خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یا اسمارت هوم از یک پروسسور یا پردازنده اصلی تشکیل شده است که اطلاعات ورودی را به وسیله سنسورها دریافت کرده و با کنترلرهای مربوط به هر سیستم، فرمان های لازم را به عملگرهای مورد نظر ارسال می کند. هر خانه هوشمند می تواند یک بخش یا تمام قابلیت های یک سیستم هوشمند سازی ساختمان را داشته باشد.

بی ام اس یا سیستم خانه هوشمند (BMS)

انواع سیستم خانه هوشمند

سیستم های خانه هوشمند تحت پروتکل های متفاوت کار می کنند و لذا محصولات متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. مرسوم ترین سیستم خانه هوشمند از طریق وای فای (بی سیم)، کابل شبکه (با سیم) یا ترکیبی از چند روش طراحی و اجرا می شود.

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده سیستم های خانه هوشمند و پکیج خانه هوشمند به طور کامل متناسب با پروژه شما می باشد.

  • خانه هوشمند بی سیم (بر روی بستر وای فای)
  • خانه هوشمند با سیم (بر روی بستر کابل شبکه)

سیستم خانه هوشمند کامل، از سیستم کنترل روشنایی، تردد، سرمایش و گرمایش و سیستم های امنیتی تشکیل شده که تمام این سیستم ها به صورت یکپارچه و تحت برنامه ای خاص عمل می کنند. پردازنده های سیستم خانه هوشمند معمولا با برق فشار ضعیف 12 ولت تغذیه می شوند که خروجی فرمان 12 ولت به وسیله تحریک رله های مربوطه به آن عملگر، اجرا می شود، لازم به ذکر است که این موضوع ممکن است در سیستم خانه هوشمند برندهای مختلف متفاوت باشد.

سیستم خانه هوشمند بر روی بستر وای فای

سیستم خانه هوشمند بی سیم کاملا بر روی سیم کشی سنتی ساختمان قابل اجرا بوده به گونه ای که تمام تجهیزات خانه هوشمند به جای نمونه سنتی خود نصب می شوند و از طریق شبکه وای فای، داخل یک نرم افزار قابل کنترل می باشند.

سیستم خانه هوشمند بر روی بستر وای فای

سیستم خانه هوشمند بر روی بستر کابل شبکه

در این سیستم خانه هوشمند نحوه ارتباط پردازنده با ماژول های هوشمند از طریق کابل شبکه انجام می شود و در اغلب موارد احتیاج به تغییر در سیم کشی می باشد به همین دلیل این گونه سیستم های هوشمند ساختمان بهتر است در ساختمان های در حال ساخت اجرا شود، زیرا اگر طراحی این گونه سیستم ها در ابتدا انجام شود قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به دیگر نمونه های خود دارند.

سیستم خانه هوشمند بر روی بستر کابل شبکه

برخی سیستم های هوشمند ساختمان هستند که به صورت ترکیبی از سیستم های مختلف استفاده می کنند، این موضوع باعث می شود در مواقعی که محدودیت سیم کشی وجود دارد از ماژول های وای فای استفاده کنند. به طور مثال از کلیدهای هوشمند وای فای برای روشنایی و برای بقیه تجهیزات از کابل شبکه استفاده می شود.

سیستم های خانه هوشمند می تواند دارای یک پردازنده اصلی باشد که تمام بخش ها را کنترل کند یا از چند پردازنده به صورت ماژولار و مجزا از یکدیگر برای کنترل بخش های متفاوت استفاده کنند. ماژولار کردن سیستم خانه هوشمند قابلیت اطمینان سیستم را بالا می برد.

اصول و نحوه سیم کشی سیستم هوشمند ساختمان

اساس سیم کشی در اکثر سیستم های هوشمند سازی ساختمان ها به گونه ای انجام می شود که با استفاده از یک پردازنده، فرمان مورد نظر به رله مربوط به عملگر ارسال گردد، این رله می تواند در تابلو برق یا در محل دیگری مانند پشت کلید نصب شود. روند تولید ماژول های سیستم هوشمند خانه باید به گونه ای انجام شود که بتوان هوشمند سازی را بر روی بستر سیم کشی سنتی اجرا کرد. البته برای کم شدن محدودیت اجرا سیستم خانه هوشمند، باید تمام سر خط های روشنایی و تجهیزات قابل کنترل به داخل تابلو برق کشیده شود که برای این کار به صورت مستقیم یا از مسیر کلیدهای سنتی انجام می شود.

همچنین در تجهیزاتی که به صورت بی سیم با سیستم هوشمند در ارتباط هستند فقط کافی است که تغذیه ماژول تامین گردد، زیرا سایر تجهیزات سیستم، بر بستر سنتی قابل اجرا می باشد. نکته مهم در سیستم خانه هوشمند جانمایی و سیم کشی سنسورها می باشد. در واقع موارد سیم کشی که در خانه هوشمند بیشتر از سیستم های سنتی اجرا می شود مربوط به سیم کشی سنسورها و تجهیزاتی مانند تاچ پنل مرکزی، شیرهای برقی و کابل های شبکه (در صورت نیاز) می باشد.

اصول و نحوه سیم کشی سیستم هوشمند ساختمان

کاربرد سیستم های هوشمند
  • سیستم های هوشمند ساختمان علاوه بر اینکه به یکی از نیازهای اصلی ساختمان تبدیل شده اند کاربردهای فراوانی نیز دارند. که اهمیت این نیازها توسط الویت کاربران مشخص می شود.
  • سیستم های هوشمند ساختمان در اماکن اداری، تمامی سالن های پرورش و کارخانه ها کاربرد بسیاری دارد.
  • کنترل هوشمند مواردی همچون، تهویه و کنترل هوشمند تردد به صورت مجزا از دیگر کاربردهای سیستم هوشمند ساختمان می باشد.
  • استفاده از سیستم خانه هوشمند در ساختمان ها و اماکنی که برقراری هماهنگی بین چندین سیستم نیاز است.
مزایای خانه هوشمند
  • مهمترین مزیت هوشمند سازی ساختمان صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. در واقع به واسطه همین مزیت، هزینه سیستم هوشمند ساختمان بعد از مدتی تبدیل به سرمایه خواهد شد.
  • انجام دادن چندین کار همزمان به سادگی و در مدت زمان بسیار اندک یکی از مهم ترین مزایای سیستم هوشمند ساختمان می باشد.
  • کنترل از راه دور ساختمان و صرفه جویی در زمان
  • ایجاد یک فضای دلنشین و با آرامش در محیط های مختلف می تواند احساس لذت بخشی را فراهم کند.
  • امکان برنامه ریزی دقیق در کارها و رفتارهای روزانه از مزیت های خانه هوشمند می باشد.
  • هوشمند سازی ساختمان ارزش افزوده زیادی برای ساختمان به همراه دارد.
  • سهولت در فروش ساختمان به واسطه سیستم هوشمند خانه
  • هوشمند سازی بزرگ ترین مزیت ساختمان های لوکس و نسل اول در حال ساخت بوده و نیاز اساسی ساختمان برای پاسخ به تجمل گرایی را پاسخ می دهد.

قیمت سیستم خانه هوشمند

قیمت سیستم های خانه هوشمند بر اساس میزان امکانات و قابلیت هایی که مورد نیاز است متفاوت خواهد بود. در اغلب سیستم ها این امکان وجود دارد که شما بر حسب نیاز امکاناتی را به سیستم خود اضافه یا کم کنید که این موارد باعث تغییر در قیمت می شود. همچنین برندها با سیستم های مختلف قیمت های متفاوتی با قابلیت های یکسان دارند. کارشناسان هایپر صنعت فامکو با ارائه مشاوره تخصصی در زمینه هوشمند سازی ساختمان، می توانند شما را در انتخاب بهترین و ارزان ترین سیستم ها و پکیج خانه هوشمند یاری کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: