نحوه انتخاب پمپ کف کش

نحوه انتخاب پمپ کف کش

برای انتخاب پمپ کف کش مناسب می بایست نوع سیال، ارتفاع آبرسانی، دبی، دسترسی برق، نوع پروانه، جنس بدنه پروانه و سایز و اندازه را مورد بررسی قرار داد تا یک انتخاب بی نقص داشته و بیشترین بهره وری را ببرید.

همانطور که می دانید، پمپ های مستغرق به منظور انتقال آب از عمقی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ کف کش که از انواع پمپ های مستغرق محسوب می شود، تحت شرایط خاصی انتخاب و استفاده می شود. در این مقاله به بررسی چگونگی انتخاب پمپ کفکش می پردازیم. توصیه می شود تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

ضرورت استفاده از پمپ کف کش

پمپ کف کش در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربر قصد انتقال آب از عمقی مشخص را دارد. منبع انتقال آب می تواند چاه آب یا هر منبعی که بتوان پمپ کفکش را در آن مستغرق کرد، باشد. همچنین سیال مورد پمپاژ این پمپ ها مجاز است که حاوی ذرات جامد و معلق ریز باشد. اما نکته مهم تر، غلظت سیال است. سیال مورد پمپاژ پمپ کفکش نمی تواند میزان ویسکوزیته (غلظت) بالایی داشته باشد، چرا که غلظت بالای سیال مورد پمپاژ می تواند باعث فشار بیش از حد به الکتروموتور شده و در نهایت موجب می شود که بسوزد.

عوامل موثر بر انتخاب پمپ کفکش مناسب

برای انتخاب پمپ کفکش، عوامل مهمی تاثیر گذارند که در ادامه به ذکر و شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

نوع سیال

یکی از عوامل اصلی در انتخاب پمپ کف کش، نوع سیال است که قرار است توسط پمپ جابجا شود. در واقع، به منظور انتخاب و سپس استفاده از پمپ های کفکش، ویژگی ‌های مایع مانند غلظت، دما، خاصیت خورندگی و خاصیت شیمیایی آن باید در نظر گرفته شود. برای مثال، در صنایع شیمیایی و نفت و گاز، مایعات خورنده و سمی وجود دارند که نیاز به پمپ ‌های خاص و با مقاومت شیمیایی بالا دارند. در نتیجه پمپ های کفکش برای استفاده در این صنایع مناسب نیستند. اما برای انتقال آب از چاه به منظور انجام عملیات کشاورزی و فرآیند های آبیاری بارانی و قطره ای، از پمپ های کفکش می توان استفاده نمود.

ارتفاع آبرسانی (هد)

یکی از چالش برانگیز ترین موارد انتخاب پمپ کفکش، میزان ارتفاعی است که توسط این پمپ می بایست پمپاژ شود. در حقیقت عمق چاه و مسافت مورد پمپاژ در انتخاب یا عدم انتخاب پمپ کفکش بسیار موثر می باشد. به عنوان مثال، برای آبیاری زمینی با طول 100 متر با بهره گیری از آب چاهی که در عمق 20 متری از سطح زمین قرار دارد، استفاده از پمپ کف کش مناسب می باشد. (در پمپ های کفکش به ازای هر پروانه حدودا 30 متر ارتفاع آبرسانی (هد) خواهیم داشت). ولی برای زمینی با طول 1000 متر و منبع آب (چاه) که در عمق 150 متری از سطح زمین قرار دارد، استفاده از پمپ کفکش به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. اما دلیل این امر چیست؟ نکته حائز اهمیت این است که پمپ های کفکش نمی توانند دارای تعداد پروانه های زیادی باشند. در نتیجه امکان پمپاژ سیالاتی که در عمق زیاد از سطح زمین قرار دارند، و همچنین امکان آبرسانی به زمین های زراعی با طول بالا را ندارند. به همین دلیل برای شرایط مذکور، پمپ شناور پیشنهاد می شود که دارای پروانه های بیشتر (حتی بیش از 20 پروانه) می باشد و به طبع ارتفاع آبرسانی بیشتری نسبت به هر نوع پمپ کفکش خواهد داشت.

ارتفاع آبرسانی پمپ کفکش

آبدهی (دبی) پمپ کفکش

از موثر ترین موارد قابل توجه در انتخاب پمپ کفکش، مقدار آبدهی مورد نیاز مصرف کننده است. پمپ های کفکش با توجه به توان مصرفی و سایز دهانه خروجی، دارای میزان دبی مختلف هستند. در نتیجه توجه به میزان دبی در انتخاب پمپ کفکش بسیار حائز اهمیت است.

امکان دسترسی به برق

همانطور که می دانید، پمپ های کفکش دارای الکتروموتور هستند و این الکتروموتور با نیروی برق می تواند فعالیت کند. لذا در شرایطی که کاربر به سیستم برق دسترسی ندارد، بایستی انرژی برق مورد نیاز الکترو پمپ کف کش را با استفاده از موتور های احتراق تامین کند. در این شرایط نیز می بایست از دسترسی آسان به سوخت مورد استفاده برای فعالیت موتور برق، که می تواند گازوئیل، بنزین، نفت و بنزین و همچنین گاز (CNG یا LPG)، اطمینان حاصل کند. بدیهی است استفاده از این موتورها، هزینه های سوخت و نگهداری را نیز در بر خواهد داشت. بنابراین در نظر گرفتن تمام شرایطی که ذکر شد، توسط مصرف کننده لازم و ضروری می باشد.

نوع پروانه پمپ کفکش

همانطور که می دانید پروانه پمپ کفکش می تواند از نوع نیمه باز یا باز باشد. اینکه کدام یک برای مصرف کاربر مناسب است، به میزان و قطر مواد جامد و معلق درون سیال بستگی دارد. با وجود اینکه در قسمت ورودی تمامی پمپ های کفکش، یک استرینر (صافی) به منظور جلوگیری از ورود مواد جامد قطور به محفظه پمپ تعبیه شده است، اما ذرات جامد عبوری همراه با سیال نیز دارای قطر متفاوت اند. برای ذرات جامد ریز با قطر کم، استفاده از پروانه نیمه باز برای پمپ کف کش پیشنهاد می شود، اما برای پمپاژ ذرات جامد قطور تر که همراه آب وارد محفظه داخلی پمپ شده اند، استفاده از پمپ کفکش با پروانه باز پیشنهاد می گردد. در شکل زیر دو نوع پروانه نیمه باز و باز را مشاهده می کنید:

نوع پروانه پمپ کفکش

جنس بدنه و پروانه پمپ کفکش

در انتخاب پمپ کفکش، متریال پمپ دارای اهمیت بالایی است. بدنه پمپ های کفکش می تواند از جنس استیل، پلاستیک، آلومینیوم یا چدن باشد. برای مصارف کشاورزی و انتقال آب از چاه برای ذخیره سازی آب یا پمپاژ آن به منظور انجام فرآیندهای آبیاری، معمولا از پمپ کفکش چدنی استفاده می شود. برای انتقال لبنیاتی مانند شیر، که رعایت بهداشت در مسیر انتقال آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، از پمپ کفکش استیل استفاده می گردد. همچنین برای پمپاژ آب در مواردی مثل آب نماها، از پمپ کفکش پلاستیکی و در نهایت برای پمپاژ آب داخل استخر معمولا پمپ کفکش آلومینیومی که در مقایسه با دو نوع دیگر پمپ کفکش فلزی، سبک تر است و قابلیت حمل و جابجایی راحت تری دارد، مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. همچنین به منظور انتقال آب از چاه های ماسه ای توسط پمپ کفکش، می بایست از پمپ های کفکش مخصوص حفاری که در مقایسه با پمپ های کفکش معمولی دارای متریالی به مراتب قوی تر، مستحکم تر، و مقاومت بالاتر در برابر ذرات ساینده عبوری از محفظه پمپ هستند، استفاده نمود. پروانه پمپ کفکش نیز در جنس های استیل، برنجی و چدنی موجود است.

جنس بدنه و پروانه پمپ کفکش

سایز پمپ کف کش

یکی از عوامل پر اهمیت در انتخاب پمپ کفکش، سایز دهانه خروجی و محل قرارگیری آن در این نوع پمپ است. پمپ های کفکش به لحاظ جای گیری دهانه خروجی به دو نوع خروجی از بالا و خروجی از بغل تقسیم می شوند که هر یک با توجه به قطر چاه انتخاب می شوند. در صورتی که چاه به اندازه ای باریک باشد که امکان مستغرق شدن پمپ کفکش خروجی از بغل در آن فراهم نباشد (به دلیل قطور بودن پمپ خروجی از بغل نسبت به پمپ خروجی از بالا)، از پمپ کفکش خروجی از بالا به منظور پمپاژ آب درون چاه استفاده می گردد. در حالتی که قطر دهانه چاه کمتر از حد انتظار باشد (مثلا 3 اینچ)، دیگر استفاده از هیچ کدام از پمپ های کفکش امکان پذیر نیست و می بایست از یک پمپ شناور که بدنه ای باریک تر دارد، به منظور آبرسانی از چاه استفاده کرد. سایز دهانه خروجی کفکش هایی که کاربری خانگی و ساده دارند از (1 تا 3) اینچ و در مصارف صنعتی و کشاورزی از (2 تا 6) اینچ و بالاتر می باشد. در ذیل نمونه هایی از دو نوع پمپ خروجی از بغل و خروجی از بالا را به وضوح می بینید.

سایز پمپ کف کش

انواع پمپ کفکش از لحاظ توان

پمپ های کفکش از لحاظ توان خروجی به دو نوع پمپ کفکش تکفاز و پمپ کفکش سه فاز تقسیم می شوند. پمپ های کفکش تکفاز برای کاربری های معمولی که نیاز به توان خروجی زیادی نیست، استفاده می شوند. همچنین کفکش سه فاز معمولا در صنایعی مانند کشاورزی و فرآیندهای آبیاری که به میزان مطلوبی از توان خروجی به منظور پمپاژ آب از عمق زیاد نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد. به طبع پمپ های کفکش سه فاز به دلیل استفاده از الکتروموتور با قدرت بالاتر به لحاظ قیمت از پمپ های کفکش تکفاز بیشتر هستند.

قیمت پمپ کفکش

قیمت پمپ های کفکش به عواملی چون جنس اجزای پمپ کفکش نظیر بدنه، پروانه، شفت و همچنین توان مصرفی آن و کشور سازنده پمپ بستگی دارد. بدیهی است برای انتخاب پمپ کفکش مناسب، توجه به عوامل بیان شده بسیار موثر خواهد بود.

انواع برندهای پمپ کف کش

برندهای پمپ کف کش
کف کش لوارا Scuba کف کش شناور طبقاتی ابارا IDROGO
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
کفکش بدنه پلاستیکی داب سری DIVERTRON کف کش نوید سهند
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
کف کش فدک پمپ کفکش توان تک
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
پمپ کفکش راد پمپ
اطلاعات بیشتر

در حالت کلی به منظور انتخاب پمپ کفکش مناسب، می بایست تمام شرایط فوق الذکر را در نظر گرفته و در صورت نیاز حتما از یک متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید. در همین راستا کارشناسان هایپر صنعت فامکو برای ارائه راهنمایی های لازم در جهت انتخاب مناسب ترین پمپ برای شما عزیزان، در خدمتتان هستند.

همچنین بخوانید
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مصطفی
ارسال شده در : دوشنبه 20 فروردین 1403

سلام ارادت، یک استخر 3 متر عمق دارم در بالای زمین، شیب نسبتا تند داره. طول زمین صد متر هست از چه کفشی استفاده کنم؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : دوشنبه 27 فروردین 1403

با سلام و احترام، کفکش 2 اینچ گزینه ایده آلی است.

رضا امیری
ارسال شده در : یکشنبه 12 فروردین 1403

سلام و تشکر بابت مطلب بسیار خوبتون. من یک چاه دارم به عمق 12 متر می خوام وصل کنم به شبکه آبیاری بارانی که دورترین چشمه شبکه از چاه حدود 150 متر هست و زمین کاملا مسطح و بدون ارتفاع از دهانه چاه هستش. هد کفکش باید چقد باشه؟ لوله اصلی شبکه 3 اینچه و برق من هم تکفاز. می شه از پمپ 2 اینچ استفاده کنم؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 فروردین 1403

سلام و عرض اب، سال نو مبارک. حداکثر ارتفاع تولیدی کفکش های تکفاز 50 متر است.

حسینعلی حسینی
ارسال شده در : یکشنبه 20 اسفند 1402

درود، من یک چاه به عمق 6 متر و انتقال آب با لوله 2 اینچ تا متراژ 57 متر با شیب ملایم دارم برق تک فاز می باشد کفکش با چه هدی موردنیاز است؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 22 اسفند 1402

سلام و عرض ادب، کفکش 60 متری تهیه کنید.