فیلتر شنی استخری چیست؟

فیلتر شنی استخر به مخزن هایی استوانه ای یا مکعبی شکل که حاوی دانه های ریز شن و ماسه می باشند اطلاق می گردد که به عنوان پیش تصفیه در سیستم فیلتراسیون استخر برای حذف املاح معلق موجود در آب تا قطر 50 میکرون و کاهش میزان کدورت آب (TDS) طراحی و ساخته شده اند. فیلتر های شنی به عنوان فیلتر آب استخر و یکی از تجهیزات استخر در مقایسه با فیلتر های کارتریجی و دیاتومه ای به دلیل افت فشار کمتر، کاربرد آسان، هزینه پایین تعمیر و نگهداری، تاثیر گذاری در حذف ذراتی که با چشم غیر مسلح قابل رویت هستند و فرآیند بک واش به مراتب از اقبال بالاتری در سیستم پیش تصفیه استخر های عمومی، خصوصی و جکوزی برخور دار می باشند.

انواع فیلتر شنی بر اساس محل نصب شیر بر روی مخزن فیلتر

شیر فیلتر شنی استخر به صورت چند راهه بوده و عملکرد های متفاوتی همچون فیلتر، بک واش، چرخش، خروج فاضلاب و غیره را در اختیار کاربر قرار می دهد. شیرهای فیلتر شنی استخر به دو دسته نصب شیر از بالا و شیر از بغل تقسیم بندی می شوند که هر یک مزیت ها و معایبی نسبت به یکدیگر دارند.

فیلتر شنی استخر شیر از بالا

در اتصال شیر از بالا در فیلتر شنی استخر میزان فضای کمتر اشغال شده و در موتور خانه هایی که با محدودیت فضا مواجه هستیم نصب شیر از بالا بهترین انتخاب می باشد اما برای دسترسی به داخل مخزن باید شیر چند راهه را از مخزن جدا نموده که این کار نیازمند جدا نمودن تمامی اتصالات متصل به فیلتر است در حالی که برای تعویض سیلیس و قطعات داخلی فیلتر، شیر از بغل راحت تر است. این مدل فیلتر شنی استخر مجهز به دری است که امکان دسترسی به محتویات داخل فیلتر را فراهم می سازد.

فیلتر شنی استخر شیر لز بغل

طرز کار فیلتر شنی استخر

در فیلتر شنی استخر آب جریان یافته از لوله فوقانی وارد فیلتر شده و از سطوح شن و ماسه دانه بندی عبور می کند، آب به کمک فشار پمپ و نیروی جاذبه آلودگی های خود را از دست داده و با عبور از نازل های تعبیه شده در قسمت زیرین فیلتر شنی استخری آب شفاف و زلال از لوله خروجی خارج می شود. در فیلتر های شنی استخر فقط تصفیه فیزیکی انجام می شود و هیچ گونه تغییری در ماهیت و شیمی آب به وجود نمی آید.

نحوه کار فیلتر شنی استخر

اجزای فیلتر شنی استخری

در ادامه اجزاء استفاده شد در ساخت فیلتر شنی استخر را شرح می دهیم:

  • سیلیس
  • نازل
  • دریچه تخلیه سیلیس
  • ورودی آب
  • خروجی آب
  • دریچه بازرسی جهت دسترسی به داخل فیلتر
  • خروج آب بکواش
  • شیر هوا گیر
  • فشار سنج
  • شیر دستی، اتومات و نیمه اتومات
  • لوله ها و اتصالات

جنس بدنه فیلتر شنی استخر

در گذشته فیلتر شنی استخر از جنس فلزی و ورق های گالوانیزه بود اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی فیلتر شنی استخر با بدنه پلی اتیلن و پلی پروپیلن به صنعت استخر سونا و جکوزی پای نهادند. بهترین نوع این فیلتر ها، فیلتر هایی از جنس پلی استر تقویت شده یا فایبر گلاس می باشند. فیلتر شنی فایبرگلاس از مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده موجود در آب استخر و جکوزی همچون اسید، کلر، ازن و غیره برخوردار بوده و در برابر اشعه UV و تغییرات آب و هوا نیز مقاوم است.

از سویی استفاده از فیلتر شنی استخری پلی استر در دمای بالای جکوزی فیلتر را دچار نشتی نمی کند و در مقایسه با فیلتر های فلزی شدت جریان بیشتری از آنها عبور می کند و سطح فیلتراسیون بالاتری را نیز دارا می باشند بنابراین امروزه استفاده از فیلتر های شنی فلزی در سیستم فیلتراسیون استخرهای شنا و جکوزی اشتباهی بزرگ محسوب می شود.

گیج فشار در فیلتر شنی استخری

فشار سنج در فیلتر های شنی استخر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا بیانگر وضعیت داخلی فیلتر شنی استخر بوده و معمولا بر روی شیر فیلتر و یا قسمت فوقانی فیلتر نصب می شود. و اگر فشار از حد مشخصی که حداکثر فشار کاری فیلتر شنی استخر بوده و در کاتالوگ شرکت سازنده نوشته شده است بالاتر باشد بیانگر این است که زمان بکواش فیلتر فرا رسیده است. زمان بکواش فیلتر شنی استخری از میزان کدورت آب و دبی جریان آب گذرنده از فیلتر نیز قابل تشخیص است.

نکات خرید فیلتر شنی استخر
  • قبل از انتخاب فیلتر شنی استخر خانگی که به آن فیلتر استخر شنی کوچک نیز گفته می شود همچنین فیلتر شنی مخصوص استخر های عمومی، به فضای اختصاص داده شده به موتور خانه های این نوع استخر ها توجه فرمایید.
  • قبل از انتخاب فیلتر شنی استخر حجم استخر، کاربری استخر و تعداد دفعات تعویض آب در 24 ساعت را تعیین نمایید.
  • برای تعیین قطر فیلتر شنی استخر یا محاسبه فیلتر شنی برای استخر باید نرخ تعویض آب را بر شدت جریان ارائه شده در کاتالوگ فیلتر های شنی تقسیم نمایید تا قطر فیلتر شنی مورد نیاز تعیین گردد. برای این منظور جدول راهنمایی در زیر درج شده است:

تعداد دفعات تعویض آب در استخر هایی با کاربری های متفاوت
نوع استخر دفعات تعویض (گردش) آب
استخر عمومی هر 6 ساعت یک بار
استخر خصوصی هر 4 ساعت یک بار
استخر کودکان هر 2 ساعت یک بار
حوضچه آب سرد هر 1 ساعت یکبار
جکوزی هر 0/5 ساعت یک بار

نکات نگهداری فیلتر شنی استخر

  • سبد اسکیمر، سبد استرینر و پروانه پمپ باید به صورت دوره ای بررسی شود تا انسداد و گرفتگی در مسیر آب به وجود نیابد زیرا سبب افزایش فشار در فیلتر شنی استخر شده و تعداد دفعات بکواش افزایش می یابد.
  • بکواش روشی مناسب برای تمیز نمودن آلودگی های تجمع یافته در سیلیس فیلتر شنی استخر است اما این عملیات سبب می شود حجمی از سیلیس ها از شیر تخلیه فاضلاب از فیلتر خارج شود.
  • جهت تعمیر اجزای داخلی فیلتر شنی استخر ابتدا باید تمام سیلیس های موجود را از فیلتر خالی کنیم که بهترین روش استفاده از شیر تخلیه تعبیه شده در زیر فیلتر می باشد.
  • بدنه داخلی فیلتر شنی استخر به مرور زمان آلوده می شود که برای شستشو آن بهتر است از پاک کننده ملایم استفاده گردد.
  • به کیفیت سیلیس های موجود در فیلتر شنی استخر توجه داشته باشید. مواد آلاینده موجود در آب به مرور روی بستر سیلیس قرار گرفته و راندمان فیلتراسیون را کاهش می دهند. با توجه به مقدار مواد آلوده کننده موجود در آب به طور متوسط هر 2 تا 4 سال یک مرتبه باید سیلیس فیلتر شنی تعویض گردد.
  • در صورت مشاهده سیلیس در کف استخر ابتدا مخزن فیلتر شنی استخر را به طور کامل تخلیه نموده و سپس آسیب دیدگی های موجود در فیلتر را بررسی کنید.
  • برای جلوگیری از یخ زدگی فیلتر شنی در استخر های رو باز بعد از انجام بک واش شیر فیلتر شنی را در حالت زمستانی باید قرار داد، در پوش شیر تخلیه را برداشته تا تمامی آب موجود در سیستم فیلتراسیون خارج شود سپس روی فیلتر را با پلاستیک بپوشانید.

فیلتر شنی استخر دست دوم

فیلتر شنی استخر دست دوم از قیمت پایین تری برخوردار است اما به دلیل به اتمام رسیدن دوره مفید کارکرد در فواصل زمانی کوتاه باید سرویس و تعمیر شود که هزینه بسیاری را به مشتری تحمیل می کند به همین دلیل توصیه می شود نمونه نو محصول خریداری شود.

قیمت فیلتر شنی استخر

به دلیل تنوع در برند، قیمت های فیلتر شنی استخر ها متفاوت است جهت اطلاع از قیمت های فیلتر شنی استخر با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
امیرابراهیم افراز
ارسال شده در : پنجشنبه 31 فروردین 1402

سلام، قیمت مخزن فیلتر شنی 60*50 کامل گالولنیزه با تجهیزات چند است؟ با سپاس.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 04 اردیبهشت 1402

سلام جناب افراز عزیز، در حال حاضر تجهیز مورد نظرتان ارائه نمی شود.