کولر گازی دیواری (اسپلیت دیواری)

کولرگازی دیواری (اسپلیت دیواری) چیست؟

کولر گازی دیواری یا اسپلیت دیواری از یک یونیت داخلی که بر روی دیوار نصب شده و یک یونیت خارجی تشکیل می شود. بطور کلی اسپلیت دیواری در محدوده ظرفیتی 9000 تا 36000 BTU در انواع اینورتر یا معمولی ارائه می شود و عموما با توجه به ظرفیت برای محیط هایی با مساحت متوسط 10 الی 150 متر مربع مناسب می باشد.

هایپر صنعت فامکو کولر گازی دیواری را در ظرفیت های زیر ارائه می نماید:

  • کولر گازی 9000
  • کولر گازی 12000
  • کولر گازی 18000
  • کولر گازی 24000
  • کولر گازی 30000
  • کولر گازی 36000

یونیت خارجی (کندانسور) در کولر گازی دیواری وظیفه تولید برودت و یونیت داخلی (پنل) وظیفه دمش برودت را دارد. لازم به ذکر است که برق مصرفی اسپیلت های دیواری تک فاز 220 ولت می باشد. حتما به این نکته توجه نمایید که در صورت استفاده از چند اسپیلت دیواری با ظرفیت بالا در کنار هم برق مصرفی باید سه فاز 380 ولت باشد.

کولر گازی دیواری (اسپلیت دیواری)

انواع کولر گازی دیواری

اسپیلت های دیواری در دو نوع اینورتر و معمولی تولید می شوند که تفاوت آنها در نوع کمپرسور و برق مصرفی آنها می باشد. اسپیلت های دیواری اینورتر، برق کمتری نسبت به اسپیلت های معمولی مصرف می کنند. این موضوع به دلیل استفاده از بردهای اینورتر است، وقتی دمای مورد نظر توسط کاربر انتخاب می شود، دستگاه به جای خاموش نمودن کمپرسور، اصطلاحا دور آن را کم کرده (دور متغیر) و با این کار از روشن و خاموش شدن کولر جلوگیری می نماید. جلوگیری از روشن و خاموش شدن دستگاه علاوه بر صرفه جویی در برق مصرفی، از استهلاک و خرابی قطعات دستگاه نیز جلوگیری می کند.

مقایسه اسپلیت دیواری دور ثابت و اینورتری

اسپلیت های دور ثابت معمولا برای فضاهایی که نیاز به ارائه بار برودتی از جمله سرمایش و یا گرمایش با حداکثر ظرفیت است، استفاده می شود.

ویژگی اسپیلت دیواری
  • طراحی زیبای پنل داخلی
  • از مزایای استفاده از اسپیلت های دیواری نسبت به سایر اسپیلت ها می توان به کم حجم بودن آنها و عدم اشغال فضای محیط اشاره کرد.
  • اسپیلت های دیواری مجهز به ریموت کنترل و همچنین صفحه نمایشگر LCD می باشند.
  • مجهز به فیلتر های قابل شستشو و تعویض می باشند.
  • مجهز به نمایشگر جهت نمایش دمای محیط با استفاده از سنسورهای موجود در دستگاه
  • دارای 5 حالت عملکردی
  • دارای حالت خواب
  • نصب و راه اندازی آسان

انتخاب اسپیلت دیواری

برای انتخاب اسپیلت دیواری مناسب جهت سرمایش و گرمایش محیط مورد نظر لازم است که میزان متراژ محیط و تعداد اتاق های محیط را در نظر داشته باشید و با توجه به آن ظرفیت اسپیلت را انتخاب نمایید. جدول محاسبه ظرفیت بر اساس متراژ محیط در صفحه اصلی کولر گازی درج شده است به کمک آن می توانید اسپیلت مناسب را انتخاب نمایید. اما در حالت کلی و سرانگشتی برای تعیین ظرفیت می توان به ازای هر 40 متر مربع مساحت در نظر گرفته شده 1 تن تبرید معادل 12000btu را اعمال نمود یعنی برای مساحت 70 متری عموما یک دستگاه دو تن تبرید یا 24000btu باید در نظر گرفته شود.

شستشوی فیلتر های اسپیلت دیواری

جهت تعویض یا شستشوی فیلتر های اسپیلت ابتدا باید از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل شود تا در حین کار، کاربر دچار برق گرفتگی نشود، سپس درب جلوی اسپیلت را به آرامی باز نموده و فیلتر های جلوی پنل را به آرامی خارج کرده تا دچار آسیب و پارگی نشوند و همچنین گرد غبار انباشته شده بر روی آن در محیط پخش نگردد. پس از خارج کردن فیلتر ها ابتدا خاک روی فیلتر ها را با دستمال پاک کرده و سپس با آب گرم فیلتر ها باید شسته شوند تا تمام آلودگی های روی فیلتر ها از بین برود. پس از شستشوی فیلتر های اسپیلت می توان با اسپری کردن محلول آب و مایع دستشویی به کویل های پنل، کویل ها را تمیز کرد که این امر سبب از بین رفتن آلودگی از روی کویل ها و افزایش راندمان کولر می گردد. در صورت کثیفی بیشتر دستگاه می توان با کمک تکنسین مجرب از دستگاه کارواش برای شستشوی استفاده نمود.

شستشوی کولر گازی

نصب اسپیلت دیواری

همان گونه که ذکر شد، اسپیلت دیواری از یک یونیت داخلی و یک یونیت بیرونی تشکیل شده است که محل نصب یونیت داخلی اسپیلت در داخل ساختمان و بر روی دیوار می باشد و یونیت بیرونی یا کندانسور در حیاط ساختمان یا تراس و بالکن ساختمان (در فضای آزاد) نصب می گردد.

یونیت بیرونی اسپیلت بهتر است در محیطی نصب شود که نور مستقیم آفتاب بر روی آن حاکم نشود و از گرد و غبار به دور باشد تا بتواند راندمان مطلوب تری داشته باشد. یونیت داخلی اسپیلت دیواری بر روی دیوار نصب می گردد و حداقل فاصله آن از طرفین باید 15 سانتی متر باشد و نباید در کنار مواد اشتعال زا یا لوله های گاز که احتمال نشتی دارند قرار بگیرد. جهت نصب یونیت داخلی اسپیلت بهتر است از سست نبودن دیوار جهت نصب اطمینان حاصل نمایید. جهت نصب پنل داخلی ابتدا یک صفحه ی فلزی بر روی دیوار نصب می گردد و پنل بر روی آن قرار می گیرد. این صفحه فلزی که به صفحه نصب (Mounting Plate) معروف است همراه دستگاه ارسال می گردد.

توجه داشته باشید که فاصله یونیت داخلی و یونیت بیرونی نباید خیلی زیاد باشد زیرا راندمان سیستم کاهش پیدا می کند و زمان زیادی صرف می شود که سرمایش یا گرمایش محیط رخ دهد علاوه بر این برق بیشتری نیز مصرف می شود. حداکثر فاصله ی بین یونیت داخلی و خارجی یا طول لوله های مسی متناسب با ظرفیت کولر و برند دستگاه بین 10 الی 22 متر می باشد. اگر از قبل سیستم لوله کشی اسپیلت در ساختمان شما انجام شده است، جهت مطابقت دادن سایز لوله های مسی قدیمی با لوله های اسپیلت جدید، باید این موضوع قبل از خرید حتما با کارشناس فروش مطرح شود. در ساختمان هایی که لوله کشی مناسب جهت نصب کولر گازی دیواری انجام نشده است، می توان با تخریب بخش کوچکی از دیوار، لوله گذاری را انجام داده و اسپلیت های دیوار را نصب نمود.

قیمت کولر گازی دیواری

قیمت اسپلیت ایستاده با توجه به ظرفیت و برند آن تعیین می شود. لطفا جهت استعلام قیمت خرید اسپلیت های دیواری با واحد فروش تهویه مطبوع هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

معمولا دستگاه های تولید و موجود در ایران، دارای حالت دو فصله می باشند که اصطلاحا به آنها on/off نیز گفته می شود. قبل از خرید دستگاه باید حالت دو فصله بودن را در نظر گرفته و بعد اقدام به خرید نماییم.

بله، اسپلیت های دیواری به وسیله لوله های مسی با سایز نهایتا 5 سانت برای رفت و برگشت به یکدیگر متصل می گردند که می توان آنها را هم روی کار نصب نمود و به وسیله داکت پنهان نمود و هم می توان کمی از دیوار را تراشیده و لوله را داخل دیوار تعبیه نمود.

برای هر 40 متر مربع 1 تن تبرید باید در نظر گرفت، برای مثال برای یک واحد 60 متری، دستگاه 18000btu می تواند گزینه مناسبی باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مجتبی یعقوبی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 11 بهمن 1401

سلام، آیا می توان از یک کندانسور برای دو اتاق کوچک مستقل زیر 10 متر را که احتمال استفاده همزمان کمی دارند، استفاده کرد؟ آیا توصیه می شود؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 26 بهمن 1401

سلام جناب یعقوبی عزیز، اگر امکان انتقال هوا بین 2 اتاق وجود دارد (مثلا درب اتاق ها باز باشد) با توجه به ظرفیت کندانسوری که در این امکان وجود دارد می توان از یک کندانسور و یک پنل برای 2 اتاق استفاده کرد، در غیر این صورت باید از اسپلیت های مولی وی استفاده نمود که یک کندانسور و چند پنل دارند و در هر اتاق به صورت مجزا توانایی راه اندازی دارند.

مهدی فهیمیان
ارسال شده در : دوشنبه 03 خرداد 1400

سلام وقت بخیر. از بابل پیام می دهم. کارم نصب اسپلیت هست و کارمند بیمارستان، واحد تاسیسات هستم. اگه امکان داره می خواهیم بدانم که کار شما چه مراحلی را شامل می شود.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 03 خرداد 1400

سلام جناب فهیمیان عزیز، به درستی متوجه منظور حضرتعالی نشدیم. در صورت امکان، منظور خود را دقیق تر توضیح بدهید.