پرگولا چیست؟

پرگولا سازه ای مشبک و دارای سقف است که در محوطه، ورودی، ایوان و روف گاردن با متریالی از چوب یا فلز ساخته می شود و زیبایی محیط را دو چندان می کند، این سازه باعث ایجاد سایه روشن در فضای مورد نظر کرافرما می گردد و فضایی امن و بسیار زیبا را فراهم می سازد.

فروش انواع پرگولا

پرگولا جز لند اسکیپ های محوطه می باشد که معمولا از نظر جنس دارای مدل های مختلفی است و می توان سازه پرگولا را با فلز، چوب، ترموود یا چوب پلاست ساخت، پرگولاهایی که از ترکیب سنگ و چوب یا ترکیب فلز و چوب ساخته می شوند نیز در بازار وجود دارند و حتی در صورتی که به آنها پوشش پارچه ای اضافه شود زیبایی آنها دو چندان شده و سایه اندازی آنها نیز بیشتر می گردد، انواع پرگولا را می توان با استفاده از متریال ذکر شده ساخت.

برخی از این پرگولاها دارای سقف متحرکی می باشند که با کمک سیستم مکانیزه این سقف بازشو می گردد که به این پرگولاها، پرگولا متحرک یا پرگولا جمع شونده می گویند، از نظر ساختار این مدل پرگولاها تفاوتی زیادی با سایر آنها ندارد تنها تفاوت در مکانیزم حرکتی آنها می باشد که می توان آنها را در دسته بندی سقف های متحرک قرار داد، مثل سقف متحرک آلومینیومی که دارای پره های بازشو می باشد، همچنین می توان پرگولا را براساس جنس به صورت پرگولا وینیل ( وینیل متریالی با دوام و با پایه پلاستیک است)، پرگولا چوبی، پرگولا پی وی سی، پرگولا چوب پلاست، پرگولا ترموود، پرگولا آلومینیومی و پرگولا فلزی دسته بندی کرد.

انواع پرگولا

پرگولا دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام علاوه بر زیبایی دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشند برای مثال برخی از پرگولاها برای مناطق با شرایط جوی خاص طراحی و تولید می شود. پرگولا به شکل پرگولا مدرن، قوسی، متصل، پرگولا با سقف شیشه ای و سقف جمع شونده ارائه می شود که در ادامه به شرح مشخصات هر یک می پردازیم.

پرگولا مدرن

پرگولا مدرن دارای طراحی مینیمال، ساده، با خطوط منظم بوده و به صورت اشکال هندسه ای مستطیل و منظم است. در پرگولا مدرن از المان های تزئینی استفاده نمی شود و معمولا و رنگ های سرد یا خنثی دارد. از این مدل پرگولا برای تراس، حیاط، باغ و ویلا، ورودی ها و غیره می توان استفاده نمود و تنها تفاوت آنها با سایر پرگولاها همان خطوط منظم و سادگی آنها می باشد.

پرگولا مدرن

پرگولا قوسی

پرگولا قوسی نوعی از پرگولا است با سقفی کماندار یا قوسی که طراحی خاص و ویژه ای دارد و با تمامی متریال های چوبی، فلزی و غیره قابل اجرا می باشد تنها کافی است که این سبک پرگولا با سبک طراحی باغ یا محوطه مورد نظر شما هماهنگ باشد علاوه بر این، از این مدل پرگولا برای فضاهای نمایشگاهی هنری با توجه به طراحی خاصی که دارند استفاده می شود.

پرگولا قوسی

پرگولا متصل

در برخی از فضاها مانند تراس یا بالکن که از یک سو دارای دیوار می باشد نیاز است که پرگولا از یک سمت به دیوار متصل باشد که به این مدل پرگولا، پرگولا متصل می گویند. ترکیب متریال فلز و پارچه یا چوب و پارچه باعث می شود زیبایی این پرگولا چندین برابر شود و میزان سایه اندازی آن بیشتر گردد که خود فضایی امن و قابل سکونت را در محیطی باز و زیبا در اختیار افراد می گذارد.

پرگولا متصل

پرگولا با سقف پارچه ای

در برخی موارد برای ایجاد فضای خصوصی و امنیت بیشتر سقف این سازه را با پارچه پوشش می دهند که زیبایی بیشتری به پرگولا می بخشد و آن را در برابر شرایط جوی و اشعه آفتاب مقاوم می کند، این مدل پرگولا ممکن است از ترکیب فلز و پارچه، آلومینیوم و پارچه، چوب و پارچه و غیره ساخته شود که انتخاب متریال آن بستگی به نظر معمار یا کارفرما دارد.

پرگولا با سقف پارچه ای

پرگولا با سقف جمع شونده

پرگولا ساده سازه ای است با سقفی مشبک که امکان عبور نور را در عین شخصی سازی محوطه دارد که دید و منظر بسیار خوبی به فردی که در داخل این سازه قرار گرفته است می دهد، در برخی از فضاها مثل روف گاردن، بالکن یا تراس رستوران ها یا حتی برخی منازل، کارفرما علاقمند است در عین حال که می تواند از منظره یا نور آفتاب در ساعاتی از روز استفاده نماید، بتواند از سایه و محیط ایمن تری در ساعاتی دیگر لذت ببرد و همزمان هر دو را با یک سازه تجربه کند به همین منظور از تلفیق پرگولا با تکنولوژی سقف های متحرک یا سقف جمع شونده استفاده می شود که با توجه به دلخواه کارفرما قابلیت باز و بسته شدن را دارد.

پرگولا با سقف جمع شونده

تفاوت آلاچیق و پرگولا

پرگولا و آلاچیق دارای تفاوت هایی می باشند که اساسی ترین آنها سازه مشبک پرگولا می باشد که به همین دلیل فضایی نیمه خصوصی و بدون یک سایه اندازی کامل دارد و برای پوشش آن از گیاهان، پارچه و غیره استفاده می کنند در حالی که آلاچیق فضای پوشیده و محصورتری نسبت به پرگولا دارد همچنین معمولا برای آلاچیق از اشکال منتظم استفاده می شود در حالی که برای ساخت پرگولا از اشکال مینیمالی مثل مستطیل و مربع استفاده می گردد. پرگولا در معماری باعث ایجاد تحول طراحی منظر شده و سبکی مدرن از آلاچیق های منتظم را ارائه می دهد.

نحوه انتخاب پرگولا

اولین گزینه که به هنگام خرید پرگولا باید به آن دقت نمایید، جنس پرگولا می باشد که با توجه به شرایط آب و هوایی یا طراحی منظر انتخاب می شود مثلا یک پرگولا چوبی با نمایی گرم از چوب و گیاهان می تواند در محوطه ویلا، باغ یا ورودی آن بسیار زیبا شود، همچنین بهتر است به طرح کلی پرگولا دقت کنید برای مثال انتخاب یک پرگولا متصل برای محیطی که از یک طرف با دیوار و غیره محصور است بهترین گزینه می باشد. همچنین در مواقعی که زمان لازم برای ساخت و نصب پرگولا را ندارید می توانید پرگولا پیش ساخته خریداری نمایید.

نحوه نصب پرگولا

پس از طراحی پرگولا و مطابق طرح در کارگاه ستون ها و سازه اصلی پرگولا برش داده می شود و سپس در محل مورد نظر اقدام به نصب آن می شود، ابتدا باید ستون ها در زمین به وسیله بتن محکم شود و سپس پس از نصب ستون های اصلی سازه سقف بر روی آنها نصب شده و تیرهای سقف بر روی ستون ها محکم می گردد. در نظر داشته باشید که طراح به هنگام طراحی وزن سازه، استحکام آن و ابعاد را در نقشه ها مشخص می نماید.

کاربرد پرگولا

  • طراحی پرگولا ورودی و مسیر که با نام باغ ایرانی نیز شناخته می شود.
  • تکیه گاه برای گیاهان
  • ایجاد فضایی قابل سکونت
  • تالارها و باغ های عروسی
  • محوطه باغ و ویلا
  • محوطه ساختمان ها
  • تراس و بالکن
  • محیط های اداری
  • رستوران ها و فست فودها

مزایای پرگولا
  • ایجاد نیم سایه و بازی با نور که فضا را بسیار زیبا می کند.
  • ایجاد فضایی برای استراحت یا گذراندن وقت در محوطه باز
  • افزایش ارزش افزوده ساختمان، وجود پرگولا بر زیبایی و ارزش فضای شما می افزاید.
  • امکان ترکیب پرگولا با سیستم سقف متحرک یا پوشش پارچه ای و گیاهی نیز امکان پذیر است.
  • نصب آسان
  • افزایش زیبایی محیط

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: