پمپ مناسب تخلیه چاه عمیق چیست؟

پمپ مناسب تخلیه چاه عمیق چیست؟

پمپ مناسب تخلیه چاه عمیق، پمپ آب شناور یا پمپ خودمکش است که در مناطق روستایی، شهری و کاربری های کشاورزی قابل استفاده است، پمپ های سانتریفیوژ با بهره مندی از خصوصیاتی مانند خودمکش بودن و همچنین انتقال آب از چاه تا ارتفاعات بالا، گزینه ای مناسب به منظور آبرسانی به مصرف کنندگان آب از چاه های عمیق و نیمه عمیق و کم عمق در مناطق مختلف هستند.

با توجه به اینکه برای انتقال آب از چاه های عمیق نیاز به پمپ هایی با فشار کاری بالا می باشد، بنابراین به منظور انتقال آب از چنین چاه هایی، باید از پمپ های ارتفاع بالا استفاده نمود. همچنین دما و نوع سیال (میزان مواد جامد و معلق موجود در سیال) از عوامل تاثیرگذار در تعیین متریال پمپ می باشد. اما وقتی صحبت از انتقال آب از چاه عمیق می شود، آیا تمامی پمپ های مستغرق و خودمکش از پس این مهم بر می آیند؟ در این مقاله به بررسی اینکه پمپ مناسب تخلیه چاه عمیق چه خصوصیاتی دارد، می پردازیم.

لزوم استفاده از پمپ برای تخلیه چاه عمیق

کشاورزان به منظور انجام فرآیند های آبرسانی و آبیاری مزارع خود، نیاز به یک عامل محرک دارند. پمپ چاه عمیق کشاورزی در انجام مراحل استخراج و انتقال آب از چاه های کشاورزی کاربرد فراوان داشته و اگر بخواهیم بهترین پمپ برای تخلیه چاه را انتخاب کنیم، پمپ شناور و پمپ کفکش از مناسب ترین گزینه ها برای این منظور هستند. باید توجه داشت اگر عمق چاه زیاد باشد، می بایست از پمپ های کفکش ارتفاع بالا مانند پمپ کفکش 100 متری و بالاتر (بسته به عمق چاه و طول مسیر آبیاری) استفاده کنیم. نحوه عملکرد پمپ تخلیه چاه به گونه ای است که با مکش آب از کف چاه به درون خود، می توان با ایجاد نیروی سانتریفیوژی که توسط پروانه پمپ بر سیال اعمال می شود، سیال ورودی را به ارتفاع بالا انتقال داد. از این رو به این پمپ ها پمپ مکنده تخلیه چاه نیز گفته می شود.

از طرفی به دلیل عمق زیاد این گونه چاه ها، امکان استفاده از موتور پمپ (موتور آب) وجود نخواهد داشت که دو دلیل اصلی دارد. اولا، موتور پمپ قابلیت مستغرق شدن در آب را ندارد. ثانیا، میزان مکش منفی موتور پمپ حداکثر 8 متر است و این عدد برای انتقال آب از یک چاه عمیق کمک کننده نیست. همچنین از پمپ های سانتریفیوژ خودمکش مانند پمپ جتی هم به دلایل ذکر شده نمی توان استفاده نمود. هر منطقه ای که کاربر به آب چاه دسترسی داشته باشد، نیازمند یک عامل محرک برای انتقال آب از چاه می باشد که امروزه این نیاز توسط پمپ ها برآورده می شود.

انواع پمپ تخلیه چاه عمیق

در ذیل به ذکر انواع پمپ تخلیه چاه عمیق می پردازیم و خصوصیات هریک از پمپ های تخلیه چاه عمیق را مورد بررسی قرار می دهیم.

پمپ شناور

می توان گفت بهترین و مناسب ترین پمپ برای تخلیه چاه عمیق، پمپ شناور می باشد. پمپ های شناور که از جمله پمپ های سانتریفیوژ مستغرق محسوب می شوند با تعداد پروانه زیاد (حتی بیش از 20 عدد) بر روی شفت الکتروموتور خود، دارای فشار کاری بالایی بوده و همین امر بستر ایجاد آبرسانی های گسترده برای مصارف صنعتی، خانگی و مخصوصا کشاورزی و فرآیندهای آبیاری تحت فشار را فراهم آورده است. قطر دهانه خروجی این پمپ ها از 1 تا 8 اینچ بوده و بسته به میزان هد و دبی مورد نظر کاربر متغیر می باشد. همچنین باید توجه داشت که حداقل قطر چاه برای عملکرد پمپ های شناور 3 اینچ می باشد.

پمپ شناور

پمپ شفت و غلاف

زمانیکه دسترسی به برق برای کاربر امکانپذیر نیست، پمپ شفت و غلاف مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ شفت و غلاف که با نام پمپ توربینی عمودی یا Vertical Turbine Pump نیز شناخته می شود، نمونه ای دیگر از پمپ های مستغرق می باشد که به جهت انتقال آب از چاه های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ شفت و غلاف تفاوت هایی با پمپ شناور دارد. یکی از تفاوت های این دو پمپ تفاوت در موتور آنها است و در واقع الکتروموتور پمپ شناور، آب خنک بوده که به پمپ شناور کوپل شده و در آب مستغرق می گردد. در حالی که موتور پمپ شفت و غلاف در بیرون چاه قرار گرفته که می تواند در صورت دسترسی به نیروی برق به صورت الکتریکی عمل کند یا در صورت عدم دسترسی به برق، دیزلی باشد. از طرفی به دلیل اینکه موتور این نوع پمپ خارج از چاه قرار دارد و پروانه های پمپ درون چاه، در نتیجه هرچه عمق چاه بیشتر باشد، برای عملکرد پمپ شفت و غلاف نیاز به شفت بلندتری است که این امر به خودی خود پر هزینه خواهد بود. اما در حالت کلی از این نوع پمپ نیز به منظور انتقال آب از چاه عمیق استفاده می گردد. در ذیل نمونه هایی از پمپ شفت و غلاف با موتور الکتریکی و موتور دیزلی را مشاهده می کنید.

پمپ شفت و غلاف (پمپ توربینی عمودی)

پمپ کفکش

یکی دیگر از پمپ های مناسب برای تخلیه چاه عمیق، پمپ کفکش است. پمپ های کفکش که قابلیت غوطه ور شدن در آب را دارند، توانایی انتقال آب درون چاه عمیق را دارند. اما انجام این امر منوط به داشتن شرایطی است. در واقع وقتی صحبت از چاه عمیق است، انتظار می رود پمپ کفکشی که برای این منظور انتخاب می شود، قابلیت انتقال آب درون چاه به منظور آبرسانی به زمین های زراعی، ویلای مسکونی و غیره را داشته باشد. از این رو نوع پمپ کفکش انتخابی می بایست از جمله پمپ های کفکش ارتفاع بالا باشد که لازمه این امر، بهره مندی از پروانه هایی بیش از یک عدد می باشد. همچنین قطر دهانه خروجی پمپ های کفکش از 1 تا 6 اینچ متغیر می باشد.

پمپ کفکش

اولویت بندی استفاده از پمپ های تخلیه چاه عمیق

به طور کلی در شرایطی که چاه آب بسیار عمیق باشد، مناسب ترین گزینه، پمپ شناور خواهد بود. در شرایطی که دسترسی کاربر به برق ممکن نیست، پمپ های شفت و غلاف گزینه مناسبی برای تخلیه چاه عمیق به شمار می روند. همچنین در شرایطی که قطر دهانه چاه زیاد است و امکان استفاده از پمپ شناور وجود ندارد، پمپ کفکش ارتفاع بالا، گزینه ای مناسب برای انتقال آب از چاه عمیق محسوب می شود.

تاثیر تغییر قطر خروجی پمپ بر هد و دبی

به طور کلی، هرچه میزان قطر دهانه خروجی پمپ بیشتر باشد با افزایش ظرفیت آبدهی (دبی) و کاهش ارتفاع آبرسانی مواجه خواهیم شد. برای مثال، اگر ارتفاع آبرسانی مورد نیاز یک کاربر 380 متر باشد و یک پمپ شناور در بهترین بازده کاری خود 380 متر ارتفاع را آبرسانی کند، با افزایش قطر خروجی این پمپ، شاهد این خواهیم بود که ارتفاع آبرسانی (هد) پمپ، به کمتر از 380 رسیده و مقدار آبدهی (دبی) آن افزایش یافته است.

انواع برند پمپ تخلیه چاه عمیق

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع پمپ تخلیه چاه عمیق می باشد که در ذیل به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

بهترین برندهای پمپ تخلیه چاه عمیق
پمپ شناور طبقاتی ابارا سری WINNER پمپ کفکش سایر سری MBS
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
پمپ شناور پمپیران سری URD پمپ کفکش فدک پمپ سری F
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

نحوه انتخاب پمپ های تخلیه چاه

در حالت کلی، پمپ های تخلیه چاه عمیق لزوما می بایست مستغرق بوده تا فشار مورد نیاز جهت انتقال آب توسط پروانه های متعددی که در هوزینگ پمپ تعبیه شده است را ایجاد کرده و آب با فشاری قابل توجه به سمت محل آبرسانی جریان یابد. به منظور انتخاب مناسب ترین پمپ برای تخلیه چاه عمیق، توجه به عواملی مانند نوع سیال، دمای سیال، میزان ارتفاع آبرسانی و غیره حائز اهمیت است. لذا به منظور یک پمپ مناسب تخلیه چاه با کارشناسان هایپر صنعت فامکو در ارتباط باشید و از راهنمایی های آنها بهره مند شوید.

همچنین بخوانید
در این بخش به بررسی خصوصیات و ویژگی های نفوذدهنده صنعت نساجی پرداخته می شود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن و کاربردهای آن در صنعت نساجی مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این مقاله شما به راحتی با اطلاعاتی کامل و دقیق می توانید جهت خرید آن اقدام نمایید. نفوذ دهنده ها در واقع همان مواد فعال سطحی هستند که با کاهش کشش سطحی آب باعث می شوند که آب به راحتی در به الیاف نفوذ کند.. استفاده از این مواد در صنعت نساجی می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت رنگرزی داشته باشد.
استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند. از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.
این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.
در این بخش با ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده آشنا شده و همچنین به بررسی فرایند تولید و کاربردهای آن پرداخته شده است. سدیم آلژینات از آنجایی که از جلبک های دریایی و به صورت طبیعی در دسترس است با داشتن ویژگی هایی چون عدم سمیت و زیست تخریب پذیر بودن و هزینه دستیابی به صرفه به عنوان یک ماده با ارزش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این ماده جهت مصرف در صنایع غذایی و دارویی دارای تاییدیه جهانی از سازمان غذا و دارو (FDA) می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: