هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

هوشمند سازی ساختمان مدیریت یکپارچه تمام تجهیزات برقی موجود در ساختمان را می گویند. در واقع کنترل هوشمند ساختمان با ایجاد ارتباط بین تجهیزات برقی ساختمان، پردازنده اصلی یا پراسسور و کنترلرهای مختلف تحت پروتکل های ارتباطی می تواند سیستم های الکتریکی ساختمان را کنترل کند.

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان می باشد.

ویدیو معرفی هوشمند سازی ساختمان TIS

مشخصات فنی تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

برای برقراری ارتباط بین پردازنده ها و کنترلرهای سیستم هوشمند سازی تجهیزات ساختمانی از روش های مختلفی استفاده می شود که تحت عنوان پروتکل مطرح می شوند. قطعا پروتکل های مختلف قابلیت های متفاوتی با یکدیگر دارند که لزوما جز معایب یا مزایای آنها قرار نمی گیرند.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان (BMS)

انواع بخش های هوشمندسازی ساختمان

اغلب تجهیزات هوشمند را می توان به صورت Stand Alone و به صورت جدا از سیستم هوشمند استفاده نمود. همچنین این تجهیزات در قالب یک پکیج هوشمند ساختمان نیز قابل ارائه هستند. توجه داشته باشید که سیستم خانه هوشمند صرفا سیستم کنترلی بوده و علاوه بر مواردی که در ادامه معرفی می شوند پرده برقی، دستگیره هوشمند، سیستم صوتی هوشمند ساختمان و بحث سنسورهای امنیتی نیز در این حوزه قرار می گیرند. در ادامه به معرفی هر یک از این بخش ها می پردازیم.

کلید برق هوشمند

کلید هوشمند، کلید برق هوشمند یا کلید پریز هوشمند ساختمان یکی از تجهیزاتی است که در سیستم روشنایی هوشمند کاربرد دارند و می توان به وسیله آن سیستم روشنایی هوشمند و کنترل اتوماتیک روشنایی را در ساختمان بر قرار کرد.

کلید برق هوشمند ساختمان

پرده برقی

پرده برقی ها نیز جز مواردی هستند که در ساختمان های هوشمند استفاده های زیادی دارند و در مواقعی که پرده ها سنگین و بزرگ باشند استفاده از آنها بهترین راهکار می باشد.

پرده برقی

اکسس کنترل

در بخش کنترل سیستم تردد در قالب هوشمند سازی می توان عبور و مرور افراد را مدیریت کرد و به وسیله تجهیزاتی همچون قفل برقی، دستگیره هوشمند و اکسس کنترل های مکانیکی قابل اجرا می باشد. در قسمت اکسس کنترل هوشمند شما امکاناتی همچون باز کردن درب از راه دور و یا امکان گزارش گیری و بالا رفتن امنیت، به واسطه حذف کلید سنتی قابل کپی را خواهید داشت.

اکسس کنترل

دستگیره هوشمند

از دستگیره هوشمند می توان به صورت مجزا برای کنترل تردد در ساختمان استفاده نمود و همچنین این دستگیره ها در ادارات و اماکنی که سطح امنیت بالا احتیاج است نیز کاربرد دارند.

دستگیره هوشمند

تجهیزات هوشمند کنترل سرمایش و گرمایش

در قسمت کنترل سرمایش و گرمایش هدف از مدیریت هوشمند سیستم تهویه، رسیدن به دمای آسایش با در نظر گرفتن صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان می باشد. با اجرای تهویه مطبوع هوشمند شما این امکان را خواهید داشت که در زمان حضور یا عدم حضور در ساختمان دماهای تعریف شده مناسب را داشته باشید. همچنین با ایجاد امکان کنترل از راه دور سرمایش و گرمایش قبل از رسیدن به منزل، می توانید آرامش و رفاه بیشتری را فراهم کنید.

سیستم امنیتی هوشمند

در بخش کنترل سیستم های ایمنی و امنیتی هنگام بروز حادثه اقدامات اولیه و ضروری به صورت هوشمند انجام می گردد. بطور مثال قطع گاز در هنگام نشت گاز و یا فعال شدن آژیر و ارسال پیامک در هنگام تشخیص ورود غیر مجاز و یا حتی در هنگام نشت گاز، برق اصلی ساختمان قطع می شود.

در کنار این چهار بخش اساسی سیستم ها و تجهیزاتی در هوشمند سازی ساختمانی اجرا می شود که امکانات رفاهی بیشتری را فراهم می کنند مانند سیستم های صوتی و مدیا، کنترل آبیاری هوشمند برای گیاهان و دیوار سبز ساختمان که در این بین سیستم های صوتی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته اند که در بخش سیستم های صوتی بطور مفصل توضیح داده شده است.

سنسور ایمنی ساختمان

سنسور ایمنی ساختمان نیز جز حساس ترین قسمت خانه هوشمند قرار می گیرد، زیرا تمام اطلاعات توسط سنسورهای مختلف به پردازنده انتقال پیدا می کند.

سنسور ایمنی ساختمان

سیستم صوتی هوشمند

سیستم های صوتی هوشمند از بهترین قابلیت های ساختمان هوشمند می باشد و به وسیله سیستم هوشمند صوتی می توان صدای پخش با کیفیت و یکنواختی را در کل محیط ساختمان اجرا کرد.

سیستم صوتی هوشمند

پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

پروتکل های هوشمند سازی ساختمان در انواع زیر معرفی می گردند:

  • پروتکل KNX: یک پروتکل و استاندارد برای انتقال داده ها و اطلاعات بین تجهیزات و پردازنده اصلی می باشد. در این پروتکل کابلی وجود دارد که اطلاعات را بر روی باس پروگرم شده انتقال می دهد.
  • پروتکل TCP-IP: در این پروتکل برقراری ارتباط بین کنترلرهای هوشمند از طریق کابل شبکه و شناسایی تجهیزات به وسیله تعریف آی پی انجام می شود.
  • پروتکل WIFI: در این پروتکل ارتباط بین تجهیزات از طریق شبکه وای فای انجام می شود و انتقال اطلاعات بر روی بستر شبکه انجام می شود.

راهنمای خرید سیستم هوشمند سازی ساختمان

در اجرای سیستم هوشمند ساختمان فارغ از پروتکل استفاده شده، کارکرد سیستم با سرعت قابل قبول و قابلیت های آن می باشد. عموما کاربر به طور مستقیم با پروتکل روبرو نمی شود ولی وجود قابلیت های متفاوت، سرعت و بدون ایراد کار کردن سیستم هوشمند قابل درک می باشد و همین نکات می تواند در زمان خرید سیستم هوشمند مورد توجه قرار بگیرد.

اجرای هوشمند سازی ساختمانی می تواند با توجه به خواسته های مشتری و قابلیت های خواسته شده و البته شرایط پیاده سازی برای هر ساختمان متفاوت باشد. تجهیزات کنترلی هوشمند می توانند به صورت با سیم یا بدون سیم نصب گردند و تمام این تجهیزات تحت یک شبکه واحد مدیریت شوند.

نحوه راه اندازی سسیستم هوشمند ساختمان

شرایط ساختمان و میزان قابلیت های درخواستی افراد می تواند مسیر هوشمند سازی ساختمان را مشخص کند. در واقع اجرای سیستم خانه هوشمند در ساختمان های در حال ساخت با اجرای هوشمند سازی برای ساختمان ها ساخته شده متفاوت است. البته خوشبختانه با پیشرفت صنعت هوشمند سازی ساختمانی امکان اجرای هوشمند سازی در هر ساختمانی با هر شرایطی تقریبا قابل اجرا است. البته در ساختمان های در حال ساخت می توان از برندهایی استفاده کرد که احتیاج به بستر سازی دارند ولی قابلیت و امکانات بالایی نسبت به سایر سیستم های هوشمند سازی ساختمانی ها دارند.

در عین حال برای ساختمان های ساخته شده که امکان بستر سازی فراهم نمی باشد می توان از سیستم های بی سیم و وایرلس استفاده کرد. ممکن است در این سیستم ها محدودیت هایی باشد که با بررسی های متخصص هوشمند سازی می توان این محدودیت ها را در این نوع ساختمان ها برطرف کرد. نحوه نصب و سیم کشی در سیستم های هوشمند مختلف، متفاوت است. در بعضی مواقع فقط تجهیزات نصب می شود و احتیاج به سیم کشی اضافه نمی باشد و در بعضی مواقع باید سیم کشی بر اساس سیستم هوشمند انجام گردد. در حال حاضر بعضی از شرکت های هوشمند سازی ساختمانی سیستم هایی را اجرا می کنند که بر روی بستر سیم کشی سنتی ساختمان قابل اجرا باشند.

معرفی سیستم هوشمند سازی ساختمان

کاربرد هوشمند سازی ساختمان

مهمترین نیازی که به رشد صنعت هوشمند سازی ساختمان کمک شایانی کرده است، صرفه جویی در مصرف منابع مختلف انرژی می باشد. در مقالات بسیاری بازگشت سرمایه سیستم خانه هوشمند فقط از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی مورد بررسی قرار گرفته است و این موضوع در اکثر مقالات مورد تایید می باشد. امروزه کاربرد هوشمند سازی در تمام ساختمان ها ضروری می باشد و در ادارات، کارخانجات و سالن های پرورش که برای کنترل سیستم های آن نیاز به وقت و هزینه زیادی دارد تبدیل به یک نیاز شده است.

مزایای هوشمند سازی ساختمان

  • شاخص ترین مزیت هوشمند سازی ساختمان صرفه جویی در مصرف و کاهش هزینه های مصرفی می باشد.
  • بالا رفتن امنیت در ساختمان ها از دیگر مزایای سیستم هوشمند می باشد.
  • بالا رفتن سطح رفاه، آسایش و بالا رفتن آرامش در محیط که اثرات مثبتی را در جامعه ایجاد می کند از دیگر مزایای هوشمند سازی ساختمان می باشد.
  • سهولت در فروش ساختمان و بالا رفتن ارزش مالی آن از ویژگی های بارز هوشمند سازی ساختمان می باشد.
  • کاهش اصطحلاک تجهیزات و بالا رفتن طول عمر آنها و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری از دیگر مزیت های خانه هوشمند می باشد.
  • بروز بودن افراد درگیر با سیستم هوشمند هم می توان از مزیت های سیستم هوشمند باشد.

قیمت سیستم هوشمند ساختمان

خرید سیستم های هوشمند سازی ساختمان، از نظر هرینه و قیمت کاملا وابسته به تعداد قابلیت های مورد درخواست مشتری می باشد و وابسته به میزان سطح هوشمند سازی تغییر خواهد کرد. شرکت فامکو ارائه دهنده انواع تجهیزات سیستم هوشمند ساختمان و اسمارت هوم می باشد. کارشناسان شرکت هایپر صنعت فامکو در زمینه انواع سیستم هوشمند ساختمان مشاوره فنی رایگان ارائه می دهند. لطفا برای استعلام قیمت سیستم هوشمند با شرکت هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: