کمپرسور اسکرول یا اسکرال چیست؟

کمپرسور اسکرال را به نام کمپرسور اسکرول نیز می شناسند و این کمپرسور با حرکت دورانی، گاز مبرد را متراکم می کند. ظرفیت کمپرسور اسکرال در رنج 24000 تا 380000 بی تی یو بر ساعت قرار دارد. کمپرسور نوع اسکرال را می توان در انواع سیستم های چیلر، VRF، هوا ساز و اسپلیت ایستاده بکار برد.

کمپرسور اسکرال (کمپرسور اسکرول)

مشخصات فنی کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال یا همان کمپرسور اسکرول یکی دیگر از انواع کمپرسور های تبرید و تهویه مطبوع بوده که شباهت بسیار زیادی به کمپرسور روتاری دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای کمپرسور های روتاری و پیستونی گردد. در این کمپرسور دو مارپیچ حلزونی ثابت و متحرک تعبیه شده است که با چرخش مارپیچ حلزونی متحرک در مارپیچ حلزونی ثابت، عملیات متراکم سازی گاز مبرد را انجام می دهند. انواع کمپرسور اسکرال سه فاز و تک فاز بسته به نوع مدل و برند انتخابی دارد.

اجزای کمپرسور اسکرال

اجزای کمپرسور اسکرال

  1. پمپ تخلیه روغن
  2. یاتاقان پایینی
  3. استاتور
  4. روتور
  5. یاتاقان بالایی
  6. لوله تخلیه
  7. میلنگ
  8. لوله مکش

نحوه عملکرد کمپرسور اسکرال

فرایند فشرده سازی در کمپرسور اسکرال شامل سه مرحله ساکشن (مکش)، فشرده سازی، تخلیه می گردد. در مرحله مکش ابتدا جریان گاز وارد کمپرسور می شود و با چرخش مارپیچ متحرک گازهای وارد شده در داخل مارپیچ گیر می کند. در مرحله ی بعد عملیات فشرده سازی با حرکت دورانی دوار انجام می گیرد و در مرحله آخر زمانی که گاز به مسیر آخر در مارپیچ می رسد و دمای افزایش می یابد و از طریق شیر تخلیه تعبیه شده در وسط مارپیچ ثابت بیرون می رود.

در زیر شکل کمپرسور اسکرال در حین فشرده سازی گاز مبرد را نشان داده ایم.

نحوه فشرده سازی گاز مبرد توسط کمپرسور اسکرال

عملکرد فشرده سازی گاز مبرد توسط کمپرسور اسکرال


روغن کمپرسور اسکرال

روغن کمپرسور برودتی با توجه به تاثیر چشم گیری که در روانکاری و افزایش قدرت و راندمان کمپرسورهای تبرید و تهویه از جمله کمپرسور اسکرال دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است به همین دلیل چک کردن میزان سطح و مقدار روغن و همچنین کیفیت روغن داخل کمپرسور اسکرال با استفاده از شیشه روغن نما (سایت گلاس) قرار گرفته شده بر روی بدنه کمپرسور از جمله مهم ترین موارد نگهداری از این کمپرسورها می باشد.

روغن کمپرسور اسکرال هر چند وقت یکبار به دلیل اسیدی شدن، آلوده شدن و کثیف شدن و افت فشار نیاز به تعویض دارد که این عمل نیازمند رعایت نکاتی می باشد که از جمله این نکات می توان به چک کردن میزان اسیدی بودن روغن قبلی کمپرسور با استفاده از انواع کیت تست های مختلف، انتخاب گرید و مدل دقیق روغن سازگار با کمپرسور و مقدار حجم روغن با مراجه به کاتالوگ ارائه شده توسط شرکت سازنده کمپرسور و همچنین انتخاب روغن با توجه به گاز فریون شارژ شده به کمپرسور اشاره کرد و سپس اقدام به تخلیه روغن داخل کمپرسور از محل شیر تخلیه روغن قرار گرفته شده در انتهای کارتر کمپرسور یا کج کردن کمپرسور و بعد از آن شارژ روغن به داخل کمپرسور تا نصف شیشه سایت گلاس نمود.

نکات مهم در خرید کمپرسور اسکرال

  • تعمیر کمپرسور اسکرال به دلیل هرمتیک بودن امکان پذیر نیست.
  • آسیب پذیر بودن کمپرسور در صورت عدم رعایت اصول نگهداری استاندارد.

انواع برندهای کمپرسور اسکرال

شرکت های متعددی در زمینه ساخت و ارائه کمپرسور های اسکرال در جهان فعالیت دارند. عمده استفاده از موتور کمپرسور اسکرال در کولرگازی می باشد که از معتبرترین آنها در بازار ایران موجود هستند که از معتبر ترین آن که در بازار ایران موجود هستند و دارای خدمات پس از فروش می باشد می توان به برندهای زیر اشاره کرد:

کاربرد های کمپرسور اسکرال

کاربرد عمده و اصلی کمپرسور های اسکرال در تمامی سیستم های تهویه مطبوع و سردخانه ای می باشد. اما در صنایع دیگر نیز نظیر ساخت دستگاه رطوبت گیر تبریدی (درایر)، دستگاه های آزمایشگاهی، دستگاه های برش لیزر، لوازم خانگی و خودروها، بیمارستان ها کاربرد دارد.

مزایای کمپرسور اسکرال
  • قابلیت اطمینان بالاتر به علت ساختار ساده‌ تر و قطعات کمتر
  • راندمان و بازده بالاتر و اتلاف انرژی کمتر نسبت به کمپرسور های سیلندر پیستونی به علت نداشتن شیر مکش و تخلیه و نداشتن حجم کلیرانس
  • لرزش و صدای کمتر نسبت به کمپرسور های سیلندر پیستونی به علت تخلیه دائمی و تقریبا یکنواخت گاز
  • اشغال فضای کمتر نسبت به کمپرسورهای سیلندر پیستونی
  • به دلیل عدم وجود سیلندر و پیستون و رینگ از ساییدگی و استهلاک قطعات جلوگیری می شود و روغن در هوای خروجی وجود ندارد.

قیمت کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال یکی از پرکاربرد ترین کمپرسور های موجود در انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی می باشد که با توجه به مزایا، نوع کاربرد، نوع گاز مصرفی، برند و ظرفیت، قیمت آن تغییر می کند. اما برای تعیین قیمت کمپرسور اسکرال معیار هایی مانند برند و شرکت سازنده و توان مصرفی کمپرسور مورد اهمیت می باشد. برای خرید و مشاره در خصوص کمپرسور اسکرال و انواع برند های موجود در بازار می توانید با هاپیر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

یکی از انواع کمپرسورهای سیستم های برودتی، کمپرسور اسکرال می باشد. این دسته از کمپرسور ها از دو حلزون که یکی ثابت و دیگری متحرک است تشکیل شده است و حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز مبرد بین این دو حلزون شده و فشار لازم جهت ایجاد جریان در شیر خروجی را ایجاد می کند.

از مهم ترین مزایا و ویژگی های کمپرسور اسکرال نسبت به کمپرسور سیلندر پیستونی و روتاری می توان به مواردی همچون طول عمر بالا و نگهداری آسان و داشتن پایین ترین نرخ خرابی بخاطر گشتاور استارت پایین، کمترین تعداد قطعات متحرک، مقاومت در برابر بازگشت مایع، کارکرد آرام، بدون صدا و لرزش، COP بیشتر نسبت به نوع رفت و برگشتی و همچنین قیمت پایین تر اشاره کرد.

از محبوب ترین، با کیفیت ترین و معتبر ترین برند های کمپرسور اسکرال موجود در بازار داخلی ایران می توان به برندهایی همچون کمپرسور اسکرال کوپلند، دانفوس، دایکین و کمپرسور اسکرال سانیو اشاره کرد.

از مهمترین نکاتی که به هنگام استفاده از کمپرسور اسکرال در سیستم تبرید و تهویه مطبوع باید به آن توجه نمود عبارتند از انتخاب دقیق مدل کمپرسور با توجه به ظرفیت دستگاه، شارژ به اندازه و دقیق گاز مبرد به سیستم، جلوگیری از برگشت مایع مبرد به داخل سیستم، چک کردن کیفیت و مقدار روغن با استفاده از سایت گلاس قرار گرفته شده بر روی بدنه کمپرسور و همچنین جلوگیری از وارد شدن نوسان برق به سیستم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مسعود روانشناسی
ارسال شده در : دوشنبه 13 فروردین 1403

سلام، بنده یک کولر کازوکی 30000 هزار خریدم روی کارتون زده کمپرسور تروپیکال اسکرول با گاز 410 و منتظر نمایندگی بودم تماس گرفتم گفتم مطمئن هستین کمپرسور اسکرال است گفت بله خودم قاب بالا باز کردم و اکامولاتور بالای کمپرسور بود آیا روتاری است یا جدیدا با اسکرول اکامولاتور اضافه شده؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : شنبه 18 فروردین 1403

سلام و عرض ادب، سال نو مبارک. کمپرسور روتاری هم می تواند اکوامولاتور داشته باشد.

فتح اله دشتی
ارسال شده در : چهارشنبه 18 مرداد 1402

سلام، وقت بخیر. آیا در کمپرسور اسکرال مدل zr250kce به جای گاز r407a می شه از گاز r404a استفاده کرد؟ ممنون می شم اگه راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 22 مرداد 1402

سلام جناب دشتی عزیز، خیر، این امکان وجود ندارد.

امین
ارسال شده در : جمعه 02 تیر 1402

با سلام، بنده کولر ایستاده هایسنس کمپرسور روتاری خریدم. امکان تعویض کمپرسور روتاری با کمپرسور اسکرول یا پیستونی هست؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 04 تیر 1402

سلام دوست عزیز، به دلیل نیاز به ارائه توضیحات کامل و طولانی برای پرسش حضرتعالی، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس گرفته و شما را به تفصیل راهنمایی می کنند.

پرویز مالکی
ارسال شده در : چهارشنبه 12 مرداد 1401

سلام، چه نوع کمپرسور اسکرال کوپلند تایلند (مشخصات فنی) برای استفاده در اسپلیت اینورتر 18000 نیاز داریم؟ لطفا پاسخ فرمایید. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 13 مرداد 1401

سلام جناب مالکی عزیز، حداقل ظرفیت کمپرسور اسکرال کوپلند 36000 می باشد که غیر اینوتر هستند. استفاده از کمپرسور های روتاری برای ظرفیت 18000 توصیه می شود که در حال حاضر نوع اینورتر آن در بازار موجود نمی باشد.

ناجی مقدم
ارسال شده در : جمعه 13 اسفند 1400

با سلام، کولر اجنرال موتور اسکرول ساخت چین خریدم و می گن موتور تایلندی نیست. تو بازار آیا این نوع موتور ZP خوبه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 14 اسفند 1400

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

عباس یزدانی
ارسال شده در : چهارشنبه 17 آذر 1400

سلام و عرض ادب. آیا می توان بجای گاز آمونیاک، گاز R22 به موتور اسکرال کوپلند ZR144-ZTF تزریق نمود؟ ممنونم بابت راهنمایی شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 20 آذر 1400

سلام، بله این امکان وجود دارد، اما توجه داشته باشید که برای استفاده از گاز R22، روغن کمپرسور باید از نوع مینرال باشد. اگر روغن مینرال داخل کمپرسور نباشد، این امکان وجود نخواهد داشت.

عبدالرضا ثابتی
ارسال شده در : شنبه 29 خرداد 1400

با سلام، آیا می شه کمپرسور اسکرال، جایگزین پیستونی کرد؟ برای کولر 32000 چه نوع از اسکرال مطلوب است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 30 خرداد 1400

سلام جناب ثابتی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.