پنل تکرار کننده اعلام حریق

پنل یا دستگاه تکرار کننده سیستم اعلام حریق (Repeater) چیست؟

پنل تکرار کننده به صفحه نمایشی اطلاق می شود که عملیات تکرار هشدار حریق را انجام می دهد.

بروشور راهنمای تجهیزات آتش نشانی

پنل یا دستگاه تکرار کننده سیستم اعلام حریق (Repeater)

انواع پنل تکرار کننده سیستم اعلام حریق

پنل تکرار کننده به طور معمول در سه نوع اصلی قرار می گیرد:

  • پنل تکرار کننده فعال (Active): این نوع تکرار کننده ها علاوه بر نمایش وضعیت کامل کنترل پنل مرکزی، تا حدودی نقش کنترلی نیز دارند.

پنل تکرار کننده فعال (Active) اعلام حریق

  • پنل تکرار کننده منفعل (Passive): این دسته از تکرار کننده ها نشان دهنده برخی وقایع موجود در صفحه کنترل اصلی هستند اما هیچ کنترلی بر سیستم ندارند. لازم به ذکر است پنل تکرار کننده فعال و منفعل از نظر ظاهری تفاوت چندانی ندارند.
  • پنل تکرار کننده مقلد (MIMIC): دسته آخر تکرار کننده ها به طور معمول به صورت نقشه ای چاپی از ساختمان هستند که جهت شناسایی بهتر مناطق و زون ها در هنگام عملیات اعلام حریق استفاده می شوند. از پنل های تکرار کننده مقلد، اغلب آتش نشان ها و نیروهای امدادی جهت کمک رسانی استفاده می کنند.

پنل تکرار کننده مقلد (MIMIC) اعلام حریق

نحوه عملکرد پنل تکرار کننده سیستم اعلام حریق

هنگامی که پنل مرکزی، سیگنال وقوع حریق را دریافت کرد عملیات اعلام حریق را آغاز می کند و زنگ هشدار را به صدا در می آورد و به مرکز تکرار کننده، سیگنال وقوع حریق را ارسال می کند. پس از آن ریپیتر نیز زون خطر را شناسایی و افراد را مطلع می کند. از آنجایی که تابلو کنترل عموما در ورودی ساختمان نصب می شود، در معرض آسیب و خرابی می باشد. در نتیجه وجود یک پنل تکرار کننده بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد پنل تکرار کننده اعلام حریق
  • اگر صفحه کنترل اصلی در محل مناسبی قرار گرفته باشد، سیستم اعلام حریق به تجهیزات کمکی مثل پنل تکرار کننده نیاز ندارد. اما در مکان های حساس و بزرگ، بهتر است برای اطمینان بیشتر از دستگاه پنل تکرار کننده (ریپیتر) استفاده شود.
  • اگر یک ساختمان دارای یک مرکز امنیتی سرنشین دار (مانند اتاق حراست یا نگهبانی) باشد، بهتر است در آن مرکز از پنل های تکرار کننده استفاده شود تا همه پرسنل در صورت آتش سوزی مطلع شوند.
  • جهت رفع فاصله زیاد آتش نشان ها از پنل اصلی سیستم اعلام حریق، هنگام آتش سوزی
  • جهت کسب اطلاعات در بیش از یک نقطه ساختمان
  • در مواردی که محل های محافظت شده جداگانه اما دارای ورودی مشترک باشند، تهیه تابلوهای تکرار کننده اضافی در مناطق مشترک لازم است.
  • پنل های تکرار کننده سیستم تشخیص حریق، راه حلی مناسب برای فضاهای عمومی مانند هتل ها، لابی ها یا رستوران ها است. زیرا در این مناطق ممکن است پنل اصلی در یک منطقه شلوغ نصب شود و این امر موجب آسیب احتمالی به پنل می شود. در نتیجه نصب پنل تکرار کننده جهت حفاظت بیشتر، لازم است.

مزیت استفاده از پنل تکرار کننده سیستم اعلام حریق

با قرار دادن صفحه کنترل در یک مکان امن و استفاده از یک پنل تکرار کننده در قسمت ورودی، یکپارچگی سیستم اعلام حریق در سطح بسیار خوبی حفظ می شود و هزینه های آینده برای ترمیم آسیب احتمالی، کمتر است.

ویژگی های پنل تکرار کننده سیستم اعلام حریق

تکرار کننده ها جز بهترین تجهیزات جهت ارتقا امنیت سیستم های اعلام حریق می باشند. برخی اوقات یا در بعضی محل ها به دلیل حساسیت بالا، بهتر و گاهی لازم است در سیستم اعلام حریق، پنل تکرار کننده اعلام حریق نیز وجود داشته باشد. این پنل معمولا با فاصله از پنل مرکزی نصب می شود و حتی ممکن است در اتاق یا سالنی دیگر (محیطی جدا از محیط کنترل پنل) قرار داده شود. نحوه اتصال این دو دستگاه از طریق ترمینال های موجود در برد پنل مرکزی صورت می گیرد. البته لازم به ذکر است برخی از دستگاه های پنل مرکزی قابلیت اتصال به پنل تکرار کننده را ندارند. این دستگاه ها دارای LED هستند. پنل تکرار کننده درحالت عادی در حالت آماده باش است و پس از وقوع حریق و فعال شدن پنل مرکزی سیستم اعلام حریق، پنل تکرار کننده نیز فعال می شود. از ویژگی های پنل تکرار کننده اعلام حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعلام خطر از طریق صفحه نمایش
  • ثبت رویدادها در حافظه خود
  • توان پشتیبانی از چند پنل مختلف
  • امکان استفاده در زبان های مختلف
  • امکان استفاده در فواصل مختلف از پنل مرکزی
  • سازگار با پنل های تک زون و چند زون
  • نصب بسیار راحت
  • ولتاژ کاری دستگاه های مختلف بر حسب برند متفاوت است اما در تمام برندها ولتاژ بین 12 تا 48 ولت است. معمولا پنل های تکرار کننده به منبع تغذیه 24 ولت DC نیاز دارند. این تغذیه می تواند یا از طریق صفحه کنترل اصلی یا از طریق منبع دیگری تامین شود. اگر تغذیه از منبع دیگری غیر از پنل اصلی تامین شود، منبع تغذیه باید شامل امکانات نظارت بر خطا باشد که می تواند در مورد وجود مشکل در منبع تغذیه هشدار دهد.
  • میزان جریان عبوری از آن در حالت عادی حدودا 12 و در حالت کار به طور معمول 60 میلی آمپر است.
  • بعضی از ریپیترها متناسب با فضای درون ساختمان و برخی متناسب با فضای داخل ساختمان هستند.
  • پنل تکرار کننده اعلام حریق علاوه بر اعلام حریق، ممکن است خطای موجود در سیستم را نیز اعلام کند.
  • برخی از پنل های تکرار کننده سیستم اعلام حریق امکان گزارش حالت های مختلف سیستم را دارند از قبیل قطعی یا موارد دیگر

برندهای پنل تکرار کننده سیستم اعلام حریق

پنل تکرار کننده یا دستگاه ریپیتر سیستم اعلام حریق در برندهای محدودی در بازار ایران موجود است که از میان آنها می توان به ریپیتر سیتک، ریپیتر زتا و ریپیتر فایر گارد در دو مدل متعارف 8 و 62 زون و مدل آدرس پذیر، اشاره کرد.

قیمت پنل تکرار کننده سیستم اعلام حریق

با توجه به ویژگی های ذکر شده برای پنل تکرار کننده، هر کدام از آن ها دارای قیمت های مختلفی هستند. قطعا پنل تکرار کننده فعال، قیمت بالاتری نسبت به پنل تکرار کننده منفعل و مقلد دارد. لازم به ذکر است در اکثر مناطق در کشور ما کارفرما به دلیل جامع بودن دستگاه تکرار کننده فعال، آن را خریداری و نصب می کند و دو نوع دیگر دستگاه تکرار کننده زیاد شناخته شده و کاربردی نیستند.

faq

پنل تکرار کننده یا ریپیتر، دستگاه یا صفحه نمایشی است که در صورت وقوع حریق از دستگاه مرکزی اعلام حریق فرمان می گیرد و با عملیات تکرار اعلام هشدار، خطر را به اطلاع سایر افراد موجود در ساختمان می رساند.

پنل تکرار کننده اعلام حریق شامل 3 نوع پنل با کاربردهای متفاوت می باشد. نوع اول پنل تکرار کننده اکتیو نام دارد که هم نقش اطلاع دهنده و هم نقش کنترلی دارد، نوع دوم پنل تکرار کننده منفعل یا Passive می باشد که فقط نقش اطلاع دهنده دارد و نوع سوم که به عنوان نقشه گرافیکی عمل می کند مقلد یا MIMIC نامیده شده است.

بهتر است در مکان های حساس و بزرگ، اتاق حراست یا نگهبانی و در مواردی که محل های محافظت شده جدا هستند اما ورودی مشترک دارند جهت اطمینان بیشتر، از دستگاه پنل تکرار کننده اعلام حریق (ریپیتر) استفاده شود.

هنگامی که پنل مرکزی، سیگنال وقوع حریق را دریافت کرد عملیات اعلام حریق آغاز می شود و زنگ هشدار به صدا در می آید و به مرکز تکرار کننده، سیگنال وقوع حریق ارسال می شود. پس از آن ریپیتر نیز زون خطر را شناسایی و افراد را مطلع می کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: