کمپرسور روتاری چیست؟

کمپرسور روتاری به کمپرسور دورانی یا کمپرسور پیچ دوار نیز معروف است. کمپرسور روتاری از دو محفظه ساخته شده که یک محفظه مکش گاز را انجام می دهد و محفظه دیگر با وجود یک سیلندر و پیستون متحرک عملیات فشرده سازی را برعهده دارد.

گازهای مبرد سازگار با این کمپرسور R22، R134a و R410A است و براساس سرعت دوران، تعداد سیلندر و ظرفیت برودتی تقسیم بندی می شود. موتور کمپرسور روتاری به نسبت کمپرسورهای سیلندر پیستونی و رفت و برگشتی مصرف انرژی و برق کمتری داشته و راندمان بالاتری دارند و همچنین دارای میزان سر و صدا و لرزش کمتری نسبت به سایر کمپرسورها هستند. در کشور ایران از این دسته کمپرسورها بیشتر در مناطق شمالی، شمال غرب کشور و عمدتا مناطقی که دارای فشار هوای بالاتری هستند مورد استفاده قرار می گیرد. هایپر صنعت فامکو تامین کننده و ارائه دهنده انواع کمپرسور روتاری می باشد.

کمپرسور روتاری

مشخصات فنی کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری مانند کمپرسور های پیستونی و کمپرسور اسکرال در سیستم تبرید و تهویه مطبوع کاربرد دارد. این کمپرسورها از تیغه هایی تشکیل شده که با گردش 360 درجه ای عمل مکش و فشرده سازی گاز مبرد را انجام می دهند و گاز مبرد به داخل کمپرسور وارد شده و به سمت لوله دهش و لوله خروجی حرکت می کند. کمپرسور روتاری در انواع یخچال و فریزرهای صنعتی، انواع سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع خانگی، درایر کمپرسور باد و پمپ گرما برای ظرفیت های پایین بین 5 تا 10 تن مورد استفاده قرار می گیرد. روغن موجود در کمپرسور روتاری وظیفه روانکاری روتورهای نر و مادگی را بر عهده دارد و انتخاب روغن مناسب کمپرسور روتاری بستگی به برند، مدل و گاز مصرفی دارد.

نحوه عملکرد کمپرسور روتاری

همان طور که گفتیم کمپرسور تبرید روتاری از دو محفظه تشکیل شده است که عملیات مکش، فشرده سازی و تخلیه را انجام می دهد. این سه عملکرد شامل مراحل زیر می شود:

  • مرحله اول: ابتدا گاز در محفظه مکیده می شود و سپس با چرخش دورانی پیستون درون محفظه، سیلندر شیر ورودی باز می شود و گاز در فضای خالی ایجاد شده بین پره ها قرار می گیرد.
  • مرحله دوم: شیر ورودی بسته می شود و با چرخش پره ها دما و فشار گاز موجود افزایش می یابد و عملیات فشرده سازی انجام می شود.
  • مرحله سوم: زمانی که عملیات فشره سازی به اتمام رسید شیر تخلیه باز شده و گاز با فشار و دمای بالا به بیرون هدایت می شود. لازم به ذکر است که چرخش پیستون 360 درجه می باشد و زمانی که چرخش 360 درجه به اتمام رسید مجدد به مرحله اول بر می گردند.

نحوه عملکرد کمپرسور روتاری

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور روتاری

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور روتاری

  1. سیلندر
  2. پیستون متحرک
  3. پره
  4. میلنگ
  5. بلبرینگ اصلی
  6. بلبرینگ انتهایی
  7. آکومولاتور
  8. لوله
  9. روتور
  10. استاتور
  11. ورودی گاز
  12. خروجی گاز

پارامتر های مهم به هنگام انتخاب و خرید کمپرسور روتاری

مهم ترین مواردی که به هنگام انتخاب و خرید کمپرسور روتاری باید به آنها توجه نمود عبارتند از:

  • ظرفیت برودتی دستگاه (میزان سرمایش)
  • گاز مبرد مصرفی
  • تعداد پایه ها
  • برق مصرفی دستگاه و منبع تغذیه
  • ابعاد و اندازه کمپرسور

مزایای کمپرسور روتاری
  • ابعاد و اندازه کوچکتر نسبت به کمپرسور پیستونی و اسکرال
  • ظرفیت پایین تر نسبت به وزن
  • ایجاد سر و صدای کمتر و همچنین لرزش پایین
  • بازدهی بالاتر نسبت به کمپرسور پیستونی

نقاط ضعف کمپرسور روتاری

  • به دلیل نوع ساختار این مدل از کمپرسور حداکثر ظرفیت توان برودتی آن 18 کیلووات می باشد.
  • به دلیل تنوع در قطعات موجود، از قابلیت اطمینان پایین تری برخوردار می باشد.
  • نوع کمپرسور روتاری به گونه ای است که غیر قابل استفاده در مناطق حاره ای و شرجی می باشد.

انواع برند معتبر تولید کننده کمپرسور روتاری

از جمله معتبرترین برندهای کمپرسور روتاری موجود در بازار ایران که عمدتا در سیستم های تهویه مطبوع، سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد و عمده کاربرد این کمپرسورها در کولر گازی می باشد که با تحت عنوان کمپرسور کولر گازی یا موتور کولر گازی روتاری نیز شناخته می شود، می توان به برندهایی همچون کمپرسور روتاری پاناسونیک، کمپرسور روتاری GMCC، کمپرسور روتاری سامسونگ، کمپرسور روتاری ال جی، کمپرسور روتاری میتسوبیشی، کمپرسور روتاری هایلی اشاره کرد که در ظرفیت های مختلف بین 7000 تا 30000 بی تیو بر ساعت موجود می باشند.

قیمت کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری یکی از محبوب ترین کمپرسور های مورد استفاده در بازار است. قیمت کمپرسور روتاری به مواردی مانند برند، توان الکتریکی، ظرفیت و غیره بستگی دارد و همین امر، موجب تغییر قیمت کمپرسور های روتاری موجود در بازار شده است. برای خریدی مطمئن و آگاهی از قیمت، می توانید با کارشناسان فنی هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

در میان کمپرسورها تنها کمپرسور روتاری است که قابلیت تعمیر را دارد ولی اگر نیاز به تعویض داشته باشد الزامی در جایگزینی با همان برند نیست. فقط اگر کمپرسور روتاری جدید با پارامترهای مهم کمپرسور قبلی همخوانی داشته باشد امکان جایگزینی فراهم می باشد.

کمپرسورهای روتاری برای ساختمان های مسکونی در مناطق معتدل بسیار مناسب هستند. دلیل این امر مصرف برق کمتر و راندمان بیشتر نسبت به کمپرسورهای پیستونی و همچنین صدا و لرزش بسیار کم این کمپرسورها است، که آنها را به پرکاربردترین کمپرسورهای مصرفی در ساختمان های مسکونی مناطق معتدل تبدیل کرده است.

در صورت نیاز به تغییر مبرد باید علاوه بر مبرد، روغن کمپرسور نیز بطور کامل تخلیه شده و داخل کمپرسور با گاز R141b شستشو داده شود. سپس می توان اقدام به شارژ مجدد مبرد نمود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
احمد عبدی
ارسال شده در : شنبه 18 تیر 1401

سلام، وقت بخیر. آیا در صورت در رفتن لوله برگشت و تخلیه کامل گاز، نیاز به تزریق روغن برای کمپرسور هست؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 21 تیر 1401

سلام جناب عبدی عزیز، اگر این اتفاق 5 الی 6 مرتبه رخ داده باشد نیاز به تزریق روغن می باشد در غیر این صورت نیازی به این کار نیست. زیرا در هر بار مقدار کمی روغن از دستگاه خارج خواهد شد.

جهان
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 30 شهریور 1400

سلام، وقت بخیر. کمپرسور روتاری سامسونگ با کد UR4A085DUDJP می خوام. من مشهد هستم، تعداد می خوام با قیمت مناسب ممنون می شم. تماس بگیرین.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 30 شهریور 1400

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی حیدرپور
ارسال شده در : جمعه 11 تیر 1400

سلام، آیا کمپرسور ال جی ۱۲۰۰۰ روتاری موجود دارید؟ قیمتش چنده؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 12 تیر 1400

سلام جناب حیدرپور عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مازیار مهرافشار
ارسال شده در : جمعه 21 خرداد 1400

درود، آیا داغ بودن زیاد موتور و سرد بودن لوله خروجی کمپرسور روتاری عادی است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 22 خرداد 1400

سلام جناب مهرافشار عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

حمید
ارسال شده در : شنبه 07 فروردین 1400

سلام وقت بخیر نیاز به یک عدد موتور کولر گازی نو با مشخصه C-R221H5W و 80659345 و HZ50PH1 و OSSC دارم. اگه امکان داره برام بفرستید، هزینه هم پرداخت میکنم متشکرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 07 فروردین 1400

سلام، با توجه به تعطیلات نوروزی پیش رو، درخواست حضرتعالی از روز 14 فروردین به بعد بررسی و پاسخ داده خواهد شد.