دتکتور موضعی چیست؟

دتکتور موضعی یا SFD که مخفف عبارت Stand-alone Fire Detector می باشد را می توان دستگاهی دانست که دارای آژیر داخلی بوده و بدون کنترل پنل اعلام حریق، عمل می کند. در واقع در دتکتور موضعی کنترل پنل و آژیر در یک تجهیز تجمیع شده است.

مشخصات فنی دتکتور موضعی

دتکتور موضعی یکی از تجهیزات اعلام حریق می باشد و برخلاف سایر سنسورهای اعلام حریق که سنسور، بدون کنترل پنل و آژیر توانایی اعلام حریق و هشدار را ندارد، به تنهایی قادر به تشخیص، فرمان و هشدار می باشد. جهت هشدار سریع تر بهتر است که در هر اتاق و سالن یک عدد دتکتور اعلام حریق موضعی نصب گردد. جهت خاموش کردن آژیر دتکتور موضعی دکمه بی صدا کردن آژیر روی دتکتور را فشار دهید.

دتکتور موضعی (SFD)

انواع دتکتور موضعی

دتکتورهای موضعی را بر اساس نحوه عملکرد می توان به سه نوع دودی، حرارتی و گازی تقسیم کرد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

  • دتکتور موضعی دودی

این نوع دتکتور، دود را تشخیص (سنس) می دهد و به صورت مستقل و بدون نیاز به پنل عمل می کند، دتکتور دودی موضعی دارای آژیر داخلی می باشد. نگهداری و بررسی این نوع دتکتور بسیار حائز اهمیت می باشد.

دتکتور موضعی دودی (سنسور موضعی دودی)

  • دتکتور موضعی حرارتی

دتکتور حرارتی موضعی دارای طراحی منحصر به فرد بوده و مانند سایر دتکتورهای حرارتی عمل می کند تنها تفاوت این محصول در مستقل عمل کردن آن و بی نیاز بودن نسبت به کنترل پنل اعلام حریق می باشد.

دتکتور موضعی حرارتی (سنسور موضعی حرارتی)

  • دتکتور موضعی گازی

دتکتور گازی موضعی با تشخیص دادن انواع گاز در محیط و بدون نیاز به کنترل پنل، آژیر اعلام حریق را فعل می کند. در برخی از برندهای این محصول در صورت لزوم می توان آن را به کنترل پنل متصل نمود.

دتکتور موضعی گازی (سنسور موضعی گازی)

اجزای دتکتور موضعی

دتکتور موضعی تجهیزی کوچک می باشد که از تجهیزاتی همچون سنسور، چراغ LED، باتری، آژیر، پایه و غیره تشکیل شده است.

  • سنسورها

سنسورها در هر یک از انواع این دتکتورها متفاوت می باشند و با عملکرد خاص خود، خطرهای مربوطه را اعلام می کنند.

  • باتری

باتری های دتکتور موضعی در دو مدل قابل تعویض و غیر قابل تعویض می باشند. باتری های قابل تعویض 9 ولت هستند و از 1 سال تا 10 سال گاها دوام دارند اما باتری های غیر قابل تعویض امکان باز شدن از روی دتکتور نداشته و از جنس لیتیومی هستند و تا 10 سال قابل استفاده می باشند.

  • چراغ ال ای دی

چراغ LED در دتکتور موضعی وظیفه نشان دادن وضعیت دستگاه را بر عهده دارد.

  • آژیر

جهت اعلام حریق بدون پانل، آژیر با خروجی استاندارد طراحی و تولید می شود.

  • پایه

جهت نصب آسان دتکتور موضعی بر روی سقف یا دیوار از پایه استفاده می شود.

مزایای نصب دتکتور موضعی

به دلیل عدم نیاز در هنگام نصب دتکتور موضعی به کنترل پنل اعلام حریق، آژیر اعلام حریق، شستی اعلام حریق و کابل کشی، استفاده از این تجهیز در کاهش هزینه ها تاثیر زیادی دارد.

کاربرد دتکتور موضعی

در مکان های کوچک که استفاده از کل سیستم اعلام حریق به صرفه نمی باشد، از دتکتور موضعی استفاده می شود. همچنین در مکان هایی که بنا به هر دلیلی امکان سیم کشی وجود ندارد دتکتور موضعی را می توان نصب نمود. برخی از این مکان ها شامل مغازه های کوچک، اتاق کار و غیره می باشند.

قیمت دتکتور موضعی

دتکتور موضعی از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشد و به دلیل عدم نیاز به سیم کشی، پنل مرکزی، شستی و آژیر بسیار ارزان تر از سیستم های اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: