پایه چراغ روشنایی

پایه چراغ روشنایی چیست؟

پایه چراغ یکی از تجهیزات روشنایی به شمار می آید که از آن ها در جهت تامین روشنایی خیابان ها، پارک ها، حیاط منازل و باغ ها استفاده می گردد. در راستای زیباسازی مبلمان شهری پایه چراغ های روشنایی در اشکال، ابعاد و ارتفاع های مختلف طراحی و ساخته می گردند.

در یک دسته بندی کلی پایه های روشنایی به دو گروه پایه چراغ پارکی و پایه چراغ خیابانی تقسیم می شوند که در ادامه هر یک به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد.

مشخصات فنی پایه چراغ روشنایی

در ذیل به ویژگی ها و مشخصات انواع پایه چراغ روشنایی پرداخته شده است.

پایه چراغ روشنایی پارکی و محوطه ای

پایه چراغ روشنایی پارکی با ارتفاع های مختلف، به صورت لوله ای ساده و یا طرح دار با جنس و مدل های مختلف طراحی و ساخته شده و در محوطه های پارک، حیاط و یا باغ ها نصب و مورد استفاده قرار می گیرند.

پایه چراغ روشنایی پارکی و محوطه ای

به جهت قرار گیری پایه چراغ های پارکی در معرض تابش مستقیم آفتاب و باران، جنس مواد به کار رفته در ساخت پایه چراغ ها باید در مقابل عوامل محیطی ذکر شده مقاوم باشد. پایه چراغ های پارکی معمولا در انواع آلومینیومی، فولادی و یا چدنی و در ارتفاع های 1 الی 4 متر (معمولا 3 متر) تولید می گردند.

پایه چراغ خیابانی

پایه چراغ روشنایی خیابانی معمولا با ارتفاع های 3 الی 18 متر در جهت تامین روشنایی معابر شهری مورد استفاده قرار می گیرد. پایه چراغ روشنایی خیابانی در انواع ساده و دکوراتیو تولید می گردد.

پایه چراغ خیابانی

در فرایند ساخت پایه چراغ ساده از فولاد با پوشش گالوانیزه گرم و اپوکسی استفاده می شود. پایه چراغ روشنایی خیابانی ساده در انواع لوله ای و چند وجهی ساخته می شود و دارای قیمت کمتری نسبت به پایه چراغ روشنایی دکوراتیو می باشد. پایه چراغ خیابانی دکوراتیو با ظاهری لوکس و زیبا که با هدف زیبا سازی هرچه بیشتر فضای شهری استفاده می گردد، با کاورهای چدنی و یا آلومینیومی پوشانده می شود. همان طور که ذکر گردید در تولید پایه چراغ خیابانی با توجه به آب و هوای منطقه می توان از پوشش گالوانیزه گرم، رنگ الکترواستاتیک و رنگ اپوکسی استفاده کرد. در فرایند نصب پایه چراغ خیابانی با توجه به وزن، ارتفاع پایه و هم چنین خاک محل نصب، فوندانسیون به دو طریق فوندانسیون ریختگی و یا آماده ایجاد شده و سپس پایه نصب می گردد.

پایه چراغ روشنایی دکوراتیو

پایه چراغ دکوراتیو یا پایه چراغ های تزئینی در واقع یکی از انواع پایه چراغ های خیابانی و پارکی هستند که با تغییر رنگ و ادوات تزئینی بر روی همین تیپ پایه چراغ ها ساخته شده و جهت زیباسازی انواع فضاهای خارجی از جمله خیابان، پارک، باغ، ویلا و موارد دیگر بکار برده می شوند. چراغ های دکوراتیو را با نام هایی همچون چراغ های دکوراتیو سردری، چراغ های پایه کوتاه دکوراتیو، پایه چراغ دکوراتیو پارکی، پایه چراغ دکوراتیو خیابانی، پایه چراغ دکوراتیو دیوارکوب، پایه چراغ دکوراتیو شهری نیز می شناسند.

در واقع هدف از طراحی این پایه چراغ ها علاوه بر ایجاد روشنایی مناسب برای فضای مورد نظر، زیباسازی فضا می باشد. بنابراین ارتفاع این مدل چراغ ها به گونه ای است که در معرض دید رهگذرها قرار می گیرد، با این حال این چراغ ها در ارتفاع های مختلف از 2 تا 15 متر با توجه به نوع کاربری ساخته می شوند.

جنس بدنه این محصولات با در نظر گرفتن کاربرد آنها از فولاد ریخته گری و در بخشی از آن ممکن است لوله های مبله باشد، جهت رنگ آمیزی این نوع چراغ ها از رنگ های پودری الکترواستاتیک به دلیل دوام بالای رنگ استفاده می شود.

چراغ دکوراتیو شامل چند بخش مختلف از جمله پایه، فونداسیون، دستک چراغ و تابلو برق است که چراغ نهایی روی دستک نصب می شود. چراغ های مختلفی مانند پروژکتورهای بخار سدیم ، پروژکتورهای بخار جیوه و پرژکتورهای کم مصرف LED و COB را می توان برای پایه های دکوراتیو استفاده کرد.

پایه چراغ روشنایی دکوراتیو

پایه چراغ روشنایی سولار

پایه چراغ های روشنایی سولار جهت نصب پنل خورشیدی و چراغ به صورت همزمان طراحی شده اند و در اماکنی که امکان تامین برق وجود ندارد و یا تابش خورشید به نحوی است که استفاده از انرژی خورشیدی اقتصادی تر از استفاده از برق شهری است، از این مدل پایه روشنایی استفاده می شود. بعضی از پنل های خورشیدی حتی در هوای ابری هم امکان جذب نورخورشید و تولید برق را دارند.

اجزایی که بر روی پایه روشنایی سولار جهت ایجاد روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند شامل یک صفحه خورشیدی، یک عدد کنترلر، چراغ ، پایه و یک باتری و جعبه مخصوص باتری می باشد. انرژی خورشیدی در طول روز توسط پنل خورشیدی جذب شده و برق تولیدی در باتری ذخیره می شود و برای تامین روشنایی شب مورد استفاده قرار می گیرد.

پایه چراغ روشنایی سولار در ارتفاع 3 تا 15 متر ساخته می شود، جنس پوشش بدنه پایه چراغ روشنایی سولار را می توان از گالوانیزه گرم و رنگ های صنعتی (آلکیدی، اپوکسی و پلی اورتان) در کلیه رنگ ها استفاده کرد.

نصب چراغ با پایه روشنایی سولار بسیار آسان است و احتیاج به سیم کشی ندارد و امکان نصب آن در هر جایی از جمله اتوبان ها، خیابان های شهر، جاده ها، ویلاها، باغچه و غیره وجود دارد. پایه روشنایی سولار می تواند در حالت دکوری نیز ساخته شود و جلوه بهتری به فضای ویلا و یا باغچه مصرف کننده بدهد.

پایه چراغ روشنایی سولار

مزایای استفاده از پایه چراغ روشنایی

در ادامه چند مورد از مزایایی که استفاده از پایه چراغ روشنایی فراهم می سازد بیان می گردد.

  • زیباسازی مبلمان شهری و فضاهای سبز
  • امکان استفاده بیشتر از بوستان ها، فضاهای سبز و باغ ها
  • تامین روشنایی و امنیت پارک ها در تاریکی شب
  • تسهیل تردد در معابر شهری در زمان تاریکی

استاندارد پایه چراغ روشنایی

در زمان خرید پایه روشنایی دقت داشته باشید که سازنده استاندارهای شرکت توانیر ایران جهت تولید پایه روشنایی را اخذ کرده باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: