کی لیت ساز چیست؟

در علم شیمی و مهندسی، به ترکیبی ناجورحلقه که دارای حداقل یک کاتیون فلزی یا یون هیدروژن است کی لیت می گویند. از بهترین نمونه های لیگاند در شیمی، لیگاند EDTA یعنی Ethylene Diamine Tetra Acetic Acid را می توان نام برد. در واقع کی لیت سازی فرآیندی است که طی آن یک ترکیب شیمیایی با یک یون فلزی ترکیب شده و آن را بصورت محکم نگه می‌دارد و در واقع یک کمپلکس پایدار و محلول در آب را تشکیل می دهند. کی لیت با یون های فلزی ساختار حلقه‌ای پایدارتر تشکیل می‌دهد. لیگاند های دو یا چند دندانه نیز به لیگاندی گفته می شود که بیشتر از یک قسمت از آن با فلز تشکیل کمپلکس بدهد.

یون های فلزی غیر قابل کنترل در محصول یا فرآیند شما می توانند با رسوبگذاری، تخریب شیمیایی، تغییر رنگ، عدم پایداری، متبلور شدن، صدمات ناشی از سایر مشکلات را به وجود بیاورند. در محصولات، یون های فلزی محلول باعث تشدید واکنش های شیمیایی می شوند که کاهش کیفیت و تجدید نظر مصرف کننده شده و کاهش بهره وری را در پی خواهد داشت. همچنین باعث کاهش مدت زمان نگهداری و ارزش نهایی محصول خواهد شد. این مواد شیمیایی به طور گسترده ای در تصفیه نفت و گاز طبیعی برای تثبیت آهن، حذف رسوب و به عنوان عامل تحریک استفاده شده است و واکنش های کاتالیزوری نامطلوب فلز را با تشکیل کمپلکس با یون های فلزی مهار کنند. ساختار حاصله یون فلز را غیر فعال کرده و مانع از واکنش آن با سایر اجزای سیستم می شود. یون های فلزی به طور طبیعی در تصفیه آب و اغلب در حین پردازش معرفی می شوند.

از آن جا که مقدار نمک محلول آهن، مس، منگنز، کلسیم و فلزات دیگر به طور طبیعی در بسیاری از موارد رخ می دهد، پتانسیل پوسته پوسته شدن و واکنش های نامطلوب فلز کاتالیز شده گسترده است. با این شرح که رسوبات تشکیل شده در اثر نمک های فلزی، می توانند برای سیستم های صنعتی مختلف همچون بویلرها، سیستم های چرخشی آب، مبردها، برج های خنک کننده، تبادل کننده های گرمایی و غیره اثرگذاری نامطلوبی را داشته باشند که موجب کاهش راندمان و عملکرد آنها شود. بنابراین عوامل کیلیت سازی با تشکیل کمپلکس با این یون های فلزی، درنهایت موجب حل شدن رسوبات و همچنین جلوگیری از تشکیل مجدد رسوب در سیستم های صنعتی و بهبود روند آنها می شوند.

کاتالوگ معرفی مواد شیمیایی فامکو

فروش کیلیت ساز

عوامل کی لیت ساز یا جدا کننده دارای یک مرکز حلقه مانند هستند که حداقل دو پیوند با یون فلزی برقرار کرده و اجازه می دهد که آن را دفع نماید.

برنامه های کاربردی استفاده از یون های فلزی

  • کشاورزی
  • محصولات تمیز کننده و مواد شوینده
  • غذا و نوشیدنی
  • فلزکاری
  • برنامه های نفتی
  • محصولات مراقبت شخصی
  • داروها
  • پلیمریزاسیون
  • کاغذ و خمیر کاغذ
  • حذف رسوب و پیش گیری از تشکیل مجدد
  • حذف مقیاس و پیش گیری
  • منسوجات و پارچه
  • تصفیه آب

مواد غذایی

عامل های کی لیت ساز در محصولات غذایی و آشامیدنی از آسيب پذيري در برابر فساد و رنگ زدايی جلوگیری می کنند. به این صورت که این یونهای فلزی باعث تخریب اکسیداتیو چربی ها و روغن ها می شوند. محصولات امولسیونی بسیار حساس هستند.

مواد پاک کننده

عملکرد محصولات تمیز کننده و شستشو دهنده می تواند توسط یون های فلزی در آب سخت بی اثر باشد. همچنین کیلیت سازها اثرات یون های فلزی که اغلب ناشی از فرمولاسیون محصولات تمیز کننده، پاک کننده ها و مواد شوینده همچون صابون ها هستند و شامل مواردی همچون پرکربنات ها و پربورات ها و هیدروژن پراکسید می شوند را نیز خنثی می کنند. یکی از عمده ترین چالش ها، تولید فرمولاسیونی است که ریز ساختار پاک کننده خوب و قوی وقتی که از آب سخت استفاده می شود، را فراهم می کند. یونهای فلزی همچنین می توانند مدت زمان نگهداری و اختلال در مواد پاک کننده مایع و مواد شوینده را کاهش دهند و همچنین عملکرد مولکولی را مهار کنند.

در پردازش خمیر و کاغذ، یون های فلزی باعث کاهش راندمان سفید شدن و ایجاد تغییر در روشنایی می شوند:

از عوامل کیلیت ساز برای حذف فلزات سنگین که به طور طبیعی در الیاف چوب و پردازش آب هستند، در کارخانه های کاغذ و خمیر کاغذ برای تولید کاغذ های روشن تر و سفید تر استفاده می کنند. یون های فلزی غیر قابل کنترل باعث کاهش اثر هیدروژن سولفات و سفید کننده های پراکسید هیدروژن می شوند که این مواد برای روشن شدن خمیر کاغذ استفاده می شوند.

علت پوسته پوسته شدن یون های فلزی و حضور لجن در سیستم های آب:

هر چند آب به عنوان یک محیط پردازش یا تبادل گرما استفاده می شود، واکنش های یون های فلزی می تواند مشکلات را ایجاد کند. اثرگذاری نامطلوب بر بویلرها، مبدل های حرارتی، پردازش تجهیزات و اوپراتورها جزئی از این مثال ها هستند. پوسته پوسته شدن سطح داخلی تجهیزات یکی از عمده ترین مشکلات است. پوسته پوسته شدن می تواند تبادل گرما و افزایش کارایی تجهیزات را کاهش دهد.

عوامل کی لیت ساز یک راه حل موثر و مقرون به صرفه برای حل مشکلات یون های فلزی می باشد:

عوامل کی لیت ساز (اغلب به عنوان عوامل جداکننده) می تواند واکنش های نامطلوب کاتالیزوری فلز را با تشکیل کمپلکس با یون های فلزی مهار کنند. ساختار حاصله به عنوان کی لیت، یون فلز را غیر فعال کرده و مانع از واکنش آن با سایر اجزای سیستم می شود.

از انواع مختلف عوامل کنترل کننده یون فلزی که امروزه استفاده می کنند می توان به عوامل کولینک اشاره کرد که یکی از پایدارترین کمپلکس های یونی فلزات را تولید می کنند و به طور کلی موثرترین کنترل کننده های یون های فلزی را فراهم می کنند.

دو نوع مواد شیمیایی مختلف امروزه بیشتر در حال استفاده هستند: یکی اسید پلی کربوکسیلیک (شامل اسیدهای پلی آمینو پلی کربوکسیلیک) و دیگری فسفونات ها.

نقش عوامل کیلیت ساز در کودها

ترکیبات کلاته کننده فلزی اجزای متداول کودها برای تامین ریز مغذی ها هستند. ریز مغذی ها از جمله عناصر منگنز، آهن، مس و روی را می توان نام برد که برای سلامتی و بهبود محصولات زراعی و گیاهان موثر هستند. در صورت نبودن عوامل کیلیت ساز، نمک های فسفاته که در اغلب گیاهان وجود دارد می تواند این یون های فلزی را به جامدات نامحلول یا رسوبات تبدیل کند که هیچ ارزش غذایی برای گیاهان ندارد.

عوامل کیلیت ساز در طبیعت

عوامل طبیعی همچون بیومولکول ها، از قابلیت انحلال کاتیون های فلزی خاص برخوردار هستند. برای مثال پروتئین ها، پلی ساکاریدها و اسیدهای پلی نوکلئیک به عنوان لیگاندهای پلی دندانه ای عالی برای بسیاری از یون های فلزی هستند. همچنین ترکیبات آلی نیز به عنوان شلاتور یا کیلیت سازهای معمولی وجود دارند که عبارتند از: اسیدهای آمینه گلوتامیک اسید، هیستیدین، دی اسیدهای آلی همچون مالات، پلی پپتیدهایی همچون فیتوکلاتین.

مزایای منحصر به فرد عامل های کی لیت ساز
  • عملکرد قابل پیش بینی
  • پایداری حرارتی بالا
  • پایداری شیمیایی
  • پایداری pH
  • مقاومت در برابر تجزیه باکتری

مواد کی لیت ساز

بخار در محصولات مایع می تواند باعث تجدید نظر مصرف کننده، کاهش مدت زمان نگهداری و ارزش نهایی محصول بشود. همانطور که در بطری سمت راست نشان داده شده مقدار کمی از مشکلات توسط عوامل کی لیت ساز با تشکیل کمپلکس یون های فلزات جلوگیری می شود.

عوامل کی لیت ساز

هر زمان که آب به عنوان یک انتقال گرما یا محیط پردازش مورد استفاده قرار گیرد، نمکها می توانند به صورت رسوب نمایان شوند. عوامل شیمیایی کیلیت ساز برای حذف کلسیم، منیزیم و دیگر انواع رسوب زا و همچنین برای جلوگیری از تشکیل رسوب استفاده می شود.

چگونگی کنترل عوامل شیمیایی با بعضی مشکلات یون های فلزی:

فلزات محلول در سیستم های آبی به عنوان یون های بار مثبت وجود دارند. هر یک از این یون ها دارای تعداد ثابت از سایت های واکنشی است. اکثر یون های فلزی دارای 4 یا 6 سایت واکنش پذیر هستند. EDTA و DTPA و HEDTA بترتیب 6 و 8 و 6 سایت کمپلکس را تشکیل می دهند که یک مولکول را قادر می کند تا با تمام مراکز واکنش دهنده یون فلز ارتباط برقرار کند.

انواع مواد کیلیت ساز

  • آمینوکربوکسیلیک اسیدها
  • اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA)
  • سایر محصولات این مواد شیمیایی با عامل کی لیت ساز پایه EDTA در اتیل دی امونیوم و تترامونیوم همچنین نیتروژن و اسید وجود دارد.
  • دی اتیلن تری آمین پنتا استیک اسید DTPA
  • هیدروکسی اتیل ( اتیلن دی امین تری استیک اسید) HEDTA

عوامل مؤثر در غلظت های کم که به کاهش هزینه های عملیاتی و مادی کمک کنند:

از آنجا که آنها بسیار کارآمد هستند، عوامل کی لیت ساز اغلب می توانند حفاظت شما را در غلظت های بسیار پایین تر از اسید سیتریک، فسفات ها و یا دیگر یون های فلزی رقابتی کنترل کنند.

گرما باعث سازگاری عوامل با اکثر سیستم ها و فرآیندهای آبی می شود:

کمپلکس هایی که توسط بسیاری از انواع دیگر مواد شیمیایی تشکیل شده اند، می توانند در طول فرآیند پردازش و ذخیره سازی محصولات شکسته شوند. آزاد شدن یون های فلزی باعث واکنش های نامطلوب می شود. همچنین مولکول های فسفات در طولانی مدت تمایل به هیدرولیز شدن و شکستن دارند. در سیستم های آب که دما بالا است، عامل های شیمیایی پایدار و فراتر از 204 درجه سانتیگراد هستند.

علاوه بر این بسیاری از عوامل کی لیت در محدوده pH محدود هستند.

پایداری بالاتر به معنی حفاظت قابل اطمینان برای محصول یا فرآیند شما است:

اندازه گیری عوامل کنترل کننده ی یون فلز، پایداری ثابت تعادل تشکیل کمپلکس با یون فلزی نشان دهنده بالاترین ثابت تعادل و قویتر شدن کمپلکس و کنترل یون های فلزی می باشد. کمپلکس EDTA پایدارترین مجموعه را تشکیل می دهد که باعث حفاظت بهتر محصول یا فرآیند می شود. همچنین شکل زیر نشان دهنده EDTA است که می تواند تا 6 مکان غیر فعال را روی فلز متوقف کند. در واقع به طور خلاصه تر ادتا یک لیگاند 6 دندانه ای می باشد زیرا با یون فلز مرکزی 6 پیوند برقرار می کند.

ساختار کیلیت ساز

EDTA پایه عوامل کی لیت ساز است و انواع مختلف کی لیت ها بر این پایه به شرح زیر هستند:

  • تترا سدیم اتیلن دی آمین تترا استات
  • تترا سدیم اتیلن دی آمین تترا هیدرات
  • دی آمونیوم اتیلن دی آمین تترا استات
  • دی سدیم اتیلن دی آمین تترا استات تترا هیدرات
  • اتیلن دی آمین تترا استیک اسید
  • دی سدیم اتیلن دی آمین تترا استات دی هیدرات
  • کلسیم دی سدیم اتیلن دی آمین تترا استات دی هیدرات

در تولید نساجی از عوامل کیلیت ساز برای بهبود عملکرد سفید کننده پراکسید هیدروژن و پایداری سایه رنگ استفاده می شود. همچنین عوامل کلاته کننده یا کیلیت سازها در حوضچه های رنگ و به منظور حذف یون های کلسیم و منیزیم که مانع از نفوذ رنگ به درون فیبرهای نخ هستند، استفاده می شوند.

انتخاب صحیح عوامل کی لیت ساز

روش سه مرحله ای که در زیر بحث شده است، یک تکنیک سریع و مفید برای تعیین عوامل کی لیت ساز و کنترل یون های فلزی چند ظرفیتی می باشد. همچنین در ارزیابی که می تواند به آن تبدیل شود مفید است.

با این حال که فرآیند اولیه اقتصادی است اما شما باید در انتخاب یک عامل شیمیایی داوطلب یا اولیه در تامین ملزومات شیمیایی برای استفاده تجاری با مشاور علمی مشورت داشته باشید.

روش سه مرحله ای

برای استفاده از این روش ابتدا تعیین عوامل زیر لازم است:

  • مشکل یون های فلزی یا یون ها
  • وجود دیگر یون های فلز
  • pH محلول
  • غلظت یون های فلزی
  • ثابت پایداری یا تعادل: این فاکتور نشان دهنده قدرت پیوند ایجاد شده بین یون فلزی و عامل کیلیت ساز می باشد. هر چه این فاکتور بالاتر باشد، بیانگر احتمال تشکیل کمپلکس می باشد.

نمودار کنترل یون های فلزی

نمودار کنترل یون های فلزی

کی لیت های فلزی

سری انتخابی کیلیت های فلزی

انواع استفاده از روش های سه مرحله ای:

یون های کلسیم و مس که شناسایی شده اند، باید کی لیت ساز شوند. حجم مورد نیاز برای یک فرآیند بستگی به حجم سیستم دارد.

چرا عوامل کی لیت ساز اولین انتخاب برای کنترل یون های فلزی است؟
  • حفاظت قابل اطمینان برای کیفیت، مدت زمان نگهداری و ارزش محصولات خود را فراهم کنید.
  • بهبود کارایی پردازش
  • کاهش رسوبات تشکیل شده
  • تاثیر مقادیر غیر معدنی
  • بهبود عملکرد سفید کننده
  • جلوگیری از واکنش فلزات یا فرآیند با محصول شما
  • بهبود عملکرد محصول در آب سخت
  • نرم کردن آب فرآیند
  • نگهداری یون های فلزی در محلول
  • ایجاد فرمول های پایدارتر نسبت به سایر عوامل کنترل کننده یون فلزی
  • پایداری حرارتی منحصر به فرد، نور و پایداری pH
  • اثر غلظت های پایین درکمک به کاهش هزینه های مواد تشکیل دهنده

لیست قیمت مواد کی لیت ساز

با عرض پوزش کلیه قیمت ها در حال بروزرسانی می باشد، لطفا جهت استعلام قیمت خرید با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

faq

در علم شیمی و مهندسی، به ترکیبی ناجور حلقه که دارای حداقل یک کاتیون فلزی یا یون هیدروژن است مواد کی لیت گفته می شود.

این مواد شامل ادتا دو سدیم و چهار سدیم، دی اتیلن تری آمین پنتا استیک اسید DTPA، هیدروکسی اتیل ( اتیلن دی امین تری استیک اسید) HEDTA و غیره هستند.

این مواد در کشاورزی، محصولات تمیز کننده و مواد شوینده، غذا و نوشیدنی، تصفیه آب، کاغذ و خمیر کاغذ، محصولات مراقبت شخصی، داروسازی، فلزکاری و غیره کاربرد دارند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد کیانی
ارسال شده در : چهارشنبه 08 تیر 1401

سلام، کیلیت ساز EDDS (اتیلن دی آمین دی سوکسینیک اسید) ندارید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 09 تیر 1401

سلام جناب کیانی عزیز، ماده مد نظر شما در حال حاضر ارائه نمی شود.

کیمیا صنعت خیاو
ارسال شده در : جمعه 13 فروردین 1400

سلام، خیلی خوشحالم شما رو پیدا کردم لطفا سریعا جواب بفرمایین. یه کیلیت آهن می‌خوام که مثل edta مایع نباشه و خودش یا ترکیبش با آهن جامد پودری باشه. مرسی فوری نیاز دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 14 فروردین 1400

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.