نحوه کاهش صدای پمپ

چگونه صدای پمپ را کاهش دهیم؟

یکی از مسائلی که ساکنین یک مجتمع مسکونی ممکن است با آن روبرو شوند، صدای زیاد پمپ است. برای حل این مشکل، ابتدا می بایست علت صدای زیاد پمپ را جستجو کرد تا راه حل های کارا و مفید در جهت بهبود این مشکل، اتخاذ و به مرحله انجام برسند. در این مقاله به بررسی روش های کاهش صدای پمپ خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

علل صدای زیاد پمپ

صدای زیاد و غیر عادی پمپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به ذکر و شرح آنها خواهیم پرداخت.

صدای زیاد پمپ

نحوه قرارگیری نامناسب پمپ

یکی از دلایل صدای زیاد پمپ می تواند عدم نصب آن به شکل تراز و در محل مناسب باشد. این مورد به خودی خود می تواند عاملی بر صدای زیاد پمپ باشد. محل نامناسب می تواند یک سطح شیبدار باشد.

شکستن پروانه پمپ

یکی دیگر از دلایل صدای غیر عادی پمپ می تواند شکستن پروانه پمپ (Impeller) باشد. پروانه پمپ ممکن است به دلایل مختلف مانند افزایش دمای سیال همچنین کاویتاسیون، مستهلک و تخریب شود که ممکن است باعث صدای غیر عادی پمپ شود.

شکستن پروانه پمپ

خرد شدن بلبرینگ

همانطور که می دانید بلبرینگ ها (Bearings) قطعاتی هستند که به منظور جذب نیروهای شعاعی و محوری وارده به شفت، بر روی آن نصب می شوند. لذا مستهلک شدن این قطعه از مواردی است که همواره احتمال وقوع آن وجود دارد. در صورت تخریب بلبرینگ نیز با صدای زیاد پمپ مواجه خواهیم شد.

خرد شدن بلبرینگ پمپ

مستهلک شدن شفت

شفت پمپ (Shaft) ممکن است به دلایل مختلفی از قبیل سرعت چرخش بالا، دمای سیال عبوری و همچنین کاویتاسیون، با تغییر زاویه روبرو شود و یا خورده شود که در این صورت تاثیر زیادی بر صدای پمپ خواهد داشت.

مستهلک شدن شفت پمپ

مسدود شدن صافی پمپ

یکی از ابزارهای مورد استفاده بر روی پمپ ها، سه راه صافی (Brass Strainer) است که وظیفه آن جلوگیری از ورود مواد جامد به درون پمپ است. هر چند وقت یک بار فیلتر آن پر می شود و نیاز به تخلیه دارد در غیر این صورت، بسته شدن این فیلتر صدای زیاد پمپ را به همراه خواهد داشت.

مسدود شدن صافی پمپ

کافی نبودن فشار آب در دهانه مکش پمپ

در صورتی که فشار ورودی پمپ کمتر از حد مورد نیاز پمپ باشد، پمپ با مواردی همچون صدای زیاد و کاویتاسیون مواجه خواهد شد. در واقع کاهش NPSH موجود باعث چیره شدن NPSH مورد نیاز پمپ بر آن می شود که همین امر موجب تبدیل شدن مایع به بخار و نهایتا به وجود آمدن پدیده کاویتاسیون می شود. شکل زیر نشان دهنده به وجود آمدن کاویتاسیون در پمپ به علت کاهش فشار سیال در دهانه ورودی پمپ می باشد.

کاویتاسیون به دلیل فشار ناکافی آب در دهانه مکش پمپ

عدم روانکاری مناسب الکتروموتور

عدم روانکاری مناسب الکتروموتور می ‌تواند باعث افزایش سایش و صدای زیاد شود. این مشکل معمولا به دلیل عدم استفاده از روغن مناسب، کثیف بودن روغن، کمبود روغن و یا عدم تعویض منظم روغن رخ می ‌دهد.

عدم روانکاری مناسب الکتروموتور پمپ

نوع پمپ

برخی پمپ ها به خودی خود صدا ایجاد می کنند. مثلا پمپ جتی به واسطه داشتن اجکتور در دهانه ورودی خود، صدای زیادی نسبت به پمپ های آب خانگی دیگر مانند پمپ بشقابی و پمپ محیطی ایجاد می کند.

نمونه ای از پمپ جتی کم صدا

راه های کاهش صدای پمپ

حال به این مقوله می پردازیم که راه های کاهش صدای پمپ کدامند در ادامه آنها را شمرده و توضیح خواهیم داد.

نصب عایق صوتی

یکی از راه‌ های موثر برای کاهش صدای پمپ، استفاده از عایق صوتی است. عایق صوتی می‌تواند به صورت لایه ‌هایی از جنس ‌های مختلف نصب شود که توانایی جذب و تفکیک صدا را دارند. این عایق ‌ها معمولا از جنس‌ هایی مانند فوم صوتی، فلزات سبک، الیاف شیشه ‌ای و چوب سخت ساخته می‌ شوند. نصب عایق صوتی به طور قابل توجهی می‌ تواند صدای پمپ را کاهش دهد.

نصب عایق صوتی برای پمپ

استفاده از کاور صوتی

استفاده از کاور صوتی یک روش ساده و مؤثر برای کاهش صدای پمپ است. کاور صوتی معمولا از جنس‌ های مانند فوم صوتی، الیاف شیشه‌ ای یا فلزات سبک ساخته می‌ شود و به راحتی قابل نصب و جداسازی است. با قرار دادن کاور صوتی بر روی پمپ، صدای تولید شده توسط آن جذب و تفکیک می‌ شود و به سایر منابع صدا منتقل نمی‌ شود.

استفاده از کاور صوتی برای پمپ

تعویض قطعات پمپ

در برخی موارد، صدای پمپ ممکن است به دلیل خرابی یا فرسودگی قطعات آن افزایش یابد. در این صورت، تعویض قطعات پمپ با قطعات جدید و سالم می ‌تواند به کاهش صدای پمپ کمک کند. این قطعات می توانند شامل پروانه، شفت یا بلبرینگ باشند.

قطعات قابل تعویض پمپ

تعویض پمپ با مدل کم صدا

در صورتی که همه روش ‌های فوق نتواند صدای پمپ را به طور قابل قبول کاهش دهند، می ‌توانید پمپ فعلی را با یک مدل ساکت تر و با صدای کمتر جایگزین کنید. پمپ‌ های کم صدا معمولا با استفاده از فناوری ‌های پیشرفته و طراحی‌ های بهینه شده برای کاهش صدا تولید می‌ شوند. در بین پمپ های خانگی، پمپ بشقابی و پمپ محیطی صدای کمتری نسبت به پمپ جتی دارند. لذا در مصارف ساختمانی و در شرایطی که به میزان ارتفاع آبرسانی (هد) زیادی نیاز نیست، معمولا از این دو نوع پمپ به جای پمپ جتی استفاده می گردد تا خیال مصرف کننده از بابت در امان ماندن از صدای زیاد پمپ آسوده باشد.

دو نمونه پمپ کم صدا

استفاده از پمپ های چند پروانه به جای پمپ تک پروانه

پمپ های چند پروانه که با نام پمپ طبقاتی نیز شناخته می شوند، به دلیل استفاده از الکتروموتور با توان کمتر، دارای راندمان بالاتر، صدای حین کار کمتر و مصرف بهینه تر انرژی هستند.

نمونه ای از پمپ های چند پروانه

به طور خلاصه، با انجام اقدامات فوق می ‌توان صدای پمپ را به طور قابل توجهی کاهش داد. همچنین، در نظر داشته باشید که هر پمپ، شرایط محیطی خاص خود را دارا است. بنابراین بهتر است قبل از انجام هر گونه تغییرات با تولید کننده پمپ یا متخصصان مربوطه مشورت کنید. در همین راستا، به منظور کسب و تکمیل اطلاعات خود در زمینه انتخاب پمپ مناسب و همچنین آگاهی از اقدامات ضروری در جهت نگهداری از پمپ مورد استفاده خود لطفا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید
در این بخش به بررسی خصوصیات و ویژگی های نفوذدهنده صنعت نساجی پرداخته می شود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن و کاربردهای آن در صنعت نساجی مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این مقاله شما به راحتی با اطلاعاتی کامل و دقیق می توانید جهت خرید آن اقدام نمایید. نفوذ دهنده ها در واقع همان مواد فعال سطحی هستند که با کاهش کشش سطحی آب باعث می شوند که آب به راحتی در به الیاف نفوذ کند.. استفاده از این مواد در صنعت نساجی می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت رنگرزی داشته باشد.
استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند. از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.
این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.
در این بخش با ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده آشنا شده و همچنین به بررسی فرایند تولید و کاربردهای آن پرداخته شده است. سدیم آلژینات از آنجایی که از جلبک های دریایی و به صورت طبیعی در دسترس است با داشتن ویژگی هایی چون عدم سمیت و زیست تخریب پذیر بودن و هزینه دستیابی به صرفه به عنوان یک ماده با ارزش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این ماده جهت مصرف در صنایع غذایی و دارویی دارای تاییدیه جهانی از سازمان غذا و دارو (FDA) می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: