کولر آبی چیست؟

کولر آبی، هوا و محیط را با استفاده از تبخیر آب خنک می کند. در این نوع سرمایش، تبخیر که یک واکنش گرماگیر است، گرمای محیط را به عنوان گرمای نهان مصرف می کند. کولر آبی در ظرفیت های 2000 تا 11000 و برای کاربری های متفاوت طراحی و تولید شده است.

انواع کولر آبی

هایپر صنعت فامکو یکی از بزرگ ترین تامین کننده تجهیزات تهویه مطبوع در ایران، کولرهای آبی را به شرح مدل های زیر ارائه می نماید.

  • کولر آبی سلولزی
  • کولر آبی پوشالی
  • کولر آبی صنعتی
  • کولر آبی ثابت
  • کولر آبی پرتابل
  • کولر آبی بدون تسمه
  • کولر آبی تسمه دار

مشخصات فنی کولر آبی

کولر آبی از دیر باز به دلیل شرایط خاص آب و هوایی کشور، مقرون به صرفه بودن و عملکرد بسیار عالی مورد استقبال زیادی از سوی مردم مناطق مختلف قرار گرفته است، همچنین روز به روز کولرهای آبی با توجه به پیشرفت علم و فناوری و با گذشت زمان تغییر و تحولات زیادی داشته و عملکرد آن بهبود یافته است. کولرهای آبی که یکی از تجهیزات تهویه مطبوع می باشند در ظرفیت های 2000، 3000، 3500، 4000، 4500، 5000، 6500، 7000، 8000 و 11000 عرضه شده که با توجه به محل استفاده و فاکتورهایی مانند متراژ، تعداد اتاق، طبقه و میزان آفتابگیر بودن محل نصب انتخاب می شود.

کولر آبی

معرفی ویژگی های کولر آبی

کولر آبی را می توان با توجه به مشخصه هایی همچون پوشش داخلی، محل نصب و نوع تسمه دسته بندی کرد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

کولر آبی بر اساس پوشش داخلی

کولر آبی با توجه به پوشش داخلی خود به دو دسته سلولزی و پوشالی تقسیم می شود.

  • کولر آبی سلولزی

در سیستم کولر آبی سلولزی به جای پوشال های چوبی، پدهای سلولزی وجود دارد که این پدهای سلولزی از تعداد لایه های بسیار زیاد و ورقی شکلی ساخته شده است. این پدها به صورت صفحه های موج دار و بسیار نازک طراحی شده اند. پدهای سلولزی استفاده شده در کولرهای آبی سلولزی نسبت به پوشال های چوبی از قدرت جذب بالاتری برخوردار هستند.

کولر آبی سلولزی

  • کولر آبی پوشالی

این نوع کولر آبی متداول ترین نوع کولرهای آبی ثابت می باشد و احتمالا همه ما تجربه استفاده از کولر آبی های پوشالی را در زندگی خود داشته ایم. کولر آبی پوشالی، سیستم کارکرد بسیار ساده ای دارد، بدین ترتیب که ابتدا پوشال خیس شده و در اثر عبور جریان هوا از آن و در برخورد با مولکول های آب، هوای سرد و مطبوعی ایجاد می شود. این پوشال های خیس جریان خنکی را در محیط به گونه ای ایجاد می کنند که هوای محیط 20 درجه خنک تر از هوای بیرون باشد.

کولر آبی پوشالی

کولر آبی بر اساس محل نصب

یکی دیگر از فاکتورهای دسته بندی کولر آبی محل نصب آن است که در ادامه به بررسی انواع کولر آبی براساس محل نصب می پردازیم.

  • کولر آبی ثابت

یکی از پرکاربردترین کولرهای آبی، کولر آبی ثابت می باشند. محل نصب این نوع کولر آبی به دلیل ابعاد بزرگ تر عموما روی پشت بام های منازل و یا تراس های ساختمان می باشد.

کولر آبی ثابت

  • کولر آبی پرتابل (متحرک)

نوعی دیگر از کولرهای موجود در بازار کولرهای متحرک یا پرتابل هستند که معمولا در ادارات، دفتر کار، فروشگاه های کوچک و فضاهای محدود مورد استفاده قرار می گیرند. در مدل های جدید در کولرهای پرتابل به جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده می شود که این کار باعث بالا رفتن راندمان سیستم خواهد شد. مکانیسم ایجاد سرمایش در کولرهای پروتابل مانند کولرهای آبی ثابت بر پایه تبخیر آب انجام می گیرد. کولرهای پرتابل با توجه به نیاز کاربر در دو نوع رومیزی و چرخدار و در ظرفیت های 2500، 2800، 3000 و 5000 طراحی و تولید می شود.

کولر آبی پرتابل (کولر آبی قابل حمل)

کولر آبی بر اساس نوع تسمه

کولر آبی را می توان بر اساس نوع تسمه به دو نوع تسمه دار و بدون تسمه دسته بندی نمود که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

  • کولر آبی تسمه دار

در سیستم های سنتی کولرهای آبی تسمه ای بسیار رواج داشته که می توان کولرهای پوشالی، سلولزی و کولرهای پرتابل و ثابت را زیر مجموعه این نوع کولر آبی دانست. در کولرهای آبی تسمه دار، انتقال نیرو از فولی به فلکه کولر به وسیله تسمه انجام می شود و انتخاب سایز مناسب تسمه با توجه به ظرفیت کولر آبی بسیار مهم می باشد.

کولر آبی تسمه دار

  • کولر آبی بدون تسمه

کولرهای آکسیال یا بدون فن جزو محبوب ترین کولرهای آبی موجود در بازار می باشند. در کولر آبی بدون تسمه از سیستم های رانش مستقیم استفاده می شود. در این سیستم مانند کولرهای تسمه دار از فن سانتریفیوژ جهت مبادله هوای گرم محیط با آب استفاده می شود این امر موجب خنک شدن محیط خواهد شد. همچنین در این سیستم قطعاتی مثل تسمه، یاتاقان و شفت وجود ندارد و همین امر باعث سبک تر شدن محصول می شود.

کولر آبی بدون تسمه

مزایای کولر آبی بدون تسمه

  • به دلیل نداشتن بعضی قطعات هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند.
  • وزن کم و حمل آسان
  • عدم ایجاد حساسیت و آلرژی به دلیل استفاده از پدهای سلولزی
  • قیمت مقرون به صرفه
  • مصرف انرژی کمتر
  • صدا و لرزش کمتر

کولر آبی صنعتی

کولر آبی صنعتی مشابه کولر آبی خانگی می باشد ولی با این تفاوت که میزان هوادهی آن بسیار بیشتر از کولر آبی های معمولی می باشد. کولر آبی صنعتی به دلیل ابعاد بزرگتر نسبت سایر کولرها در فضاهای صنعتی و اداری استفاده می شود. در صنعت این کولر با نام های دیگری مانند کولر تبخیری و یا کولر کویری هم شناخته می شود.

کولر آبی صنعتی

کولر آبی هوشمند

در حالت عادی کولرهای آبی تنها دارای سه کلید راه اندازی پمپ، راه اندازی موتور و کلید سرعت بالای موتور می باشند. ساختار کلیدهای قدیمی آنالوگ به گونه ای است که نمی توان اثری روی کارکرد کولر آبی گذاشت. اما با نصب کلید هوشمند روی کولر آبی و همچنین نصب ترموستات دیجیتال، می توان با صرف هزینه کم هوای ساختمان را مطابق با نظر خود تنظیم نمود. در صورت استفاده از کولر آبی هوشمند شما می توانید ویژگی هایی از قبیل تنظیمات موتور، تنظیمات پمپ و تایمرهای کنترل کننده را بدون نیاز به تنظیمات دستی و اتلاف زمان به یک ابزار هوشمند بسپارید.

کولر آبی هوشمند

اجزای کولر آبی

به منظور بهره وری از سیستم کولر آبی باید اطلاعاتی نظیر قطعات و نحوه کارکرد این سیستم داشته باشیم. کولر آبی از سه بخش الکتریکی، مکانیکی و ثابت تشکیل شده است.

  • بخش الکتریکی کولر آبی: موتور، پمپ آب و کلید قطع و وصل جریان برق
  • بخش مکانیکی کولر آبی: تسمه، شناور و فن هوادهی
  • بخش ثابت کولر آبی: دریچه، بدنه، پوشال ها و شبکه آب رسانی

اجزای کولر آبی

می توان اجزای کولر آبی را با توجه به عکس به شرح زیر دانست:

  1. چندراهی تقسیم آب
  2. الکتروموتور
  3. فولی موتور
  4. تسمه
  5. فولی پروانه
  6. یاتاقان و شفت
  7. کف کولر
  8. آند
  9. لوله تخلیه سر ریز
  10. پمپ آب
  11. سبد صافی پمپ آب
  12. خوشبو کننده
  13. آب ورودی
  14. شناور
  15. سه راهی
  16. پوشال
  17. جعبه تقسیم

تفاوت کولر تسمه دار و بدون تسمه

با توجه به اینکه هر دو این سیستم ها جز سیستم خنک کاری شده دو مرحله ای شناخته می شود، اما تفاوت این دو نوع سیستم در فن های موجود و نحوه ورود و خروج هوا می باشد. در کولرهای آبی تسمه دار، هوا از همان جهت که وارد سیستم می شود از همان جهت هم خارج می شود ولی در کولر آبی بدون تسمه، خروج هوا در جهت های مختلفی انجام می شود.

تبدیل کولر آبی پوشالی به کولر آبی سلولزی

در سیستم های تبخیری به دلیل اینکه قطعات مکانیکی دو سیستم کولر پوشالی و کولر سلولزی بسیار شبیه به هم هستند به راحتی می توانید کولر آبی پوشالی خودتان را تبدیل به کولر آبی سلولزی کنید. به دلیل عدم استاندارد درب های کولرهای آبی موجود در بازار بهتر است برای تبدیل کولر پوشالی به سلولزی به متخصصین در این حوزه مراجعه نمایید. اگر درب های کولر آبی شما متفاوت با اندازه پدهای سلولزی هستند شما می توانید پدها را برش دهید و در کولر آبی خود استفاده کنید.

تفاوت بین کولرهای سلولزی و پوشالی

عمده ترین تفاوت سیستم های کولر آبی پوشالی و کولر آبی های سلولزی تفاوت در نوع پوشش داخلی کولرها است که از پد های سلولزی و پوشالی تشکیل شده است. پدهای سلولزی موجب مصرف بهینه برق شده و راندمان بالاتری را ارائه می دهند، همچنین به دلیل راندمان بالاتر نیازی به روشن بودن کولر در طی 24 ساعت شبانه روز نیست. از نظر هزینه های مصرفی در این دو سیستم باید به این نکته اشاره کرد که در کولرهای سلولزی نیازی نیست این پدها سالیانه تعویض شوند، زیرا می توان هر3 تا 4 سال پدهای سلولزی را تعویض نمود اما پوشال های کولر آبی پوشالی را برای راندمان بهتر است سالی یک بار تعویض نمود. البته لازم به ذکر است کولر های آبی پوشالی هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند و قیمت نهایی آنها مقرون به صرفه تر است.

مزایا کولر آبی
  • با توجه به شرایط آب و هوایی بهترین گزینه برای کشور ایران است.
  • دسترسی آسان به قطعات یدکی سیستم کولر آبی
  • هزینه پایین تعمیر و نگهداری
  • مصرف انرژی پایین و سازگار با محیط زیست

قیمت کولر آبی

قیمت کولر آبی به فاکتورهای زیادی همچون متریال کولر، ظرفیت، برچسب انرژی، نوع پد و غیره بستگی دارد و با توجه به این موارد قیمت نهایی برآورد می شود. هایپر صنعت فامکو مفتخر است، قیمت به روز انواع کولر آبی، کوچک، پوشالی، سلولزی، پرتابل و غیره را با توجه به ظرفیت های مختلف در اختیار شما عزیزان قرار دهد. همچنین شما می توانید جهت اطلاع از قیمت ها و مشخصات فنی با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: