پرلیت چیست؟

پرلیت چیست؟

پرلیت یک نوع سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات بوده که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقداری آب (2 تا 5 درصد) در آن ذخیره می شود که توسط حرارت بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.

پرلیت

ماده مهم ساختار شیمیایی پرلیت، مقدار سیلیس موجود در دانه خام می باشد. و هر چه این سیلیس دارای حفره های بیشتر باشد، میزان انبساط آن افزایش می یابد. لازم به ذکر می باشد که هنگام پخت، دانسیته را باید در حد کمی نگه داشت.

نکته حائز اهمیت این می باشد که نباید مقدار اسیدیته پرلیت منبسط خنثی باشد. زیرا باعث کم و زیاد شدن عنصر های آهن، آلومینیوم و منگنز می گردد، که موجب آسیب رساندن در پرورش گیاهان می شود.

کاربرد پرلیت

  • صنعت کشاورزی و پرورش گل و گیاه
  • گلخانه
  • ساختمان سازی و بتن
  • ریخته گری
  • فیلتراسیون
  • سنگشور کردن پارچه های جین

پرلیت کشاورزی چیست؟

ساختار میکروسکوپی پرلیت که از انواع بستر کشت هیدروپونیک بوده، به شکلی می باشد که با توجه داشتن حفره های زیاد با اینکه پر از آب نیز باشد، در حفره های خود حدودا 20 درصد اکسیژن نگه دارد و به واسطه ادغام اکسیژن و آب باعث افزایش کیفیت خاک گردد. بدین صورت که با نگهداری آب و اکسیژن در خود کمک به هوادهی و آب رسانی به خاک گردد و تغذیه گیاهان به خوبی صورت پذیرد.

پرلیت کشاورزی

پرلیت به دلیل استریل بودن، از ایجاد آفت جلوگیری می کند. و بر خلاف مواد عالی دیگر پوسیده نمی شود و خاصیت خود را در خاک برای مدت زمان بسیار زیادی حفظ می کند.
از ترکیب پرلیت با کوکوپیت و پیت ماس می توان برای پرورش توت فرنگی، انواع سیفی جات مانند گوچه فرنگی و خیار و کشت انواع گل و گیاه مانند بنجامین و گل قاشقی استفاده نمود.

مزایای استفاده از پرلیت در کشاورزی و گلخانه
  1. آب رسانی به ریشه گیاهان
  2. هوادهی و رساندن اکسیژن مناسب به ریشه گیاهان
  3. به دلیل عایق گرما بودن از تغییرات دمایی در کشت گیاه جلوگیری می نماید.
  4. سبک شدن خاک پرورش گیاه
  5. امکان استفاده در کشت هیدروپونیک و کشت بدون خاک

پرلیت ساختمانی چیست؟

پرلیت ساختمانی از مصالح به روز و استاندارد در ساخت و ساز ساختمانی می باشد و باعث افزایش سرعت روند ساخت و ساز می گردد. و با توجه به قیمت مناسب دارای ویژگی و مزایای بسیاری در صنعت ساختمان سازی از جمله عایق صوتی، عایق حرارتی و سبک سازی می باشد. از پرلیت در عایق کاری لوله های آب نیز استفاده می گردد که موجب کاهش صدای آب در جریان توی لوله ها می گردد.

انواع کاربرد پرلیت در ساختمان سازی
  1. استفاده در بتن و سیمان: در ساخت بتن از ترکیب مقدار مشخصی پرلیت با سیمان مخلوط میکنن که به دلیل وزن کم پرلیت نسبت به ملات سیمان، بتن سبک تری ایجاد می شود که باعث کاهش وزن سازه و ساختمان می شود. همچنین با توجه به اینکه پرلیت عایق صوتی و حرارتی نیز می باشد دیگر نیازی به عایق کاری دیوار ها نمی باشد و در نتیجه صخامت دیوار کم می شود.
  2. استفاده در گچ کاری: در گچ کاری منازل و کارگاه هایی که حرارتی زیادی در آن وجود دارد، پرلیت را به مقدار مشخصی با کچ مخلوت می کنند و سفید کاری دیوار ها را با آن انجام می دهند، همچین پرلیت از ترک خوردن گچ جلوگیری می کند.
  3. قطعات پیش ساخته پرلیتی: به دلیل وزن کم پرلیت در ساخت دیوار های پیش ساخته و گارتیشن ها از پرلیت استفاده می کنند که باعث سبک بودن آنها می گردد.

پرلیت سیمان حفاری

با توجه به اینکه پرلیت دارای قابلیت عایق بودن دارد و همچنین دارا بودن مقاومت گرمایی و وزن سبک می باشد با مخلوط کردن پرلیت با گل حفاری، بین لوله حفاری و دیواره چاه را با آن عایق می کنند تا مانع از نفوذ آب های اطراف و آلودگی ها گردد.

پرلیت در فیلتراسیون

پرلیت به دلیل اینکه تغییری در مزه، بو و رنگ مایعات نمی شود و همچین دارای قیمت مقرون به صرفه می باشد، جایگزین مناسبی برای فیلتراسیون می باشد.

پرلیت جین شویی

با توجه به اینکه پرلیت دارای رفتار پایدار بوده و در آب حل نمی شود از آن برای سنگ شور کردن پارچه های جین استفاده می گردد. همچنین در صنعت نساجی به خاصیت استریلی آن که برای سلامت ضرری ندارد به عنوان عامل سفید کننده استفاده می گردد.

همچنین بخوانید
در این بخش به بررسی خصوصیات و ویژگی های نفوذدهنده صنعت نساجی پرداخته می شود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن و کاربردهای آن در صنعت نساجی مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این مقاله شما به راحتی با اطلاعاتی کامل و دقیق می توانید جهت خرید آن اقدام نمایید. نفوذ دهنده ها در واقع همان مواد فعال سطحی هستند که با کاهش کشش سطحی آب باعث می شوند که آب به راحتی در به الیاف نفوذ کند.. استفاده از این مواد در صنعت نساجی می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت رنگرزی داشته باشد.
استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند. از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.
این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.
در این بخش با ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده آشنا شده و همچنین به بررسی فرایند تولید و کاربردهای آن پرداخته شده است. سدیم آلژینات از آنجایی که از جلبک های دریایی و به صورت طبیعی در دسترس است با داشتن ویژگی هایی چون عدم سمیت و زیست تخریب پذیر بودن و هزینه دستیابی به صرفه به عنوان یک ماده با ارزش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این ماده جهت مصرف در صنایع غذایی و دارویی دارای تاییدیه جهانی از سازمان غذا و دارو (FDA) می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مجید رجبی
ارسال شده در : یکشنبه 06 اسفند 1402

سلام، وقت بخیر. سازنده هستم شما کدوم شهر هستین و قیمت کیلویی چنده؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : دوشنبه 07 اسفند 1402

سلام و عرض ادب، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت با شما تماس خواهند گرفت. آدرس ما کیلومتر 21 بزرگراه لشگری (جاده مخصوص کرج)، روبروی پالایشگاه نفت پارس، پلاک 12 مراجعه نمایید.

مراد زاده
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 24 بهمن 1402

سلام، تولید کننده بلوک بتنی هستم برای خرید پرلیت مشاوره می خواستم. ممنون می شم راهنمایی کنید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

بدیعیان
ارسال شده در : پنجشنبه 28 دی 1402

وقت بخیر. تولید کننده اجر و بلوک پازلی هستم برای سبک سازی می خواستم از پرلیت استفاده کنم. خواستم در این خصوص از شما مشورت و راهنمایی بگیرم.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : شنبه 30 دی 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مهرداد راحت
ارسال شده در : دوشنبه 08 خرداد 1402

سلام، وقت بخیر. بنده تولید کننده قطعات پیش ساخته بتن اکسپوز برای نما هستم. برای سبک سازی می خوام از پرلیت استفاده کنم، لطفا راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 10 خرداد 1402

سلام دوست عزیز، درحال حاضر پرلیت مورد نظرتان ارائه نمی شود.

علی اصغر شهرانی
ارسال شده در : شنبه 28 آبان 1401

سلام، می خواستم پرلیت خریداری کنم، لطفا راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 30 آبان 1401

سلام جناب شهرانی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

فعلی
ارسال شده در : شنبه 07 آبان 1401

سلام، وقت بخیر. به مشاوره در مورد پرلیت نیاز دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 11 آبان 1401

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

وحید آقا گل زاده افروزی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 21 دی 1400

سلام، عرض ادب و احترام خدمت جنابعالی. خیلی ممنون و متشکرم بابت توضیح کامل مصالح ساختمان.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 22 دی 1400

سلام جناب آقا گل زاده عزیز، خوشحالیم بابت حسن نظر حضرتعالی.

مجتبی رنجبر
ارسال شده در : شنبه 11 دی 1400

سلام، من تولید کننده بلوک سبک هستم. می خواستم از پرلیت برای ساخت بلوک استفاده کنم. ممنون می شم راهنمایی کنید. سپاس.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 12 دی 1400

سلام جناب رنجبر عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

محمد حدادیان
ارسال شده در : دوشنبه 17 آبان 1400

با سلام، تولید کننده آجر و بلوک پازلی در شهرستان بشرویه هستم و برای تولید آجر و بلوک سبک تصمیم گرفتم از پرلیت استفاده کنم. خواستم در این خصوص از شما مشورت بگیرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400

سلام جناب حدادیان عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سعید کاشانی
ارسال شده در : دوشنبه 04 مرداد 1400

سلام، سازنده قطعات پیش ساخته بتونی هستم. دنبال افزودنی سبک هستم. مقداری پرلیت برای تست می خواستم. ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 04 مرداد 1400

سلام جناب کاشانی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.