قیچی هرس چیست؟

قیچی هرس وسیله است که از آن برای هرس و بریدن شاخه درختان استفاده می گردد. این کار علاوه بر پیرایش درخت، باعث بهبود باردهی و بازده درخت می شود. قیچی های هرس در انواع دستی، شارژی و پنوماتیک در دسته ماشین آلات کشاورزی طبقه بندی می شوند. از نظر ارتفاع برش قیچی هرس به دو نوع معمولی و دسته بلند تقسیم می شود.

انواع قیچی های هرس شارژی و پنوماتیک در هایپر صنعت فامکو ارائه می شود:

  • قیچی هرس شارژی
  • قیچی هرس پنوماتیک

قیچی هرس

مشخصات فنی قیچی هرس

در حالت کلی هرس برای فرم دهی و افزایش باردهی درخت انجام می شود. هرس از نظر زمانی به دو نوع هرس زمستانه (یا هرس سیاه) و هرس تابستانه و از نظر هدف هرس نیز به هرس فرم و هرس باردهی تقسیم می شوند. برای انجام عملیات هرس، از قیچی هرس استفاده می شود.

قیچی های هرس در انواع دستی، شارژی و پنوماتیک وجود دارند که قیچی های هرس دستی معمولا برای کارهای سبک و یا تعداد درختان کم به کار می روند. اما وقتی که تعداد درختان بیشتر می شود عملیات هرس به یک کار خسته کننده و فرسایشی تبدیل می شود و به دلیل خستگی کشاورز، ممکن است حتی عملیات هرس که یک کار دقیق است، بخوبی انجام نشود. از طرفی در قیچی های هرس دستی به دلیل وارد شدن فشار غیرمتعارف از سوی شخص که در هنگام کار معمولا رخ می دهد، تیغه قیچی دچار خرابی و بعضا کج شدگی می شود و عملیات برش به شکل دقیق انجام نمی شود و بعضا ممکن است هرس باعث مردگی شاخه بارده شود. در چنین حالتی از قیچی هرس شارژی و پنوماتیک استفاده می شود که عملیات برش را بدون خستگی کاربر، سریع و دقیق انجام می دهند. منبع توان در قیچی شارژی یک موتور الکتریکی است که توان خود را از یک باتری شارژی می گیرد و در نوع پنوماتیک توان از طریق نیروی پنوماتیک یک پمپ بادی تامین می شود. این قیچی ها به دلیل برش دقیق و بدون اعمال هیچ فشار خارجی از سوی کاربر، طول عمر بالاتری دارند و بدون هیچ گونه خستگی عملیات هرس را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهند و آن را به یک کار لذت بخش تبدیل می کنند.

قیچی هرس شارژی

قیچی هرس شارژی از باتری شارژی که در برخی از مدل ها در زیر قیچی قرار دارد و در برخی دیگر معمولا در یک کیف و بر پشت کاربر سوار می شود، توان خود را تامین می کند. این قیچی به راحتی عملیات هرس را در مدت زمان کوتاهی و به شکل دقیق و ظریفی انجام می دهد. در این قیچی نیازی به اعمال هیچ نیرو و فشار خارجی نیست و به راحتی با حداقل فشار ماشه، قیچی هرس عمل می کند.

قیچی هرس شارژی

قیچی هرس پنوماتیک

قیچی هرس پنوماتیک همانطور که از نام آن پیداست، توان خود را از یک پمپ بادی تامین می کند. در این قیچی ها معمولا نیروی پنوماتیک ناشی از هوای تحت فشار از طریق لوله های محکم و انعطاف پذیر به قیچی می رسد و توان قیچی برای انجام عملیات برش را تامین می کند. طول این لوله های انتقال زیاد است و بدون هیچ مشکلی می توان عملیات هرس را در نقاط مختلف باغ و با فاصله از پمپ باد انجام داد. این نوع از قیچی در انواع قیچی هرس معمولی و قیچی هرس دسته بلند وجود دارند.

قیچی هرس پنوماتیک

سرویس و نگهداری قیچی هرس

مهمترین بخش قیچی هرس تیغه آن است. تیغه هرس همواره در معرض فشار و برش قرار دارد و به همین دلیل جنس و کیفیت و حتی نحوه طراحی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از هر چیز در هنگام خرید قیچی، به برند و نوع آهنگری تیغه دقت کنید. معمولا تیغه هایی که با فورج سرد ساخته شده باشند، از استحکام بالاتری برخوردارند و دارای دقت ابعادی بسیار بالا هستند. در راهنمای هر قیچی حداکثر قطر برش قید شده است. به هیچ وجه از قیچی هرس برای برش قطر شاخه هایی که از قطر توصیه شده سازنده بیشتر است، استفاده نکنید. همچنین برش سیم و مفتول فلزی و غیر چوبی باعث ایجاد شکستگی های کوچک و یا اصطلاحا لبه پر شدن تیغه می شود و این کار ضمن خراب کردن تیغه، باعث می شود تا برش شاخه بخوبی انجام نشود و باعث خراب کردن شاخه بارده شود. بعد از هرس حتما تیغه خود را تمیز و خشک کنید تا از استهلاک تیغه و کاهش عملکرد آن و همچنین زنگ زدگی آن جلوگیری کنید. در صورت کند شدن تیغه، حتما ابتدا تیغه را تیز کنید و بعد اقدام به انجام عملیات هرس کنید. کار با تیغه کند، باعث اعمال فشار مضاعف به قیچی می شود و استهلاک آن را بالا می برد. هر چند وقت یکبار تیغه قیچی باید روغن کاری و تمیز شود و در صورت خراب شدن واشر و یا پیچ ها، حتما تعویض شوند تا فاصله ای بین تیغه های ثابت و متحرک قیچی نیفتد. در صورت ایجاد فاصله و به هم خوردن تلرانس بین دو تیغه، احتمال کج شدن تیغه وجود دارد.

کاربرد قیچی هرس
  • انجام عملیات هرس زمستان
  • انجام عملیات هرس تابستانه
  • برش ساقه و برداشت محصولاتی مانند گل

مزایای قیچی هرس
  • افزایش باردهی درخت
  • پیرایش درخت

قیمت قیچی هرس

قیچی های هرس با توجه به نوع آن که می تواند دستی، شارژی و پنوماتیک باشد، متغییر است. همچنین در یک نوع قیچی هرس خاص نیز، قیمت قیچی می تواند با توجه به قطر برش، جنس تیغه و روش ساخت آن متغییر باشد. برای مثال تیغه هایی که با فورج سرد ساخته می شوند به دلیل استحکام بالاتر از قیمت بیشتری نیز برخوردارند. همچنین جنس دسته، نوع فنری استفاده شده و داشتن خدمات پس از فروش بر روی قیمت قیچی هرس تاثیر گذار است. در رابطه با قیمت قیچی های شارژی نیز تعداد، نوع و ظرفیت باتری و برای قیچی های پنوماتیکی نیز ظرفیت پمپ باد، نوع پمپ باد که می تواند خشک یا روغنی باشد و طول شیلنگ بر روی قیمت قیچی هرس تاثیر گذار است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: