد استفاده جهت فرمان شیرها
  • سادگی ساختمان
  • وزن سبک
  • تعمیرات آسان
faq

این شیرها از فشار هوا برای فرمان دادن به شیر پنوماتیک جهت تغییر وضعیت استفاده می کنند. مصرف کننگان تجهیزات پنوماتیک، استفاده از این شیرها را به دلیل کاهش سیم کشی و مصرف انرژی و عدم وابستگی به نیروی محرک خارج جهت سیستم ترجیح می دهند.

مقدار فشار هوای سیگنال کنترلی فرمان در شیرهای پنوماتیکی کنترل جهت سیگنالی از 1.5 تا 7 بار متغیر می باشد.

کاهش استفاده از سیم کشی و امکان استفاده در محیط های پر خطر و عدم استفاده از سیگنال های الکتریکی جهت فرمان را می توان از مهم ترین مزایای شیرهای کنترل جهت سیگنالی به شمار آورد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: