پمپ تصفیه آب استخر چیست؟

هایپر صنعت فامکو، گسترده ترین مجموعه پمپ های استخر را به شما مشتریان عزیزان عرضه کرده و اطمینان می دهد پمپ مناسب استخر خود را خواهید داشت. از پمپ های کوچک استاندارد صنعت گرفته تا پمپ های با سرعت متغیر که همه عملکرد قدرتمند و قابل اطمینان را ارائه می دهند.

پمپ استخری در واقع از نوع پمپ های سیرکولاتور می باشد و برای گردش و تصفیه آب استخر مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ ها دارای هد پایین و دبی بالا نسبت به پمپ های آب خانگی در توان برابر می باشند. هد پمپ های استخری برای غلبه بر افت فشار ناشی از تجهیزاتی است که بر سر راه لوله کشی آب استخر قرار دارند؛ تجهیزاتی از قبیل فیلترهای تصفیه آب استخر (فیلتر کارتریجی، فیلتر شنی، فیلتر دیاتومه ای)، مبدل های حرارتی سیستم گرمکن آب استخر یا جکوزی و همچنین کلرزن ها. همچنین باید به این نکته توجه داشت که عبور آب از لوله ها به خودی خود باعث افت فشار آب می شود و جبران مجموع این افت فشارها بر عهده پمپ استخر می باشد.

پمپ استخر

در گذشته که پمپ استخری با ظاهر کنونی تولید نشده بود برای گردش و تصفیه آب استخر ها از پمپ های سانتریفیوژ خانگی با دبی بالا استفاده می کردند، به این صورت که قبل از قسمت ورودی یا مکش پمپ یک صافی یا استرینر جدا گانه نصب می شد تا هرگونه ناخالصی و مواد جامد درون آب استخر را در خود جمع کند. اما در پمپ های استخر امروزی استرینر و پمپ به صورت یکپارچه هستند و به عبارت دیگر استرینر با پمپ کوپله مستقیم می باشد، که در این نوع طراحی عملکرد پمپ با کیفیت تر و دارای استاندارد بالاتری می باشد.

مشخصات فنی پمپ تصفیه آب استخری

اصطلاح پمپ استخر برای توصیف کل واحد پمپ استفاده می شود که متشکل از موتور الکتریکی، پروانه و دیفیوزر (که در واقع آب استخر را حرکت می دهد.) و استرینر و محفظه ای که در آن جای می گیرد، می باشد. پمپ استخر از نیروی گریز از مرکز برای تحت فشار قرار دادن آب استخر استفاده می کند و بیشتر به فشار اتمسفر برای انتقال آب از استخر به پمپ متکی است. پمپ استخرهایی که روی سطح زمین قرار دارند، با نیروی گرانش کار می کنند و باید پایین تر از سطح آب استخر نصب شوند. پمپ این نوع استخرها می تواند آب استخر را از طریق فیلتر و لوله ها به استخر هدایت کند.

انواع پمپ استخر

اگر بخواهیم پمپ استخری را بر اساس سرعت دسته بندی کنیم، این تقسیم بندی شامل موارد زیر می باشد:

  • پمپ استخر تک سرعته
  • پمپ استخر دو سرعته
  • پمپ استخر سرعت متغیر

برای مثال پمپ تصفیه آب استخر تک سرعته می توان در توان هایی مثل 1، 1.5، 2 و 3 اسب بخار به شما عزیزان عرضه گردد.

انواع پمپ استخر

پمپ استخری تک دور

این نوع از پمپ های استخری در یک دور خاص کار می کنند. به عبارت دیگر موتور الکتریکی آن ها در یک سرعت ثابت گردش می کند که در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند اما امروزه استفاده از آن ها دیگر رایج نمی باشد.

پمپ استخری دو دور

نوع دیگری از پمپ استخری وجود دارد که دو سرعته است و بسته به نیاز در دو حالت، دور بالا و دور پایین کار می کند، که این امر باعث کاهش برق مصرفی پمپ می گردد. بدیهی است که این مدل نسبت به مدل تک دور توان بیشتری در تأمین هد و دبی مورد نیاز استخر دارد.

پمپ استخری دور متغیر

این نوع از پمپ های استخری دارای سرعت متغیر می باشد و در استخر های مجهز و پیشرفته تر مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ های استخری چند سرعته دارای راندمان و طول عمر بالاتر، صدای کمتر و در عین حال گران قیمت تر از دو مدل قبلی می باشند.

عملکرد پمپ استخر

همه عملکرد یک استخر شنا به عملکرد پمپ بستگی دارد. سیستم نظافتی به طور کل نمی تواند بدون پمپ اصلی کار کند و آب استخر بدون پمپ اصلی فیلتر نخواهد شد. بنابراین حیاتی است از برنامه کارکرد پمپ اصلی آگاه باشیم. پمپ استخری که از مهمترین تجهیزات استخر می باشد، آب را توسط اسکیمر و مجرای تخلیه اصلی از استخر می کشد و به سمت فیلتر رانده و از طریق مجراهای بازگشتی اصلی به استخر باز می گرداند.

جنس بدنه پمپ تصفیه آب استخر

پمپ استخری باید در مقابل مواد شیمیایی موجود در آب استخر، مانند کلر مقاوم باشد. بهترین متریال جهت ساخت این پمپ ها پلاستیک فشرده می باشد که مقاوت آن در برابر خوردگی توسط مواد گندزدا و اسیدی موجود در آب استخر، از موادی مانند استیل و برنز نیز بهتر می باشد. پلاستک بکار رفته در ساخت پمپ های استخری از کیفیت بالایی برخوردار است که علاوه بر مواد شیمیایی و گندزدا در برابر سایش ناشی از وجود شن و همچنین در مقابل دمای آب استخر (حدود 27 درجه سانتی گراد) و دمای آب جکوزی (تا 41 درجه سانتی گراد) مقاوم می باشد، که این مسئله باعث طول عمر بالای پمپ های استخری گردیده است.

وظایف پمپ استخری

پمپ استخر، مهم ترین بخش در سیستم آب استخر می باشد که در واقع قلب این سیستم محسوب می شود که همه عملکرد یک استخر شنا به عملکرد پمپ بستگی دارد. سیستم نظافتی به طور کل نمی تواند بدون پمپ اصلی کار کند و آب استخر بدون پمپ اصلی فیلتر نخواهد شد. از مهم ترین وظایف پمپ استخری می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • جلوگیری از راکد ماندن آب داخل استخر و در نتیجه لجن بستن کف و دیواره های استخر
  • گردش آب جهت گندزدایی و پاکسازی
  • جلوگیری از ورود هرگونه مواد معلق و ناخالصی به آب استخر
  • جبران افت فشار آب در سیستم تصفیه و گرمکن آب استخر

کاربرد پمپ های استخری

برخلاف پمپ های سیرکولاتور دیگر که در موارد گوناگونی بکار می روند، پمپ های استخری صرفا مخصوص استخر ساخته شده اند و دامنه کاربرد آن ها محدود تر می باشد. به همین علت خیلی از شرکت های پمپ سازی به سمت تولید آنها نرفته اند، این در حالیست که بعضی از شرکت های بزرگ به صورت تخصصی به تولید آن ها پرداخته اند. از جمله کاربرد های پمپ های استخر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیرکوله آب استخر
  • سیرکوله آب جکوزی
  • سیرکوله حوضچه آب سرد
  • سیرکوله آب در پارکهای آبی از جمله آب رودخانه آرام، استخر مواج و حوضچه آب سرسره های پارکهای آبی

اجزاء پمپ تصفیه آب استخری
  • کف شور

در عمیق ترین نقطه ی استخر و جایی که شیب استخر به گونه ای طراحی شده است که آب را به آن هدایت می کند کف شور نصب می شود. کف شور در واقع آب استخر را به سمت ورودی یا مکش پمپ استخر هدایت می کند.

  • اسکیمر

که به آن برگ گیر نیز گفته می شود در لبه استخر نصب می شود و آلودگی ها و یا اجسام سبک شناور روی آب استخر را در خود جمع می کند. برگ ها، حشرات، قطرات چربی و لوسیون ها توسط اسکیمر از سطح آب استخر جمع آوری می شود و آب اضافه به سیستم تصفیه و پمپ باز می گردد.

  • سرریز

در قسمت خارجی و هم سطح لبه ی استخر اتصالی به اسم سرریز نصب می شود که به هنگام ایجاد تلاطم در سطح آب در زمان شیرجه زدن، آب خارج شده از استخر را جمع آوری و به سمت سیستم تصفیه باز می گرداند.

  • مجراهای بازگشت

آب تصفیه شده با فشاری که پمپ استخر به آن می دهد و از طریق مجرا های اصلی بازگشت آب، به استخر باز می گردد.

زمان استفاده از پمپ استخری

با اینکه پمپ های استخری از نوع دائم کار با عمر طولانی می باشند ولی بهتر است که در طی شبانه روز به آن ها استراحت بدهیم. این زمان استراحت باعث افزایش طول عمر پمپ استخری می شود و بهترین زمان آن می تواند در ساعات پیک مصرف برق شهری یعنی ساعت 18 الی 23 باشد. در استخر های عمومی و شلوغ که امکان خاموشی سیستم سیرکوله آب استخر وجود ندارد، توصیه می شود از چند پمپ برای سیستم گردش آب استفاده شود و سیکل کاری بین آن ها با برنامه ریزی مشخص، تقسیم شود. برای مثال هر پمپ در بازه 4 تا 5 روزه در مدار گردش آب استخر قرار گیرد و پس از آن جای خود را پمپ بعدی بدهد.

برای استخرهای خانگی و و ویلایی به طور معمول، کارکرد پمپ تا حدود 5 ساعت در روز کافی می باشد. توجه کنید که این زمان را به چندین بخش در طول روز تقسیم نمایید و با توجه به کیفیت آب استخر می توانید زمان کاری پمپ استخر را جهت تصفیه و کلرزنی افزایش دهید.

نحوه انتخاب پمپ استخری

پمپ های استخری در مدل ها و برند های گوناگون تولید و عرضه می شوند که هر کدام از آنها ویژگی و مشخصات فنی مختص به خود را دارند که آن ها را نسبت به مدل های دیگر متمایز می کند. برای انتخاب پمپ استخر مناسب، ابتدا باید حجم آب استخر خود را بر حسب متر مکعب محاسبه کنید. سپس با توجه به این که برای حفظ شفافیت آب نیاز است که آب استخر در حداکثر مدت 8 ساعت به طور کامل سیرکوله شده و از سیستم تصفیه و ضدعفونی عبور کند. که هر چقدر این زمان کاهش یابد به پمپ با دبی بالاتری نیاز است.

همواره پمپی که توان بیشتری در سیرکوله کردن آب استخر دارد و در عین حال برق کمتری مصرف می کند انتخاب بهتری نسبت به سایر مدل ها خواهد بود. ولی این بدان معنی نیست که همیشه پمپ با توان بالاتر بهترین انتخاب برای استخر شما می باشد.

در حال حاضر پمپ های ایرانی و خارجی رقابت خوبی بایکدیگر دارند و کیفیت بالای پمپ های داخلی باعث شده است که در مقابل رقبای خارجی نمره ی قابل قبولی از نظر کیفیت و عملکرد دریافت نمایند.

faq

نوعی پمپ که جهت جابجایی آب استخر از نیروی گریز از مرکز استفاده می کند. در صورتی که این پمپ ها روی زمین قرار گیرند ارتفاع نصب آن ها باید پایین تر از سطح آب استخر باشد.

انواع پمپ استخر بر اساس سرعت به سه دسته پمپ استخر تک سرعته، پمپ استخر دو سرعته و پمپ استخر سرعت متغیر دسته بندی می شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مازیار مهرگان
ارسال شده در : جمعه 03 شهریور 1402

سلام، من یه استخر ساختم به ابعاد 6*4 متر و عمق بین 1 تا 1.6 متر که پمپ رو می خوام بالای استخر و داخل اتاقک که 3 متر فاصله داره، نصب کنم و برای گرمایش می خوام از آبگرمکن استفاده کنم. پیشنهاد شما برای پمپ، لوله، اتصالات و فیلتر چیه؟ ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 09 شهریور 1402

سلام جناب مهرگان عزیز، بهترین متریال برای لوله کشی تاسیسات استخر UPVC می باشد. فیلتر شنی فایبر گلاس و پمپ تصفیه استخری با استرینر سر خود و جنس پروانه تکنوپلیمر مناسب است.

خیرالله دولتخواه
ارسال شده در : پنجشنبه 04 اسفند 1401

سلام، وقت بخیر. من از گنبد گلستان مزاحم می شم. یک استخر 4*3 متر با عمق 1.6 متر می خوام درست کنم. چه نوع پمپ و صافی فیلتر، چند متر لوله، چه نوع لوله و زانو لوازم لازم است؟ در ضمن می خوام برای گرمایش از آبگرم کن استفاده کنم. قبلا هم پیام دادم ولی شماره تماسم را اشتباه نوشته بودم. مهندس خواهشمند است کف قیمت را بگید. با تشکر خیرالله دولتخواه.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 08 اسفند 1401

سلام جناب دولتخواه عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

خیرالله دولتخواه
ارسال شده در : یکشنبه 30 بهمن 1401

سلام، وقت بخیر. پمپ استخری و تصفیه و غیره را به اندازه استخر 4*3 متر و عمق 1.6 متر به قیمت مناسب، چه نوع را پیشنهاد می کنید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

سلام جناب دولتخواه عزیز، شماره تماس شما به درستی وارد نشده است. برای گفتگو با کارشناس مربوطه می توانید با شماره 02148000049 (داخلی140، 130 یا 170) تماس حاصل نمایید.