آموزش مراحل نصب پنل خورشیدی به روشی ساده

نصب و نگهداری پنل خورشیدی یکی از اولین و مهم ترین دغدغه افرادی است که به دلایل مختلف اقدام به خرید پنل خورشیدی نموده اند. پنل های خورشیدی به شکل پکیج ارائه می شوند که نصب آنها باید مرحله به مرحله انجام شود تا در پایان مراحل نصب عملکرد درستی را از پنل خورشیدی داشته باشیم. البته لازم است که قبل از مراحل نصب باید سیستم پنل خورشیدی را براساس هدف و نیاز خود انتخاب نمایید. در این مقاله توضیحات بیشتری در این خصوص مطرح می کنیم.

مراحل کامل نصب پنل خورشیدی خانگی

محل نصب پنل های خورشیدی دارای اهمیت فراوانی می باشد که قبل از وارد شدن به پروسه نصب باید به آن توجه نمود. برای نصب پنل خورشیدی معمولا پیشنهاد می گردد از سقف خانه برای استقرار پنل ها استفاده کنید اما اگر شرایط برای نصب بر روی سقف محیا نیست می توان آن را روی زمین نصب نمود که در این صورت باید به زاویه تابش نور خورشید و اجسامی که ممکن است روی پنل ها سایه بیاندازند توجه کنید. در ادامه نحوه نصب پنل خورشیدی خانگی روی سقف را توضیح خواهیم داد.

نکات پیش از نصب پنل خورشیدی

در قدم اول بهتر است بررسی کنید آیا محلی که برای نصب پنل خورشیدی در نظر گرفته اید مستحکم است یا دارای شیب مناسب می باشد. نصب پنل های خورشیدی باید بر ساختمان های سالم و با شیب 10 تا 60 درجه انجام شود.

در قدم بعدی پیش از نصب پنل خورشیدی باید سیستم پنل خورشیدی را انتخاب کنید زیرا سیستم پنل خورشیدی می تواند تاثیر بسزایی در هزینه نهایی خرید محصول نیز داشته باشد. سیستم هایی که می توان از میان آنها سیستم مرد نظر را انتخاب نمود شامل سیستم پنل خورشیدی شبکه ای، هیبریدی و خارج از شبکه می باشد که گران ترین آنها سیستم پنل خورشیدی خارج از شبکه می باشد زیرا این سیستم دارای یک باتری بزرگ می باشد تا بتواند تمام سال حتی در هوای ابری و فصل زمستان انرژی مورد نیاز را تامین نماید.

طریقه نصب پنل خورشیدی

در ادامه مراحل نصب پنل خورشیدی بر روی سقف سختمان را بررسی خواهیم کرد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان ما در هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

  • نصب داربست: برای اطمینان خاطر و ایمنی بیشتر در هنگام نصب پنل ها بر روی سقف لازم است در ابتدای کار داربست نصب کنید.
  • علامت گذاری محل نصب: در مرحله دوم باید محل نصب پنل ها را تعیین و علامت گذاری کنید. بهترین محل نصب روی سقف ها در قسمت تیرهای فلزی می باشد زیرا این تیرهای فلزی می توانند وزن های سنگین را تحمل نمایند.
  • نصب اتصالات و ریل ها: در مرحله سوم باید پایه ها و اتصالات پنل را نصب کنید برای این کار با توجه به علامت گذاری های مرحله قبل اتصالات و ریل هایی که پنل ها قرار است روی آنها نصب شوند را به محل مناسب متصل نمایید. در این قسمت باید به فاصله گذاری ها، چیدمان و استقرار نبشی ها توجه شود تا وزن پنل ها در محل نصب پخش شود برای راهنمای بهتر در این بخش می توانید به مشخصات ذکر شده در برگه راهنمای پنل خورشیدی مراجعه نمایید.

نصب اتصالات و ریل های پنل خورشیدی

  • نصب پنل های خورشیدی: نحوه نصب پنل خورشیدی به این صورت است که بعد از نصب پایه ها و ریل ها باید پنل های خورشیدی را به سقف منتقل کنید تا بر روی بستری که در سه مرحله قبل ساختید نصب کنید. پنل های خورشیدی دارای حساسیت بالایی می باشد پس در زمان جابجایی آنها باید دقت زیادی داشته باشید. در هنگام نصب پنل های خورشیدی از اتصال ایمن و محکم پیچ و مهره ها اطمینان حاصل نمایید تا در هنگام کار با مشکل مواجهه نشوید.

نصب پنل های خورشیدی

  • سیم کشی برق: پس از استقرار پنل های خورشیدی روی سقف به مرحله سیم کشی می رسیم. در قدم اول سیم کشی پنل خورشیدی باید به این نکته توجه کنید که تمامی جریان برق ساختمان را قطع نمایید در قدم دوم باید از یک کانتکتور برای اتصال استفاده کنید که پیشنهاد کارشناسان ما کانتکتورهای MC4 می باشد زیرا این نوع کانکتور قابلیت اتصال بر روی انواع پنل های خورشیدی را دارد.

سیم کشی برق پنل خورشیدی

  • نصب اینورتر خورشیدی: بعد از طی کردن مراحل سیم کشی باید اینورتر خورشیدی را به سیتم پنل خورشیدی متصل نمود. اینورتر را در این سیستم می توانید در فضای باز یا بسته نصب نمایید اما در صورت نصب در فضای بسته باید به دمای محیط دقت نمایید زیرا اینورترها در جای خنک تر دارای راندمان کاری بالاتری می باشند. همچنین اگر ترجیح دادید که اینورتر در فضای باز نصب شود باید آن را در برابر نور آفتاب محافظت نمایید. قبل از نصب اینورتر خورشیدی به این نکته توجه نمایید که برق از جعبه فیوز قطع شده باشد. اینورترهای خورشیدی عموما دارای نمایشگر دیجیتالی می باشد این نمایشگر کمک می کند تا میزان تولید و استفاده از پنل خورشیدی را رصد کنید.
    لازم به ذکر است نحوه اتصال پنل خورشیدی به باتری دارای مراحل خاصی می باشد و نمی توان باتری را مستقیما به پنل خورشیدی متصل نمود زیرا نوسانات تابش نور خورشید می تواند موجب آسیب به باتری شود.

نصب اینورتر خورشیدی

  • اتصال باتری به شارژکنترلر: در صورت استفاده از باتری باید آن را در ابتدا به شارژکنترلر متصل کنیم تا از باتری در برابر کم یا زیاد شدن ولتاژ محافظت نماید. زمانی که باتری را به شارژکنترلر متصل کنید چراغ های آن روشن شده و با توجه به اتوماتیک بودن آن ولتاژ سیستم نیز مشخص می گردد.
  • اتصال پنل به شارژکنترلر: بعد از اتصال باتری باید پنل را هم به شارژکنترلر متصل کنیم. برای تست آن کافی است نوری به پنل بتابد تا چراغ های شارژ پنل بر روی شارژکنتلر پنل خورشیدی روشن شود. در صورت استفاده از چند پنل لازم است که از کانتکتور MC4 استفاده نمایید.
  • اتصال باتری به اینورتر: در مرحله ششم باید اینورتر را برای ذخیره برق AC به باتری وصل نمود تا در زمستان و یا عدم تابش خور کافی برق مورد نیاز تامین گردد. زمانی که باتری را به اینورتر متصل می کنید باید ولتاژ باتری و اینورتر یکسان باشد.
  • شروع بکار و تست پانل های خورشیدی: در مرحله آخر برای اطمینان از عملکرد درست پنل خورشیدی باید تجیهزات نصب شده را مورد تست و آزمایش قرار داد تا در عملکرد و خروجی اختلالی ایجاد نشود.

نقشه نصب پنل خورشیدی

نقشه نصب پنل خورشیدی

نصب پنل خورشیدی برای باغ

بهترین راه تامین برق باغ، نصب پنل خورشیدی می باشد که برای خرید پنل خورشیدی برای باغ لازم است توان و انرژی برق مورد نیاز باغ را تعیین نمایید. پنل های خورشیدی باغ هوشمند بوده و با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند میزان نور محیط، نیاز انرژی باغ و ابعاد محل نصب می تواند متغییر باشد. 

نصب پنل خورشیدی توسط اداره برق

البته لازم به ذکر است در بیشتر مواقع نصب پنل خورشیدی توسط اداره برق انجام می شود زیرا نکات ایمنی و ابزارآلات دارای اهمیت فراوانی می باشند. همچنین نصب پنل خورشیدی توسط اداره برق دارای مراحل و قوانینی می باشد که در ادامه به سه اصل مهم ان اشاره می نماییم.

  1. اولین و مهم ترین اصل برای خرید پنل خورشیدی از اداره برق داشتن انشعاب می باشد.
  2. در قدم دوم با ثبت نام در سامانه های اینترنتی باید درخواست خود را برای دریافت پنل خورشیدی ثبت نمایید.
  3. ظرفیت درخواستی باید تا حداکثر 200 کیلووات باشد.

نتیجه گیری:

راهنمای نصب پنل خورشیدی در این مقاله بیان شد که روش های مختلفی دارد. نصب پنل خورشیدی نیاز به تخصص و مهارت دارد که با کمک گرفتن از متخصصین این حوزه می توانید با اطمینان پنل خورشیدی خود را با روشی استاندارد نصب کرده و در مصرف انرژی و هزینه ها صرفه جویی نمایید.

همچنین بخوانید
اگر بخواهیم به مورد این که کدام یک بهتر است نظر دهیم باید در ابتدا پنل خورشیدی و موتور برق را با هم مقایسه نماییم. زیرا هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. با بیان تمام موارد شما می توانید در مورد این که کدام یک بهتر است نتیجه گیری نمایید. مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی می توانید سوالات خود را مطرح نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: