جک پنوماتیک قلمی یا گرد

جک پنوماتیک قلمی یا گرد چیست؟

سیلندر پنوماتیک با شکل بدنه گرد یا قلمی عمدتا برای استفاده در فضاهای کوچک یا در مواقعی که نیروی مورد نیاز کمتری نسبت به سایر سیلندرها لازم است، استفاده می شود. این سیلندرها با یا بدون آهنربای داخلی و متناسب با سنسورهای تعیین موقعیت همراه هستند و دارای دو طرح یکطرفه و دو طرفه می باشند.

مشخصات فنی جک پنوماتیک قلمی

جک های قلمی پنوماتیک عمدتا از جنس آلومینیوم هستند و در قطرهای 8 الی 32 و گاهی تا 40 میلیمتر در دسترس قرار می گیرند. بدنه استوانه ای این جک پنوماتیک دارای طراحی براقی بوده و پروفیل لوله ای آن نیز از جنس استنلس استیل یا لوله آلومینیومی می باشد، همچنین درپوش های انتهایی این جک نیز از جنس آلومینیوم هستند. این نوع سیلندر، طیف گسترده ای از اندازه ها و نحوه نصب را در اختیار شما قرار می دهد، همچنین قابلیت افزوده شدن ضربه گیرهای داخلی برای کنترل حرکت تند و تیز میله پیستون نیز به آنها اضافه شده است. توجه داشته باشید که این طیف وسیع از سیلندرها سازگار با ISO 6432 طراحی شده اند.

پورت های سیلندر پنوماتیک گرد بر روی درپوش های آلومینیومی این سیلندر تعبیه شده است که هر چه سایز یا قطر جک کوچکتر باشد، قطر این پورت ها نیز کوچکتر خواهد شد و بالعکس. به طور کلی قطر رزوه این پورت ها از سایز M5 تا ¼ اینچ، بسته به سایز جک متغیر می باشد. فشار کاری این نوع از جک های پنوماتیک 10 بار و دمای کاری آنها نیز از 20- الی 80 درجه سانتیگراد، با توجه به جنس آب بندها متغیر است و طول کورس این جک ها هم از 5 تا 500 میلیمتر نسبت به قطر جک قابل تغییر می باشد.

جک پنوماتیک قلمی

مشخصات فنی جک پنوماتیک گرد یا قلمی
سیال هوای فشرده
قطر سیلندر 8 الی 40 میلیمتر
کورس سیلندر 5 الی 500 میلیمتر
دمای کاری 20- تا 80 درجه سانتیگراد
جنس بدنه آلیاژ آلومینیوم، استنلس استیل
سایز پورت M5 تا ¼ اینچ
جنس آببندها NBR (لاستیک نیتریل)
نوع عملکرد یک یا دو طرفه
نحوه نصب از طریق رزوه های خارجی روی بدنه

اجزای جک پنوماتیک قلمی یا گرد

در تصویر ارائه شده رزوه هایی که در امتداد درپوش های ابتدایی و انتهایی قرار دارند، به عنوان تکیه گاه یا محل نصب این جک ها استفاده می شوند که خود به نوعی تعیین کننده مدل های مختلف آنها هستند به عبارتی در بعضی مدل های سیلندر پنوماتیک قلمی این رزوه ها وجود دارند و در بعضی دیگر این طور نیست.

اجزای جک پنوماتیک قلمی یا گرد

  1. بدنه سیلندر: این جک ها از بدنه ای با پوشش محکم لوله آلومینیوم با سخت کاری زیاد، مقاوم در برابر تنش و خورندگی بالا و ضریب اصطکاک کم، برخوردار هستند. بدنه آلومینیومی در مقایسه با سیلندرهای استنلس استیل غیر قابل اصلاح ، دو برابر ضخیم تر است.
  2. شفت پیستون: شفت های فولادی ضد زنگ از نوع صیقلی استیل 304 یا سری آلومینیوم 76 استاندارد هستند. همه شفت ها دارای آچارخور و شیارهای کاهش تنش هستند.
  3. پیستون: پیستون از آلیاژ آلومینیوم با مقاومت بالا و داخل رزوه که روی شفت پیستون قرار می گیرد و از طریق آببندی در خلاء و ماشینکاری با کیفیت، اتصال خوب و محکمی را ایجاد می کند.
  4. درپوش ابتدا و انتهای سیلندر: از آلیاژ آلومینیوم و با مقاومت بالا ساخته شده اند. پورت های جک نیز روی این قسمت تعبیه شده است و در امتداد آنها رزوه هایی جهت نصب راحت تر سیلندر در اغلب مدل ها وجود دارد.
  5. مگنت جهت سنسور تعیین موقعیت: یک آهن ربای ضعیف و نواری در روی یکی از شیارهای پیستون قرار می گیرد تا با ارتباط با سنسور نصب شده روی بدنه جک، تعیین موقعیت پیستون امکان پذیر باشد.
  6. فنر برگشت: در مدل های یک طرفه و برگشت فنر، فنری از مفتول فولادی و برای میلیون ها چرخه حرکت طراحی شده و به کار می رود.
  7. بوش راهنمای شفت: بوش برنزی آغشته به روغن، عمر شفت سیلندر را افزایش می دهد و سطح یاتاقان غیر ساینده را فراهم می کند.
  8. لوازم آببندی پیستون: جهت کاهش اصطکاک و افزایش طول عمر سیلندر و پیستون از انواع مختلفی از واشر های آببندی استفاده می شود. آببندهایی از جنس NBR با تحمل درجه حرارت تا 95 درجه و از جنس FKM تا 205 درجه نمونه هایی برای لوازم آببندی هستند.
  9. بوش محوری: بوش های محوری از جنس برنز جهت نوع دیگری از نصب جک ها در برخی مدل ها وجود دارند.
  10. لوازم آببندی شفت پیستون: واشر آببندی و شفت ماشینکاری شده دقیق، سطح آب بندی مناسبی را فراهم می کنند و در عین حال عمل آببندی را بدون نیاز به اجزای اضافی و با تکیه بر محفظه مناسب پرس حفظ می کنند.

نحوه کارکرد جک پنوماتیک قلمی یا گرد

در جک های قلمی دو طرفه با ورود هوای فشرده از یک سمت و اعمال نیرویی که در اثر این حرکت به پیستون وارد می شود، پیستون به سمت پورت دیگری حرکت کرده و با حرکت پیستون هوای فشرده پشت پیستون، از پورت دیگر خارج می شود. در این بین با رسیدن پیستون به محل نصب سنسور ( در صورت وجود سنسور روی بدنه) آهن ربایی روی آن بر سنسور اثر کرده و مدار سنسور برقرار می شود و با سیگنالی که از سنسور صادر می گردد، موقعیت پیستون خوانده می شود.

نحوه انتخاب جک پنوماتیک قلمی یا گرد

در انتخاب جک های پنوماتیک قلمی مواردی مانند قطر جک و کورس آن از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده می باشند. ضمن این که مگنت دار یا برگشت فنر بودن جک جهت نصب سنسور نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد. جک های قلمی تقریبا توسط اکثر تولیدکنندگان تجهیزات پنوماتیکی ساخته می شوند که از معروف ترین آنها در بازار ایران می توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  • متالورک
  • فستو
  • شاکو
  • پارکر
  • ایرتک
  • الیت
  • SMC
  • LMC
  • کاموزی

کاربرد جک پنوماتیک قلمی یا گرد

قابل استفاده در دستگاه ها و ماشین آلات مختلف:

  • صنایع نساجی
  • غذایی
  • دارویی
  • بسته بندی و غیره.

مزایای جک پنوماتیک قلمی یا گرد
  • بدنه مقاوم
  • وزن سبک
  • طراحی ساده و راحتی نصب
  • عدم اشغال فضای زیاد
  • قیمت مناسب
  • جایگزینی راحت
faq

یک از انواع عملگرهای خطی پنوماتیک جک قلمی می باشد که به دلیل بدنه لوله ای شکل آن، به جک قلمی یا گرد پنوماتیک شهرت یافته و عمدتا تحت استاندارد ISO 6432 توسط برندهای مختلف تولید می شود

جک های قلمی پنوماتیک از قطر سیلندر 8 تا 40 میلی متر با طول کورس های مختلف با دقت 5 میلی متری توسط برندهای متنوع تولید می شوند.

از جمله برندهای مطرح جک های قلمی پنوماتیک قابل تهیه در بازار کشور می توان به ایرتک، فوروارد، شاکو، متال ورک، پارکر، فستو، الیت، LMC و SMC اشاره کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: