دستگاه فرز چیست؟

دستگاه فرز دستگاهی است که در صنعت کاربرد فراوان داشته و برای برش فلزات و سنگ و سرامیک و ابزار کردن ضایعات فلزات ناشی از جوشکاری و لبه های سنگ های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه فرز قابلیت نصب انولع سنگ برش و سنگ سنباده و پولیش را دارا می باشد. هایپر صنعت فامکو تامین کننده انواع دستگاهای فرز و مینی فرز در تنوعی از برندهای معتبر بازار و دارای استاندارد روز دنیا می باشد.

دستگاه فرز

مشخصات فنی دستگاه فرز

فرز دارای تنوع زیادی می باشد و انواعی از دستگاه ها را در بر می گیرد که در ادامه متخصرا معرفی می شوند. عموما دستگاه های فرز دارای مکانیزمی همانند دریل می باشند که متشکل از الکتروموتور، بدنه، دسته نگه دارنده و شفت مرکزی می باشد که انواع سنگ های برش و سنباده روی سه نظام خاردار متصل به شفت نصب می گردند. دستگاه های فرز دارای توان های متنوع می باشند و بر اساس سرعت چرخش در دقیقه و قطر صفحه قابل نصب روی دستگاه در دسترس خریداران می باشند. تمامی مدل ها دارای دکمه روشن و خاموش بوده و برخی از مدل ها دارای قاب محافظ صفحه نیز هستند.

  • فرز آهنگری
  • فرز سنگبری
  • مینی فرز

فرز آهنگری

فرز آهنگری در واقع نوع دستی دستگاه های فرز می باشد که نسبت به فرز های دیگر جسته بزرگتر داشته و قدرتمند تر است دارای یک دسته در پایین بدنه دستگاه فرز و یک دسته در قسمت جانبی دستگاه می باشد که دسته جانبی به دلیل حفظ تعادل بیشتر و تسلط بهتر کاربر در هنگام استفاده می باشد. فرز های آهنگری دارای قابلیت نصب صفحه برش سنگ نیز می باشند و در سنگ کاری نیز کاربرد فراوان دارند. فرز آهنگری دارای قاب محافظ برای جلوگیری از پاشش براده فلزات به دست و صورت کاربر می باشد.

مینی فرز

مینی فرز ها دارای مصارف صنعتی سبک تر و مصارف خانگی بوده و برای فرزکاری های کوچک تر یا برش های سبک تر فلزات کاربرد دارند. مینی فرز دستگاهی است که عموما دارای دسته روی بدنه بوده و دسته جانبی در برخی مدل ها وجود دارد. و به دلیل کوچکتر بودن ابعاد وزن کمتری نسبت به فرز آهنگری داشته و کنترل آن توسط کاربر ساده تر می باشد. مینی فرز دارای سایز بندی صفحه فرز بوده و صفحه مورد استفاده در مینی فرز ابعاد کوچک تری نسبت به فرز آهنگری دارد.

اجزای دستگاه فرز

اجزای دستگاه فرز

  1. دسته
  2. دکمه چرخش دسته
  3. محل اتصال پمپ آب در برخی از مدل ها
  4. قاب محافظ آلومینیومی
  5. شاسی قفل کن اتومات صفحه
  6. پایه
  7. محل تعویض ذغال کربن
  8. کلید استارت
  9. موتور
  10. صفحه برش

نحوه انتخاب دستگاه فرز

جهت انتخاب دستگاه فرز مناسب باید به ابعاد پروژه و فلز مورد نظر جهت انجام فرز کاری دقت داشت. مینی فرزها بیشتر در مصارف خانگی و کارگاه های کوچک و ظریف کاری کاربرد دارند و فرز های آهنگری در کارگاه آهنگری و جوشکاری و کارخانجات صنعتی و ساختمان سازی کاربرد فراوان دارند. لذا انتخاب نوع دستگاه فرز نسبت به عملیات اجرایی و محل انجام فرزکاری انجام می شود. باید دقت داشت مینی فرز در برش سنگ کاربرد نداشته و در صورت انجام فرزکاری بر روی قطعات سنگی از فرز های آهنگری استفاده شود.

کاربرد دستگاه فرز
  • کارخانجات صنعتی
  • جوشکاری
  • کارگاه آهنگری
  • در و پنجره سازی
  • ساختمان سازی
  • سنگ کاری
  • برش کاری
  • صنایع فلزی سبک و سنگین
  • مصارف خانگی
  • تعمیرات و نگهداری

مزایای دستگاه فرز

  • سرعت در برش کاری فلزات
  • صرفه جویی در انرژی نیروی انسانی
  • دقت در برش کاری فلزات
  • سرعت در برش انواع سنگ
  • دقت در برش انواع سنگ بدون ایجاد شکستگی

نحوه استفاده از دستگاه فرز

برای استفاده از دستگاه فرز، دستگاه را به محل پروژه انتقال داده و بعد از اتصال به منبع تغذیه از قرار دادن صحیح دستگاه در محل برش اطمینان حاصل می کنیم. باید دقت داشت دستگاه فرز دستگاهی خطر ناک می باشد که مهارت لازم جهت استفاده کاربر از فرز الزامی بوده و در صورت استفاده صحیح خطری کاربر را تهدید نمی کند. حال با فشار دکمه روشن کردن، دستگاه فرز شروع به کار کرده و دیسک نصب شده روی دستگاه شروع به چرخش می کند. در این مرحله با دقت و آرامش برش کاری و سنباده کاری به انجام می رسد.

نکات ایمنی استفاده از دستگاه فرز

دستگاه فرز دستگاهی کاربردی در عین حال بسیار خطر ناک می باشد. لازم است کاربران جهت استفاده از دستگه فرز آموز دیده باشند و از قدرت بدنی لازم جهت استفاده از دستگاه فرز برخوردار باشند. پوشش مناسب دست و چشم و استفاده از لباس ضخیم هنگاه استفاده از دستگاه فرز جهت جلوگیری از پاشش براده به چشم کاربران و سوزاندن دست و اعضای بدن توصیه می گردد. تسلط لازم به دستگاه از نظر فیزیکی بستگی به توان فیزیکی کاربر دارد.

دستگاه فرز دست دوم

دستگاه فرز به دلیل دارا بودن الکترو موتور و قطعات الکتریکال دارای طول عمر مشخص بوده و طول عمر دستگاه ارتباط مستقیم با نحوه نگه داری و مدت زمان استفاده و نحوه استفاده دارد. در صورت تصمیم به خرید انواع دست دوم دستگاه فرز هایپر صنعت فامکو به خریداران محترم توصیه می کند تا از خرید دستگاه فرز دست دوم با توجه به موارد ذکر شده صرف نظر کنند و جهت تهیه دستگاه فرز آکبند دارای گارانتی معتبر با کارشناسان فروش ماشین آلات ساختمانی در هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایند.

قیمت دستگاه فرز

با توجه به تنوع در برند و مدل های دستگاه فرز و کاربرد های مختلف در انواع دستگاه فرز جهت استعلام قیمت مدل ها و برند های موجود در بازار با کارشنسان فروش ماشین آلات ساختمانی در هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علیرضا مددی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 10 مرداد 1402

سلام، برای برشکاری روی دیوار به صورت عمودی از فرزهایی که جای اتصال شیلنگ آب دارند می شه استفاده کرد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 11 مرداد 1402

سلام جناب مددی عزیز، بله، همکاران واحد مشاوره فنی برای راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.