پمپ تخلیه فاضلاب خانگی چیست؟

پمپ تخلیه فاضلاب خانگی چیست؟

پمپ فاضلاب نوعی پمپ است که برای انتقال فاضلاب از خانه شما به سیستم فاضلاب شهری طراحی شده است. پمپ های فاضلاب معمولا زمانی استفاده می شوند که خانه شما به اگوی شهری متصل نیست و به یک سیستم سپتیک تانک یا مخزن جمع آوری فاضلاب مجهز می باشد.

پمپ های فاضلاب یا پمپ لجن کش برای پمپاژ فاضلاب از سطح پایین تر به بالاتر و یا انتقال آن از مکانی به مکان دیگر استفاده می شوند. امروزه پمپ های تخلیه فاضلاب بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند، به طوری که انتخاب پمپ فاضلاب مناسب می تواند به طور موثری کارایی تخلیه فاضلاب را بهبود ببخشد. این نوع پمپ در بازار با نام های پمپ مکنده تخلیه چاه و یا پمپ فاضلاب کش نیز شناخته می شود.

پمپ تخلیه فاضلاب خانگی

انواع پمپ تخلیه فاضلاب خانگی

دو نوع پمپ فاضلاب اصلی وجود دارد که شامل پمپ شناور و پمپ خشک می شود. پمپ شناور به گونه ای طراحی شده است که در فاضلاب غوطه ور است ولی پمپ خشک در بالای سطح زمین نصب شده و به صورت خودمکش فاضلاب را انتقال می دهد.

پمپ تخلیه فاضلاب

نحوه انتخاب خرید پمپ تخلیه فاضلاب خانگی
  1. ظرفیت پمپ باید با حجم فاضلاب تولید شده مطابقت داشته باشد. اولین و مهمترین پارامتر در انتخاب پمپ تخلیه فاضلاب، دبی تخلیه بر اساس متر مکعب بر ساعت و اندازه و ارتفاع (هد) برحسب متر می باشد. با فرض صرفه جویی در مصرف انرژی، پمپ فاضلاب با راندمان بالاتر و نقطه (B.E.P) که در محدوده 0.7 الی 1 از نمودار (هد و دبی) باشد را انتخاب کنید، چرا که بهترین عملکرد آن مدل پمپ، در کاتالوگ مربوطه محسوب می شود.
  2. انتخاب معقول و مناسب پمپ تخلیه فاضلاب از دیگر پارامترها محسوب می شود. به عنوان مثال برای انتقال فاضلاب با محتوای ماسه، مخصوصا در شهرهای شمالی که خاک آغشته به ماسه می باشد، باید از پمپ تخلیه فاضلابی استفاده شود که در برابر سایش مقاوم باشد یا اگر از آن برای انتقال سیالات حاوی ذرات جامد استفاده می شود، باید حداکثر قطر ذرات جامد را در نظر گرفت. همچنین اگر از پمپ تخلیه فاضلاب برای انتقال سیالات خورنده اسیدی و یا بازی استفاده می شود، پمپ منتخب باید در برابر خوردگی مقاوم باشد.
  3. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب پمپ تخلیه فاضلاب، منبع تغذیه مورد نیاز می باشد، به طوری که با وجود برق سه فاز با فرکانس 50 هرتز می توان از پمپ سه فاز استفاده نمود و از ویژگی های آن، قیمت تمام شده و طول عمر بالاتر و مصرف برق کمتر نسبت به نمونه تک فاز می باشد. همچنین در سایز های کوچک و مصارف جزئی که توان موتور کمتر از 2.2 کیلووات است، می توان از پمپ های تک فاز استفاده نمود.
  4. قیمت پمپ تخلیه فاضلاب، وضعیت کیفی محصول با برند مشخص، راحتی نصب، راه اندازی، نگهداری و نوع پمپ از لحاظ پایه ثابت یا متحرک بودن، خدمات پس از فروش و سایر نکات مشابه، از دیگر عوامل تاثیرگذار در انتخاب پمپ تخلیه فاضلاب می باشد.
  5. هنگام انتخاب به ظاهر پمپ توجه نمایید که بدنه پمپ و کابل آن آسیب ندیده باشد. پیچ و مهره های پمپ شل نشده باشد و یا نشتی برق و آب در آن وجود نداشته باشد و باید مقاومت عایق پمپ در حالت سرد و بدون کار بالای 50 مگا اهم باشد.
  6. پمپ های لجن کش تک فاز با توجه به توان موتور (حداکثر 2.2 کیلووات) بیشترین میزان ارتفاع آن ها 20 متر و لجن کش های سه فاز با توجه به توان الکتروموتور بالاتر می توانند تا 70 متر ارتفاع ایجاد کنند.
  7. از برند های موجود لجن کش در ایران می توان به برند های ایرانی مثل توان تک، نویدسهند، بهار پمپ، آبارا و برندهای اروپایی مانند لوارا، ابارا، پمپ پنتاکس، داب، پدرولا، کالپدا، پمپ گراندفوس، سیستما و برند چینی لئو اشاره نمود.
  8. تفاوت لجن کش ساده و خردکن دار در نوع پروانه آن می باشد و لجن کش خردکن دار دارای تیغه های برنده ای برای خرد کردن و تکه تکه کردن چوب، لاستیک و غیره می باشد و برای انتقال سیال با ذرات جامد بهتر است از پمپ لجن کش ساده استفاده نمود.
  9. برای تخلیه چاه و منابعی که سیال درون آن در حال خالی شدن و پر شدن می باشد، باید از لجن کش فلوتر دار استفاده کرد که به محض خالی شدن منبع، پمپ را خاموش کرده و به محض پر شدن پمپ روشن می شود اما در مکان هایی که سیال مورد تخلیه به صورت دائمی وجود دارد بهتر است از لجن کش ساده استفاده نمود.

راهنمای نگهداری از پمپ تخلیه فاضلاب خانگی

نگهداری پمپ تخلیه فاضلاب از عوامل بسیار مهم محسوب می شود به طوری که تمیز نگه داشتن آن اهمیت بسیاری دارد تا بتواند به درستی کار کند. ورودی، خروجی و پروانه پمپ های فاضلاب ممکن است با زباله ها، الیاف، تکه های چوب و در کل سیالات حاوی ذرات جامد به مرور زمان مسدود شوند که می تواند کارایی پمپ های فاضلاب را کاهش دهد و یا حتی باعث از کار افتادن آنها شود. با یک برنامه ریزی منظم تمیزکاری می توان از مشکلات فوق جلوگیری کرد و کارکرد پمپ فاضلاب شما را برای سال های متمادی تضمین نمود.

نکته بسیار مهم: بهترین پمپ تخلیه فاضلاب خانگی، باید توسط کارشناس فنی و همچنین بعد از مشاوره دقیق و بررسی محل نصب و چک کردن کلیه فاکتورهای تعیین کننده مانند وضعیت جغرافیایی، محل و موقعیت نصب و صدها فاکتور دیگر به شما عزیزان اعلام شود. صرفا نام بردن یک برند و یک مدل بدون بررسی تکنیکال کاری صد در صد غلط خواهد بود. هایپر صنعت فامکو با داشتن تجربه کافی و کارشناسان با تجربه در زمینه طراحی، مشاوره، ساخت و واردات انواع پمپ های فاضلاب خانگی در خدمت شما عزیزان می باشد.

همچنین بخوانید
بهترین پمپ آب خانگی کدام است؟ معرفی کم صداترین، قویترین و بهترین پمپ آب خانگی و کشاورزی در ایران، در این مقاله به تفصیه به این مضوع پرداخته و بهترین پمپ ها را همچنین بر اساس نوع و توان معرفی می کنیم.
منبع تحت فشار با نام های دیگری اعم از مخزن دیافراگمی یا منبع تحت فشار نیز شناخته می شود. چگونه باید این محصول را انتخاب نماییم؟ در زمان استفاده از این محصول چه نکاتی حیاتی می باشند؟
پمپ ها مدل ها و برند های مختلفی دارند. آنچه از پمپ ها انتظار می رود سیال را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهد در این رابطه مابین فشار و دبی پمپ رابطه معکوس وجود دارد. بدین مفهوم که؛ پمپ هایی که دبی زیادی را انتقال می دهند فشار کمتری تولید می کنند و برعکس آن نیز صادق است، یعنی پمپ هایی که فشار زیادی تولید می کنند دبی کمتری تولید می کنند. برای انتخاب یک پمپ اولین موضوع مقدار دبی و میزان فشار لازم است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: