خنک کن قالب دستگاه تزریق پلاستیک یا سیستم کولینگ

خنک کن یا چیلر قالب دستگاه تزریق پلاستیک

خنک کردن و در حقیقت تنظیم حرارت قالب و یکنواخت نگهداشتن آن یکی از عوامل مهم مرغوبیت تولید است. زیرا ثابت بودن درجه حرارت در حد لازم به مرغوبیت و همچنین ازدیاد تولید کمک موثر و مستقیم می کند. معمولا قالب ها به وسیله آب خنک نگه داشته می شود تا مواد پس از تزریق به داخل قالب بلافصله خنک و سخت شود. اندازه و میزان گرمی و سردی ارتباط به مواد پلاستیکی مصرفی دارد. مثلا برای موادی از قبیل پلی کربنات لازم است حرارت قالب حتی حدود 90 درجه سانتی گراد نگهداشته شود. و نیز در مورد مواد آکریلیک باید قالب گرم باشد. پس منظور از خنک کردن قالب کنترل و ثابت داشتن حرارت قالب در درجه معین و محدود است. اعم از اینکه این حرارت 30 درجه یا 100 درجه سانتی گراد باشد و حتی گاهی بیشتر که در صورت اخیر از گرمکن های روغنی استفاده می شود.

خنک کن قالب دستگاه تزریق پلاستیک یا سیستم کولینگ

محل کانال های خنک کن در موقع طراحی قالب پیش بینی می شود و حتی قطر و تعداد کانال ها نسبت به حجم و شکل قطعه کاملا دقیق محاسبه می شود. چنانچه در قطعه تولید شده حالت پیچیدگی دیده می شود قاعدتا علت آن نامنظم خنک کردن قالب است. زیرا دیر یا زود خنک شدن قسمت های مختلف یک قطعه به همین نتیجه خواهد انجامید. درجه حرارت آبی که برای خنک کردن قالب وارد آن می شود در صورتیکه از آب شهر استفاده شود معمولا بین 5 تا 15 درجه سانتی گراد متغییر است و اختلاف حرارت به علت تغییر فصول است. طریقه خنک کردن قالب و درجه حرارت آب در مدت تولید قطعه اثر بسیار دارد زیرا هر چه مقدار آب مصرفی سردتر باشد از زمان خنک شدن می کاهد و در نتیجه تعداد و سطح تولید در زمان محدود بالا می رود و البته این عوامل در مرغوبیت آن نیز اثر می گذارد. استفاده از آب بسیار سرد برای خنک کردن قالب قطعات غیر صنعتی (مثب انواع سطل قوط های بسته بندی، اسباب بازی و غیره) اشکالی ندارد ولی در مورد قطعات صنعتی مناسب نمی باشد. زیرا تغییر سریع و سقوط حرارت قالب به وسیله آب بسیار سرد قطعات تولید شده العاد دقیق خود را از دست می دهند.

سیستم خنک کننده قالب دستگاه تزریق پلاستیک

حتی احیانا پیچیدگی پیدا می کنند که در اصطلاح آن را حالت انقباض دوم می نامند و به کشش ملکولی زنجیر ملکول پلاستیک مربوط است. هر چه قطعه سریعتر خنک شود با توجه به نوع مواد پلاستیک کشش ملکولی و در نتیجه حالت انقباض دوم آن بیشتر است که  پس از حداکثر دو روز با گرم شدن مجدد قطعه این حالت کشش ملکولی به تدریج ازبین می رود و قطعه کمی کوچکتر می شود یا می پیچد که برای قطعات صنعتی با ابعاد دقیق مناسب نمی باشد. بهترین روش خنک کردن قالب استفاده از برج های خنک کن است که همیشه حرارت آب را در یک درجه معین نگه می دارد و می توان با تنظیم آن حرارت آب را کنترل و از اتلاف آن جلوگیری کرد زیرا اب بعد از گذشتن از قالب مجددا داخل برج خنک کن شده و پس از سرد شدن دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت یک سیستم مدار بسته خنک کننده قالب بوجود می آید. البته سیستم در مکان هایی مناسب است که هوا در تابستان زیاد گرم نباشد و با وزیدن باد آب گرم خنک می شود. در حالیکه اگر هوا بسیار باشد مناسب ترین راه خنک کردن قالب حتی روغن تانک ماشین تزریق استفاده از دستگاه های آب سرد کن برقی است.

چیلر قالب دستگاه تزریق پلاستیک

انواع آب سرد کن برقی

1) نوع ثابت: که در سالنی جدا از قسمت تولید نصب می شوند و بوسیله لوله آب سرد را به قسمت تولید و قالب می رساند. این نوع برج خنک کن احتیاج دارد.

2) نوع متحرک: شبیه کولر گازی عمل می کند.

البته آب سردکن ها در انواع مختلف و با ظرفیت های متفاوتی هستند. از یک تن الی حدود 100 تن ظرفیت خنک کن. برای مثال آب سرد کن یک تنی حدود 2000 کیلو کالری در ساعت در 10 درجه سانتی گراد آب ظرفیت خنک کن دارد و آب سرد کن 8 تنی حدود 20000 کیلو کالری. با توجه به تعداد ماشین های تزریقی مه در یک کارگاه می باشد گاهی مناسب است آب سرد کن بزرگتری را برای آب رسانی به دو یا چندین ماشین تزریقی اختصاص دهیم. البته شاید بسیار بزرگ هم مناسب نباشد زیرا اگر اشکالی در آن ایجاد شود و متوقف گردد چندین ماشین تولیدی از کار می افتد.

انواع آب سرد کن برقی

در مورد خنک کردن قالب نکات زیر را مورد توجه قرار می دهیم:

1) با توجه به شکل و طرح قالب سعی کنید تمام قالب به طور یکنواخت خنک شود.

2) کانال آب قالب را در نقاط نزدیک قطعه انتخاب کنید تا بتوانید بلافاصله آن را خنک کنید.

3) درجه حرارت آب باید قابل کنترل باشد تا در طول تولید یکسان بماند.

4) برای ازیاد تولید قطعات غیر صنعتی می توان از دستگاه های آب سرد کن در جوار ماشین تزریق استفاده کرد. البته آب سرد کن های بزرگتر می توان برای استفاده در دو ماشین تزریقی که قطعات مشابه تولید می کنند بکار برد.

5) در تولید قطعات صنعتی استفاده از آب سرد کن مناسب نیست زیرا قطعاتی که به سرعت خنک شوند اثر انقباض دوم در آنها زیاد خواهد شد و در نتیجه ابعاد دقیق قطعه تغییر می کند.

6) قطعاتی که با مواد (پلی کربنات، آکریلیک، پلی آستال، آ ب اس) تولید می شوند. قالب آنها احتیاج به خنک کردن ندارد بلکه باید بوسیله آب گرمکن آن را گرم نگهداشت.

7) خنک نگهداشتن بیش از اندازه قالب باعث خواهد شد که خط اتصال مواد، روی قطعه به وضوح دیده می شود.

نکات خنک کردن قالب

سیستم های خنک کننده آبی

سه روش برای خنک کاری توسط آب وجود دارد:

1) مدار خنک کننده روغن هیدرولیک

2) مدار خنک کننده سیلندر - ماردون

3) مدار خنک کننده قالب

دبی آب در دستگاه خنک کننده به صورت زیر می باشد:

قدرت موتور پمپ (کیلو وات)

دبی آب (لیتر بر دقیقه)

قدرت موتور پمپ (کیلو وات)

دبی آب (لیتر بر دقیقه)

5.7

13

55

5.94

11

19

75

129

15

26

90

155

5.18

32

110

190

22

38

135

234

30

5.51

155

269

37

5.63

220

383

45

5.77

330

576

در زمان کارکرد دستگاه تزریق پلاستیک دمای روغن هیدرولیک نباید بالاتر از 55 درجه سانتی گراد باشد. میزان دبی آب نیز تابعی از شرایط تزریق می باشد.

قدرت هیتر یا المنت یا گرمکن  (کیلو وات)

دبی آب (لیتر بر دقیقه)

قدرت هیتر یا المنت یا گرمکن  (کیلو وات)

دبی آب (لیتر بر دقیقه)

6

5.10

35

60

7

12

40

69

8

5.13

45

5.77

9

5.15

50

86

10

5.17

55

5.94

15

26

60

103

20

5.34

90

155

25

43

110

190

30

5.51

170

290

35

60

270

460

همچنین بخوانید
در این بخش به بررسی خصوصیات و ویژگی های نفوذدهنده صنعت نساجی پرداخته می شود و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن و کاربردهای آن در صنعت نساجی مورد بحث قرار می گیرد. در پایان این مقاله شما به راحتی با اطلاعاتی کامل و دقیق می توانید جهت خرید آن اقدام نمایید. نفوذ دهنده ها در واقع همان مواد فعال سطحی هستند که با کاهش کشش سطحی آب باعث می شوند که آب به راحتی در به الیاف نفوذ کند.. استفاده از این مواد در صنعت نساجی می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت رنگرزی داشته باشد.
استفاده از کریر CK-80 در صنعت نساجی جهت رنگرزی پارچه های پلی استر می باشد. این مقاله حاوی اطلاعات مفید و جامعی در مورد این ماده است که می تواند به شما در شناسایی این ماده تعاونی نساجی کمک کند. از آنجایی که رنگرزی پارچه های پلی استر به راحتی در دمای پایین انجام نمی شود به همین دلیل استفاده از کریر یک امر اجتناب ناپذیر می باشد و می تواند به بهبود رنگرزی در دمای پایین کمک کند که در این مورد انتخاب نوع حامل بسیار مهم است و دقت به این نکته می تواند در بهبود کیفیت رنگرزی مفید باشد.
این دوربین های مداربسته دیجیتال به واسطه آی پی مستقلی که دارند به اینترنت وصل می شوند. از این رو داده های حاصل از رصد دوربین بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده است و در کمترین فاصله زمانی دیتاها دراختیار کاربر قرار می گیرد که این امر در دوربین های مداربسته آنالوگ امکانپذیر نمی باشد. بدون محدودیت زمانی و مکانی به راحتی می توان به داده های دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشت که این قضیه بزرگ ترین مزیت این دوربین ها تلقی می شود.
در این بخش با ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده آشنا شده و همچنین به بررسی فرایند تولید و کاربردهای آن پرداخته شده است. سدیم آلژینات از آنجایی که از جلبک های دریایی و به صورت طبیعی در دسترس است با داشتن ویژگی هایی چون عدم سمیت و زیست تخریب پذیر بودن و هزینه دستیابی به صرفه به عنوان یک ماده با ارزش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد این ماده جهت مصرف در صنایع غذایی و دارویی دارای تاییدیه جهانی از سازمان غذا و دارو (FDA) می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علی حسینی
ارسال شده در : پنجشنبه 10 مرداد 1398

بسیار عالی و مفید