دوربین مداربسته ضد نور چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

همانطور که می دانید اختلاف میزان نور در محیط های مختلف موجب می شود که تصاویر ثبت شده توسط دوربین مداربسته از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. از این رو برای رفع این مشکل از دوربین های ضد نور استفاده می شود که به راحتی به دلیل داشتن مکانیزم های موثر، این اختلاف نور را جبران می کنند و تصویری با وضوح بالاتر را ارائه می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

مهم ترین قابلیت دوربین مداربسته ضد نور

این مدل دوربین های مداربسته مجهز به سیستمی هستند که دارای قابلیت جبران سازی اختلاف نور محیط را دارند. از این رو می توان از دوربین های ضدنور در محیط های مختلف و شدت نور متفاوت استفاده نمود و تصاویر با کیفیتی را توسط این دوربین ها ثبت نمود. یکی از مهم ترین مکانیزم های بکار رفته در این دوربین ها، مکانیزم WDR است.

مهم ترین قابلیت دوربین مداربسته ضد نور

4 تکنولوژی بکار رفته در دوربین های ضد نور

تکنولوژی های به کار رفته در این نوع دوربین ها سبب توزیع نور به صورت متناسب می شود که شامل 4 تکنولوژی زیر است که در ادامه همه تکنولوژی ها را شرح می دهیم.

BLC: فناوری BLC برگرفته از کلمه Back Light Copmensation است و به نوعی عملیات جبران سازی نور پس زمینه را انجام می دهد و در مواقعی که نور از پشت به جسم می تابد و باعث تیرگی تصویر می گردد، این قابلیت موجب می شود که تاثیرات نور پس زمینه را کاهش داده یا کنترل کند و در نهایت موجب تصحیح میزان نور می شود. توصیه می شود از این تکنولوژی در موارد صحیح استفاده شده تا اثر گذاری آن قابل لمس باشد و مواقعی که یک بخش تصویر دارای اهمیت است از این تکنولوژی استفاده می شود که شامل موارد زیر است.

  • قابل استفاده در محیط های کم نور یا تاریک
  • مراکز عمومی از جمله پمپ بنزین یا پارکینگ اماکن
  • قابل استفاده در دوربین های مداربسته پلاک خوان

HLC: تکنولوژی hlc کوتاه شده عبارت High Light Compensation است و باعث جبران سازی نور به صورت نقطه ای می گردد. این فناوری برای تصحیح و جبران نورهای اضافی بکار گرفته می شود به ویژه زمانی که منبع نور لامپ باشد این دوربین به خوبی نقاط بسیار روشن را پوشش می دهد. لازم به ذکر است که از این تکنولوژی بیشتر در دوربین های مداربسته پلاک خوان استفاده می شود. در واقع در حین ترافیک های جاده ای با تابیدن نور چراغ خودروهای دیگر، مانع مشاهده دقیق پلاک خودروها شده و این قابلیت باعث می شود که پلاک خودرو را بتوان به صورت دقیق و با وضوح بالا مشاهده و ثبت نمود. برای اینکه بدانید دوربین مورد نظر از این فناوری برخوردار است، می توانید یک چراغ قوه قوی را در فاصله 5 متری از دوربین روشن کنید اگر با وجود این تغییرف تصاویر ارائه شده از کیفیت مطلوبی برخوردار بودند نشانگر وجود تکنولوژی HLC است و در صورت عدم مشاهده تصویری با کیفیت و نور زیاد فاقد این قابلیت خواهد بود.

WDR: کلمه WDR مخفف Wide Dynamic Range است که از این تکنولوژی برای تامین منبع نور به صورت گسترده استفاده می شود. در این تکنولوژی از دو پردازنده استفاده می شود که به کمک پردازنده اول تصویر روشن و با استفاده از پردازنده دوم تصاویری از بخش های تیره گرفته می شود و این دو تصویر در نهایت ترکیب می شوند و با متعادل سازی نقاط تاریک و روشن و افزایش کیفیت تصویر موجب ارائه یک تصویر یکنواخت از نظر نوری می شود اما یکی از نقاط ضعف این فناوری افت شدید در زنده نشان دادن سطح نور در تصاویر است.

DWDR: یکی دیگر ا زتکنولوژی های شناخته شده در حوزه دوربین های ضد نور، تکنولوژی DWDR یا Digital Wide DYNAMIC range است که باعث پوشش دهی دینامکی و دیجیتالی در دوربین های مداربسته می شود.

تفاوت تکنولوژی WDR و DWDR

در واقع این تکنولوژی حالت دیجیتالی شده فناوری WDR بوده و این دو تکنولوژی مکانیزم مشابهی دارند و تفاوت عمده این دو جایگزینی سیستم نرم افزاری دیجیتال با دو سنسور CCD است و با حذف نمودن نورهای اضافی باعث ارائه تصویری با کیفیت می گردد.

تفاوت تکنولوژی WDR و DWDR

تفاوت عمده فناوری های HLC، BLC و WDR چیست؟

به کمک همه تکنولوژی های یاد شده می توان تصاویر با کیفیت مطلوبی را در محیط های مختلف و شرایط نوری متفاوت ثبت نمود. اگر بخواهیم عمده تفاوت های این تکنولوژی ها را بررسی کنیم که در مجموع دارای مکانیزم مشابهی هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود.
تکنولوژی HLC با کاهش نور نقاط پر نور عملیات خود را انجام می دهد اما به واسطه فناوری BLC، نقاط پر نور به صورت کامل محو می شوند و در سطوح پس زمینه برای جبران سازی نور قابل استفاده است و این دو تکنولوژی با فیلتر نمودن نورهای مزاحم وارد عمل می شوند و موجب بهبود کیفیت تصاویر می شوند. در مقابل WDR در رده مکانیزم های سخت افزاری وارد عمل شده و برخلاف دو تکنولوژی ذکر شده که نرم افزاری هستند، کار می کند. همچنین تصاویر ثبت شده با دوربین های مدار بسته دارای قابلیت WDR بسیار با کیفیت تر هستند.

تفاوت عمده فناوری های HLC، BLC و WDR

تعریف دامنه داینامیکی در دوربین های ضد نور

این دامنه بیانگر محدوده ای از اختلاف نور بین تاریک ترین و روشن ترین نقطه تصاویر است و محدوده داینامیکی در یک دوربین مداربسته بیانگر توانایی دوربین برای نمایش تصاویر در شرایط مختلف نوری است و با افزایش دامنه داینامیکی در دوربین می توان متوجه شد که دارای قابلیت دید با حداکثر اختلاف نوری در محیط است.

تعریف دامنه داینامیکی در دوربین های ضد نور

5 نکته طلایی در زمان خرید دوربین مداربسته ضد نور

در زمان خرید دوربین مداربسته ضد نور به موارد زیر توجه کنید.

  • کیفیت تصویر که برحسب مگاپیکسل محاسبه می شود.
  • لنز دوربین
  • برد دید در شب 
  • درجه حفاظت در برابر گرد و غبار و آب
کاربرد دوربین مداربسته ضد نور

مشابه سایر دوربین های مداربسته از این نوع دوربین ها به منظور نظارت در محیط های مختلف استفاده می شود تا بدین ترتیب از وقوع جرم و جنایت و همچنین سرقت ها کاسته شود و به دلیل کیفیت بالاتر این دوربین های ضدنور در مواردی که حفاظت، حراست و ایمنی محیط حائز اهمیت است.

قیمت دوربین های ضدنور

در زمان خرید دوربین های ضدنور توجه نمایید که شما می خواهید از این دوربین در چه شرایط نوری استفاده کنید. برای مثال در زمان نصب دوربین مداربسته برای ورودی منازل باید دوربین های مجهز به تکنولوژی DWR را انتخاب کنید و در مجموع انواع مختلف دوربین های ضد نور به دلیل مجهز بودن به تکنولوژی های فیلتر نمودن نور در مقایسه با دوربین های مداربسته معمولی از قیمت بالاتری برخوردار هستند و محدوده قیمت دوربین مداربسته ضد نور متناسب با نوع تکنولوژی بکار رفته در دوربین متفاوت است.

نتیجه گیری

امید است بعد از خواندن این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در خصوص دوربین های مداربسته به دست آورده باشید و سعی داشتیم که با بررسی نکات مختلف درباره دوربین مداربسته ضد نور و تکنولوژی های به کار رفته در این دوربین ها، شما را در خرید یک دروبین مداربسته ضد نور خوب و با کیفیت همراهی کنیم. سپاسگزاریم که تا پایان مقاله همراه ما بودید. همچنین در صورتی که میخواهید اطلاعاتی درباره دوربین های مداربسته دید درشب بدست آورید، توصیه می شود به مقاله تکنولوژی دید در شب دوربین مداربسته در سایت هایپر صنعت فامکو مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
عملکرد همه دوربین های مداربسته یک روند یکسان و کلی را در پیش دارد. اما متناسب با نوع دوربین و اجزای تشکیل دهنده آن، طرز کار دوربین های مداربسته متغییر است. دوربین های مداربسته عمدتا مجهز به یک موتور قدرتمند هستند که به واسطه آن قابلیت زوم داشته و برحسب نیاز با حرکت در محدوده مورد نظر و زوم در یک نقطه خاص، توالی ثابتی از تصاویر مرتبط با آن نقطه یا نقاط ثبت شده را ضبط می کنند و از طریق کابل یا در مدل های بی سیم به واسطه قابلیت وای فای دیتاها را بر روی DVR ذخیره می کنند.
در این بخش به بررسی خصوصیات و ویژگی های نفوذدهنده صنعت نساجی پرداخته می شود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن و کاربردهای آن در صنعت نساجی مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این مقاله شما به راحتی با اطلاعاتی کامل و دقیق می توانید جهت خرید آن اقدام نمایید. نفوذ دهنده ها در واقع همان مواد فعال سطحی هستند که با کاهش کشش سطحی آب باعث می شوند که آب به راحتی در به الیاف نفوذ کند.. استفاده از این مواد در صنعت نساجی می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت رنگرزی داشته باشد.
استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند. از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.
این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: